logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Trwałość urządzeń awioniki


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Awioniki i Sterowania
Kod zajęć:
15147
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Awionika
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 6 / W15 P30 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Józef Grzybowski
Terminy konsultacji koordynatora:
Poniedziałek 12.00 -14.00

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Nabycie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu wymagań dotyczących budowy urządzeń awioniki, zwłaszcza wymagań odporności na warunki środowiskowe zgodnie z wymaganiami normy DO 160. Projekty obejmują sposoby przeprowadzenia badań urządzeń awioniki, wymagania dotyczące jakości wykonania urządzeń awioniki, odpowiedzialność organizacji produkującej POA oraz organizacji projektującej DOA.

Ogólne informacje o zajęciach:
Zajęcia obejmują przygotowanie kart realizacji wyrobu, opracowanie instrukcji wybranych procesów technologicznych, wykonanie badań zgodności z normą DO 160. Uzupełnieniem wiedzy zdobytej podczas zajęć jest nabranie umiwjętności przygotowania procesu badań i wykonanania ich dokumentacji zgodnie z wymaganiami POA, DOA.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Mark Davies The Standard Handbook for Aeronautical and Astronautical Engineers McGraw-Hill. 2002
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Christiansen D. Electronics Engineers’ Handbook. The McGraw-Hill Companies,. 1997
2 A.Filipkowski Układy elektroniczne analogowe i cyfrowe WNT. 2006
3 Horowitz P., Hill W., Sztuka elektroniki T1 , T2, Warszawa WKŁ . 2006
4 A.Filipkowski , Układy elektroniczne analogowe i cyfrowe, WNT, . 2006

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Student zna wymagania dotyczące zabudowy układów na pokładzie samolotu, potrafi przygotować procedury realizacji wyrobu, potrafi wykonać wybrane badania zgodnie z normą DO 160 Ćwiczenia laboratoryjne i projektowe Sprawdzian wykonanych prac projektowych, sprawozdanie z przeprowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych K-W04+
K-W13+
K-U12+
K-U13+
P6S-UW
P6S-WG
P6S-WK

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Normy dotyczące układów awioniki i osprzętu lotniczego. Norma DO160C. Opis procedur badawczych , kwalifikacja warunków eksploatacji i kategorie. Wymagania L01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 6) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Konsultacje (sem. 6)
Zaliczenie (sem. 6)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Projekt/Seminarium
Ocena końcowa

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 M. Gołkowski; J. Grzybowski; J. Kwaśniewski; P. Mazurek; S. Molski; M. Roskosz Use of Attitude and Heading Reference System (AHRS) to Analyze the Impact of Safety Nets on the Accelerations Occurring in the Human Body During a Collision 2024
2 J. Grzybowski; M. Hajduk-Stelmachowicz; J. Zboch Oświetlenie ultrafioletowe jako rozwiązanie dla lotnictwa w czasie pandemii COVID-19 2022
3 J. Czyż; M. Gołkowski; J. Grzybowski; J. Kwaśniewski; S. Molski Skokochrony jako alternatywne rozwiązanie względem asekuracyjnych siatek bezpieczeństwa do ochrony zbiorowej podczas prac na wysokości 2021
4 J. Grzybowski; J. Kwaśniewski; S. Molski Sposób i urządzenie do oceny stanu taśmy przenośnikowej, zwłaszcza osnowy gumowej 2021
5 J. Grzybowski; J. Kwaśniewski; S. Molski Urządzenie do bezkontaktowego pomiaru stanu osłony taśmy przenośnikowej 2021