logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Technologie przewozów intermodalnych


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria środków transportu
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Diagnostyka i rzeczoznawstwo samochodowe, Ekoinżynieria środków transportu samochodowego, Środki techniczne w logistyce i spedycji
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć:
13612
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Ekoinżynieria środków transportu samochodowego, Środki techniczne w logistyce i spedycji
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 2 / W30 P15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Krzysztof Lew
Terminy konsultacji koordynatora:
https://klew.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu Technologii przewozów intermodalnych

Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla studentów 3 semestru specjalności Środki techniczne w logistyce i spedycji

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Madej J. Technika taboru drogowo-szynowego Instytut pojazdów szynowych, Poznań . 2000.
2 Wronka J. Transport kombinowany/intermodalny teoria i praktyka Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin . 2008.
3 Zalewski P., Siedlecki P., Drewnowski A. Technologia transportu kolejowego. WKŁ, Warszawa. 2004
4 Kwaśniowski S., Kulczyk J., Kierzkowski A., Jóźwiak Z. Ładunki niebezpieczne w transporcie towarów Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. 2014.
5 Rydzkowski W. Przewozy intermodalne Poznań : Instytut Logistyki i Magazynowania, . 2015
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Wronka J. Transport kombinowany/intermodalny teoria i praktyka Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin. 2008.
2 Roman Z. Międzynarodowe przewozy towarów Wydawnictwo Wyższej Szkoły Cła i Logistyki, Warszawa. 2006.
3 Mindur M. (red.) Transport Europa – Azja Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji-PIB, Warszawa, Radom. 2009.
4 Prochowski L., Żuchowski A. Technika transportu ładunków WKiŁ, Warszawa. 2009.
5 Kwaśniowski S., Nowakowski T., Zając M. Transport intermodalny w sieciach logistycznych Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. 2008.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Rejestracja na co najmniej semestr 3.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Posiada wiedzę pogłębioną z procesów przewozowych, nowoczesnych technologii przewozów i problemów związanych z procesami ładunkowo-przeładunkowymi oraz umiejętność ich rozwiązywania, przygotowanie do prowadzenia badań naukowych Wykład, projekt Egzamin część pisemna i ustna, prezentacja projektu K-W04+
K-W06++
K-U07+
K-K01+
P7S-KO
P7S-UW
P7S-WG
P7S-WK

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Wprowadzenie do zagadnień z technologi przewozów intermodalnych W01 MEK01
2 TK02 Transport intermodalny – podstawowe pojęcia W02 MEK01
2 TK03 Jednostki ładunkowe stosowane w transporcie intermodalnym W03, W04 MEK01
2 TK04 Technologie przewozów morskich W05 MEK01
2 TK05 Środki transportu drogowego do przewozu intermodalnego W06, W07 MEK01
2 TK06 Środki transportu kolejowego do przewozu intermodalnego W08 MEK01
2 TK07 Technologie przewozowo- przeładunkowe w transporcie intermodalnym W09, W10, W11 MEK01
2 TK08 Terminale przeładunkowe W12 MEK01
2 TK09 Rozwój przewozów intermodalnych w Europie W13, W14 MEK01
2 TK10 Stan i możliwości rozwoju transportu intermodalnego w Polsce W15 MEK01
2 TK11 Projektowanie wybranych zadań transportowych. P01-P03 MEK01
2 TK12 Projektowanie wybranych prac ładunkowych. P04-P06 MEK01
2 TK13 Projektowanie transportu intermodalnego. P07, P08 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 8.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na zaliczeniu pisemnym wykładu sprawdzana jest realizacja pierwszego i drugiego efektu modułowego (MEK01, MEK02). Z części pisemnej ocena ustalana jest na podstawie uzyskanej liczby punktów następująco: 10-11pkt. - dst (3,0), 12-13pkt. - +dst (3,5), 14-15 - db (4,0), 16-17 pkt. - +db (+db), 18-20 pkt. - bdb (5,0); ponadto za każdą aktywność na zajęciach wykładowych student otrzymuje dodatkowy punkt;.
Projekt/Seminarium Warunkiem zaliczenia projektów jest wykonanie i oddanie projektu oraz jego zaliczenie. Średnia ocen z projektów. Kryteria weryfikacji efektu kształcenia MEK01: - na ocenę 3: potrafi wyznaczyć cechy transportowanego towaru na ocenę 4:.potrafi zaprojektować wybrane zadania transportowe na ocenę 5: potrafi zaprojektować przewóz w transporcie intermedialnym
Ocena końcowa Na ocenę końcową składa się 50% oceny MEKO1(zaliczenie pisemne), 50% MEK01(projekt) Przeliczenie uzyskanej średniej ważonej na ocenę końcową przedstawiono poniżej: Ocena średnia Ocena końcowa 4,600 - 5,000 bdb 5,0 4,200 - 4,599 +db 4,5 3,800 - 4,199 db 4,0 3,400 - 3,799 +dst 3,5 3,000 - 3,399 dst 3,0

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 A. Burghardt; M. Jurek; K. Lew; P. Matłosz; J. Tutak Urządzenie do ćwiczenia kierowców 2025
2 K. Lew; J. Lubas; P. Wojewoda The analysis of the impact of the storage period of engine and transmission oil on operational properties 2025
3 K. Lew; J. Tutak Analiza drogi hamowania pojazdu na różnych oponach w warunkach letnich 2025
4 K. Lew; J. Tutak Integration of Mobility-Assisting Technologies in the Rehabilitation of Drivers with Neurological Disorders: A Preliminary Study 2025
5 K. Lew; J. Tutak Przegląd urządzeń do rehabilitacji kończyny górnych w szczególności kierowców z dysfunkcjami neurologicznymi 2025
6 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; P. Woś Assessment of CH4 Emissions in a Compressed Natural Gas-Adapted Engine in the Context of Changes in the Equivalence Ratio 2024
7 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests 2023
8 M. Jurek; K. Lew; J. Mucha; J. Tutak Urządzenie do rehabilitacji kończyny górnej 2023
9 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
10 K. Lew; P. Wojewoda Hydrogen storage and distribution 2022
11 K. Lew; R. Podgórczyk; P. Wojewoda Badania porównawcze drogi hamowania w różnych warunkach przyczepności kół pojazdu 2022
12 M. Jurek; K. Lew; J. Mucha; J. Tutak Urządzenie mechatroniczne do rehabilitacji kończyny górnej 2022
13 T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Development of CO2 Instantaneous Emission Model of Full Hybrid Vehicle with the Use of Machine Learning Techniques 2022
14 K. Lew Analiza oddziaływania różnych wartości ciśnień w kołach pojazdu na geometrię kół 2021
15 A. Jaworski; K. Lew; P. Wojewoda Wpływ oddziaływania buspasów na parametry ruchu środków transportu drogowego 2020
16 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
17 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG 2020
18 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej 2020
19 K. Lew Wpływ temperatury tarcz hamulcowych na skuteczność hamowania samochodu 2020
20 N. Dudzik; D. Konieczny; A. Krzemiński; K. Lew; P. Szymczuk; P. Wojewoda Kolej magnetyczna w aspekcie zużycia energii, bezpieczeństwa oraz wpływu na środowisko naturalne 2020