logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Środki transportu szynowego i wodnego


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria środków transportu
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Komputerowe projektowanie środków transportu, Logistyka i inżynieria transportu
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć:
13350
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 3 / W15 P15 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Paweł Wojewoda
Terminy konsultacji koordynatora:
zgodne z harmonogramem prac jednostki https://pwojewod.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest nabycie przez studentów pogłębionej wiedzy i umiejętności z zakresu Środków transportu szynowego i wodnego oraz przygotowanie do prowadzenia badań naukowych.

Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla studentów 4 sem. specjalności: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Logistyka transportu samochodowego, Transport przemysłowy.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Zalewski P., Siedlecki P., Drewnowski A. Technologia transportu kolejowego WKiŁ, Warszawa . 2004.
2 Medwid M. Studium tworzenia intermodalnych środków technicznych transportu lądowego w szczególności taboru bim Rozprawy, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań . 2008.
3 Rydzykowski W., Wojewódzka-Król K. Transport. PWN, Warszawa . 2009.
4 Więckiewicz W. Podstawy pływalności i stateczności statków handlowych. Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia. 2006.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Rejestracja na co najmniej 3 semestr specjalności.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Ma uporządkowaną, pogłębioną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie budowy, zastosowania, rodzajów i właściwości współczesnych środków technicznych (systemów) transportowych szynowych, wodnych śródlądowych i morskich. wykład zaliczenie cz. pisemna K-W03+
K-W06+
K-W09+
K-U20+
P6S-KR
P6S-WG
P6S-WK
MEK02 Posiada umiejętność oceny właściwości środków transportu szynowego i wodnego, systemów i prowadzenia badań ich efektywności. Posiada przygotowanie do prowadzenia badań naukowych. projekt indywidualny sprawozdanie z projektu, prezentacja projektu, K-W03+
K-U01+
K-U03+
K-U13+
K-U20+
K-K02+
P6S-KO
P6S-KR
P6S-UK
P6S-UW
P6S-WK

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Klasyfikacja środków transportu. W01 MEK01
3 TK02 Infrastruktura transportu szynowego. W02 MEK01
3 TK03 Kolejowe punkty eksploatacyjne oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. W03 MEK01
3 TK04 Wagony kolejowe. Pojazdy trakcyjne. Elektryczne i spalinowe pojazdy szynowe. W04 MEK01
3 TK05 Klasyfikacja środków transportu wodnego. W05 MEK01
3 TK06 Infrastruktura transportu wodnego śródlądowego i morskiego. W06 MEK01
3 TK07 Technologie przewozu i przeładunku. W07 MEK01
3 TK08 Tendencje rozwojowe transportu szynowego i wodnego. W08 MEK01
3 TK09 Infrastruktura opracowywanego rodzaju transportu. P01 MEK02
3 TK10 Tabor/statki/środki opracowywanego rodzaju transportu (rodzaje, budowa i wyposażenie, zasada działania i ładowania, dane eksploatacyjne i oznaczenie oraz numeracja, utrzymanie i naprawa). P02 MEK02
3 TK11 Korytarze, sieci oraz organizacja przewozów. P03 MEK02
3 TK12 Zabezpieczenie ładunku w transporcie. P04 MEK02
3 TK13 Straty w transporcie. Ubezpieczenie. Bezpieczeństwo. P05 MEK02
3 TK14 Popyt, rynek, marketing, ekonomika usług transportowych oraz modele zachowań przedsiębiorstw transportowych. P06 MEK02
3 TK15 Przegląd terminali i/lub portów morskich. P07 MEK02
3 TK16 Tendencje rozwojowe. P08 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 3) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 8.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie pisemne z wykładów weryfikuje realizację efektu modułowego: MEK01. Warunkiem przystąpienia do zaliczenia pisemnego z wykładów jest zaliczenie zajęć projektowych. Ocena z treści wykładu determinowana jest liczbą uzyskanych punktów; liczba uzyskanych punktów wraz z odpowiadającymi im ocenami: 0,000 ÷ 2,999 ndst; 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb.
Projekt/Seminarium Zaliczenie projektu następuje na podstawie: aktywnego udziału w zajęciach, wykonania wymaganych zadań projektowych i prezentacja projektu, które weryfikują realizację następującego efektu modułowego: MEK02. Ocenę z części laboratoryjnej stanowi średnia z ocen z wykonania projektu i jego prezentacji. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową z zajęć projektowych: 0,000 ÷ 2,999 ndst; 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb.
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen zaliczeniowych z obydwu form zajęć. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową: 0,000 ÷ 2,999 ndst; 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
srodki_transportu_szynowego_i_wodnego_tematy_do_wyboru_realizowane_na_projektach.pdf

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 A. Krzemiński; P. Wojewoda Metodyka oceny naprawionych szyb czołowych w transporcie drogowym 2025
2 A. Krzemiński; P. Wojewoda Wpływ punktowych napraw szyb czołowych na zjawiska olśnienia w warunkach nocnych 2025
3 K. Lew; J. Lubas; P. Wojewoda The analysis of the impact of the storage period of engine and transmission oil on operational properties 2025
4 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests 2023
5 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
6 K. Lew; P. Wojewoda Hydrogen storage and distribution 2022
7 K. Lew; R. Podgórczyk; P. Wojewoda Badania porównawcze drogi hamowania w różnych warunkach przyczepności kół pojazdu 2022
8 A. Jaworski; K. Lew; P. Wojewoda Wpływ oddziaływania buspasów na parametry ruchu środków transportu drogowego 2020
9 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
10 N. Dudzik; D. Konieczny; A. Krzemiński; K. Lew; P. Szymczuk; P. Wojewoda Kolej magnetyczna w aspekcie zużycia energii, bezpieczeństwa oraz wpływu na środowisko naturalne 2020