logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Projektowanie wnętrz i form przemysłowych


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów:
Architektura
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Architektury i Dziedzictwa Kulturowego
Kod zajęć:
14021
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 8 / P75 / 4 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr hab. inż. arch. prof. PRz Anna Martyka
semestr 8:
mgr inż. arch. Magdalena Janda
semestr 8:
dr inż. arch. Joanna Figurska-Dudek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest zapoznanie studentów ze złożonością problematyki wystroju i układu wnętrz architektonicznych, ze szczególnym uwzględnieniem kolorystyki i kompozycji. Obejmuje to analizę elementów składowych, zasad ich montażu oraz wzajemnych relacji, które wpływają na percepcję przestrzeni przez użytkownika.

Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł kształcenia wykorzystuje założenia pracy grupowej oraz indywisualnego wkładu w proces projektowy. Studenci pracują nad projektem technicznym montażowym wnętrza architektonicznego powstałego na bazie wspólnej koncepcji. Praca polega na możliwie najpełniejszym opisaniu technologii, materiałów i konkretnych produktów składających się na wystrój wnętrza oraz wykorzystaniu w nim indywidualnych projektowanych małych form przemysłowych. Projekt warsztatowy elementu jest opracowywany indywidualnie przez każdego z uczestników kursu.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Carles Boto new concepts in renovating Carles Broto i Comerma, Barcelona, Spain. -
2 Simone Shleifer New small Apartments Evergreen HmbH, Koln. 2008
3 J. Li Revitalizing Wellington: A Study on Adaptive Reuse of Commercial Buildings for Residential Purposes https://openaccess.wgtn.ac.nz/articles/thesis/Revitalizing_Wellington_A_Study_on_Adaptive_Reuse_of_Commercial_Buildings_for_Residential_Purposes/28524071/1/files/52731476.pdf. 2025
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Bhaskaran L. Design XX wieku : główne nurty i style we współczesnym designie Warszawa, ABE Marketing . 2006
2 Chiazzari S. Kolory w Twoim życiu Warszawa, Muza. 1999
3 Hinz S. Wnętrza mieszklane i meble : od starożytności po współczesność Warszawa, Arkady. 1980
4 Janneau G. Encyklopedia sztuki dekoracyjnej Warszawa, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe. 1978
5 Krajewski K. Mała encyklopedia architektury i wnętrz Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydaw.. 1999
6 Rasmussen S. Odczuwanie architektury Warszawa, Murator. -

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Status studenta Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Podstawowa wiedza z dziedziny materiałoznawstwa oraz technologi budowlanych (materiały i techniki wykończeniowe wewnętrzne)

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność posługiwania się rysunkiem technicznym, normatywem rysunkowym i przedstawianiem przestrzeni w rysunkach 2D

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność pracy w grupie

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 A.U1. potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym programem uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U01+++
K-U03+++
K-U04+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK02 A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U01+++
K-U04+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK03 A.U6. potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U04+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK04 A.U7. porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U03+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK05 A.U8. potrafi wykonać dokumentację architektoniczno-budowlaną w odpowiednich skalach w nawiązaniu do koncepcyjnego projektu architektonicznego projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U03+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK06 A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U01+++
K-U04+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK07 A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych projekt obserwacja wykonawstwa K-K03+++
P6S-KO

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
8 TK01 Zasady kształtowania wnętrza architektonicznego, problematyka całościowego objęcia funkcji i funkcjonalności wnętrza P01-P20 MEK02 MEK03 MEK06
8 TK02 Zasady prezentacji elementów kształtujących wnętrza architektoniczne na płaskich rysunkach technicznych P21-34 MEK03 MEK04 MEK05
8 TK03 Materiały wykończeniowe - rola światła, faktury, koloru i przestrzeni w odbiorze wnętrza przez użytkowników P35-50 MEK01 MEK03 MEK06
8 TK04 Mechanika przedmiotu - wzajemne relacje materiałowo użytkowe w projektowaniu form przemysłowych. Rysunek warsztatowy P51-75 MEK02 MEK03 MEK04 MEK07

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Projekt/Seminarium (sem. 8) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Inne: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 75.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 20.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 4.00 godz./sem.
Inne: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 8)
Zaliczenie (sem. 8)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Projekt/Seminarium Ocena za projekt wnętrzarski (grupowy) - waga 50%. Ocena za projekt formy przemysłowej (indywidualny) - waga 50%
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną pozycji składowych: ocena za projekt 1; ocena za projekt 2; ocena z przeglądu śródsemestralnego; ocena z egzaminu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 A. Gajdek; A. Martyka; A. Sołtysik; S. Wójcik Golf Courses as Soundscape Refugia: Toward Sustainable Management of Acoustic Landscapes 2025
2 A. Gajdek; I. Kasprzyk; A. Martyka; B. Ortyl Why don\'t children study outside? Limitation of Polish schools to use green spaces in the educational process before and during COVID-19 2025
3 A. Martyka Przestrzenie dziedzictwa kulturowego: piękno zrównoważenie wspólnota 2025
4 A. Martyka; A. Mikrut-Kusy Facade colors in the historic urban fabric of small former towns in Subcarpathia: the case of market squer in Nowy Żmigród 2025
5 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Architektura barw: znaczenie i ekspresja koloru w przestrzeni 2025
6 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik; I. Torres Mural Painting Across Eras: From Prehistoric Caves to Contemporary Street Art 2025
7 A. Martyka; W. Nowak Palimpsestowe podejście do adaptacji średniowiecznych ruin na cele muzealne na przykładzie Zamku Lipowiec w Babicach 2025
8 M. Jagiełło; A. Martyka; E. Stachura Urban Quality in Growing Cities. The Case of Rzeszów in Poland 2025
9 R. Lichołai; A. Martyka; A. Sikorska; K. Sikorski; I. Skrzypczak Powódź w gospodarstwie domowym - postępowanie w przypadku nieprawidłowości rozwiązań prac remontowych budynku przedstawionych przez ubezpieczyciela; prawa ubezpieczonego 2025
10 R. Lichołai; A. Martyka; K. Sikorski; I. Skrzypczak Optymalizacja dostępności światła naturalnego z wykorzystaniem metodyki modelowania parametrycznego na przykładzie budynku mieszkalnego 2025
11 R. Lichołai; A. Martyka; W. Nowak; I. Torres Sustainable Design in the Housing Environment: Integration of Modern Technology and Cultural Heritage Protection on the Example of the National Archive in Krakow 2025
12 A. Martyka A Model of Functional-Spatial Transformation of Medieval Urban Structure. The Example of Krosno in the Subcarpathia in Poland 2024
13 A. Martyka Development Directions of Small Historic Cities in the Subcarpathia 2024
14 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Zielone miasta, zdrowe dzieci: wpływ miejskich parków i terenów zielonych na rozwój i dobrostan najmłodszego pokolenia 2024
15 A. Martyka; B. Stachurska-Oremus Wybrane problemy rewitalizacji zabytkowych założeń dworsko-parkowych. Przykład Parku Duchackiego w Krakowie 2024
16 A. Martyka; G. Stojak Parki publiczne miejskie, podworskie i przypałacowe jako przestrzenie wielofunkcyjne – perspektywa historyczna 2024
17 A. Martyka; G. Stojak Parki publiczne miejskie, podworskie i przypałacowe jako przestrzenie wielofunkcyjne – perspektywa interdyscyplinarna 2024
18 A. Martyka; N. Przesmycka Modelowanie i planowanie rozwoju miast: studium przypadku Lublina w kontekście wyzwań urbanistyki XXI wieku 2024
19 J. Figurska-Dudek; M. Kuśmierska; A. Martyka; J. Owsiak; P. Pásztor; N. Sorek Enhancing the attractiveness of public library spaces a case study of selected branches in Rzeszów 2024
20 A. Martyka Dziedzictwo urbanistyczne średniowiecznych małych miast Podkarpacia - morfologia, zrównoważenie, integracja 2023
21 A. Martyka Modelowa interpretacja struktury przestrzennej miasta a polityka przestrzenna. Przykład Rzeszowa 2023
22 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Muzeum koloru czerwonego na przykładzie fresków w kościele w Czchowie i obrazów Rothko 2023
23 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Muzeum koloru niebieskiego w dziełach Giotta i Yves\'a Kleina 2023
24 A. Martyka; G. Stojak Przestrzenie muzealne w strukturze miasta 2023
25 D. Jopek; A. Martyka Importance of medieval urban tissue in the contemporary realities of a rural commune in the Polish Subcarpathia. Cases of Dębowiec, Jaśliska and Osiek Jasielski 2023
26 D. Jopek; A. Martyka Potencjał średniowiecznego układu przestrzennego w rozwoju zdegradowanego miasta. Przykład Dębowca, Jaślisk i Osieku Jasielskiego 2023
27 J. Figurska-Dudek; A. Martyka The forest as a key element for sustainable development and improved quality of life in cities – selected problems and examples 2023
28 W. Małek; A. Martyka Architecture for autism: therapeutic and educational centre for children in Zamość, Poland 2023
29 Z. Chmura; A. Martyka Bridging the gap between children and seniors: the architectural design of intergenerational spaces in Grodzisko Dolne, Poland 2023
30 A. Martyka Problemy adaptacji budynków do współczesnych funkcji na przykładzie Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej 2022
31 A. Martyka Spatial integration level of housing complex with the city structure. Case of Rzeszów 2022
32 A. Martyka; A. Tur The \'Design Museum\' concept in Rzeszów: combining social expectations and Innovative design in the creation of an educational space 2022
33 D. Jopek; A. Martyka Region, miasto, miasteczko: nowe impulsy rozwojowe 2022
34 D. Jopek; A. Martyka; I. Skrzypczak Analysis of the Sustainable Development Index in the Communes of the Podkarpackie Voivodeship: A Polish Case Study 2022
35 A. Martyka Dziecko w mieście w czasie wolnym: wybrane problemy 2021
36 A. Martyka Initiatives of built environment education and the popularisation of architecture in Poland 2020
37 A. Martyka Ruiny zamku w Czchowie – analiza prac konserwatorskich i budowlanych 2020
38 A. Martyka The truth of architecture as an expression of courage 2020
39 A. Martyka; D. Wantuch-Matla Powszechna edukacja architektoniczna: ewolucja idei i doświadczenia zagraniczne 2020
40 A. Martyka; D. Wantuch-Matla Ulica i plac 2020