logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Pojazdy autonomiczne i elektromobilność


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria środków transportu
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Diagnostyka i rzeczoznawstwo samochodowe, Ekoinżynieria środków transportu samochodowego, Środki techniczne w logistyce i spedycji
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć:
13605
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Ekoinżynieria środków transportu samochodowego
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 3 / W15 L15 P15 / 3 ECTS / E
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Krzysztof Balawender
Terminy konsultacji koordynatora:
https://kbalawen.v.prz.edu.pl/konsultacje
semestr 3:
mgr inż. Paulina Kulasa

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest zapoznanie się z przepisami dotyczącymi pojazdów elektrycznych, budową i działaniem pojazdów autonomicznych.

Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla studentów 3 sem. specjalności Ekoinżynieria środków transportu samochodowego

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Otawski P. Ratajczak A., Piotr Suski P., Szybalski K., Zimmer J.: Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Komentarz Wydawnictwo C.H.Beck. 2019
2 Kozłowski M., Choromański W., Grabarek I., Marczuk K., Czerepicki A.: Pojazdy autonomiczne i systemy transportu autonomicznego PWN Wydawnictwo Naukowe. 2020
3 Dulaka M., i Musiałka P., Jakubowski B., Janasz T., Mazur B.: Z prądem czy pod prąd? Perspektywy rozwoju elektromobilności w Polsce Klub Jagielloński . 2018
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Gajek A., Juda Z.: Czujniki. Mechatronika samochodowa Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. 2013
2 Wiązania M.: Bascom AVR w przykładach Wydawnictwo BTC . 2008
3 Massimo B.: Wprowadzenie do Arduino Promise. 2014
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Fic B.: Samochody elektryczne KaBe. 2015

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Rejestracja przynajmniej na semestr 3

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Podstawy elektrotechniki i elektroniki, Infrastruktura operacyjna pojazdów elektrycznych i hybrydowych (wymagania w zakresie modułów).

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność pracy przy komputerze.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student rozumie potrzebę kształcenia. Student rozumie uwarunkowania pracy zespołowej.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Zna budowę i zasadę działania pojazdów autonomicznych. Zna perspektywy rozwoju elektromobilności. wykład egzamin cz. pisemna K-W02+
K-W03+
K-W05+
K-W06+
K-U01+
K-U02+
K-U04++
K-U10+
K-K01+
K-K02+
P7S-KO
P7S-KR
P7S-UO
P7S-UW
P7S-WG
P7S-WK
MEK02 Potrafi przeprowadzić badania układów funkcjonalnych pojazdu autonomicznego. laboratorium egzamin cz. ustna, obserwacja wykonawstwa K-U02+
K-U10+
K-K01+
K-K02+
P7S-KO
P7S-KR
P7S-UO
P7S-UW
MEK03 Potrafi wykorzystać oprogramowanie komputerowe do projektowania układów sterowania pojazdów autonomicznych. projekt indywidualny sprawozdanie z projektu K-U02+
K-U10+
P7S-UO
P7S-UW

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Wprowadzenie. Podstawowe pojęcia. W01 MEK01
3 TK02 Układy napędowe pojazdów autonomicznych. W02 MEK01
3 TK03 Układy elektroniczne w pojazdach autonomicznych. W03 MEK01
3 TK04 Systemy sensoryczne w pojazdach autonomicznych. W04 MEK01
3 TK05 Technologie informatyczne w pojazdach autonomicznych. W05 MEK01
3 TK06 Bezpieczeństwo systemów autonomicznych. W06 MEK01
3 TK07 Perspektywy rozwoju elektromobilności W07 MEK01
3 TK08 Zaliczenie. W08 MEK01
3 TK09 Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. L01 MEK02
3 TK10 Pomiary zużycia energii w pojazdach elektrycznych. L02 MEK02
3 TK11 Badania wpływu umieszczenia czujników w pojeździe autonomicznym na czas przejazdu określonej trasy. L03 MEK02
3 TK12 Badania wpływu obciążenia pojazdu na jego pozycjonowanie. L04 MEK02
3 TK13 Badania porównawcze dokładności pozycjonowania pojazdu metodą zliczeniową i ultradźwiękową. L05 MEK02
3 TK14 Badania zgodności zaprogramowanej trasy przejazdu pojazdu z rzeczywistą. L06 MEK02
3 TK15 Badania wpływu prędkości jazdy pojazdu autonomicznego na dokładność odwzorowania trasy przejazdu. L07 MEK02
3 TK16 Zaliczenie zajęć laboratoryjnych. L08 MEK02
3 TK17 Wprowadzenie do zajęć projektowych. P01 MEK03
3 TK18 Czujniki w pojazdach autonomicznych. P02 MEK03
3 TK19 Układy wykonawcze w pojazdach autonomicznych. P03 MEK03
3 TK20 Układy przetwarzające sygnały czujników. P04 MEK03
3 TK21 Układy sterowania pojazdów autonomicznych. P05 MEK03
3 TK22 Zastosowanie kamer w sterowaniu pojazdów autonomicznych. P06 MEK03
3 TK23 Oprogramowanie mikrokontrolerów wykorzystywane w pojazdach autonomicznych. P07 MEK03
3 TK24 Zaliczenie zajęć projektowych. P08 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 3) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Konsultacje (sem. 3)
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 6.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Weryfikacja efektu kształcenia MEK01 następuje na podstawie egzaminu pisemnego.Suma punktów > 80 % odpowiada ocenie 5, > 60 % odpowiada ocenie 4, > 40 % odpowiada ocenie 3.
Laboratorium Ocena z laboratorium MEK02 jest wystawiana na podstawie odpowiedzi ustnych. Pytania wraz z oceną za poprawną odpowiedź są przekazywane przed zajęciami. Dodatkowo na podstawie obserwacji wykonawstwa, ocena końcowa może być podwyższona lub obniżona o 1 stopień.
Projekt/Seminarium Ocena z weryfikacji MEK03 wystawiana jest na podstawie opracowanego projektu. Za każdy poprawnie wykonany rozdział projektu jest przyznawane maksymalnie 20 pkt. Z całości projektu można uzyskać maksymalnie 100 pkt. Suma punktów > 80 % odpowiada ocenie 5, > 60 % odpowiada ocenie 4, > 40 % odpowiada ocenie 3.
Ocena końcowa Ocena końcowa odpowiada średniej ocen z weryfikacji MEK01, MEK02 i MEK03.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 B. Babiarz; K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski Atmospheric Concentration of Particulate Air Pollutants in the Context of Projected Future Emissions from Motor Vehicles 2025
2 K. Balawender Badania wpływu konfiguracji układu wzmacniacza mocy na parametry elektryczne i przepływowe wtryskiwaczy gazowych 2025
3 K. Balawender; A. Borawski; M. Gęca; M. Jakubowski; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; G. Mieczkowski; A. Rybak; D. Szpica; A. Ustrzycki; P. Woś Comparative Study on the Effects of Diesel Fuel, Hydrotreated Vegetable Oil, and Its Blends with Pyrolytic Oils on Pollutant Emissions and Fuel Consumption of a Diesel Engine Under WLTC Dynamic Test Conditions 2025
4 K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski Cold-Start Energy Consumption and CO2 Emissions - A Comparative Assessment of Various Powertrains in the Context of Short-Distance Trips 2025
5 K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski Investigation of electric vehicle parameters under real-world driving conditions using a multifunctional measurement device 2025
6 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski Effect of Selected Optical Navigation Methods on the Energy Consumption of Automated Guided Vehicles 2025
7 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski Performance of a Diesel Engine Fueled by Blends of Diesel Fuel and Synthetic Fuel Derived from Waste Car Tires 2024
8 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski The Assessment of PM2.5 and PM10 Immission in Atmospheric Air in a Climate Chamber during Tests of an Electric Car on a Chassis Dynamometer 2024
9 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; P. Woś Assessment of CH4 Emissions in a Compressed Natural Gas-Adapted Engine in the Context of Changes in the Equivalence Ratio 2024
10 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests 2023
11 K. Balawender; A. Jaworski; P. Woś Sterowanie wtryskiwaczami wodoru w silniku przepływowym 2022
12 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
13 K. Balawender; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; A. Ustrzycki Assessment of Petrol and Natural Gas Vehicle Carbon Oxides Emissions in the Laboratory and On-Road Tests 2021
14 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method 2021
15 K. Balawender; A. Jaworski; D. Konieczny; H. Kuszewski; P. Woś Wykrywanie spalania stukowego w silniku dwupaliwowym 2020
16 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks 2020
17 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine 2020
18 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
19 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG 2020
20 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej 2020
21 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; L. Pavliukh; D. Savostin-Kosiak Assessment of CO2 emissions and energy consumption during stationary test of vehicle with SI engine powered by different fuels 2020