logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Technologia i organizacja napraw pojazdów samochodowych


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria środków transportu
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Komputerowe projektowanie środków transportu, Logistyka i inżynieria transportu
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć:
13353
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 6 / W15 L15 P15 / 4 ECTS / E
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Artur Krzemiński
semestr 6:
mgr inż. Dariusz Konieczny

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest nabycie przez studentów pogłębionej wiedzy i umiejętności w tym opracowania harmonogramu i procesu technicznego napraw z zakresu technologii i organizacji napraw pojazdów samochodowych oraz umiejętności prowadzenia badań naukowych i badań modelowych.

Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla studentów 6 semestru specjalności Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Jósko Marian, Kowalczyk Jakub, Mańczak Ryszard, Nosal Stanisław, Ulbrich Dariusz Inżynieria odnowy pojazdów samochodowych, Inżynieria naprawy, wybrane zagadnienia T 2. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań. 2019
2 Uzdowski M., Abramek K.F., Garczyński K. Pojazdy samochodowe. Eksploatacja techniczna i naprawa Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa . 2003.
3 Orzełowski S. Naprawa i obsługa pojazdów samochodowych Wyd.20. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. 2018.
4 Klimpel A. Napawanie i natryskiwanie cieplne - technologie WNT, Warszawa . 2000.
5 S. W. Duer Inteligentny system wspomagający proces odnawiania cech eksploatacyjnych w złożonych obiektach techn Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin. 2012.
6 Kozłowski M. (red.) Budowa i eksploatacja pojazdów : praca zbiorowa. Cz. 2, Obsługa, diagnostyka i naprawa zespołów i po Raven Media, Wrocław. 2012
7 Abramek K.F., Uzdowski M. Podstawy obsługiwania i napraw WKiŁ, Warszawa . 2009
8 Szewczak K.H. Zarządzanie eksploatacją środków trwałych w przedsiębiorstwie Difin, Warszawa. 2013
9 Lausen G. Grummer A., Herold R., [i in.] Lakiernictwo samochodowe Wydawnictwo REA, Warszawa. 2012
10 Węgrzyn T. Spawanie elementów pojazdów z wykorzystaniem chłodzenia mikro-jetowego Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice. 2014
11 Gilles T.: Automotive Service. Inspection. Maintenance . Repair. CENGAGE Learning, Australia, Brazil, Mexico, Singapore, United Kingdom, United States, . 2014.
12 Gabryelewicz Marek Podwozia i nadwozia pojazdów samochodowych: budowa, obsługa, diagnostyka i naprawa: kwalifikacja MG.18. T. 1 WKiŁ, Warszawa . 2018
13 Gabryelewicz Marek Podwozia i nadwozia pojazdów samochodowych: budowa, obsługa, diagnostyka i naprawa: kwalifikacja MG.18. T. 2 WKiŁ Warszawa. 2018
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Niewczas A., Koszałka G. Niezawodność silników spalinowych - wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Lubelskiej, Lublin . 2003.
2 Gajek A. Modelowanie i analiza układu samochód - stanowisko bębnowe do badań i diagnostyki hamulców. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków . 2002.
3 Gilles T. Automotive Service. Inspection. Maintenance. Repair. CENGAGE Learning, Australia, Brazil, Mexico, Singapore, United Kingdom, United States, . 2014.
4 Weinhuber K., Auer K. Podstawy lakiernictwa samochodowego WKiŁ, Warszawa . 2010.
5 Gabryelewicz M. Podwozia i nadwozia pojazdów samochodowych. Cz. 2, Układy hamulcowy i kierowniczy, zawieszenie oraz WKiŁ, Warszawa. 2011.
6 Zogbaum E.A. Poradnik mechanika samochodowego WKiŁ, Warszawa . 2011
7 Mistur L. Spawanie i napawanie w naprawach części maszyn i konstrukcji metalowych Wydawnictwo Książka i Handel, "KaBE", Krosno. 2003
8 Etzold H.-R. Sam naprawiam samochód: Volkswagen Jetta VI, Touran II Golf VI Variant, Golf VI Plus: Jetta VI od VI WKŁ, Warszawa. 2013
9 Kotnis G. Budowa i eksploatacja układów hydraulicznych w maszynach Wydawnictwo i Handel Książkami "KaBe", Krosno. 2011
10 Witaszek M. Metody diagnozowania, napraw i regeneracji wybranych części pojazdów mechanicznych: laboratorium. Cz Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice. 2014
11 Gabryelewicz Marek Podwozia i nadwozia pojazdów samochodowych: podstawy budowy, diagnozowania i naprawy WKiŁ, Warszawa . 2015
12 Witaszek Mirosław Metody diagnozowania, napraw i regeneracji wybranych części pojazdów mechanicznych: laboratorium. Cz. 1 Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice . 2014
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Zawadzki J., Trzeciak K. Poradnik serwisowy: kompendium praktycznej wiedzy warsztatowej Nr 2/2002 Diagnozowanie nowoczesnych Instalator Polski, Warszawa. 2002
2 Kuryło P., Sieriebriakow W. Eksploatacja i remont urządzeń technicznych Ofic. Wydaw. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra. 2014.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Rejestracja na co najmniej semestrze

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury oraz obsługi komputera Word, Excel , CAD.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu technologii organizacji i zasad napraw pojazdów, odpowiedniego doboru maszyn do systemu oraz przygotowanie do umiejętności prowadzenia badań naukowych i umiejętności prowadzenia badań symulacyjnych. Wykład Egzamin część pisemna i ustna K-W06+
K-W10+
K-W15+
K-U01+
K-U04+
K-U11+
K-U20+
K-K02+
K-K03+
P6S-KO
P6S-KR
P6S-UU
P6S-UW
P6S-WG
MEK02 Posiada umiejętność rozwiązywania problemów związanych z organizacją, planowaniem i realizacją technologii napraw pojazdów samochodowych Laboratorium Sprawozdanie z laboratorium, kolokwium K-W06+
K-W10+
K-W15+
K-U04+
K-U11+
K-U20+
K-K02+
K-K03+
P6S-KO
P6S-KR
P6S-UU
P6S-UW
P6S-WG
MEK03 Posiada umiejętność rozwiązywania problemów związanych z przygotowaniem i opracowaniem projektów technologii i organizacji napraw pojazdów i umiejętności prowadzenia prowadzenia badań naukowych, badań symulacyjnych Projekt Prezentacja projektu K-U04+
K-U11+
P6S-UU
P6S-UW

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 1. Podatność naprawcza. Metodyka opracowania strategii naprawczych na podstawie programowania dynamicznego i schematów decyzyjno-losowych. 2. Gospodarka naprawcza i remontowa w przedsiębiorstwie - planowanie, organizacja, przygotowanie, prowadzenie, kontrola. Narzędzia naprawy - maszyny, urządzenia, sprzęt, aparatura. Planowanie procesów naprawczych - naprawy bieżące, cykl remontowy. 3. Podział badań samochodów. Przyjmowanie do naprawy całopojazdowej samochodów ciężarowych í autobusów. Wymagania i badania BN-86 3615-18. Przyjmowanie do naprawy zespołów dostarczanych luzem – bez i z demontażem odsłaniającym, warunki klasyfikacji naprawy standardowej i z rozszerzonym zakresem/niestandardowej. 4. Odbiór po naprawie zespołów dostarczanych luzem: silniki o zapłonie samoczynnym, skrzynki biegów, tylne mosty napędowe, osie przednie nienapędzane, Odbiór po naprawie całopojazdowej samochodów ciężarowych i autobusów. 5. Remonty maszyn: zaopatrywanie maszyny w materiały eksploatacyjne i części zamienne, wdrożenie właściwej gospodarki konserwacyjno - remontowej, diagnozowanie stanu maszyny i urządzeń peryferyjnych, regeneracja części, oddziaływanie maszyny na obsługę i na otoczenie. 6. Regeneracja, technologie i metody napraw przez: zmianę par kojarzonych, stosowanie wymiarów remontowych, zastosowanie elementów dodatkowych, obróbki plastycznej, materiały kompozytowe i kleje, spawanie i napawanie, metalizacje natryskową, napawanie wibracyjne, naprawy metodą przyrostową i metodą montażu. Etapy procesu technologicznego. Obróbka powierzchniowa. 7. Naprawy: Lakiernicze, Blacharsko- lakiernicze bez ramy prostowniczej. Technologia napraw estetycznych „Smart Repair” uszkodzonych pojazdów. 8. Proces technologiczny naprawy blacharskiej VW Golf Plus – Użycie ramy prostowniczej. 9. Naprawy: zawieszenia z kolumną MacPhersona Audi A3. 10. Naprawy: zawieszenia wielowahaczowego Audi Q3. 11. Naprawa i diagnostyka układu hamulcowego Forda Mondeo i BMW E46 12. Proces technologiczny naprawy metodą ubytkową, wału korbowego silnika SW 680 Proces technologiczny naprawy metodą przyrostową REGE, wału korbowego silnika SW 680 13. Spawanie plazmowe. Napawanie płomieniowe i łukowe elektrodą otuloną. Napawania w osłonach gazowych łukowe metodą TIG, MIG/MAG. Napawanie laserowe. Napawanie i natryskiwanie plazmowe 14. Naprawa układu wtryskowego Common Rail 15. Naprawy – Obróbka ubytkowa, naprawa bloków, cylindrów nieprzelotowych i tulei cylindrowych przelotowych silników wysokoprężnych. W01-W08, L01-L08, P01-P06 MEK01 MEK02
6 TK02 1. Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w stacjach serwisowych. Wprowadzenie do zajęć. 2. Naprawa oblachowania - prace lakiernicze. Mycie komory silnikowej i kosmetyka samochodu. 3. Naprawa części pojazdów samochodowych metodami: obróbki ubytkowej, spawalniczymi i przeróbką plastyczną - wytaczanie kadłuba, napawania wału i obróbka skrawaniem. 4. Naprawa i diagnostyka układu hamulcowego hydraulicznego samochodu. 5. Weryfikacja i naprawa skrzynki biegów samochodu osobowego – wymiana naprawcza: łożysk, synchronizatorów i uszczelnień. Zastępczo: Weryfikacja w procesie naprawy: Automatyczna skrzynia biegów o przełożeniu zmiennym w sposób ciągły. Zmiennik momentu obrotowego ciągnika. 6. Weryfikacja luzu zaworowego z uwzględnieniem temperatury. 7. Weryfikacja i naprawa mostu napędowego, przekładni głównej i mechanizmu różnicowego samochodu osobowego FSO - inspekcja kamerą endoskopu. Zastępczo: Weryfikacja w procesie naprawy: Układ napędowy hybrydowy Toyota Auris III generacja, Inspekcja kamerą endoskopu. 8. Wymagania po obsłudze i naprawie - badania układu napędowego samochodu Tatra 813.: wpływ luzu międzyrębnego na straty mocy. L04 MEK01
6 TK03 Opracowanie projektu technologii naprawy i organizacji procesu obsługiwania dla wybranego zespołu/samochodu. Projekt dotyczy głównie stanowisk obsługowo-naprawczych (planowo-zapobiegawczych): silnika spalinowego lub/i samochodu. W przypadku projektu z literatury [3] Gilles T. – zakres jak w publikacji. 1. Wiadomości ogólne z budowy zespołów (pojazdów) analizowanej grupy zespołów (pojazdów). 2. Wymagania i badania przyjęcia do naprawy. Proces technologiczny przeprowadzenia badań przyjęcia do naprawy. 3. Charakterystyka najczęstszych niesprawności, niedomagań i uszkodzeń. Opis techniczny. Dane techniczne. 4. Proces technologiczny wymontowania, demontowania, sprawdzania i weryfikacji. 5. Proces technologiczny szczegółowy naprawy na kartach technologicznych dla poszczególnych operacji-zabiegów jednego wybranego zespołu. Proces technologiczny szczegółowy regeneracji na kartach technologicznych dwu wybranych części. 6. Proces technologiczny montażu, regulacji, instalowania. Projekt wstępny stanowiska do naprawy i regulacji samochodu. Wymagania po naprawie. Literatura. P01 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 6) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 6) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6)
Egzamin (sem. 6) Przygotowanie do egzaminu: 15.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.
Egzamin ustny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny i ustny. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie laboratorium i projektu.
Laboratorium Zaliczenie laboratorium następuje na podstawie: aktywnego udziału w zajęciach, wykonania wymaganych zadań, opracowania wyników w formie sprawozdań, pozytywnych ustnych odpowiedzi z zakresu laboratorium.
Projekt/Seminarium Zaliczenie projektu następuje na podstawie: aktywnego udziału w zajęciach, wykonania wymaganych zadań, opracowania wyników w formie sprawozdań, pozytywnych ustnych odpowiedzi z zakresu projektu.
Ocena końcowa 30% oceny egzaminu pisemnego i ustnego z wykładu, 70% oceny zaliczenia z ćwiczeń laboratoryjnych i projektowych.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 A. Borawski; J. Hunicz; M. Jakubowski; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; A. Rybak; D. Szpica; P. Woś Problems of filtration and standardization on parameter conformity of diesel fuels containing decarbonization components and processing impurities 2025
2 A. Krzemiński Effect of friction modifiers on the lubrication performance of engine oil in internal combustion engines 2025
3 A. Krzemiński; H. Kuszewski Inżynieria środków transportu: efektywność, eksploatacja, diagnostyka: wybrane zagadnienia 2025
4 A. Krzemiński; P. Wojewoda Metodyka oceny naprawionych szyb czołowych w transporcie drogowym 2025
5 A. Krzemiński; P. Wojewoda Wpływ punktowych napraw szyb czołowych na zjawiska olśnienia w warunkach nocnych 2025
6 K. Balawender; A. Borawski; M. Gęca; M. Jakubowski; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; G. Mieczkowski; A. Rybak; D. Szpica; A. Ustrzycki; P. Woś Comparative Study on the Effects of Diesel Fuel, Hydrotreated Vegetable Oil, and Its Blends with Pyrolytic Oils on Pollutant Emissions and Fuel Consumption of a Diesel Engine Under WLTC Dynamic Test Conditions 2025
7 M. Gęca; J. Hunicz; M. Jakubowski; A. Krzemiński; G. Mieczkowski; D. Szpica Cycle-by-cycle performance evaluation of a diesel engine fueled with a mixture of hydrotreated vegetable oil mixed with waste plastic pyrolysis oils 2025
8 A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; P. Woś A comparative study on selected physical properties of diesel–ethanol–dodecanol blends 2024
9 A. Krzemiński; A. Ustrzycki Visualisation Testing of the Vertex Angle of the Spray Formed by Injected Diesel–Ethanol Fuel Blends 2024
10 A. Krzemiński; A. Ustrzycki Effect of Ethanol Added to Diesel Fuel on the Range of Fuel Spray 2023
11 A. Krzemiński Oznaczenie lepkości kinematycznej i gęstości mieszaniny oleju napędowego z etanolem i dodatkiem dodecanolu 2021
12 A. Krzemiński; P. Szymczuk Analiza powtarzalności badań technicznych pojazdu o masie całkowitej do 3,5 tony 2021
13 A. Krzemiński; P. Szymczuk Wpływ zanieczyszczeń eksploatacyjnych oleju napędowego na smarność paliwa 2021
14 A. Krzemiński; K. Lejda; A. Ustrzycki Metodyka badań wizyjnych rozwoju strugi paliwa generowanej przez wysokociśnieniowy układ wtryskowy 2020
15 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej 2020
16 N. Dudzik; D. Konieczny; A. Krzemiński; K. Lew; P. Szymczuk; P. Wojewoda Kolej magnetyczna w aspekcie zużycia energii, bezpieczeństwa oraz wpływu na środowisko naturalne 2020