
Główny cel kształcenia:
Przekazanie zaawansowanej wiedzy z zakresu osiągów samolotu transportowego z uwzględnieniem uwarunkowań operacyjnych oraz zapoznanie z metodami obliczeniowymi, pozwalającymi na analizę i ocenę osiągów samolotu transportowego.
Ogólne informacje o zajęciach:
W ramach modułu realizowany jest wykład prezentujący zagadnienia teoretyczne oraz zajęcia laboratoryjne umożliwiające praktyczne doskonalenie umiejętności oraz powiązanie zagadnień teoretycznych z zagadnieniami praktycznymi.
Materiały dydaktyczne:
Opracowania autorskie prowadzącego moduł
Inne:
Prezentacje do wybranych wykładów
| 1 | European Aviation Safety Agency (EASA) | Certification Specifications for Normal, Utility, Aerobatic, and Commuter Category Aeroplanes CS-23, Amendment 5 | EASA publication. | 2020 |
| 2 | European Aviation Safety Agency (EASA) | Certification Specifications for Large Aeroplanes CS-25, Amendment 27 | EASA publication. | 2021 |
| 3 | Filippone, A. | Flight Performance of Fixed and Rotary Wing Aircraft | Elsevier: Burlington, UK. | 2006 |
| 4 | McCormick B. W. | Aerodynamics, aeronautics and flight mechanics | Wiley, New York. | 1995 |
| 5 | M.E. Eshelby | Aircraft performance: theory and practice | AIAA Education Series, International Edition. | 2000 |
| 6 | Lowry J.T. | Performance of Light Aircraft | AIAA Education Series, International Edition. | 1999 |
| 1 | Roskam J. | Airplane Aerodynamics and Performance | DARcorporation: Ottawa, KS, USA. | 2000 |
| 2 | Roskam, J. | Airplane design. In Part VI: Preliminary Calculation of Aerodynamic, Thrust and Power Characteristics | DARcorporation: Ottawa, KS, USA. | 1987 |
| 1 | Cichosz E., Kordziński W., Łyżwiński M., Szczeciński S. | Napędy lotnicze. Charakterystyka i zastosowanie napędów | WKŁ, Warszawa. | 1980 |
Wymagania formalne:
Student jest wpisany na semestr 7 studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiedza w zakresie matematyki, mechaniki ogólnej, mechaniki lotu, napędów lotniczych, podstaw aerodyanmiki
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność opisu osiągów samolotu transportowego z uwzględnieniem uwarunkowań operacyjnych. Umiejętność rozumienia naukowych tekstów pisanych, tworzenia notatek, pozyskiwania informacji z literatury,
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność współpracy w grupie. Rozumienie ciągłej potrzeby zdobywania wiedzy i doskonalenia się.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Posiada uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu przedmiotu oraz rozumie i potrafi wykorzystywać tą wiedzę do analizy osiągów samolotu w ustalonych stanach lotu z uwzględnieniem uwarunkowąń operacyjnych. | wykład, laboratorium | egzamin cz. pisemna, raport pisemny |
K-W05+ K-W06++ K-W07+ K-U01++ K-U08+++ K-U10+ K-U15++ K-U16++ |
P7S-UK P7S-UO P7S-UW P7S-WG |
| MEK02 | Posiada wiedzę z zakresu mechaniki lotu i potrafi ją wykorzystać do analizy osiągów samolotu w wybranych stanach lotu ustalonego z uwzględnieniem uwarunkowąń operacyjnych. | wykład, laboratorium | egzamin cz. pisemna, raport pisemny |
K-W05+ K-W06++ K-W07+ K-U01++ K-U08+++ K-U15++ K-U16++ |
P7S-UK P7S-UO P7S-UW P7S-WG |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 1 | TK01 | W01, L01 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK02 | W02, W03 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK03 | W04, L02 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK04 | W05 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK05 | W06, L03 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK06 | W07, L04 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK07 | W08 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK08 | W09 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK09 | W10 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK10 | W11, L05 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK11 | W12, L06 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK12 | W13 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK13 | W14 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK14 | W15, L07 | MEK01 MEK02 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
10.00 godz./sem. |
|
| Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
15.00 godz./sem. |
|
| Laboratorium (sem. 1) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
15.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 1) | Przygotowanie do konsultacji:
3.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
| Egzamin (sem. 1) | Przygotowanie do egzaminu:
13.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Wykorzystanie wiedzy teoretycznej z zakresu mechaniki lotu do analiz osiągów samolotu w fazie przelotwej z uwzględnieniem uwarunkowąń operacyjnych (MEK01, MEK02) sprawdzane na podstawie egzaminu. |
| Ćwiczenia/Lektorat | |
| Laboratorium | Wykorzystanie wiedzy teoretycznej z zakresu mechaniki lotu do analiz osiągów samolotu w fazie przelotwej z uwzględnieniem uwarunkowąń operacyjnych (MEK01, MEK02) sprawdzane na podstawie pisemnych sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń obliczeniowych. |
| Ocena końcowa | Ocena łączna uwzględniająca oceny ze sprawdzianu pisemnego i laboratorium w proporcji: 0.5: 0.5 |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | B. Cieniek; A. Majka; P. Skała; I. Stefaniuk; Z. Szczerba; W. Żyłka | Impact of Degraded Aviation Paints on the Aerodynamic Performance of Aircraft Skin | 2025 |
| 2 | A. Majka; J. Muszyńska-Pałys | Analysis of the performance of an aircraft powered by hybrid propulsion | 2023 |
| 3 | D. Lichoń; T. Lis; A. Majka | RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace | 2023 |
| 4 | K. Pytel; K. Szczerba; P. Szczerba; Z. Szczerba; M. Szumski | Wind Tunnel Experimental Study on the Efficiency of Vertical-Axis Wind Turbines via Analysis of Blade Pitch Angle Influence | 2023 |
| 5 | M. Klimczyk; K. Kucharski; A. Majka; J. Muszyńska-Pałys | Hydrogen Valley as a Hub for Technological Cooperation Between Science, Business, Local Government and NGOs. An Overview of Approaches in Europe | 2023 |
| 6 | P. Cichosz; M. Drajewicz; M. Góral; A. Majka; W. Nowak; J. Sęp; R. Smusz | Design of Newly Developed Burner Rig Operating with Hydrogen Rich Fuel Dedicated for Materials Testing | 2023 |
| 7 | P. Cieciński; D. Ficek; J. Pieniążek; M. Szumski | Dynamic Response of the Pitot Tube with Pressure Sensor | 2023 |
| 8 | P. Cieciński; J. Pieniążek; M. Szumski | Właściwości dynamiczne układu pomiarowego ciśnienia w przepływie | 2023 |
| 9 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak | Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization | 2022 |
| 10 | P. Cieciński; D. Ficek; J. Pieniążek; M. Szumski | Property of high-frequency pressure measurement | 2022 |
| 11 | G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej | Regular graph-based free route flight planning approach | 2021 |
| 12 | W. Frącz; G. Janowski; R. Smusz; M. Szumski | The Influence of Chosen Plant Fillers in PHBV Composites on the Processing Conditions, Mechanical Properties and Quality of Molded Pieces | 2021 |
| 13 | A. Majka | Weryfikacja i walidacja nowego algorytmu planowania tras w przestrzeni FRA | 2020 |
| 14 | A. Majka; P. Wacnik | Współpraca ponadeuropejska w obszarze lotnictwa w świetle realizacji celów agendy flightpath 2050 | 2020 |
| 15 | G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski | Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions | 2020 |
| 16 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy | Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization | 2020 |