
Główny cel kształcenia:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta podstawami teoretycznymi i wiedzą praktyczną z zakresu:
-ogólnej charakterystyki samolotów oraz ich układów konstrukcyjnych,
-materiałów konstrukcyjnych i technologii stosowanych w budowie samolotów,
-konstrukcji głównych zespołów samolotu: skrzydła, kadłuba, usterzeń, podwozia oraz zespołu napędowego,
-głównych systemów samolotu,
-głównych instalacji samolotu,
-systemów zabezpieczających oraz wykrywających zagrożenia.
Ogólne informacje o zajęciach:
W ramach przedmiotu konstrukcja o siągi samolotu 1 wiedza przekazywana będzie studentom zarówno poprzez wykłady, jak i zajęcia laboratoryjne. Wiedza przekazywana na zajęciach laboratoryjnych ma charakter bardziej praktyczny, natomiast na wykładach przeważa aspekt teoretyczny. Wykłady będą miały na celu przekazanie studentom w sposób usystematyzowany określonego programem materiału. Studenci będą zachęcani do dyskusji, pytań. Podczas zajęć stosowane będą różnego rodzaju środki techniczne ułatwiające przyswajanie wiedzy i pobudzające zainteresowania studentów. Zajęcia dydaktyczne, w których przeważa aspekt praktyczny, będą miały na celu utrwalenie wiedzy i rozwijanie umiejętności praktycznego jej stosowania.
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstaw wiedzy z zakresu: budowy samolotów, ze szczególnym uwzględnieniem układów konstrukcyjnych, materiałów oraz technologii stosowanych w budowie samolotów, cech konstrukcyjnych głównych zespołów samolotu (skrzydła, kadłuba, usterzeń, podwozia, zespołu napędowego), najważniejszych systemów i instalacji pokładowych oraz systemów zabezpieczających oraz wykrywających różne zagrożenia.
| 1 | European Aviation Safety Agency (EASA) | Certification Specifications for Normal, Utility, Aerobatic, and Commuter Category Aeroplanes CS-23, Amendment 4 | EASA publication. | 2015 |
| 2 | European Aviation Safety Agency (EASA) | Certification Specifications for Large Aeroplanes CS-25, Amendment 17 | EASA publication. | 2015 |
| 3 | Niu C. | Airframe Structural Design: Practical Design Information and Data on Aircraft Structures | Conmilit Press, Virginia. | 1988 |
| 4 | Raymer D. P. | Aircraft Design. A Conceptual Approach | AIAA Education Series, Washington. | 2012 |
| 5 | Roskam J. | Airplane Design, Part I - VIII | DARCorporation. | 1990 |
| 6 | Moir I., Seabridge A. | Aircraft systems: Mechanical, Electrical, and Avionics Subsystems Integration | AIAA Education Series, , Reston, Virginia. | 2008 |
| 7 | European Aviation Safety Agency (EASA) | efinitions and abbreviations used in Certification Specifications for products, parts and appliances, Amendment 2 | EASA publication. | 2010 |
| 1 | European Aviation Safety Agency (EASA) | Certification Specifications for Normal, Utility, Aerobatic, and Commuter Category Aeroplanes CS-23, Amendment 4 | EASA publication. | 2015 |
| 2 | European Aviation Safety Agency (EASA) | Certification Specifications for Large Aeroplanes CS-25, Amendment 17 | EASA publication. | 2015 |
| 3 | Raymer D. P. | Aircraft Design. A Conceptual Approach | AIAA Education Series, Washington. | 2012 |
| 4 | Roskam J. | Airplane Design, Part V, Component weight estimation | DARCorporation. | 1990 |
| 1 | European Aviation Safety Agency (EASA) | Certification Specifications for Normal, Utility, Aerobatic, and Commuter Category Aeroplanes CS-23, Amendment 4 | EASA publication. | 2015 |
| 2 | European Aviation Safety Agency (EASA) | Certification Specifications for Large Aeroplanes CS-25, Amendment 17 | EASA publication. | 2015 |
| 3 | Moir I., Seabridge A. | Aircraft systems: Mechanical, Electrical, and Avionics Subsystems Integration | AIAA Education Series, , Reston, Virginia . | 2008 |
| 4 | Roskam J. | Airplane Design, Part I - VIII | DARcorporation, The University of Kansas. | 1990 |
Wymagania formalne:
Student wpisany na semestr 5
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student posiada wiedzę z zakresu: historii techniki lotniczej, budowy i projektowania obiektów latających
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność rozumienia naukowych tekstów pisanych, tworzenia notatek, pozyskiwania informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł. Umiejętność oceny, weryfikacji i interpretacji źródeł.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność współpracy w grupie. Rozumienie ciągłej potrzeby zdobywania wiedzy i doskonalenia się.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie funkcjonowania oraz trendów rozwojowych współczesnego transportu lotniczego, inżynierii lotniczych środków transportowych, inżynierii ruchu lotniczego oraz analizy lotniczych systemów transportowych, niezbędną do formułowania i rozwiązywania problemów transportowych. | wykład, projekt indywidualny | zaliczenie cz. ustna, raport pisemny |
K-W03++ K-W06++ K-W09+ |
P6S-WG P6S-WK |
| MEK02 | Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł (także w języku obcym), integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski, formułować i uzasadniać opinie. | wykład, projekt indywidualny | egzamin cz. ustna, raport pisemny |
K-U01++ K-U04++ |
P6S-UU P6S-UW |
| MEK03 | Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich typowych dla transportu oraz wybierać i stosować odpowiednie metody i narzędzia. | projekt indywidualny | raport pisemny |
K-U13++ |
P6S-UW |
| MEK04 | Ze względu na postępujący proces rozwoju techniki lotniczej rozumie potrzebę ciągłego poszukiwania wiedzy i konieczność dokształcania | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K-U20+ |
P6S-KR |
| MEK05 | Ma świadomość pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej, dostrzega aspekty ekologiczne i ochrony środowiska przyrodniczego w rozwiązaniach technicznych i technologicznych transportu lotniczego. | wykład | zaliczenie cz. ustna |
K-K02+ |
P6S-KO |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 4 | TK01 | W01 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
| 4 | TK02 | W02 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
| 4 | TK03 | W03 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
| 4 | TK04 | W04 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
| 4 | TK05 | W05 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
| 4 | TK06 | W06 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
| 4 | TK07 | W07 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
| 4 | TK08 | W08 | MEK01 MEK02 MEK04 MEK05 | |
| 4 | TK09 | P01 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 4 | TK10 | P02 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 4 | TK11 | P03 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 4 | TK12 | P04 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 4 | TK13 | P05 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 4 | TK14 | P06 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 4 | TK15 | P07 | MEK01 MEK02 | |
| 4 | TK16 | P08 | MEK01 MEK02 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 4) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
5.00 godz./sem. |
|
| Projekt/Seminarium (sem. 4) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
15.00 godz./sem. |
|
| Konsultacje (sem. 4) | |||
| Zaliczenie (sem. 4) |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Na podstawie ustnego sprawdzenia wiedzy, obejmującej materiał teoretyczny omawiany na wykładach. |
| Projekt/Seminarium | Na podstawie pisemnych sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń projektowych oraz prezentacji sprawozdania końcowego. |
| Ocena końcowa | Ocena łączna uwzględniająca oceny zaliczenia ustnego i projektów w proporcji: 0.5: 0.5 |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie