logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Organizacja i zarządzanie


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria środków transportu
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Komputerowe projektowanie środków transportu, Logistyka i inżynieria transportu
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Technologii Maszyn i Inżynierii Produkcji
Kod zajęć:
13335
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 2 / W15 P15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr Katarzyna Korzyńska
Terminy konsultacji koordynatora:
podane zostaną na pierwszym wykładzie
semestr 2:
mgr Małgorzata Kawalec

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Student powinien posiąść podstawową wiedzę teoretyczną dotyczącą organizacji i zarządzania.

Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla programu.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Griffin R.W. Podstawy zarządzania organizacjami. PWN. 2000
2 Zakrzewska-Bielawska A. Podstawy zarządzania Wydawnictwo Nieoczywiste, Łódź. 2019
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 StonerR.A., Freeman R.E., Gilbert D.R. Kierowanie PWE, Warszawa. 2001
2 Ricky W., Griffin R.W. Podstawy zarządzania organizacjami PWN. Warszawa. 1997
3 Pacana A. Narzędzia zarządzania jakością Inżynieria Produkcji, OWPRz, Rzeszów. 2022
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Stróżycki.M Zarządzanie Przedsiębiorstwem Defin, Warszawa. 2002

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Rejestracja na semestr 3

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
brak specjalnych wymagań

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Wskazana umiejętność pracy w zespole.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Ma świadomość samodzielnego poszerzania swojej wiedzy.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Ma wiedzę dotyczącą zarządzania w tym zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem.Posiada wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych (prawnych, ekonomicznych) oraz relacjach i więziach między nimi występującymi. wykład, wykład test pisemny K-W04+
K-W11+
K-W12+
K-U01+
K-U02+
K-U04+
K-U16+
K-U20+
K-K02+
K-K04+
P6S-KK
P6S-KO
P6S-KR
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
P6S-WG
P6S-WK
MEK02 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł , integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski, formułować i uzasadniać opinie, posiądzie umiejętności metod planowania i harmonogramowania zadań projekt indywidualny zaliczenie cz. ustna K-W04+
K-U01+
K-U02++
K-U03+
K-U07+
K-U10+
K-K01+
K-K03+
K-K05+
P6S-KK
P6S-KO
P6S-KR
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UW
P6S-WG

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Wprowadzenie do zajęć, omówienie treści i formy zajęć, wymagań i sposobu wystawiania oceny końcowej z przedmiotu. Wprowadzenie do zarządzania. Istota, pojęcie, cechy, funkcje i płaszczyzny procesu zarządzania. W01 MEK01
2 TK02 Pojęcie organizacji. Cechy, typy i formy organizacji w praktyce gospodarczej. Charakterystyka otoczenia organizacji. W02 MEK01
2 TK03 Ewolucja nauk o zarządzaniu. Szkoły w naukach o zarządzaniu. Klasyczne, przejściowe i nowoczesne koncepcje zarządzania. W03 MEK01
2 TK04 Planowanie: istota, funkcje, etapy, zasady, modele. Rodzaje planów w organizacji. Strategia i podstawy analizy strategicznej. Istota procesu podejmowania decyzji; rodzaje decyzji, techniki podejmowania decyzji. Organizowanie działalności przedsiębiorstwa. Pojęcie, elementy, funkcje i zasady budowy struktur organizacyjnych. W04 MEK01
2 TK05 Przewodzenie. Źródła i zasady sprawowania władzy. Przywództwo, cechy przywódcy i sytuacyjne modele przywództwa. Style kierowania. Role i zadania kierownicze, kompetencje i umiejętności. W05 MEK01
2 TK06 Motywacja i motywowanie pracowników, teorie motywacji i motywowania, elementy procesu motywowania. Wybrane metody i narzędzia motywowania pracowników. Kontrola - istota, etapy procesu kontroli. Zadania i funkcje kontroli. Rodzaje kontroli. Audyt - istota i rodzaje. W06 MEK01
2 TK07 Podsumowanie wykładów. Kolokwium zaliczeniowe. W07 MEK01
2 TK08 Zaliczenie poprawkowe. Podsumowanie zajęć i wystawienie ocen końcowych z przedmiotu. W08 MEK01
2 TK09 Wprowadzenie do zajęć, omówienie wymagań dotyczących realizacji projektu oraz sposobu wystawiania ocen. P01 MEK02
2 TK10 Opis organizacji - forma i rodzaj działalności, posiadane zasoby, misja, wizja, drzewo celów. P02 MEK02
2 TK11 Opis i analiza zadanego procesu. Identyfikacja niezgodności (rodzaj, ilość). Sporządzenie karty przebiegu ww. procesu. P03 MEK02
2 TK12 Analiza niezgodności powstających w ww. procesie - diagram Pareto-Lorenza. P04 MEK02
2 TK13 Analiza niezgodności powstających w ww. procesie (c.d.) - diagram Ishikawy, analiza 5xWhy dla podstawowej przyczyny (przyczyn) generujących największy odsetek wad. P05 MEK02
2 TK14 Opracowanie Raportu A3 (dla rozwiązania problemu powstawania wadliwych produktów) z propozycjami działań doskonalących oraz harmonogramem realizacji poszczególnych zadań. P06 MEK02
2 TK15 Prezentacja i ocena projektów. P07 MEK02
2 TK16 Prezentacja i ocena projektów. P08 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 8.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 8.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 3.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Kolokwium pisemne z wykładów weryfikuje osiągnięcia modułowego efektu kształcenia MEK01. Kryteria weryfikacji efektu MEK01. Ocenę dostateczną uzyskuje student, który z Kolokwium (testu jednokrotnego wyboru składającego się z 20 pytań; za każdą prawidłową odpowiedź uzyskuje się 1 pkt.) uzyska 11 do 12 punktów, ocenę dość dobry 13 do 14 punktów, ocenę dobry 15 do 16 punktów, ocenę plus dobry 17 do 18 punktów, na ocenę bardzo dobry 19 do 20 punktów.
Projekt/Seminarium Projekt weryfikuje umiejętności studenta określone modułowym efektem kształcenia MEK02. Kryteria weryfikacji efektu kształcenia MEK02: - na ocenę 3,0: potrafi wykonać opis założonej organizacji (zasoby, misja, wizja, drzewo celów), sporządzić kartę przebiegu zadanego procesu produkcyjnego. Na ocenę 3,5 potrafi dodatkowo przeprowadzić obliczenia dotyczące ilości i rodzaju wyrobów niezgodnych oraz sporządzić i zinterpretować diagram Pareto-Lorenza. Na ocenę 4,0 potrafi dodatkowo sporządzić diagram Ishikawy oraz dokonać analizy 5xWhy - wraz z interpretacją otrzymanych wyników. Na ocenę 4,5 potrafi dodatkowo opracować Raport A3 dla problemu powstawania produktów wadliwych. Na ocenę 5,0 potrafi dodatkowo opracować działania doskonalące dla analizowanego procesu, przełożyć je na zadania i opracować harmonogram realizacji tych zadań.
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa wyznaczana jest jako średnia ważona oceny z kolokwium z wykładów z wagą 0,5 i projektu z wagą 0,5.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 P. Chandran; C. Drenda; K. Korzyńska; A. Łętocha; Ł. Maj; J. Morgiel; D. Toboła Microstructural dependence of tribological properties of Ti-6Al-4V ELI alloy after slide burnishing / shot peening and low-temperature gas nitriding 2025
2 K. Korzyńska; L. Leniowska; P. Świrk Acoustic properties of biodegradable materials in the low and medium frequency range 2024
3 K. Korzyńska; T. Zarski; W. Zeglicki; J. Zwolak 2017A Alloy surface layer after fow burnishing with glass microspheres 2024
4 K. Dudek; K. Korzyńska; M. Korzyński Effect of Slide Diamond Burnishing on the Surface Layer of Valve Stems and the Durability of the Stem-Graphite Seal Friction Pair 2023
5 K. Korzyńska; B. Kruczek; A. Palczak Elektroimpulsowa głowica do wygniatania wgłębień w powierzchni otworów 2021
6 K. Korzyńska; M. Korzyński Pasta polerska 2020
7 M. Drabczyk; K. Korzyńska; M. Korzyński; B. Kruczek Głowica do wygniatania wgłębień w powierzchni otworów, zwłaszcza jako kieszeni smarnych 2020
8 M. Drabczyk; K. Korzyńska; M. Korzyński; W. Zeglicki Flow burnishing with glass microspheres and its impact on the surface condition of 2017A alloy elements 2020