logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Dozór techniczny urządzeń transportowych


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria środków transportu
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Komputerowe projektowanie środków transportu, Logistyka i inżynieria transportu
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć:
13427
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Komputerowe projektowanie środków transportu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 7 / W15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Paweł Wojewoda
Terminy konsultacji koordynatora:
zgodne z harmonogramem prac jednostki https://pwojewod.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest nabycie przez studentów pogłębionej wiedzy i umiejętności z zakresu dozoru technicznego urządzeń transportowych.

Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla specjalności Komputerowe projektowanie środków transportu

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Chimiak M. Konserwacja wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia Wydawnictwo "KaBe" s.c., Krosno. 2006.
2 - Czasopismo techniczne „Dozór Techniczny” Wyd. SIGMA-NOT, Warszawa. -
3 Skrzymowski W. Żurawie przeładunkowe. Budowa i Eksploatacja. Wydawnictwo "KaBe" s.c., Krosno . 2006.
Literatura do samodzielnego studiowania
1 - Publikatory prawne RP i UE -. -

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Rejestracja na co najmniej 7 sem. specjalności.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 posiada umiejętność oceny zagrożeń w transporcie dzięki wiedzy o cyklu życia urządzeń transportowych, obiektów i systemów mechanicznych oraz metodach planowania i nadzorowania zadań obsługowych dla zapewnienia niezawodnej eksploatacji maszyn i urządzeń transportowych wykład zaliczenie cz. pisemna K-W03+
K-W10+
K-K04+
P6S-KK
P6S-WG
P6S-WK
MEK02 zna podstawy prawne dozoru technicznego urządzeń transportowych i rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się w celu zdobywania wyższych kompetencji zawodowych wykład zaliczenie cz. pisemna K-U01+
K-U04+
K-U20+
P6S-KR
P6S-UU
P6S-UW
MEK03 potrafi pełnić funkcję eksploatatora urządzeń technicznych transportu podlegających dozorowi technicznemu, oraz przygotować specyfikację urządzeń transportowych wykład zaliczenie cz. pisemna K-W04+
K-W08+++
K-U11+++
P6S-UW
P6S-WG

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Rodzaje i klasyfikacja zagrożeń w transporcie i eksploatacji urządzeń transportowych. W01 MEK01 MEK02
7 TK02 Podstawy prawne dozoru technicznego. W02 MEK01 MEK02
7 TK03 Struktura organów nadzoru technicznego transportu w Polsce. W03 MEK02 MEK03
7 TK04 Urządzenia i środki transportu podlegające dozorowi technicznemu. W04 MEK01
7 TK05 Tryb postępowania przy obejmowaniu urządzeń technicznych dozorem. Warunki techniczne dla dźwigów, podnośników, dźwignic i wózków jezdniowych. W05 MEK02 MEK03
7 TK06 Warunki techniczne dopuszczenia do ruchu środków transportu materiałów niebezpiecznych (ADR). W06 MEK02 MEK03
7 TK07 Warunki techniczne dla urządzeń transportu bliskiego i liniowego. W07 MEK02 MEK03
7 TK08 Certyfikacja w systemie zapewnienia bezpieczeństwa urządzeń transportowych i ruchu drogowego. Znaki bezpieczeństwa. W08 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 30.00 godz./sem.
Inne: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 7) Przygotowanie do zaliczenia: 12.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie pisemne wykładów weryfikuje realizację następujących efektów modułowych: MEK01, MEK02, MEK03.; ocena z zaliczenia wykładu determinowana jest liczbą uzyskanych punktów; liczba uzyskanych punktów wraz z odpowiadającymi im ocenami: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb.
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych. Ocena końcowa jest oceną z pisemnego zaliczenia wykładów determinowana liczbą uzyskanych punktów; liczba uzyskanych punktów wraz z odpowiadającymi im ocenami: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 A. Krzemiński; P. Wojewoda Metodyka oceny naprawionych szyb czołowych w transporcie drogowym 2025
2 A. Krzemiński; P. Wojewoda Wpływ punktowych napraw szyb czołowych na zjawiska olśnienia w warunkach nocnych 2025
3 K. Lew; J. Lubas; P. Wojewoda The analysis of the impact of the storage period of engine and transmission oil on operational properties 2025
4 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests 2023
5 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
6 K. Lew; P. Wojewoda Hydrogen storage and distribution 2022
7 K. Lew; R. Podgórczyk; P. Wojewoda Badania porównawcze drogi hamowania w różnych warunkach przyczepności kół pojazdu 2022
8 A. Jaworski; K. Lew; P. Wojewoda Wpływ oddziaływania buspasów na parametry ruchu środków transportu drogowego 2020
9 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
10 N. Dudzik; D. Konieczny; A. Krzemiński; K. Lew; P. Szymczuk; P. Wojewoda Kolej magnetyczna w aspekcie zużycia energii, bezpieczeństwa oraz wpływu na środowisko naturalne 2020