
Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest zapoznanie się z przepisami dotyczącymi pojazdów elektrycznych, budową i działaniem pojazdów autonomicznych.
Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla studentów 3 sem. specjalności Ekoinżynieria środków transportu samochodowego
| 1 | Otawski P. Ratajczak A., Piotr Suski P., Szybalski K., Zimmer J.: | Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Komentarz | Wydawnictwo C.H.Beck. | 2019 |
| 2 | Kozłowski M., Choromański W., Grabarek I., Marczuk K., Czerepicki A.: | Pojazdy autonomiczne i systemy transportu autonomicznego | PWN Wydawnictwo Naukowe. | 2020 |
| 3 | Dulaka M., i Musiałka P., Jakubowski B., Janasz T., Mazur B.: | Z prądem czy pod prąd? Perspektywy rozwoju elektromobilności w Polsce | Klub Jagielloński . | 2018 |
| 1 | Gajek A., Juda Z.: | Czujniki. Mechatronika samochodowa | Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. | 2013 |
| 2 | Wiązania M.: | Bascom AVR w przykładach | Wydawnictwo BTC . | 2008 |
| 3 | Massimo B.: | Wprowadzenie do Arduino | Promise. | 2014 |
| 1 | Fic B.: | Samochody elektryczne | KaBe. | 2015 |
Wymagania formalne:
Rejestracja przynajmniej na semestr 3
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Podstawy elektrotechniki i elektroniki, Infrastruktura operacyjna
pojazdów elektrycznych i hybrydowych (wymagania w zakresie modułów).
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność pracy przy komputerze.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student rozumie potrzebę kształcenia. Student rozumie uwarunkowania pracy zespołowej.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Zna budowę i zasadę działania pojazdów autonomicznych. Zna perspektywy rozwoju elektromobilności. | wykład | egzamin cz. pisemna |
K-W02+ K-W03+ K-W05+ K-W06+ K-U01+ K-U02+ K-U04++ K-U10+ K-K01+ K-K02+ |
P7S-KO P7S-KR P7S-UO P7S-UW P7S-WG P7S-WK |
| MEK02 | Potrafi przeprowadzić badania układów funkcjonalnych pojazdu autonomicznego. | laboratorium | egzamin cz. ustna, obserwacja wykonawstwa |
K-U02+ K-U10+ K-K01+ K-K02+ |
P7S-KO P7S-KR P7S-UO P7S-UW |
| MEK03 | Potrafi wykorzystać oprogramowanie komputerowe do projektowania układów sterowania pojazdów autonomicznych. | projekt indywidualny | sprawozdanie z projektu |
K-U02+ K-U10+ |
P7S-UO P7S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 3 | TK01 | W01 | MEK01 | |
| 3 | TK02 | W02 | MEK01 | |
| 3 | TK03 | W03 | MEK01 | |
| 3 | TK04 | W04 | MEK01 | |
| 3 | TK05 | W05 | MEK01 | |
| 3 | TK06 | W06 | MEK01 | |
| 3 | TK07 | W07 | MEK01 | |
| 3 | TK08 | W08 | MEK01 | |
| 3 | TK09 | L01 | MEK02 | |
| 3 | TK10 | L02 | MEK02 | |
| 3 | TK11 | L03 | MEK02 | |
| 3 | TK12 | L04 | MEK02 | |
| 3 | TK13 | L05 | MEK02 | |
| 3 | TK14 | L06 | MEK02 | |
| 3 | TK15 | L07 | MEK02 | |
| 3 | TK16 | L08 | MEK02 | |
| 3 | TK17 | P01 | MEK03 | |
| 3 | TK18 | P02 | MEK03 | |
| 3 | TK19 | P03 | MEK03 | |
| 3 | TK20 | P04 | MEK03 | |
| 3 | TK21 | P05 | MEK03 | |
| 3 | TK22 | P06 | MEK03 | |
| 3 | TK23 | P07 | MEK03 | |
| 3 | TK24 | P08 | MEK03 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. |
|
| Laboratorium (sem. 3) | Przygotowanie do laboratorium:
6.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
|
| Projekt/Seminarium (sem. 3) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
|
| Konsultacje (sem. 3) | |||
| Egzamin (sem. 3) | Przygotowanie do egzaminu:
6.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
1.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Weryfikacja efektu kształcenia MEK01 następuje na podstawie egzaminu pisemnego.Suma punktów > 80 % odpowiada ocenie 5, > 60 % odpowiada ocenie 4, > 40 % odpowiada ocenie 3. |
| Laboratorium | Ocena z laboratorium MEK02 jest wystawiana na podstawie odpowiedzi ustnych. Pytania wraz z oceną za poprawną odpowiedź są przekazywane przed zajęciami. Dodatkowo na podstawie obserwacji wykonawstwa, ocena końcowa może być podwyższona lub obniżona o 1 stopień. |
| Projekt/Seminarium | Ocena z weryfikacji MEK03 wystawiana jest na podstawie opracowanego projektu. Za każdy poprawnie wykonany rozdział projektu jest przyznawane maksymalnie 20 pkt. Z całości projektu można uzyskać maksymalnie 100 pkt. Suma punktów > 80 % odpowiada ocenie 5, > 60 % odpowiada ocenie 4, > 40 % odpowiada ocenie 3. |
| Ocena końcowa | Ocena końcowa odpowiada średniej ocen z weryfikacji MEK01, MEK02 i MEK03. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | B. Babiarz; K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski | Atmospheric Concentration of Particulate Air Pollutants in the Context of Projected Future Emissions from Motor Vehicles | 2025 |
| 2 | K. Balawender | Badania wpływu konfiguracji układu wzmacniacza mocy na parametry elektryczne i przepływowe wtryskiwaczy gazowych | 2025 |
| 3 | K. Balawender; A. Borawski; M. Gęca; M. Jakubowski; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; G. Mieczkowski; A. Rybak; D. Szpica; A. Ustrzycki; P. Woś | Comparative Study on the Effects of Diesel Fuel, Hydrotreated Vegetable Oil, and Its Blends with Pyrolytic Oils on Pollutant Emissions and Fuel Consumption of a Diesel Engine Under WLTC Dynamic Test Conditions | 2025 |
| 4 | K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski | Cold-Start Energy Consumption and CO2 Emissions - A Comparative Assessment of Various Powertrains in the Context of Short-Distance Trips | 2025 |
| 5 | K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski | Investigation of electric vehicle parameters under real-world driving conditions using a multifunctional measurement device | 2025 |
| 6 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski | Effect of Selected Optical Navigation Methods on the Energy Consumption of Automated Guided Vehicles | 2025 |
| 7 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski | Performance of a Diesel Engine Fueled by Blends of Diesel Fuel and Synthetic Fuel Derived from Waste Car Tires | 2024 |
| 8 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski | The Assessment of PM2.5 and PM10 Immission in Atmospheric Air in a Climate Chamber during Tests of an Electric Car on a Chassis Dynamometer | 2024 |
| 9 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; P. Woś | Assessment of CH4 Emissions in a Compressed Natural Gas-Adapted Engine in the Context of Changes in the Equivalence Ratio | 2024 |
| 10 | K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś | Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests | 2023 |
| 11 | K. Balawender; A. Jaworski; P. Woś | Sterowanie wtryskiwaczami wodoru w silniku przepływowym | 2022 |
| 12 | K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś | Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle | 2022 |
| 13 | K. Balawender; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; A. Ustrzycki | Assessment of Petrol and Natural Gas Vehicle Carbon Oxides Emissions in the Laboratory and On-Road Tests | 2021 |
| 14 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas | Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method | 2021 |
| 15 | K. Balawender; A. Jaworski; D. Konieczny; H. Kuszewski; P. Woś | Wykrywanie spalania stukowego w silniku dwupaliwowym | 2020 |
| 16 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska | Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks | 2020 |
| 17 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś | Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine | 2020 |
| 18 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda | Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures | 2020 |
| 19 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG | 2020 |
| 20 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej | 2020 |
| 21 | K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; L. Pavliukh; D. Savostin-Kosiak | Assessment of CO2 emissions and energy consumption during stationary test of vehicle with SI engine powered by different fuels | 2020 |