
Główny cel kształcenia:
Uzyskanie wiedzy na temat nt. podstaw projektowania urbanistycznego, a zwłaszcza: podstawowych pojęć, teorii i zasad dot. z dziedziny kompozycji urbanistycznej i jej roli w procesie projektowania i planowania miast. Zdobycie podstawowych umiejętności w zakresie komponowania prostych układów urbanistycznych.
Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł kształcenia stanowi wprowadzenie w problematykę kompozycji urbanistycznej i jej roli w procesie projektowania urbanistycznego oraz planowania przestrzennego.
Materiały dydaktyczne:
Program i harmonogram zajęć
| 1 | Bohm A. | Wnętrze w kompozycji krajobrazu. Wybrane elementy genezy i analizy porównawczej pojęcia. | Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. | 1998 |
| 2 | Gzell S. | Wykłady o współczesnej urbanistyce | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej . | 2015 |
| 3 | Chmielewski J. M. | Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast | Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa. | 2001 |
| 4 | Lynch K. | Obraz miasta | Wydawnictwo Archivolta. | 2011 |
| 5 | Cullen G. | Obraz miasta. Wydanie skrócone. | Ośrodek Brama Grodzka.Teatr NN. Lublin. | 2011 |
| 6 | Kosiński W. | Miasto i piękno miasta | Politechnika Krakowska. | 2011 |
| 7 | Wejchert K. | Elementy kompozycji urbanistycznej. wydanie II - popr. | Wydawnictwo Arkady Sp. z o. o.. | 2008 |
| 8 | Żórawski J. | O budowie formy architektonicznej | Wydawnictwo Arkady. Warszawa. | 1973 |
| 9 | Alexander Ch. | Język wzorców | Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | 2008 |
| 10 | Szmidt B. | Ład przestrzeni. | Agencja Wydawnicza Kanon.Warszawa. | 1998 |
| 11 | Videlia A. S. | Atlas współczesnej architektury krajobrazu. | Wydawnictwo TMC.Warszawa. | 2008 |
| 12 | Gaventa S | New Public Spaces | Wyd. Mitchell Beazley, London.. | 2006 |
| 13 | Gehl J | Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych | Wydawnictwo RAM, Kraków.. | 2009 |
| 14 | Agata Losantos, Daniela Santos Quartina, Bridget Vrancx, | Krajobraz miejski – nowe trendy, nowe inspiracje, nowe rozwiązania | Wydawnictwo TMC. Warszawa. | 2008 |
| 15 | Fajardo j. | Small Squares Mini Plazas | Instituto Monsa de Ediciones, Barcelona.. | 2008 |
| 16 | Paszkowski Z. | Miasto idealne w perspektywie europejskiej i jego związki z urbanistyką współczesną | Universitas.. | 2011 |
| 17 | Lorens P. i Martyniuk-Pęczek J. (pod redakcją) | Wprowadzenie do projektowania urbanistycznego | Akapit-DTP, Gdańsk (dostępne również na stronie (w wersji PDF: https://arch.pg.edu.pl.documents. | 2014 |
Wymagania formalne:
Statut studenta Politechniki Rzeszowskiej
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiedza zakresu dotychczasowych kursów architektury i urbanistyki
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Podstawowe umiejętności w zakresie kompozycji i przedstawiania własnej idei architektoniczno-urbanistycznej w formach wypowiedzi odpowiednich dla warsztatu architekta-urbanisty.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Zdolność określenia podstawowych zasad oddziaływania form kompozycji na możliwość kreowania więzi społecznych
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | A.W2. zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: niewielkich zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań, a także prognozowanie procesów przekształceń struktury osadniczej miast i wsi | wykład, projekt | kolokwium |
K-W02+++ K-W03++ K-W09+++ K-W12+++ |
P6S-WG P6S-WK |
| MEK02 | A.U2. potrafi zaprojektować prosty zespół urbanistyczny | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U02+++ K-U03++ K-U04+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK03 | A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy | wykład, projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK04 | A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym | wykład, projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U02+++ K-U03++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK05 | A.U6. potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U04+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK06 | A.U7. potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U03+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK07 | A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych | wykład, projekt | obserwacja wykonawstwa |
K-K03+++ |
P6S-KO |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 2 | TK01 | W01, W02, P01-04 | MEK01 MEK03 | |
| 2 | TK02 | W03, W04,P05-08 | MEK01 MEK02 MEK04 MEK05 MEK06 | |
| 2 | TK03 | W05-W08, P15-P20 | MEK01 MEK02 MEK04 MEK05 MEK06 | |
| 2 | TK04 | W09, W10, P08-P11 | MEK01 MEK02 MEK05 | |
| 2 | TK05 | W11;W12; P21-26 | MEK01 MEK02 MEK05 | |
| 2 | TK06 | W13-W15, P27-30 | MEK01 MEK02 MEK05 MEK07 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
| Projekt/Seminarium (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
25.00 godz./sem. |
|
| Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
3.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
| Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
3.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | kolokwium |
| Projekt/Seminarium | Ocena jako średnia arytmetyczna z 6 ćwiczeń analityczno-rysunkowych |
| Ocena końcowa | Ocena końcowa jako średnia ważona z oceny z projektu i rysunków (0,7) oraz kolokwium (0,3) |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie