logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Utylizacja i recykling samochodów


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria środków transportu
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Komputerowe projektowanie środków transportu, Logistyka i inżynieria transportu
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć:
13367
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 6 / W15 P15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Mirosław Jakubowski
Terminy konsultacji koordynatora:
Zgodne z harmonogramem pracy jednostki organizacyjnej Wydziału.
semestr 6:
mgr inż. Paulina Kulasa

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Poznanie technologii i utylizacji i recyklingu samochodów.

Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla studentów 6 sem. specjalności Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Chłopek Z. Ochrona środowiska naturalnego WKiŁ. 2002
2 Draniewicz B. Recykling pojazdów wycofanych z eksploatacji Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa. 2006
3 Jastrzębska G. Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne WNT Warszawa . 2007
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Osiński J., Żach P. Wybrane zagadnienia recyklingu samochodów WKiŁ, Warszawa. 2006
Literatura do samodzielnego studiowania
1 - Branżowe periodyki -. -

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Rejestracja na 6 sem. specjalności.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student powinien posiadać umiejętności w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student powinien posiadać kompetencje społeczne w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Ma pogłębioną wiedzę, umiejętności i kompetencje adekwatne do zakresu realizowanego w ramach zajęć z modułu. wykład, zajęcia projektowe zaliczenie cz. pisemna, prezentacja projektu K-W03+
K-W04+
K-W07+
K-W11+
K-U01+
K-U04+
K-U08+
K-U20+
K-K02+
K-K04+
P6S-KK
P6S-KO
P6S-KR
P6S-UU
P6S-UW
P6S-WG
P6S-WK

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Podstawowe pojęcia i definicje w oparciu o akty prawne. Prawo ochrony środowiska. Ustawa o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie. Ustawa o odpadach. Badania zanieczyszczenia gleby i ziemi. Graniczne wielkości emisyjne. Historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi. Rodzaje odpadów. Odzysk. Recykling. Kategorie pojazdów. Pojazdy historyczne. W1-W2 MEK01
6 TK02 Pojazd wycofany z eksploatacji. Istotne parametry techniczne PWE w kontekście demontażu. Samochód jako źródło materiałów niebezpiecznych. Przekazanie pojazdu wycofanego z eksploatacji do stacji demontażu. Podział, struktura recyklingu samochodów. Recykling produktowy, materiałowy, kaskadowy. Recykling produktowy bezpośredni. Instalacje służące do rozdrabniania odpadów powstałych w trakcie demontażu PWE. W3-W4 MEK01
6 TK03 Samochody wycofane z eksploatacji – regulacje prawne. Samochód jako źródło materiałów niebezpiecznych po wycofaniu z eksploatacji. Podział, struktura recyklingu samochodów. Recykling produktowy, materiałowy, odzysk energetyczny. Rodzaje sieci recyklingu samochodów (jednostopniowy, dwustopniowy, trzystopniowy). Przykłady systemów recyklingu w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Włoszech. W5-W6 MEK01
6 TK04 Organizacja sieci recyklingu (producenci samochodów, części samochodowych, punkty odbioru pojazdów, stacje demontażu samochodów, młyny przemysłowe, przedsiębiorstwa odzysku materiałów, zakładów energetyczne, administracja państwowa). Wskaźnik recyklingu. Wskaźnik odzysku. Operacje technologiczne w stacjach demontażu (dostawa  i wyładunek SWE, składowanie pojazdów, osuszanie, usuwanie substancji niebezpiecznych, demontaż, odzysk części i materiałów, rozdrobnienie lub prasowanie karoserii, składowanie. Systemy demontażu (gniazdowy, taśmowy). Wymagania dla stacji demontażu (sektory, oznakowanie, materiały, rodzaje nawierzchni). Ścieki przemysłowe. Separator koalescencyjny. Odwodnienie na stacjach demontażu. W7-W9 MEK01
6 TK05 Narzędzia wykorzystywane na stacjach demontażu przy poszczególnych zespołach, podzespołach i częściach. Technologie osuszania pojazdów (opróżnianie układów:paliwowego, smarowania, chłodzenia, hamulcowego, opróżnianie amortyzatorów, zbiornika płynu do spryskiwacza). Technologie charakterystyczne dla stacji demontażu samochodów stosowane w szczególności przy demontażu szyb, opon, układu wydechowego. Wyeksploatowane opony jako surowiec użytkowy. Zastosowanie granulatu gumowego w nawierzchniach asfaltowych. Metody wytwarzania mieszanki asfaltowo-gumowej z użyciem granulatu z opon. Technologie granulacji opon (w temperaturze otoczenia, metoda kriogeniczna). Średni bilans energetyczny opony samochodowej. W10-W11 MEK01
6 TK06 Regeneracja filtrów cząstek stałych. Metody recyklingu filtrów DPF - odzysk metali szlachetnych (metody hydro- i pirometalurgiczne). Recykling katalizatorów. Recykling tworzyw sztucznych w przemyśle samochodowym. Recykling materiałowy i produktowy na przykładzie przemysłu samochodowego. Recykling kaskadowy - charakterystyka, wady zalety. Technologie i urządzenia w procesach recyklingu tworzyw sztucznych (producenci, parametry linii technologicznych, koszty zakupu i eksploatacji). Prawodawstwo w zakresie przechowywania i recyklingu olejów. Przepracowane oleje jako zagrożenie dla środowiska. Technologie recyklingu olejów. W12-W13 MEK01
6 TK07 Regulacje prawne dotyczące zasad zbierania, przetwarzania, recyklingu i unieszkodliwiania zużytych akumulatorów. Rodzaje technologii recyklingu zużytych akumulatorów. Bilans ekonomiczny recyklingu wybranych materiałów i części samochodowych. Modelowanie technologii recyklingu. Algorytm modelowania taksonomicznego. Wskaźniki technologii i ich normalizacja w aspekcie modelowania z użyciem metody taksonomii numerycznej. W14-W15 MEK01
6 TK08 Wprowadzenie do zajęć. Przedstawienie zakresu tematycznego projektów. Warunki zaliczenia. Zapoznanie studentów ze stosownymi przepisami/regulaminami. P1 MEK01
6 TK09 Recykling samochodów. P2-P3 MEK01
6 TK10 Regeneracja układów oczyszczania spalin. P4-P5 MEK01
6 TK11 Recykling tworzyw sztucznych w przemyśle samochodowym. P6-P7 MEK01
6 TK12 Składowanie i recykling zużytego oleju silnikowego. P8-P9 MEK01
6 TK13 Recykling akumulatorów samochodowych. P10-P11 MEK01
6 TK14 Tendencje rozwojowe w budowie samochodów. P12-P14 MEK01
6 TK15 Podsumowanie zajęć. P15 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 3.55 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.11 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 6) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 9.14 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 7.99 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 3.78 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Przygotowanie do konsultacji: 2.58 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 0.99 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 6) Przygotowanie do zaliczenia: 5.87 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena wystawiana jest na podstawie wyniku testu pisemnego. Kryterium oceny: do 49% max. liczby punktów; 2,0, 50-60%; 3,0, 61-70%; 3,5, 71-80%; 4,0, 81-90%; 4,5, 91-100%; 5,0. Ocena może zostać podniesiona o 0,5 stopnia w przypadku ponadprzeciętnej aktywności/wykazanej wiedzy studenta na zajęciach.
Projekt/Seminarium Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z projektów. Ocena 3,0 z projektu jest wystawiana jeśli projekt zawiera uchybienia merytoryczne i formalne, ocena 3,5 - jeśli projekt zawiera małą ilość uchybień merytorycznych i formalnych, ocena 4,0 - jeśli projekt nie zawiera uchybień merytorycznych i posiada przeciętną ilość formalnych, ocena 4,5 - projekt nie zawiera uchybień merytorycznych i cechuje się małą ilością uchybień formalnych, ocena 5,0 jest wystawiana gdy praca nie zawiera żadnych uchybień merytorycznych i formalnych. Oceniana jest również aktywność studenta na zajęciach, a ocena jest kwestią indywidualną, zależną od wykazanej przez studenta wiedzy.
Ocena końcowa Średnia z ocen z pisemnego zaliczenia wykładów i projektów.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie