
Główny cel kształcenia:
Uzyskanie wiedzy w zakresie problemów teoretycznych psychologii i socjologii pracy oraz umiejętności i kompetencji niezbędnych w środowisku pracy
Ogólne informacje o zajęciach:
Obecnie socjologia i psychologia pracy w swej analizie człowieka w środowisku pracy preferuje podejście holistyczne uwzględniające zarówno indywidualne predyspozycje pracownika, jego otoczenie społeczne, funkcjonowanie organizacji (zakładu pracy) ze wszystkimi jego społecznymi uwarunkowaniami oraz sposobami i metodami zarządzania stosowanymi w miejscu pracy. Dlatego w module obiektem uwagi uczyniono takie zagadnienia jak: indywidualne i społeczne determinanty zachowań człowieka w miejscu pracy, procesy motywacji, obciążenie psychiczne i fizyczne w środowisku pracy w tym zwłaszcza stres psychospołeczny, socjologicznej sprawności zakładu pracy, kierownictwa, adaptacji zawodowej i zjawiska dezorganizacji środowisk pracy.
| 1 | Chmiel N. (red.) | Psychologia pracy i organizacji, | GWP, Gdańsk . | 2003 |
| 2 | Januszek H., Sikora J., | Socjologia pracy, | Wyd. AE w Poznaniu, Poznań . | 1998 |
| 3 | Ratajczak Z., | Psychologia pracy i organizacji, | PWN, Warszawa. | 2007 |
| 4 | Stępień J., | Socjologia pracy i zawodu, | Wydawnictwo AR im. A. Cieszkowskiego, Poznań . | 2001 |
| 5 | Terelak J., | Psychologia organizacji i zarządzania, | Difin, Warszawa . | 2005 |
| 6 | Schultz D.P., Schultz S.E., | Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, | PWN, Warszawa . | 2002 |
Wymagania formalne:
Rejestracja na semestr
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Powinien znać ogólne zasady i mechanizmy funkcjonowania człowieka w środowisku społecznym.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Powinien potrafić pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, oraz posiadać umiejętność krytycznego podejścia do czytanych tekstów.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Posiada świadomość roli i znaczenia kompetencji społecznych w funkcjonowaniu człowieka w środowisku pracy.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Potrafi zdefiniować i wskazać obszary zainteresowań socjologii i psychologii pracy | Wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K-W11++ K-K05++ |
P6S-KO P6S-WK |
| MEK02 | Potrafi scharakteryzować procesy selekcji, szkolenia i ocen pracowniczych. | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K-W17++ K-U04+ |
P6S-UU P6S-WK |
| MEK03 | Potrafi zdefiniować pojęcie grupa społeczna i wskazać czynniki ją konstytuujące. | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K-W17+++ K-K04++ |
P6S-KK P6S-WK |
| MEK04 | Potrafi omówić czym jest motywacja i kiedy mamy do czynienie z motywem. | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K-W17+++ |
P6S-WK |
| MEK05 | Potrafi zdefiniować system społeczny zakładu pracy i podać jego funkcje | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K-U19++ |
P6S-UO |
| MEK06 | Potrafi omówić klasyfikacji stylów kierowania i oceny ich sprawności | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K-W17++ K-K04++ |
P6S-KK P6S-WK |
| MEK07 | Potrafi zdefiniować stres psychospołeczny i jego źródła oraz konsekwencje dla organizmu człowieka. | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K-W17+++ |
P6S-WK |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 2 | TK01 | W01-W02 | MEK01 | |
| 2 | TK02 | W03-W04 | MEK01 | |
| 2 | TK03 | W05-W07 | MEK02 | |
| 2 | TK04 | W08-W09 | MEK03 | |
| 2 | TK05 | W10-W12 | MEK03 | |
| 2 | TK06 | W13-W16 | MEK04 | |
| 2 | TK07 | W17-W18 | MEK05 | |
| 2 | TK08 | W19-W21 | MEK06 | |
| 2 | TK09 | W22-W23 | MEK05 | |
| 2 | TK10 | W24-W26 | MEK07 | |
| 2 | TK11 | W27-W28 | ||
| 2 | TK12 | W29-W30 | MEK07 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
||
| Konsultacje (sem. 2) | |||
| Zaliczenie (sem. 2) |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | zaliczenie pisemne |
| Ocena końcowa | Pozytywna ocena z zaliczenia pisemnego |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie