logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Mechatronika pojazdów samochodowych


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria środków transportu
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Diagnostyka i rzeczoznawstwo samochodowe, Ekoinżynieria środków transportu samochodowego, Środki techniczne w logistyce i spedycji
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć:
13604
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Ekoinżynieria środków transportu samochodowego
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 2 / W30 L15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Adam Ustrzycki
Terminy konsultacji koordynatora:
https://austrzycki.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
poznanie funkcji, budowy i zasad działania układów mechatroniki stosowanych w pojazdach samochodowych.

Ogólne informacje o zajęciach:
moduł kształcenia obejmuje zagadnienia z zakresu funkcjonowania urządzeń i układów mechatronicznych pojazdów samochodowych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Heimann B., Popp K.l, Gersh W. Mechatronika. Komponenty, metody, przykłady Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2001
2 Gajek Z., Juda A. Czujniki. Mechatronika samochodowa WKiŁ, Warszawa. 2008
3 Herner A., Riehl H. Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych WKŁ, Warszawa. 2017
4 Praca zbiorowa Mikroelektronika w pojazdach samochodowych. Informatory techniczne Bosch Informatory techniczne Bosch. WKŁ, Warszawa. 2002
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Dziubiński Badania elektronicznych urządzeń w pojazdach samochodowych Wydawnictwo Naukowe Gabriel Borowski, Lublin. 2004
2 Praca zbiorowa Nowoczesne urządzenia elektromechatroniki pojazdów samochodowych Oficyna Wydaw. Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2003
3 Grono A. Mechatronika. Laboratorium Politechnika Gadańska. 2008
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Praca zbiorowa ABS. Układy zapobiegające blokowaniu kół Wydaw. Auto, Warszawa. 2004
2 Praca zbiorowa Układ stabilizacji toru jazdy ESP Informatory techniczne Bosch. WKŁ, Warszawa. 2003

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
rejestracja co najmniej na 2 semestr studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
podstawowe wiadomości z elektroniki, elektrotechniki ogólnej oraz motoryzacyjnej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
umiejętność opracowania wyników pomiarów

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
student rozumie potrzebę samokształcenia

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Zna teoretyczne i praktyczne problemy mechatroniki pojazdów samochodowych. Zna i rozumie funkcje, budowę i zasadę działania układów mechatronicznych stosowanych w pojazdach samochodowych. wykład, laboratorium sprawozdania z wykonanych ćwiczeń, odpowiedź ustna, sprawdzian pisemny K-W04++
K-W13++
K-U10+
P7S-UW
P7S-WG
MEK02 Posiada umiejętność pomiaru parametrów i analizy sygnałów elektrycznych urządzeń mechatronicznych oraz oceny ich stanu technicznego. laboratorium sprawozdania z wykonanych ćwiczeń, odpowiedź ustna, sprawdzian pisemny, K-U01++
K-U07+
K-K02+
P7S-KR
P7S-UW

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Pojęcie mechatroniki i systemu mechatronicznego. Struktura systemów mechatronicznych pojazdów. Sterowniki w systemach i układach pojazdów samochodowych. Rodzaje czujników wykorzystywanych w systemach mechatronicznych pojazdów samochodowych. Parametry pracy i charakterystyki sygnałowe systemów czujnikowych systemów mechatroniki pojazdu. Elementy wykonawcze systemów mechatroniki pojazdów samochodowych. Rodzaje i zadania sieci wewnątrzpojazdowych. Transmisja danych. Magistrala CAN, LIN, Flexray, MOST. System bezpieczeństwa czynnego pojazdu (ABS, ASR, systemy kontroli trakcji). System bezpieczeństwa biernego pojazdu (systemy poduszek powietrznych). System bezpieczeństwa biernego pojazdu (systemy napinaczy pasów, systemy ochrony pieszych). Budowa i zasada działania elektrycznych systemów wspomagania kierownicy. Budowa i zasada działania wybranych systemów mechatronicznych komfortu pojazdu. Standardy OBD. Diagnostyka systemów mechatronicznych pojazdu. Wykład MEK01
2 TK02 Organizacja laboratorium oraz stanowiskowe szkolenie BHP. Badanie charakterystyk wybranych czujników systemów mechatronicznych pojazdu. Badania i pomiar parametrów wybranych elementów wykonawczych. Badania komunikacji w systemach z magistralą CAN. Pomiar i analiza sygnałów w układzie sterowania wtrysku paliwa silnika typu CR. Diagnozowanie systemu SRS. Pomiar i analiza parametrów w systemie wspomagania kierownicy. Zaliczenie laboratorium. Laboratorium MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 3.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Warunkiem zaliczenia jest pozytywne zaliczenie zajęć laboratoryjnych.
Laboratorium Zaliczenie laboratorium weryfikuje osiągnięcie efektu modułowego MEK01 i MEK02 i następuje na podstawie pozytywnych ocen z odpowiedzi i sprawdzianu oraz przyjętych sprawozdań. Sprawdzian dotyczy jednego tematu i obejmuje 2 pytania punktowane od 0 do 1,0. Ocena ze sprawdzianu wynika z uzyskanej punktacji: - od 1,9 do 2,0 - bdb (5,0); - od 1,7 do 1,8 - +db (4,5); - od 1,5 do 1,6 - db (4,0); - od 1,3 do 1,4 - db (3,5); - od 1,0 do 1,2 - dst (3,0); - od 0,0 do 0,9 - ndst (2,0). Ocena końcowa wynika ze średniej arytmetycznej z uzyskanych na laboratorium ocen, przy wszystkich zaliczonych sprawozdaniach. Sprawozdanie z danego tematu jest zaliczone, jeżeli nie zawiera istotnych błędów merytorycznych i formalnych. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399 - dst(3,0); 3,400 ÷ 3,799 - +dst(3,5); 3,800 ÷ 4,199 - db(4,0) ; 4,200 ÷ 4,599 - +db(4,5); 4,600 ÷ 5,000 - bdb(5,0).
Ocena końcowa Ocena końcowa jest oceną z zajęć laboratoryjnych.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 A. Ustrzycki Analiza zmian stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce po akcesji do UE 2025
2 K. Balawender; A. Borawski; M. Gęca; M. Jakubowski; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; G. Mieczkowski; A. Rybak; D. Szpica; A. Ustrzycki; P. Woś Comparative Study on the Effects of Diesel Fuel, Hydrotreated Vegetable Oil, and Its Blends with Pyrolytic Oils on Pollutant Emissions and Fuel Consumption of a Diesel Engine Under WLTC Dynamic Test Conditions 2025
3 A. Krzemiński; A. Ustrzycki Visualisation Testing of the Vertex Angle of the Spray Formed by Injected Diesel–Ethanol Fuel Blends 2024
4 A. Krzemiński; A. Ustrzycki Effect of Ethanol Added to Diesel Fuel on the Range of Fuel Spray 2023
5 A. Ustrzycki Analiza zmian suprastruktury samochodowej po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej 2022
6 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
7 K. Balawender; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; A. Ustrzycki Assessment of Petrol and Natural Gas Vehicle Carbon Oxides Emissions in the Laboratory and On-Road Tests 2021
8 A. Krzemiński; K. Lejda; A. Ustrzycki Metodyka badań wizyjnych rozwoju strugi paliwa generowanej przez wysokociśnieniowy układ wtryskowy 2020
9 A. Ustrzycki Wpływ ciśnienia w zasobnikowym układzie wtryskowym na prędkość rozchodzenia się dźwięku w oleju napędowym 2020
10 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks 2020
11 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine 2020
12 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020