logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Napędy kosmiczne


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć:
15154
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Silniki lotnicze
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 6 / P15 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
mgr inż. Natalia Marszałek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
zdobycie wiedzy z zakresu napędów statków kosmicznych oraz umiejętności z zakresu projektowania wybranych napędów kosmicznych

Ogólne informacje o zajęciach:
moduł składa się z części projektowej. W ramach projektu przedstawiono procesy fizyczne zachodzące w napędach kosmicznych. Część projektowa służy opanowaniu procedur obliczeniowych w celu wyznaczenia energetycznych parametrów silnika rakietowego przy istniejących ograniczeniach konstrukcyjnych i technologicznych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Stanisław Torecki Silniki rakietowe Wydawnictwa komunikacji i łączności, Warszawa. 1984
2 George P.Sutton Rocket Propulsion Elements John Wiley & Sons, INC, New York. 2003
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Stanisław Torecki Silniki rakietowe Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa. 1984
2 George P. Sutton, Rocket Propulsion Elements John Wiley & Sons, INC, New York. 2003
3 D.P. Mishra Fundamentals of Rocket Propulsion CRC Press. 2017
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Flack, Ronald D. Fundamentals of jet propulsion with aplications Cambridge Univ. Press. 2010
2 Travis S. Taylor Introduction to Rocket Science and Engineering CRC Press. 2017

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
student musi spełniać wymagania formalne do studiowania na bieżącym semestrze

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
znajomość podstawowych przemian termodynamicznych, znajomość analitycznych metod obliczeniowych z zakresu termodynamiki, mechaniki płynów, wytrzymałości materiałów

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
umiejętność korzystania z bibliotek wirtualnych, umiejętność korzystania z narzędzi do projektowania CAD, Matlab

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
umiejętność rozwiązywania problemów inżynierskichw zespole

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Posiada ogólną wiedzę na temat silników cieplnych, termodynamiki spalania, mechaniki płynów. Ma podstawową wiedzę z zakresu przemian termodynamicznych, zjawisk przepływowych w dyszach, chemii spalania paliw. potrafi rozwiązywać zadania inżynierskie i proste problemy badawcze wykorzystując metody i modele adekwatne do stopnia złożoności problemu wykład prezentacja projektu K-W07+
K-W09+
P6S-WG
MEK02 ma wiedzę niezbędną do rozumienia i postrzegania pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze techniki kosmicznej oraz ma świadomość konsekwencji skutków swojej działalności na otoczenie. Stosuje współczesne metody analizy i syntezy do badania złożonych systemów mechanicznych. Zna możliwości poszczególnych podzespołów napędów rakietowych, ograniczenia użytkowe. Potrafi przeprowadzić krytyczna analizę otrzymanych wyników prac obliczeniowych. ćwiczenia projektowe prezentacja projektu K-U08+
K-U09+
P6S-UW

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Projekt silnika rakietowego, dobór materiału pędnego, określenie wymagań misji, określenie wstępnych charakterystyk napędu P01-03 MEK01 MEK02
6 TK02 Określanie wymagań energetycznych dla napędu do rodzaju zadania statku powietrznego, wyznaczanie ciągu statycznego silnika na wybrany materiał pędny, wyznaczanie impulsu właściwego P04-P06 MEK02
6 TK03 wyznaczenie schematu konstrukcyjnego napędu, prezentacja wyników projektów, zaliczenie przedmiotu P07 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Projekt/Seminarium (sem. 6) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 25.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 6) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Projekt/Seminarium warunek zaliczenia to uzyskanie oceny pozytywnej z trzech wykonanych projektów wydanych do realizacji
Ocena końcowa ocena końcowa składa się z średniej ocen z wykonanych projektów. Wszystkie projekty muszą być ocenione na ocenę pozytywną.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
NK_projekty.pdf

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 N. Marszałek; M. Żyłka Transfer technologii kosmicznych do ziemskich zastosowań 2025
2 T. Lis; N. Marszałek Hydrogen in aviation 2025
3 N. Marszałek; M. Żyłka; W. Żyłka Numerical simulation of pneumatic throttle check valve using computational fluid dynamics (CFD) 2023
4 T. Lis; N. Marszałek The future of sustainable aviation fuels 2022
5 N. Marszałek The impact of thermodynamics parameters of turbofan engine with ITB on its performance 2020