
Główny cel kształcenia:
Poznanie metod i urządzeń stosowanych do badań emisji zanieczyszczeń i zużycia energii środków transportu. Umiejętność badania środków transportu w zakresie emisji zanieczyszczeń i zużycia energii.
Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla studentów 2 sem. specjalności Ekoinżynieria środków transportu
| 1 | Chłopek Z. | Ochrona środowiska naturalnego. | WKŁ, Warszawa . | 2002. |
| 2 | Kruczyński S.W., Merkisz J, Ślęzak M. | Zanieczyszczenia powietrza spalinami przez transport samochodowy | WKŁ, Warszawa. | 2019 |
| 3 | Merkisz J., Pielecha J., Radzimirski S. | Emisja zanieczyszczeń motoryzacyjnych w świetle nowych przepisów Unii Europejskiej | WKŁ. | 2012 |
| 4 | - | System analizy spalin AMA i60 | AVL. | 2014 |
| 5 | - | Instrukcja systemu MMI | AVL. | 2014 |
| 6 | - | Instrukcja obsługi systemu RDE: Horiba OBS 2200 | Horiba. | 2012 |
| 1 | - | Instrukcja systemu analizy spalin AVL AMA i60 | AVL. | 2014 |
| 2 | - | Instrukcja systemu MMI | AVL. | 2014 |
| 3 | - | Instrukcja obsługi: Hamownia podwoziowa AVL- ZÖLLNER | AVL- ZÖLLNER. | 2014 |
| 4 | - | Instrukcja obsługi systemu RDE: Horiba OBS 2200 | Horiba. | 2012 |
| 5 | - | Instrukcja obsługi systemu DATRON DLS-2 | DATRON. | 2004 |
Wymagania formalne:
Rejestracja na 3 semestr studiów drugiego stopnia kierunku inżynieria środków transportu, specjalność: Ekoinżynieria środków transportu
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Brak
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Brak
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Brak
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | ma pogłębioną wiedzę z zakresu badań oraz urządzeń do badań emisji zanieczyszczeń fizycznych i chemicznych z środków transportu. | wykład, laboratorium | Egzamin cz. pisemna, Egzamin cz. ustna |
K-W04+++ K-W06+++ |
P7S-WG P7S-WK |
| MEK02 | potrafi przeprowadzić badania emisji i imisji zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego z sektora transportu | laboratorium | obserwacja wykonawstwa, raport pisemny, |
K-W04+ K-W13+ K-U02++ K-U04++ K-K01+ |
P7S-KO P7S-UO P7S-UW P7S-WG |
| MEK03 | potrafi działać w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i całego zespołu | laboratorium | obserwacja na bieżąco w trakcie zajęć |
K-U02+++ K-K05+ |
P7S-KO P7S-UO |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 2 | TK01 | W01 | MEK01 | |
| 2 | TK02 | W02 | MEK01 | |
| 2 | TK03 | W03 | MEK01 | |
| 2 | TK04 | W04 | MEK01 | |
| 2 | TK05 | W05-W06 | MEK01 | |
| 2 | TK06 | W07 | MEK01 | |
| 2 | TK07 | W08-W10 | MEK01 | |
| 2 | TK08 | W11-W14 | MEK01 | |
| 2 | TK09 | W15 | MEK01 | |
| 2 | TK10 | L01-L02 | MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK11 | L03-L04 | MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK12 | L05-L06 | MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK13 | L07-L09 | MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK14 | L10-L11 | MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK15 | L11 | MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK16 | L12 | MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK17 | L13-L14 | MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK18 | L15 | MEK02 MEK03 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 2) | Przygotowanie do kolokwium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
| Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
10.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 2) | |||
| Egzamin (sem. 2) | Przygotowanie do egzaminu:
15.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Na egzaminie pisemnym i ustnym wykładu sprawdzana jest realizacja pierwszego efektu modułowego (MEK01). Z części pisemnej ocena ustalana jest na podstawie uzyskanej liczby punktów następująco: od 10 do 11,99 pkt. - dostateczny, od 12 do 13,99 pkt. - plus dostateczny, od 14 do 15,99 pkt. - dobry, od 16 do 17,99 pkt. - plus dobry, od 18 pkt - bardzo dobry. Studenci, którzy uzyskali ocenę niższą niż dobry muszą przystąpić do części ustnej egzaminu. Studenci, którzy uzyskali z części pisemnej ocenę co najmniej dobry mogą pozostać przy tej ocenie z egzaminu i mogą zostać zwolnieni z części ustnej. |
| Laboratorium | Na laboratorium sprawdzana jest realizacja drugiego MEK02 i trzeciego MEK03 efektu modułowego. Zaliczenie laboratorium następuje na podstawie pozytywnych ocen z odpowiedzi i sprawozdań. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen i w zależności od średniej wynosi: dla średniej od 3 do 3,24 - dst (3,0); dla średniej od 3,25 do 3, 74 - +dst (3,5); dla średniej od 3,75 do 4,24 - db (4,0); dla średniej od 4,25 do 4,74 - +db (4,5); dla średniej od 4,75 do 5 - bdb (5,0) |
| Ocena końcowa | Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa wyznaczana jest jako suma: 40% oceny z weryfikacji MEK01 i 60 % oceny z weryfikacji MEK02. W zależności od jej wartości ocena końcowa wynosi: dla przedziału od 3 do 3,39 - dst (3,0); dla przedziału od 3,4 do 3, 79 - +dst (3,5); dla przedziału od 3,8 do 4,19 - db (4,0); dla przedziału od 4,2 do 4,59 - +db (4,5); dla przedziału od 4,6 do 5 - bdb (5,0) |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | A. Borawski; J. Hunicz; A. Jaworski; H. Kuszewski; G. Mieczkowski; D. Szpica | Comparative Evaluation of Performance Parameters of Conventional and Waste Fuels for Diesel Engines Towards Sustainable Transport | 2025 |
| 2 | A. Borawski; J. Hunicz; M. Jakubowski; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; A. Rybak; D. Szpica; P. Woś | Problems of filtration and standardization on parameter conformity of diesel fuels containing decarbonization components and processing impurities | 2025 |
| 3 | A. Jaworski; H. Kuszewski; D. Szpica | Comparative Study of the Lubricity of Hydrotreated Vegetable Oil, Diesel, and Their Blends Using Four-Ball Testing: Focus on Scuffing Load | 2025 |
| 4 | A. Jaworski; H. Kuszewski; D. Szpica | Performance of Hydrotreated Vegetable Oil–Diesel Blends: Ignition and Combustion Insights | 2025 |
| 5 | B. Babiarz; K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski | Atmospheric Concentration of Particulate Air Pollutants in the Context of Projected Future Emissions from Motor Vehicles | 2025 |
| 6 | B. Jańczuk; A. Jaworski; H. Kuszewski; R. Longwic; J. Lubas; P. Sander; K. Szymczyk; P. Woś; A. Zdziennicka | n-Hexane Influence on Canola Oil Adhesion and Volumetric Properties | 2025 |
| 7 | K. Balawender; A. Borawski; M. Gęca; M. Jakubowski; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; G. Mieczkowski; A. Rybak; D. Szpica; A. Ustrzycki; P. Woś | Comparative Study on the Effects of Diesel Fuel, Hydrotreated Vegetable Oil, and Its Blends with Pyrolytic Oils on Pollutant Emissions and Fuel Consumption of a Diesel Engine Under WLTC Dynamic Test Conditions | 2025 |
| 8 | K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski | Cold-Start Energy Consumption and CO2 Emissions - A Comparative Assessment of Various Powertrains in the Context of Short-Distance Trips | 2025 |
| 9 | K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski | Investigation of electric vehicle parameters under real-world driving conditions using a multifunctional measurement device | 2025 |
| 10 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski | Effect of Selected Optical Navigation Methods on the Energy Consumption of Automated Guided Vehicles | 2025 |
| 11 | A. Jaworski; A. Kryuchkov; V. Rozen; M. Sergienko; O. Terentiev | Removal of Contaminants from an Aqueous Solution by a Magnetic Field Using the Effect of Focusing Ionic Impurities | 2024 |
| 12 | A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; P. Woś | A comparative study on selected physical properties of diesel–ethanol–dodecanol blends | 2024 |
| 13 | A. Jaworski; H. Kuszewski | Investigating the Effect of 2-Ethylhexyl Nitrate Cetane Improver (2-EHN) on the Autoignition Characteristics of a 1-Butanol–Diesel Blend | 2024 |
| 14 | B. Babiarz; E. Barnat; M. Bocian; T. Cholewa; C. Duarte Manuel; D. Gawryluk; M. Gnieciak; A. Jaworski; M. Kłopotowski; D. Krawczyk; P. Rynkowski; B. Sadowska; A. Siuta-Olcha; R. Stachniewicz; A. Święcicki; A. Werner-Juszczuk | Energy Efficiency in Buildings: Toward Climate Neutrality | 2024 |
| 15 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski | Performance of a Diesel Engine Fueled by Blends of Diesel Fuel and Synthetic Fuel Derived from Waste Car Tires | 2024 |
| 16 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski | The Assessment of PM2.5 and PM10 Immission in Atmospheric Air in a Climate Chamber during Tests of an Electric Car on a Chassis Dynamometer | 2024 |
| 17 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; P. Woś | Assessment of CH4 Emissions in a Compressed Natural Gas-Adapted Engine in the Context of Changes in the Equivalence Ratio | 2024 |
| 18 | A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś | The investigation of auto-ignition properties of 1-butanol–biodiesel blends under various temperatures conditions | 2023 |
| 19 | A. Jaworski; H. Kuszewski; R. Longwic; P. Sander | Assessment of Self-Ignition Properties of Canola Oil–n-Hexane Blends in a Constant Volume Combustion Chamber and Compression Ignition Engine | 2023 |
| 20 | B. Babiarz; A. Jaworski; H. Kuszewski; V. Mateichyk; M. Mądziel; S. Porada; M. Śmieszek; P. Woś | Towards Cleaner Cities: An Analysis of the Impact of Bus Fleet Decomposition on PM and NOX Emissions Reduction in Sustainable Public Transport | 2023 |
| 21 | K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś | Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests | 2023 |
| 22 | S. Boichenko; L. Chelaydyn; A. Jaworski; V. Ribun; S. Viktor; D. Viktoriia; P. Woś; A. Yakovlieva | Effect of Diethyl Ether Addition on the Properties of Gasoline-Ethanol Blends | 2023 |
| 23 | A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel | Sustainable Public Transport Strategies—Decomposition of the Bus Fleet and Its Influence on the Decrease in Greenhouse Gas Emissions | 2022 |
| 24 | A. Jaworski; K. Lejda | Inżynieria środków transportu: badania, konstrukcja i technologia: wybrane problemy | 2022 |
| 25 | A. Jaworski; K. Lejda | Modelowanie emisji zanieczyszczeń w spalinach silnikowych samochodu osobowego w cyklu jezdnym z uwzględnieniem oporu ruchu samochodu | 2022 |
| 26 | K. Balawender; A. Jaworski; P. Woś | Sterowanie wtryskiwaczami wodoru w silniku przepływowym | 2022 |
| 27 | K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś | Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle | 2022 |
| 28 | M. Bilski; A. Jaworski; K. Lejda | Effect of driving resistances on energy demand and exhaust emission in motor vehicles | 2022 |
| 29 | S. Boichenko; A. Jaworski; K. Lejda; I. Shkilniuk; O. Tarasiuk | Modern technologies of hydrogen generation and accumulation - analytical overview of theoretical and practical experience | 2022 |
| 30 | S. Boichenko; A. Jaworski; І. Matviyi; I. Shkilniuk; O. Tarasiuk; О. Tselishchev; P. Woś | Міжгалузеві проблеми і системні дослідження в паливно-енергетичному секторі | 2022 |
| 31 | T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | The Development of CO2 Instantaneous Emission Model of Full Hybrid Vehicle with the Use of Machine Learning Techniques | 2022 |
| 32 | A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel | Lubricity of Ethanol-Diesel Fuel Blends-Study with the Four-Ball Machine Method | 2021 |
| 33 | K. Balawender; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; A. Ustrzycki | Assessment of Petrol and Natural Gas Vehicle Carbon Oxides Emissions in the Laboratory and On-Road Tests | 2021 |
| 34 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas | Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method | 2021 |
| 35 | M. Jaremcio; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; P. Woś | Charakterystyka wybranych testów jezdnych stosowanych w badaniach emisji zanieczyszczeń w spalinach silnikowych samochodów osobowych | 2021 |
| 36 | T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś | Assessing Vehicle Emissions from a Multi-Lane to Turbo Roundabout Conversion Using a Microsimulation Tool | 2021 |
| 37 | T. Campisi; A. Jaworski; M. Mądziel; G. Tesoriere | The Development of Strategies to Reduce Exhaust Emissions from Passenger Cars in Rzeszow City-Poland A Preliminary Assessment of the Results Produced by the Increase of E-Fleet | 2021 |
| 38 | A. Jaworski | Odwzorowanie oporów ruchu samochodu podczas badań emisji zanieczyszczeń w spalinach na hamowni podwoziowej | 2020 |
| 39 | A. Jaworski; K. Lejda | Systemy i środki transportu: konstrukcja i badania: wybrane zagadnienia | 2020 |
| 40 | A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak | The Impact of Exhaust Emission from Combustion Engines on the Environment: Modelling of Vehicle Movement at Roundabouts | 2020 |
| 41 | A. Jaworski; K. Lew; P. Wojewoda | Wpływ oddziaływania buspasów na parametry ruchu środków transportu drogowego | 2020 |
| 42 | K. Balawender; A. Jaworski; D. Konieczny; H. Kuszewski; P. Woś | Wykrywanie spalania stukowego w silniku dwupaliwowym | 2020 |
| 43 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska | Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks | 2020 |
| 44 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś | Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine | 2020 |
| 45 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda | Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures | 2020 |
| 46 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG | 2020 |
| 47 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej | 2020 |
| 48 | K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; L. Pavliukh; D. Savostin-Kosiak | Assessment of CO2 emissions and energy consumption during stationary test of vehicle with SI engine powered by different fuels | 2020 |
| 49 | O. Ivanushko; A. Jaworski; A. Loboda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; M. Tsiuman | Establishing the regularities of correlation between ambient temperature and fuel consumption by city diesel buses | 2020 |
| 50 | S. Boichenko; A. Jaworski; L. Pavliukh; S. Shamanskyi | Evaluation of the potential of commercial use of microalgae in the world and in Ukraine | 2020 |
| 51 | S. Boichenko; A. Jaworski; M. Mądziel; L. Pavliukh | Comparative assessment of CO2 emissions and fuel consumption in a stationary test of the passenger car running on various fuels | 2020 |
| 52 | S. Boichenko; A. Jaworski; N. Kalmykova; K. Lejda; O. Tarasiuk; O. Vovk | Hydrogen technologies and environmental safety of technosphere: the key points of recent tendencies | 2020 |