logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Mechanika lotu (B)


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Śmigłowce, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć:
1499
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Silniki lotnicze
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 2 / W30 L15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Michał Kuźniar
semestr 2:
dr inż. Daniel Lichoń

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta podstawami teoretycznymi i wiedzą praktyczną z zakresu: -modelowania charakterystyk atmosfery, -osiągów samolotu w fazie przelotowej z wyznaczeniem optymalnych parametrów w zależności od scenariusza realizacji przelotu, -osiągów samolotu w fazie wznoszenia i schodzenia z wysokości przelotowej, - osiągów samolotu w fazie startu i lądowania, - osiągów manewrowych samolotu, - szacowania osiągów samolotu na podstawie pomiarów w locie, - planowania lotu na podstawie charakterystyk osiągowych.

Ogólne informacje o zajęciach:
W ramach przedmiotu mechanika lotu wiedza przekazywana będzie studentom zarówno poprzez wykłady, jak i zajęcia laboratoryjne. Wiedza przekazywana na zajęciach laboratoryjnych ma charakter bardziej praktyczny, natomiast na wykładach przeważa aspekt teoretyczny. Wykłady będą miały na celu przekazanie studentom w sposób usystematyzowany określonego programem materiału. Studenci będą zachęcani do dyskusji, pytań. Podczas zajęć stosowane będą różnego rodzaju środki techniczne ułatwiające przyswajanie wiedzy i pobudzające zainteresowania studentów. Zajęcia dydaktyczne, w których przeważa aspekt praktyczny, będą miały na celu utrwalenie wiedzy i rozwijanie umiejętności praktycznego jej stosowania. Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstaw wiedzy z zakresu: modelowania charakterystyk atmosfery w warunkach standardowych i poza standardowych, analizy osiągów samolotu w fazie przelotowej dla założonych scenariuszy realizacji przelotu, analizy osiągów w fazie wznoszenia i schodzenia z wysokości przelotowej oraz w fazie startu i lądowania a także w trakcie wykonywania manewrów symetrycznych i niesymetrycznych, oraz planowania lotu z wykorzystaniem charakterystyk osiągowych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 European Aviation Safety Agency (EASA) Certification Specifications for Normal, Utility, Aerobatic, and Commuter Category Aeroplanes CS-23, Amendment 4 EASA publication. 2015
2 European Aviation Safety Agency (EASA) Certification Specifications for Large Aeroplanes CS-25, Amendment 17 EASA publication. 2015
3 Filippone, A. Flight Performance of Fixed and Rotary Wing Aircraft Elsevier: Burlington, UK. 2006
4 McCormick B. W. Aerodynamics, aeronautics and flight mechanics Wiley, New York. 1995
5 Roskam, J. Airplane design. In Part VI: Preliminary Calculation of Aerodynamic, Thrust and Power Characteristics DARcorporation: Ottawa, KS, USA. 1987
6 Bukowski J., Łucjanek W. Napęd śmigłowy: teoria i konstrukcja Warszawa: Wydaw. Min. Obrony Narodowej. 1986
7 M.E. Eshelby Aircraft performance: theory and practice AIAA Education Series, International Edition. 2000
8 Lowry J.T. Performance of Light Aircraft AIAA Education Series, International Edition. 1999
9 Roskam J. Airplane Aerodynamics and Performance DARcorporation: Ottawa, KS, USA. 2000
10 Cichosz E., Kordziński W., Łyżwiński M., Szczeciński S. Napędy lotnicze. Charakterystyka i zastosowanie napędów. WKŁ, Warszawa. 1980
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Roskam, J. Airplane design. In Part VI: Preliminary Calculation of Aerodynamic, Thrust and Power Characteristics DARcorporation: Ottawa, KS, USA. 1987
2 M.E. Eshelby Aircraft performance: theory and practice AIAA Education Series, International Edition. 2000
3 Roskam J. Airplane Aerodynamics and Performance DARcorporation: Ottawa, KS, USA. 2000
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Filippone, A. Flight Performance of Fixed and Rotary Wing Aircraft Elsevier: Burlington, UK. 2006
2 M.E. Eshelby Aircraft performance: theory and practice AIAA Education Series, International Edition. 2000

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Student wpisany na semestr 1

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student posiada wiedzę z zakresu: budowy i projektowania obiektów latających, aerodynamiki i mechaniki lotu (kurs inżynierski), matematyki i mechaniki ogólnej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność rozumienia naukowych tekstów pisanych, tworzenia notatek, pozyskiwania informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł. Umiejętność oceny, weryfikacji i interpretacji źródeł.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność współpracy w grupie. Rozumienie ciągłej potrzeby zdobywania wiedzy i doskonalenia się.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Posiada szczegółową i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą wybrane zagadnienia mechaniki lotu, ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich praktyczne zastosowanie. Posiada wiedzę dotyczącą zarządzania eksploatacją obiektów latających w obszarze planowania lotów. wykład, laboratorium egzamin cz. pisemna, raport pisemny K-W05++
K-W06++
K-W07+
K-U15+
P7S-UK
P7S-WG
MEK02 Zna podstawowe techniki obliczeniowe aerodynamiki praktycznej oraz mechaniki lotu i umie je stosować do wyznaczenia osiągów samolotu w ustalonych stanach lotu oraz w trakcie startu i lądowania. wykład, laboratorium egzamin cz. pisemna, raport pisemny K-U08+
K-U15+
P7S-UK
P7S-UW
MEK03 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł (także w języku obcym), integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski, formułować i uzasadniać opinie. wykład, laboratorium zaliczenie cz. pisemna, raport pisemny K-U01++
K-U15+
P7S-UK
P7S-UW
MEK04 Potrafi porozumiewać się przy użyciu specjalistycznego języka technicznego stosując nazwy i określenia właściwe dla aerodynamiki i mechaniki lotu, szczególnie osiągów samolotu. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i omówienia wyników realizacji tego zadania a także wyników i wniosków. laboratorium raport pisemny, prezentacja projektu K-U15+++
P7S-UK
MEK05 Realizując projekty w zespole zdobywa umiejętność odpowiedzialności za pracę własną, potrafi podporządkować się zasadom pracy w zespole, potrafi określić priorytety służące realizacji postawionego zadania w grupie laboratorium obserwacja wykonawstwa K-U16+
P7S-UO

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Charakterystyki atmosfery, atmosfera standardowa, warunki niestandardowe, wysokość ciśnieniowa. Pomiar wysokości i prędkości lotu -machometr. W01 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK02 Siły aerodynamiczne działające na samolot, minimalny opór aerodynamiczny, prędkość VMD, minimalna moc niezbędna, prędkość minimalnej mocy VemP. Zależności aerodynamiczne, biegunowa analityczna, doskonałość aerodynamiczna. W02 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK03 Charakterystyki osiągowe lotniczych zespołów napędowych. Zużycie paliwa. Wpływ czynników zewnętrznych oraz poziomu mocy. Modele obliczeniowe zespołów napędowych. W03 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK04 Osiągi przelotowe: zasięg jednostkowy (SAR), jednostkowa długotrwałość lotu (SE). SAR oraz SE dla samolotu z napędem odrzutowym. Scenariusze realizacji przelotu. W04 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK05 Analiza charakterystyk przelotowych samolotu z napędem odrzutowym dla scenariuszy: 1) Cruise-Climb, 2) M=const, α=const, 3) p=const, M=const. W05 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK06 Optymalne parametry przelotowe samolotu z napędem odrzutowym dla 3 analizowanych scenariuszy. Porównanie scenariuszy realizacji przelotu. Wpływ masy, wysokości przelotowej i temperatury na zasięg. W06 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK07 Zasięg i długotrwałość lotu samolotu z napędem śmigłowym oraz mieszanym. W07 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK08 Osiągi samolotu w fazie wznoszenia i schodzenia z wysokości przelotowej. W08 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK09 Minimalizacja zużycia paliwa, czasu i kosztów w fazie wznoszenia i schodzenia samolotu. W09 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK10 Start i lądowanie samolotu. Ograniczenia samolotu wpływające na charakterystyki osiągowe w fazie startu i lądowania: ograniczenia masy, ograniczenia środowiskowe, ograniczenia zespołu napędowego, ograniczenia pasa startowego. W10 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK11 Start samolotu: fazy, analiza prędkości, ograniczenia pasa, czynniki zewnętrzne, siły działające na samolot, niezbędna długość drogi startowej. W11 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK12 Lądowanie samolotu: fazy, oszacowanie długości lądowania, wpływ czynników zewnętrznych. W12 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK13 Osiągi manewrowe samolotu. Obwiednia możliwości manewrowych samolotu. Analiza manewrów podłużnych i bocznych, osiągi manewrowe samolotu transportowego. W13 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK14 Szacowanie osiągów samolotu na podstawie pomiarów w locie. Wyznaczenie osiągów przelotowych, w fazie wznoszenia i schodzenia oraz w trakcie startu i lądowania. W14 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK15 Planowanie lotu: wykorzystanie danych osiągowych, wymagania certyfikacyjne, zestawienie najważniejszych charakterystyk osiągowych, zależność masy handlowej od zasięgu, procedury operacyjne, przykłady zastosowania. W15 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK16 Modelowanie charakterystyk atmosfery dla warunków standardowych i poza standardowych. L01 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
2 TK17 Modelowanie charakterystyk osiągowych i zużycia paliwa lotniczych zespołów napędowych. L02 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
2 TK18 Modelowanie lotu samolotu w fazie przelotowej. L03 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
2 TK19 Modelowanie wybranych fragmentów lotu samolotu w fazie wznoszenia lub schodzenia z wysokości przelotowej. Modelowanie przelotu samolotu. L04, L05 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
2 TK20 Modelowanie matematyczne startu i (lub) lądowania samolotu z uwzględnieniem czynników zewnętrznych (warunki pasa, warunki pogodowe). L06 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
2 TK21 Modelowanie matematyczne wybranych manewrów symetrycznych i niesymetrycznych samolotu. L07 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
2 TK22 Metody i narzędzia wykorzystywane w badaniach w locie. L08 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na podstawie pisemnego sprawdzenia wiedzy obejmującego materiał teoretyczny i proste zadania z zakresu ujętego w laboratoriach.
Laboratorium Na podstawie krótkich sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń obliczeniowych (symulacyjnych).
Ocena końcowa Ocena łączna uwzględniająca oceny z kolokwium zaliczeniowego i laboratoriów w proporcji: 0.6: 0.4

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 M. Kuźniar; M. Pawlak Performance and Emission of the Aircraft with Hybrid Propulsion During Take-Off Operation Cycle 2024
2 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization 2022
3 M. Kuźniar; M. Orkisz; M. Pawlak Comparison of Pollutants Emission for Hybrid Aircraft with Traditional and Multi-Propeller Distributed Propulsion 2022
4 M. Kuźniar; M. Pawlak The Effects of the Use of Algae and Jatropha Biofuels on Aircraft Engine Exhaust Emissions in Cruise Phase 2022
5 M. Kalwara; M. Kuźniar; M. Orkisz A rotating piston engine with electric generator in serial hybrid propulsion system for use in light aircraft 2021
6 M. Kuźniar; M. Orkisz; B. Zacharko CFD analysis for thermal design of low-pressure turbine uncooled blade 2021
7 A. Bednarz; M. Kuźniar; M. Orkisz Numerical Analysis of the Influence of Distributed Propulsion System on the Increase of the Lift Force Coefficient 2020
8 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization 2020
9 M. Kuźniar; M. Orkisz 3E-A new paradigm for the development of civil aviation 2020