logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Projektowanie i dobór zespołu napędowego


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć:
15158
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Silniki lotnicze
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 7 / W15 L15 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Michał Kuźniar
Terminy konsultacji koordynatora:
codziennie 10-14
semestr 7:
mgr inż. Jagoda Muszyńska-Pałys

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Zapoznanie studenta z zagadnieniami konstrukcyjnymi i projektowymi doboru zespołu napędowego do danego typu samolotu i jego misji.

Ogólne informacje o zajęciach:
Zajęcia z zakresu badan i konstrukcji lotniczych zespołów napędowych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Włodzimierz Balicki i inn Lotnicze silniki turbinowe, konstrukcja, eksploatacja, diagnostyka Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa, Warszawa., 2010. 2010
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Antonio Fillippone Advanced Aircraft Flight Performance Cambridge University. 2015

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Student musi mieć uprawnienia do studiowania na semestrze bieżącym.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
student musi znać zagadnienia z : zakresu podstaw konstrukcji maszyn, wytrzymałości materiałów, mechaniki technicznej, mechaniki płynów oraz z teorii silników przepływowych

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
musi posiadać umiejętność korzystania z narzędzi inżynierskich w stopniu co najmniej dostatecznym (MES, CAD, metody numeryczne)

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
umiejętność pracy w zespole

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Student poznaje zagadnienia związane z charakterystykami silników lotniczych i ich doboru do samolotu wykład, e-learning kolokwium K-W06+
K-W09+
P6S-WG
MEK02 Student poznaje sposoby projektowania i elementów kompleksowego zespołu napędowego samolotu wykład, laboratorium, e-learning kolokwium, sprawozdanie z projektu K-W06+
K-W09+
P6S-WG
MEK03 Student poznaje sposoby wyznaczania osiągów zespołu napędowego w czasie misji samolotu laboratorium raport pisemny, sprawozdanie z projektu K-W06+
K-W09+
P6S-WG

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Student poznaje zagadnienia związane z charakterystykami silników lotniczych i ich doboru do samolotu W1 MEK01
7 TK02 Student poznaje sposoby projektowania elementów kompleksowego zespołu napędowego samolotu W01,P01 MEK02
7 TK03 Student poznaje sposoby wyznaczania osiągów zespołu napędowego w czasie misji samolotu W01,P01 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 7) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 7) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Kolokwium (MEK01,MEK03)
Laboratorium oceny z sprawozdań/projektów (MEK01,MEK02,MEK03)
Ocena końcowa Średnia ocen z kolokwium i sprawozdań(MEK01,MEK02,MEK03).

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 M. Kuźniar; M. Pawlak Performance and Emission of the Aircraft with Hybrid Propulsion During Take-Off Operation Cycle 2024
2 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization 2022
3 M. Kuźniar; M. Orkisz; M. Pawlak Comparison of Pollutants Emission for Hybrid Aircraft with Traditional and Multi-Propeller Distributed Propulsion 2022
4 M. Kuźniar; M. Pawlak The Effects of the Use of Algae and Jatropha Biofuels on Aircraft Engine Exhaust Emissions in Cruise Phase 2022
5 M. Kalwara; M. Kuźniar; M. Orkisz A rotating piston engine with electric generator in serial hybrid propulsion system for use in light aircraft 2021
6 M. Kuźniar; M. Orkisz; B. Zacharko CFD analysis for thermal design of low-pressure turbine uncooled blade 2021
7 A. Bednarz; M. Kuźniar; M. Orkisz Numerical Analysis of the Influence of Distributed Propulsion System on the Increase of the Lift Force Coefficient 2020
8 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization 2020
9 M. Kuźniar; M. Orkisz 3E-A new paradigm for the development of civil aviation 2020