logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Mechanika lotu (K)


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Śmigłowce, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć:
1498
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Samoloty
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 1 / W30 C15 L15 / 5 ECTS / E
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora 1:
dr hab. inż. prof. PRz Andrzej Majka
Imię i nazwisko koordynatora 2:
dr inż. Marek Szumski
semestr 1:
dr inż. Daniel Lichoń

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Przekazanie zaawansowanej wiedzy z zakresu osiągów samolotu transportowego z uwzględnieniem uwarunkowań operacyjnych oraz zapoznanie z metodami obliczeniowymi, pozwalającymi na analizę i ocenę osiągów samolotu transportowego.

Ogólne informacje o zajęciach:
W ramach modułu realizowany jest wykład prezentujący zagadnienia teoretyczne oraz zajęcia laboratoryjne umożliwiające praktyczne doskonalenie umiejętności oraz powiązanie zagadnień teoretycznych z zagadnieniami praktycznymi.

Materiały dydaktyczne:
Opracowania autorskie prowadzącego moduł

Inne:
Prezentacje do wybranych wykładów

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 European Aviation Safety Agency (EASA) Certification Specifications for Normal, Utility, Aerobatic, and Commuter Category Aeroplanes CS-23, Amendment 5 EASA publication. 2020
2 European Aviation Safety Agency (EASA) Certification Specifications for Large Aeroplanes CS-25, Amendment 27 EASA publication. 2021
3 Filippone, A. Flight Performance of Fixed and Rotary Wing Aircraft Elsevier: Burlington, UK. 2006
4 McCormick B. W. Aerodynamics, aeronautics and flight mechanics Wiley, New York. 1995
5 M.E. Eshelby Aircraft performance: theory and practice AIAA Education Series, International Edition. 2000
6 Lowry J.T. Performance of Light Aircraft AIAA Education Series, International Edition. 1999
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Roskam J. Airplane Aerodynamics and Performance DARcorporation: Ottawa, KS, USA. 2000
2 Roskam, J. Airplane design. In Part VI: Preliminary Calculation of Aerodynamic, Thrust and Power Characteristics DARcorporation: Ottawa, KS, USA. 1987
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Cichosz E., Kordziński W., Łyżwiński M., Szczeciński S. Napędy lotnicze. Charakterystyka i zastosowanie napędów WKŁ, Warszawa. 1980

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Student jest wpisany na semestr 7 studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiedza w zakresie matematyki, mechaniki ogólnej, mechaniki lotu, napędów lotniczych, podstaw aerodyanmiki

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność opisu osiągów samolotu transportowego z uwzględnieniem uwarunkowań operacyjnych. Umiejętność rozumienia naukowych tekstów pisanych, tworzenia notatek, pozyskiwania informacji z literatury,

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność współpracy w grupie. Rozumienie ciągłej potrzeby zdobywania wiedzy i doskonalenia się.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Posiada uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu przedmiotu oraz rozumie i potrafi wykorzystywać tą wiedzę do analizy osiągów samolotu w ustalonych stanach lotu z uwzględnieniem uwarunkowąń operacyjnych. wykład, laboratorium egzamin cz. pisemna, raport pisemny K-W05+
K-W06++
K-W07+
K-U01++
K-U08+++
K-U10+
K-U15++
K-U16++
P7S-UK
P7S-UO
P7S-UW
P7S-WG
MEK02 Posiada wiedzę z zakresu mechaniki lotu i potrafi ją wykorzystać do analizy osiągów samolotu w wybranych stanach lotu ustalonego z uwzględnieniem uwarunkowąń operacyjnych. wykład, laboratorium egzamin cz. pisemna, raport pisemny K-W05+
K-W06++
K-W07+
K-U01++
K-U08+++
K-U15++
K-U16++
P7S-UK
P7S-UO
P7S-UW
P7S-WG

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Atmosfera fizyczna, międzynarodowa atmosfera wzorcowa, model atmosfery niestandardowej W01, L01 MEK01 MEK02
1 TK02 Siły działające na samolot w locie. Prędkości charakterystyczne. W02, W03 MEK01 MEK02
1 TK03 Lotnicze zespoły napędowe W04, L02 MEK01 MEK02
1 TK04 Osiągi przelotowe samolotu (SAR, SE) W05 MEK01 MEK02
1 TK05 Scenriusze realizacji przelotu W06, L03 MEK01 MEK02
1 TK06 Optymalne parametry przelotowe W07, L04 MEK01 MEK02
1 TK07 Zasięg i długotrwałość lotu samolotu z napędem śmigłowym oraz mieszanym. W08 MEK01 MEK02
1 TK08 Osiągi samolotu w fazie wznoszenia i schodzenia z wysokości przelotowej. W09 MEK01 MEK02
1 TK09 Minimalizacja zużycia paliwa, czasu i kosztów w fazie wznoszenia i schodzenia samolotu. W10 MEK01 MEK02
1 TK10 Start i lądowanie samolotu. Ogólne informacje W11, L05 MEK01 MEK02
1 TK11 Start samolotu. Start przerwany. W12, L06 MEK01 MEK02
1 TK12 Lądowanie samolotu. W13 MEK01 MEK02
1 TK13 Osiągi manewrowe samolotu. W14 MEK01 MEK02
1 TK14 Osiągowe planowanie lotu. W15, L07 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 1) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 3.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 13.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Wykorzystanie wiedzy teoretycznej z zakresu mechaniki lotu do analiz osiągów samolotu w fazie przelotwej z uwzględnieniem uwarunkowąń operacyjnych (MEK01, MEK02) sprawdzane na podstawie egzaminu.
Ćwiczenia/Lektorat
Laboratorium Wykorzystanie wiedzy teoretycznej z zakresu mechaniki lotu do analiz osiągów samolotu w fazie przelotwej z uwzględnieniem uwarunkowąń operacyjnych (MEK01, MEK02) sprawdzane na podstawie pisemnych sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń obliczeniowych.
Ocena końcowa Ocena łączna uwzględniająca oceny ze sprawdzianu pisemnego i laboratorium w proporcji: 0.5: 0.5

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 B. Cieniek; A. Majka; P. Skała; I. Stefaniuk; Z. Szczerba; W. Żyłka Impact of Degraded Aviation Paints on the Aerodynamic Performance of Aircraft Skin 2025
2 A. Majka; J. Muszyńska-Pałys Analysis of the performance of an aircraft powered by hybrid propulsion 2023
3 D. Lichoń; T. Lis; A. Majka RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace 2023
4 K. Pytel; K. Szczerba; P. Szczerba; Z. Szczerba; M. Szumski Wind Tunnel Experimental Study on the Efficiency of Vertical-Axis Wind Turbines via Analysis of Blade Pitch Angle Influence 2023
5 M. Klimczyk; K. Kucharski; A. Majka; J. Muszyńska-Pałys Hydrogen Valley as a Hub for Technological Cooperation Between Science, Business, Local Government and NGOs. An Overview of Approaches in Europe 2023
6 P. Cichosz; M. Drajewicz; M. Góral; A. Majka; W. Nowak; J. Sęp; R. Smusz Design of Newly Developed Burner Rig Operating with Hydrogen Rich Fuel Dedicated for Materials Testing 2023
7 P. Cieciński; D. Ficek; J. Pieniążek; M. Szumski Dynamic Response of the Pitot Tube with Pressure Sensor 2023
8 P. Cieciński; J. Pieniążek; M. Szumski Właściwości dynamiczne układu pomiarowego ciśnienia w przepływie 2023
9 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization 2022
10 P. Cieciński; D. Ficek; J. Pieniążek; M. Szumski Property of high-frequency pressure measurement 2022
11 G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej Regular graph-based free route flight planning approach 2021
12 W. Frącz; G. Janowski; R. Smusz; M. Szumski The Influence of Chosen Plant Fillers in PHBV Composites on the Processing Conditions, Mechanical Properties and Quality of Molded Pieces 2021
13 A. Majka Weryfikacja i walidacja nowego algorytmu planowania tras w przestrzeni FRA 2020
14 A. Majka; P. Wacnik Współpraca ponadeuropejska w obszarze lotnictwa w świetle realizacji celów agendy flightpath 2050 2020
15 G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions 2020
16 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization 2020