Ochrona środowiska i recykling w transporcie
Podstawowe informacje o zajęciach
Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria środków transportu
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Komputerowe projektowanie środków transportu, Logistyka i inżynieria transportu
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Logistyka i inżynieria transportu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 6 / W30 P15 / 3 ECTS / Z
Imię i nazwisko koordynatora 1:
prof. dr hab. inż. Kazimierz Lejda
Terminy konsultacji koordynatora:
Zgodne z harmonogramem pracy jednostki.
Imię i nazwisko koordynatora 2:
dr inż. Mirosław Jakubowski
Terminy konsultacji koordynatora:
Zgodne z harmonogramem pracy jednostki. Dostępne na wizytówce pracownika (https://miroslawjakubowski.v.prz.edu.pl/).
semestr 6:
mgr inż. Paulina Kulasa
Cel kształcenia i wykaz literatury
Główny cel kształcenia:
Poznanie wpływu transportu na środowisko naturalne.
Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla studentów 6 sem. specjalności Logistyka i inżynieria transportu
Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych
Wymagania formalne:
Rejestracja na 6 sem. specjalności.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Efekty kształcenia dla zajęć
| MEK |
Student, który zaliczył zajęcia |
Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia |
Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia |
Związki z KEK |
Związki z PRK |
|
MEK01 |
Ma pogłębioną wiedzę, kompetencje i umiejętności adekwatne do zakresu realizowanego na zajęć z modułu. |
wykład, zajęcia projektowe |
Wykonanie projektu. |
K-W03+ K-W04+ K-W07+ K-U01+ K-U03+ K-U04+ K-U20+ K-K02+ K-K04+
|
P6S-KK P6S-KO P6S-KR P6S-UK P6S-UU P6S-UW P6S-WG P6S-WK
|
Treści kształcenia dla zajęć
| Sem. |
TK |
Treści kształcenia |
Realizowane na |
MEK |
| 6 |
TK01 |
Energochłonność transportu. Udział poszczególnych rodzajów transportu w zanieczyszczaniu środowiska przyrodniczego. Koszty zewnętrzne transportu: wypadki, hałas, zanieczyszczenia powietrza i zmiany klimatu i inne. Ślad węglowy wybranych rodzajów środków transportu. |
W01-W04, P01-P02 |
MEK01
|
| 6 |
TK02 |
Rozwiązania prawne, techniczne i organizacyjne służące ograniczaniu szkodliwości sektora transportu na środowisko przyrodnicze. Sposoby ograniczania energochłonności w sektorze transportu. Rodzaje toksycznych składników spalin silników spalinowych i ich wpływ na środowisko i zdrowie człowieka. Parametry konstrukcyjno-esploatacyjne silników i ich wpływ na emisję spalin. Sposoby redukcji emisji toksycznych składników spalin. |
W05-W08, P03-P04 |
MEK01
|
| 6 |
TK03 |
Definicja odzysku i recyklingu. Rodzaje recyklingu. Recykling produktowy (pośredni, bezpośredni). Recykling materiałowy. Recykling środków transportu i materiałów eksploatacyjnych o skończonej trwałości. Pojazd jako źródło odpadów. Samochody wycofane z eksploatacji. Struktura recyklingu samochodów. Wskaźnik recyklingu. Organizacja sieci recyklingu. Systemy jedno-, dwu- i trzystopniowe. Systemy demontażu SWE. Demontaż gniazdowy, taśmowy. Narzędzia do demontażu SWE.
Zużyte oleje smarowe i hydrauliczne stosowane w środkach transportu - parametry fizyko-chemiczne. |
W09-W11, P05-P06 |
MEK01
|
| 6 |
TK04 |
Technologie recyklingu płynów eksploatacyjnych. Technologie recyklingu katalizatorów. Technologie recyklingu opon. Metoda sucha i mokra. Granulacja opon w temperaturze otoczenia i metodą kriogeniczna. Modyfikacja asfaltu granulatem gumowym. Przegląd linii recyklingu opon. Modelowanie technologii recyklingu z wykorzystaniem metody taksonomicznej. Alternatywne napędy środków transportu i ich ślad węglowy. Rodzaje akumulatorów w pojazdach elektrycznych i ich recykling. |
W12-W15, P07-P08 |
MEK01
|
Nakład pracy studenta
| Forma zajęć |
Praca przed zajęciami |
Udział w zajęciach |
Praca po zajęciach |
| Wykład
(sem. 6)
|
Przygotowanie do kolokwium:
1.00 godz./sem.
|
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.
|
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury:
15.00 godz./sem.
|
| Projekt/Seminarium
(sem. 6)
|
Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
2.00 godz./sem.
|
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem..
|
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
15.00 godz./sem.
|
| Konsultacje
(sem. 6)
|
|
|
|
| Zaliczenie
(sem. 6)
|
|
|
|
Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej
| Forma zajęć |
Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
| Wykład |
W trakcie zaliczenia pisemnego sprawdzany jest stopień opanowania materiału z modułu z zakresu przekazanego na wykładzie. |
| Projekt/Seminarium |
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z projektów. Ocena 3,0 jest wystawiana jeśli projekt zawiera uchybienia merytoryczne i formalne, ocena 3,5 - jeśli projekt zawiera małą ilość uchybień merytorycznych i formalnych, ocena 4,0 - jeśli projekt nie zawiera uchybień merytorycznych i posiada przeciętną ilość formalnych, ocena 4,5 - projekt nie zawiera uchybień merytorycznych i cechuje się małą ilością uchybień formalnych, ocena 5,0 jest wystawiana gdy praca nie zawiera żadnych uchybień merytorycznych i formalnych. Oceniana jest również aktywność studenta na zajęciach, a ocena jest kwestią indywidualną, zależną od częstotliwości zgłaszania się do odpowiedzi lub wykazania się wiedzą/doświadczeniem przewyższającym średnią w danej grupie projektowej. |
| Ocena końcowa |
Średnia z ocen z pisemnego zaliczenia wykładów i projektów. |
Przykładowe zadania
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych
:
nie
Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie