logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Komputerowe projektowanie urządzeń transportowych


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria środków transportu
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Diagnostyka i rzeczoznawstwo samochodowe, Ekoinżynieria środków transportu samochodowego, Środki techniczne w logistyce i spedycji
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć:
13610
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Środki techniczne w logistyce i spedycji
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 2 / W15 L30 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Mirosław Jakubowski
Terminy konsultacji koordynatora:
Zgodne z harmonogramem jednostki - terminy dostępne na wizytówce pracownika.

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Poznanie podstaw teoretycznych definiowania geometrii części i zespołów mechanicznych w programach CAD oraz nabycie praktycznych umiejętności w aspekcie modelowania 3D części i złożeń z uwzględnieniem druku 3D w technologii FDM.

Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla studentów specjalności Środki techniczne w logistyce i spedycji.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Andrzej Wełyczko CATIA V5. Przykłady efektywnego zastosowania systemu w projektowaniu mechanicznym. Wydawnictwo HELION, Gliwice. 2005
2 Wojciech Skarka, Andrzej Mazurek CATIA. Podstawy modelowania i zapisu konstrukcji Wydawnictwo HELION, Gliwice. 2005
3 Pobożniak J. Programowanie obrabiarek sterowanych numerycznie w systemie CAD/CAM CATIA V5 Wydawnictwo HELION, Gliwice . 2014
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Kucharski T. Programowanie obliczeń inżynierskich. Wydaw. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk. 2000
2 Osiński J.(red.): Wspomagane komputerowo projektowanie typowych zespołów i elementów maszyn. PWN, Warszawa. 1994
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Sroka J. (red.): Komputerowe wspomaganie badań silników spalinowych. Ofic.Wydaw.Politech.Wrocł., Wrocław. 1996

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Rejestracja na sem. 2 specjalności

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student powinien posiadać umiejętności w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student powinien posiadać kompetencje społeczne w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Potrafi wykorzystać system CATIA V5 oraz oprogramowanie GOM Inspect w powiązaniu z tworzeniem modeli części i zespołów, przygotowaniem do druku 3D. laboratorium zaliczenie cz. praktyczna K-W05+
K-W13+
K-U04+
K-U07+
K-K04+
P7S-KK
P7S-UW
P7S-WG
P7S-WK

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Historia i podstawy matematyczne oprogramowania CAD. Matematyczny opis obiektów geometrycznych. Pojęcie ciągłości geometrycznej. Definiowanie krzywych i powierzchni, rodzaje i reprezentacja modeli w programach CAD. Wykorzystanie oprogramowania CAD w aspekcie problemów inżynierskich. Parametryczność, asocjatywność w programach CAD. W1-W2
2 TK02 Oprogramowanie GOM Inspect w procesie obróbki i wykorzystania skanów 3D w budowie maszyn; analiza dokładności wymiarowej i kształtowej części. Addytywne technologie wytwarzania - klasyfikacja i charakterystyka. Zalecenia i błędy przy tworzeniu modeli przeznaczonych do wydrukowania. Rodzaje i zasady doboru parametrów druku 3D. Podstawy oprogramowania CURA. W3-W8
2 TK03 CATIA V5 - interfejs, bloki modułów Mechanical Design (moduły Part Design, Assembly Design, Sketcher, Drafting), Shape (moduł Generative Shape Design) Digital Mockup (moduł DMU Kinematics), moduł Ergonomics Design & Analysis. Paski narzędzi i ich dostosowywanie. Zarządzanie plikami. Obsługiwane formaty plików. Sposoby wprowadzania danych w aplikacji. Posługiwanie się szkicownikiem. Podstawy modelowania 3D; modelowanie bryłowe. Parametryzacja modeli. W9-W11
2 TK04 Modelowanie powierzchniowe; moduły i narzędzia specjalizowane. Generative Shape Design (paski narzędzi: Wireframe, Surfaces, Operations). Tworzenie powierzchni za pomocą poleceń Extrude, Revolve. Narzędzia i sposoby definiowania powierzchni z użyciem polecenia Sweep, Multi-Sections Surface. Analiza kinematyczna mechanizmów i zespołów. Inżynieria odwrotna w programach CAD. Obróbka skanów 3D w programie CATIA V5. Praca w modułach Digitized Shape Editor oraz Quick Surface Reconstruction. Importowanie, eksportowanie danych z w/w modułów. W12-W15
2 TK05 Wprowadzenie do zajęć. Przedstawienie zakresu tematycznego laboratoriów. Warunki zaliczenia. Zapoznanie studentów ze stosownymi przepisami/regulaminami. L1
2 TK06 Zapoznanie się ze środowiskiem CATIA V5. Poznanie interfejsu. Zarządzanie plikami. L2-L3 MEK01
2 TK07 Moduł Sketcher - charakterystyka, podstawowe polecenia. Tworzenie prostych symulacji mechanizmów z wykorzystaniem szkicownika. L4-L5 MEK01
2 TK08 Zapoznanie z modułem Part Design. Podstawowe operacje modelowania bryłowego. L6-L7 MEK01
2 TK09 Operacje modelowania powierzchniowego i hybrydowego z użyciem modułów z grupy Mechanical Design i Shape. L8-L9 MEK01
2 TK10 Definiowanie złożeń zespołów. Projektowanie w kontekście zespołu. L10-L11 MEK01
2 TK11 Korzystanie z zewnętrznych bibliotek części znormalizowanych. Tworzenie dokumentacji 2D. L12-L13 MEK01
2 TK12 Skanowanie 3D części z użyciem skanera GOM Atos I 2M. L14-L15 MEK01
2 TK13 Oprogramowanie GOM Inspect. Interfejs użytkownika. Definiowanie nowego projektu. Import danych do programu. L16-L17 MEK01
2 TK14 Oprogramowanie GOM Inspect. Elementy rzeczywiste (siatka trójkątów) i nominalne (model CAD). Rodzaje bazowania (wstępne, główne, manualne). L18-L19 MEK01
2 TK15 Tolerancja kształtu w programie GOM Inspect. Wyznaczanie odchyłek okrągłości i walcowości. L20-L21 MEK01
2 TK16 Analiza kinematyczna wybranego mechanizmu z użyciem modułu DMU Kinematics w programie CATIA V5. L22-L23 MEK01
2 TK17 Obliczenia wytrzymałościowe z wykorzystaniem MES. L24-L27 MEK01
2 TK18 Przygotowanie modelu i drukowanie 3D z użyciem drukarki Ultimaker 2 Extended+. L28-L29 MEK01
2 TK19 Podsumowanie zajęć. Wystawienie/poprawa ocen. L30 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 7.50 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 5.33 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 3.95 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 2.55 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 0.68 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład -
Laboratorium Ocena jest wystawiana na podstawie stopnia opanowania MEK01 oraz TK06 - TK18.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest tożsama z oceną uzyskaną na laboratorium z uwzględnieniem aktywności studenta na wszystkich formach zajęć. Korekta oceny na podstawie aktywności może wynosić od -0,5 do +0,5 stopnia.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie