logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Środki transportu lotniczego


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria środków transportu
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Komputerowe projektowanie środków transportu, Logistyka i inżynieria transportu
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć:
13348
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 4 / W15 P15 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr hab. inż. prof. PRz Marek Magniszewski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta podstawami teoretycznymi i wiedzą praktyczną z zakresu: -ogólnej charakterystyki samolotów oraz ich układów konstrukcyjnych, -materiałów konstrukcyjnych i technologii stosowanych w budowie samolotów, -konstrukcji głównych zespołów samolotu: skrzydła, kadłuba, usterzeń, podwozia oraz zespołu napędowego, -głównych systemów samolotu, -głównych instalacji samolotu, -systemów zabezpieczających oraz wykrywających zagrożenia.

Ogólne informacje o zajęciach:
W ramach przedmiotu konstrukcja o siągi samolotu 1 wiedza przekazywana będzie studentom zarówno poprzez wykłady, jak i zajęcia laboratoryjne. Wiedza przekazywana na zajęciach laboratoryjnych ma charakter bardziej praktyczny, natomiast na wykładach przeważa aspekt teoretyczny. Wykłady będą miały na celu przekazanie studentom w sposób usystematyzowany określonego programem materiału. Studenci będą zachęcani do dyskusji, pytań. Podczas zajęć stosowane będą różnego rodzaju środki techniczne ułatwiające przyswajanie wiedzy i pobudzające zainteresowania studentów. Zajęcia dydaktyczne, w których przeważa aspekt praktyczny, będą miały na celu utrwalenie wiedzy i rozwijanie umiejętności praktycznego jej stosowania. Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstaw wiedzy z zakresu: budowy samolotów, ze szczególnym uwzględnieniem układów konstrukcyjnych, materiałów oraz technologii stosowanych w budowie samolotów, cech konstrukcyjnych głównych zespołów samolotu (skrzydła, kadłuba, usterzeń, podwozia, zespołu napędowego), najważniejszych systemów i instalacji pokładowych oraz systemów zabezpieczających oraz wykrywających różne zagrożenia.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 European Aviation Safety Agency (EASA) Certification Specifications for Normal, Utility, Aerobatic, and Commuter Category Aeroplanes CS-23, Amendment 4 EASA publication. 2015
2 European Aviation Safety Agency (EASA) Certification Specifications for Large Aeroplanes CS-25, Amendment 17 EASA publication. 2015
3 Niu C. Airframe Structural Design: Practical Design Information and Data on Aircraft Structures Conmilit Press, Virginia. 1988
4 Raymer D. P. Aircraft Design. A Conceptual Approach AIAA Education Series, Washington. 2012
5 Roskam J. Airplane Design, Part I - VIII DARCorporation. 1990
6 Moir I., Seabridge A. Aircraft systems: Mechanical, Electrical, and Avionics Subsystems Integration AIAA Education Series, , Reston, Virginia. 2008
7 European Aviation Safety Agency (EASA) efinitions and abbreviations used in Certification Specifications for products, parts and appliances, Amendment 2 EASA publication. 2010
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 European Aviation Safety Agency (EASA) Certification Specifications for Normal, Utility, Aerobatic, and Commuter Category Aeroplanes CS-23, Amendment 4 EASA publication. 2015
2 European Aviation Safety Agency (EASA) Certification Specifications for Large Aeroplanes CS-25, Amendment 17 EASA publication. 2015
3 Raymer D. P. Aircraft Design. A Conceptual Approach AIAA Education Series, Washington. 2012
4 Roskam J. Airplane Design, Part V, Component weight estimation DARCorporation. 1990
Literatura do samodzielnego studiowania
1 European Aviation Safety Agency (EASA) Certification Specifications for Normal, Utility, Aerobatic, and Commuter Category Aeroplanes CS-23, Amendment 4 EASA publication. 2015
2 European Aviation Safety Agency (EASA) Certification Specifications for Large Aeroplanes CS-25, Amendment 17 EASA publication. 2015
3 Moir I., Seabridge A. Aircraft systems: Mechanical, Electrical, and Avionics Subsystems Integration AIAA Education Series, , Reston, Virginia . 2008
4 Roskam J. Airplane Design, Part I - VIII DARcorporation, The University of Kansas. 1990

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Student wpisany na semestr 5

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student posiada wiedzę z zakresu: historii techniki lotniczej, budowy i projektowania obiektów latających

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność rozumienia naukowych tekstów pisanych, tworzenia notatek, pozyskiwania informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł. Umiejętność oceny, weryfikacji i interpretacji źródeł.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność współpracy w grupie. Rozumienie ciągłej potrzeby zdobywania wiedzy i doskonalenia się.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie funkcjonowania oraz trendów rozwojowych współczesnego transportu lotniczego, inżynierii lotniczych środków transportowych, inżynierii ruchu lotniczego oraz analizy lotniczych systemów transportowych, niezbędną do formułowania i rozwiązywania problemów transportowych. wykład, projekt indywidualny zaliczenie cz. ustna, raport pisemny K-W03++
K-W06++
K-W09+
P6S-WG
P6S-WK
MEK02 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł (także w języku obcym), integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski, formułować i uzasadniać opinie. wykład, projekt indywidualny egzamin cz. ustna, raport pisemny K-U01++
K-U04++
P6S-UU
P6S-UW
MEK03 Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich typowych dla transportu oraz wybierać i stosować odpowiednie metody i narzędzia. projekt indywidualny raport pisemny K-U13++
P6S-UW
MEK04 Ze względu na postępujący proces rozwoju techniki lotniczej rozumie potrzebę ciągłego poszukiwania wiedzy i konieczność dokształcania wykład zaliczenie cz. pisemna K-U20+
P6S-KR
MEK05 Ma świadomość pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej, dostrzega aspekty ekologiczne i ochrony środowiska przyrodniczego w rozwiązaniach technicznych i technologicznych transportu lotniczego. wykład zaliczenie cz. ustna K-K02+
P6S-KO

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Wprowadzenie. Charakterystyki atmosfery, atmosfera standardowa, warunki niestandardowe. Pomiar wysokości i prędkości lotu. W01 MEK01 MEK02 MEK04
4 TK02 Ogólna charakterystyka samolotu. Układy aerodynamiczne i konstrukcyjne. Główne zespoły. Podstawowe charakterystyki techniczne, lotne i eksploatacyjne. W02 MEK01 MEK02 MEK04
4 TK03 Konstrukcja samolotu. Typy struktur wytrzymałościowych. Materiały i technologie stosowane w budowie samolotów. Rodzaje zespołów napędowych. W03 MEK01 MEK02 MEK04
4 TK04 Fizyka lotu. Równowaga sił w locie. Siły aerodynamiczne i ich natura. Typowe fazy lotu. Start i lądowanie samolotu. Ograniczenia fizyczne. W04 MEK01 MEK02 MEK04
4 TK05 Eksploatacja systemów lotniczych: strategie i zasady eksploatacji statków powietrznych, obsługiwanie statków powietrznych, wskaźniki efektywności eksploatacji, bezpieczeństwo lotów. W05 MEK01 MEK02 MEK04
4 TK06 Elementy naziemnej infrastruktury transportu lotniczego. Lotniska i lotnicze urządzenia naziemna: charakterystyka, przykłady realizacji. W06 MEK01 MEK02 MEK04
4 TK07 Zarządzanie ruchem lotniczym. Struktura przestrzeni powietrznej, struktura systemu zarządzania ruchem lotniczym, organizacja, zasady, procedury. Infrastruktura techniczna. W07 MEK01 MEK02 MEK04
4 TK08 Charakterystyka europejskiego rynku transportu lotniczego, wybrane problemy i wyzwania transportu lotniczego w Europie (techniczne, społeczne, ekologiczne), próby rozwiązania problemów (SESAR, CleanSky). W08 MEK01 MEK02 MEK04 MEK05
4 TK09 Analiza charakterystyk atmosfery standardowej. P01 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK10 Analiza układów aerodynamicznych i konstrukcyjnych samolotów na wybranych przykładach – zajęcia techniczne. P02 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK11 Analiza charakterystyk geometrycznych wybranego samolotu transportowego. P03 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK12 Analiza charakterystyk technicznych i wskaźników transportowych wybranego samolotu. P04 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK13 Analiza statystyczna parametrów technicznych wybranej grupy samolotów transportowych. P05 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK14 Analiza charakterystyk technicznych lotniska komunikacyjnego na wybranych przykładach. P06 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK15 Struktura i zasady wykorzystywania przestrzeni powietrznej - zajęcia warsztatowe. P07 MEK01 MEK02
4 TK16 Prezentacja projektów. P08 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 4) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4)
Zaliczenie (sem. 4)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na podstawie ustnego sprawdzenia wiedzy, obejmującej materiał teoretyczny omawiany na wykładach.
Projekt/Seminarium Na podstawie pisemnych sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń projektowych oraz prezentacji sprawozdania końcowego.
Ocena końcowa Ocena łączna uwzględniająca oceny zaliczenia ustnego i projektów w proporcji: 0.5: 0.5

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie