logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Projektowanie inżynierskie środków transportu


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria środków transportu
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Komputerowe projektowanie środków transportu, Logistyka i inżynieria transportu
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć:
13586
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 5 / W15 P15 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Mirosław Jakubowski
Terminy konsultacji koordynatora:
Zgodne z harmonogramem pracy jednostki organizacyjnej.

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu inżynierskiego projektowania środków transportu.

Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla studentów specjalności Komputerowe projektowanie środków transportu.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Osiński Zb. (red.) Podstawy konstrukcji maszyn, Tom I, II PWN Warszawa. 1999
2 Augustyn J. Połączenia spawane i zgrzewane Arkady, Warszawa. 1987
3 Osiński Z. Sprzęgła i hamulce PWN, Warszawa. 1985
4 Kapiński S. Kształtowanie elementów nadwozi samochodów WKŁ, Warszawa. 1996
5 Andrzej Wełyczko CATIA V5. Przykłady efektywnego zastosowania systemu w projektowaniu mechanicznym. Wydawnictwo HELION, Gliwice. 2005
6 Wojciech Skarka, Andrzej Mazurek CATIA. Podstawy modelowania i zapisu konstrukcji Wydawnictwo HELION, Gliwice. 2005
7 Pobożniak J. Programowanie obrabiarek sterowanych numerycznie w systemie CAD/CAM CATIA V5 Wydawnictwo HELION, Gliwice . 2014
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Mazanek E. (red.) Przykłady obliczeń z podstaw konstrukcji maszyn. Łożyska, sprzęgła i hamulce, przekładnie mechaniczne. WNT, Warszawa. 2008
2 Stańczyk T. L., Łomako D. Komputerowe obliczenia zespołów samochodów i ciągników Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce. 2004
3 Sobczyk P. Hydraulika siłowa. Zbiór zadań z rozwiązaniami. PWN S.A. Warszawa. 2016
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Branżowe periodyki np. "Projektowanie i konstrukcje inżynierskie", "Napędy i Sterowanie" -. -

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Wpis na listę studentów w danym semestrze na realizowanej specjalności.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student powinien posiadać umiejętności w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student powinien posiadać kompetencje społeczne w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Ma podstawową wiedzę, umiejętności i kompetencje adekwatne do zakresu realizowanego w ramach zajęć z modułu. wykład, projekt indywidualny zaliczenie cz. pisemna, prezentacja projektu K-W04+
K-W07++
K-U06+
K-U07+++
K-U14+++
K-U20+
K-K02+
P6S-KO
P6S-KR
P6S-UW
P6S-WG

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Wprowadzenie do przedmiotu. Zasadnicze wymagania dla maszyn i urządzeń w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa. Benchamarking w projektowaniu środków transportu. Podstawowe oznaczenia, jednostki, materiały. Przypomnienie zasadniczych treści z mechaniki, wytrzymałości materiałów i teorii maszyn i mechanizmów. Klasyfikacja środków transportu. W1-W2 MEK01
5 TK02 Niezawodność środków transportu. Wymagania dla elementów sterowniczych. Warunki i wymagania dla stanowisk pracy operatorów maszyn i urządzeń. Klasyfikacja układów napędowych wg kryterium źródła energii (mechaniczny, elektryczny, hydrauliczny, pneumatyczny, hybrydowy). Rodzaje i charakterystyka napędów mechanicznyc. W3-W4 MEK01
5 TK03 Sprzęgła i ich sterowanie w układach napędowych środków transportu. Dobór okładzin sprzęgłowych według maksymalnego momentu obrotowego silnika. Elektryczne układy napędowe. Określenie energochłonności ruchu typowych środków transportu. W5-W6 MEK01
5 TK04 Charakterystyki silników elektrycznych prądu stałego i przemiennego. Dobór silnika. Wyznaczanie pojemności akumulatorów dla zadanego zasięgu teoretycznego. Hydrauliczne układy napędowe; parametry, elementy, dobór. W7-W8 MEK01
5 TK05 Nadwozia i struktury nośne środków transportu. Legislacja w kontekście projektowania nadwozi i wyposażenia pojazdów. Normy prawne w zakresie wymiarów, charakterystyki eksploatacyjnej, właściwości mechanicznych. W9-W10 MEK01
5 TK06 Układ odniesienia i jego znaczenie w projektowaniu nadwozi. Projekt nadwozia z uwzględnieniem wybranych czynników (przepisy prawne/normy, marketing, czynniki techniczne i technologiczne, ekonomiczne, zapewnienie jakości). Stylizacja - stosowane techniki i oprogramowanie. W11-W12 MEK01
5 TK07 Znaczenie rozkładu masy dla konstrukcji pojazdów. Wyznaczanie środka ciężkości pojazdów. Praca z katalogami elementów znormalizowanych, części oraz gotowych zespołów i podzespołów. Oprogramowanie CAx w projektowaniu maszyn. Inżynieria odwrotna w procesie projektowania. W13-W15 MEK01
5 TK08 Wprowadzenie do zajęć. Przedstawienie zakresu tematycznego projektów. Warunki zaliczenia. Zapoznanie studentów ze stosownymi przepisami/regulaminami. P1 MEK01
5 TK09 Dobór sprzęgła do wybranego układu napędowego wg maksymalnego momentu obrotowego silnika. P2-P3 MEK01
5 TK10 Dobór okładzin sprzęgłowych wg kryterium jednostkowej pracy tarcia. P4-P6 MEK01
5 TK11 Model i analiza kinematyczna wybranego mechanizmu z użyciem oprogramowania CAD. P7-P12 MEK01
5 TK12 Projekt hydraulicznego układu napędowego do wybranej maszyny. P13-P14 MEK01
5 TK13 Podsumowanie zajęć. Wystawienie/poprawa ocen. P15

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 3.22 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 4.61 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 5) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 1.99 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 4.63 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Przygotowanie do konsultacji: 0.56 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 0.45 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 5) Przygotowanie do zaliczenia: 3.99 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 0.56 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład -
Projekt/Seminarium Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z projektów. Ocena 3,0 z projektu jest wystawiana jeśli projekt zawiera uchybienia merytoryczne i formalne, ocena 3,5 - jeśli projekt zawiera małą ilość uchybień merytorycznych i formalnych, ocena 4,0 - jeśli projekt nie zawiera uchybień merytorycznych i posiada przeciętną ilość formalnych, ocena 4,5 - projekt nie zawiera uchybień merytorycznych i cechuje się małą ilością uchybień formalnych, ocena 5,0 jest wystawiana gdy praca nie zawiera żadnych uchybień merytorycznych i formalnych. Oceniana jest również aktywność studenta na zajęciach, a ocena jest kwestią indywidualną, zależną od wykazanej przez studenta wiedzy.
Ocena końcowa Średnia z ocen z projektów. Ocena może zostać skorygowana o -0,5 lub 0 +0,5 stopnia na podstawie weryfikacji aktywności/wiedzy studenta wykazanej na wszystkich formach zajęć.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie