logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Proekologiczne środki transportu


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria środków transportu
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Diagnostyka i rzeczoznawstwo samochodowe, Ekoinżynieria środków transportu samochodowego, Środki techniczne w logistyce i spedycji
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć:
13607
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Ekoinżynieria środków transportu samochodowego
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 3 / W30 P15 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Paweł Wojewoda
Terminy konsultacji koordynatora:
zgodne z harmonogramem prac jednostki https://pwojewod.v.prz.edu.pl/konsultacje
semestr 3:
mgr inż. Dariusz Konieczny

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest nabycie przez studentów pogłębionej wiedzy i umiejętności z zakresu Proekologiczne środków transportu oraz przygotowanie do prowadzenia badań naukowych.

Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla studentów 3 semestru specjalności Ekoinżynieria środków transportu samochodowego

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Jastrzębska G. Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne WNT, Warszawa. 2008
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Praca zbiorowa Napędy hybrydowe, ogniwa paliwowe i paliwa alternatywne Informatory techniczne Bosch, nr 1/2010. -

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Rejestracja na 3 semestr specjalności

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Posiada wiedzę na temat rodzajów proekologicznych środków transportu wraz z możliwościami ich wykorzystania. Zna podstawowe wymagania dotyczące proekologicznych środków transportu niezbędne do wykonywania operacji transportowych. wykład zaliczenie cz. pisemna K-W04+++
K-W06++
K-U01+++
K-U04+
K-K01+++
P7S-KO
P7S-UW
P7S-WG
P7S-WK
MEK02 Posiada umiejętność porównywania właściwości funkcjonalnych i podstawowych parametrów techniczno-eksploatacyjnych wybranych proekologicznych środków transportu. Potrafi dobrać proekologiczny środek transportu do realizacji określonego zadania przewozowego. projekty prezentacja projektu, raport pisemny K-W04+++
K-W06++
K-U01+++
K-U04+
K-K01+++
P7S-KO
P7S-UW
P7S-WG
P7S-WK

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Rozwój energooszczędności i ekologii w motoryzacji. Środki transportu o napędzie: elektrycznym, hybrydowym. Środki transportu wykorzystujące energię słońca i podczerwieni oraz wiatru. Środki transportu zasilane wodorem. Jednośladowe środki transportu. Magazynowanie energii w proekologicznych środkach transportu. W01-W15 MEK01 MEK02
3 TK02 Środki transportu o napędzie elektrycznym. Środki transportu o napędzie hybrydowym. Środki transportu wykorzystujące energię słońca i podczerwieni. Środki transportu wykorzystujące energię wiatru. Środki transportu zasilane wodorem. Jednośladowe środki transportu. Magazyny energii w proekologicznych środkach transportu. P01-P08 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 2.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie pisemne wykładów weryfikuje realizację następujących efektów modułowych: MEK01, MEK02. Warunkiem przystąpienia do zaliczenia pisemnego z wykładów jest zaliczenie projektu. Ocena z zaliczenia wykładu determinowana jest liczbą uzyskanych punktów; liczba uzyskanych punktów wraz z odpowiadającymi im ocenami: 0,0 ÷ 2,9 p. brak zaliczenia ndst (2,0); 3,0 ÷ 3,4 p. dst (3,0); 3,5 ÷ 3,9 p. +dst (3,5); 4,0 ÷ 4,4 p. db (4,0); 4,5 ÷ 4,7 p. +db (4,5); 4,8 ÷ 5,0 p. bdb (5,0).
Projekt/Seminarium Zaliczenie projektu następuje na podstawie: aktywnego udziału w zajęciach, wykonania wymaganych zadań projektowych, pozytywnych ustnych odpowiedzi z zakresu projektu i prezentacja projektu, które weryfikują realizację następujących efektów modułowych: MEK01, MEK02.
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen zaliczeniowych z obydwu form zajęć.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 A. Krzemiński; P. Wojewoda Metodyka oceny naprawionych szyb czołowych w transporcie drogowym 2025
2 A. Krzemiński; P. Wojewoda Wpływ punktowych napraw szyb czołowych na zjawiska olśnienia w warunkach nocnych 2025
3 K. Lew; J. Lubas; P. Wojewoda The analysis of the impact of the storage period of engine and transmission oil on operational properties 2025
4 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests 2023
5 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
6 K. Lew; P. Wojewoda Hydrogen storage and distribution 2022
7 K. Lew; R. Podgórczyk; P. Wojewoda Badania porównawcze drogi hamowania w różnych warunkach przyczepności kół pojazdu 2022
8 A. Jaworski; K. Lew; P. Wojewoda Wpływ oddziaływania buspasów na parametry ruchu środków transportu drogowego 2020
9 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
10 N. Dudzik; D. Konieczny; A. Krzemiński; K. Lew; P. Szymczuk; P. Wojewoda Kolej magnetyczna w aspekcie zużycia energii, bezpieczeństwa oraz wpływu na środowisko naturalne 2020