logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Inżynieria ruchu


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria środków transportu
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Komputerowe projektowanie środków transportu, Logistyka i inżynieria transportu
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć:
13313
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 3 / W30 C15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Krzysztof Lew
Terminy konsultacji koordynatora:
https://klew.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu inżynierii ruchu.

Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla studentów 3 sem. specjalności: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Logistyka transportu samochodowego, Transport przemysłowy

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Sobota A. Wspomaganie decyzji w procesie doboru typu skrzyżowania drogowego w miastach Wydaw.Politech.Śl.. 2019
2 Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M. Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka WKiŁ, Warszawa. 2009
3 Miłaszewicz B.: Problematyka bezpieczeństwa w inżynierii ruchu drogowego i wybranych systemach logistycznych. Opole : Ofic.Wydaw.Politech.Opol., . 2019
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Pamuła W.: Detekcja i klasyfikacja pojazdów z wykorzystaniem cyfrowego przetwarzania strumienia wideo dla systemów sterowania ruchem drogowym. Warszawa : Ofic. Wydaw. Politech. Warsz.. 2013
2 Jacyna M. Modelowanie i ocena systemów transportowych Oficyna Wydawnicza Politechnka Warszawska, Warszawa. 2009

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Rejestracja na co najmniej semestr 3.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Rozumie zasady inżynierii ruchu wykład, ćwiczenia problemowe kolokwium, zaliczenie cz. pisemna K-W03+
K-W06+
K-K01+
P6S-KK
P6S-WG
P6S-WK
MEK02 Zna metody badań i analizy ruchu wykład, ćwiczenia problemowe kolokwium, zaliczenie cz. pisemna K-W03+
K-U01+
K-U04+
K-U20+
P6S-KR
P6S-UU
P6S-UW
P6S-WK
MEK03 Posiada podstawową wiedzę i umiejętności w zakresie projektowania ruchu drogowego oraz jego sterowania wykład, ćwiczenia problemowe kolokwium, sprawozdanie z projektu K-U02+
K-U06+
K-U07+
K-U15+
K-K02+
P6S-KO
P6S-UO
P6S-UW

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Użytkownicy dróg. Warunki ruchu pojazdu na drodze. W01 MEK01 MEK02
3 TK02 Manewry pojazdów. W02 MEK01
3 TK03 Badania, pomiary i analizy ruchu. W03 MEK02
3 TK04 Modelowanie ruchu drogowego. W04 MEK01 MEK02
3 TK05 Elementy geometryczne dróg. W05 MEK01
3 TK06 Przepustowość dróg i skrzyżowań. W06, W07 MEK02 MEK03
3 TK07 Zarządzanie ruchem. W08 MEK01
3 TK08 Oznakowanie dróg i ulic. W09 MEK01 MEK03
3 TK09 Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu. Systemy skoordynowanej sygnalizacji świetlnej. W10, W11 MEK01 MEK03
3 TK10 Priorytety w ruchu dla środków transportu publicznego. W12 MEK01 MEK03
3 TK11 Parkowanie. Ruch pieszy i rowerowy. Bezpieczeństwo ruchu drogowego. W13-W15 MEK01
3 TK12 Badania oraz analizy natężenia ruchu. C01,C02 MEK01 MEK02
3 TK13 Badania oraz analizy płynności ruchu w godzinach szczytu oraz poza szczytem. C03,C04 MEK01 MEK02
3 TK14 Projekt sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu. C05,C06 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK15 Identyfikacja problemów komunikacyjnych na zadanym fragmencie układu komunikacyjnego obszaru miejskiego; diagnoza problemów, przeprowadzenie pomiarów natężenia ruchu samochodowego, obliczenia przepustowości. Analiza stanu zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. C07,C08 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 3.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na zaliczeniu pisemnym wykładu sprawdzana jest realizacja pierwszego, drugiego i trzeciego efektu modułowego (MEK01, MEK02, MEK03). Z części pisemnej ocena ustalana jest na podstawie uzyskanej liczby punktów następująco: 10-11pkt. - dst (3,0), 12-13pkt. - +dst (3,5), 14-15 - db (4,0), 16-17 pkt. - +db (+db), 18-20 pkt. - bdb (5,0); ponadto za każdą aktywność na zajęciach wykładowych student otrzymuje dodatkowy punkt;.
Ćwiczenia/Lektorat Na ćwiczeniach sprawdzana jest realizacja wszystkich efektów modułowych (MEK01, MEK02 i MEK03). Zaliczenie ćwiczeń następuje na podstawie pozytywnych ocen wykonanych prac ćwiczeniowych oraz aktywnego udziału w zajęciach.
Ocena końcowa Ocena zaliczeniowa jest średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń oraz wykładu i w zależności od średniej wynosi: dla średniej od 3 do 3,24 - dst (3,0); dla średniej od 3,25 do 3, 74 - +dst (3,5); dla średniej od 3,75 do 4,24 - db (4,0); dla średniej od 4,25 do 4,74 - +db (4,5); dla średniej od 4,75 do 5 - bdb (5,0)

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 A. Burghardt; M. Jurek; K. Lew; P. Matłosz; J. Tutak Urządzenie do ćwiczenia kierowców 2025
2 K. Lew; J. Lubas; P. Wojewoda The analysis of the impact of the storage period of engine and transmission oil on operational properties 2025
3 K. Lew; J. Tutak Analiza drogi hamowania pojazdu na różnych oponach w warunkach letnich 2025
4 K. Lew; J. Tutak Integration of Mobility-Assisting Technologies in the Rehabilitation of Drivers with Neurological Disorders: A Preliminary Study 2025
5 K. Lew; J. Tutak Przegląd urządzeń do rehabilitacji kończyny górnych w szczególności kierowców z dysfunkcjami neurologicznymi 2025
6 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; P. Woś Assessment of CH4 Emissions in a Compressed Natural Gas-Adapted Engine in the Context of Changes in the Equivalence Ratio 2024
7 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests 2023
8 M. Jurek; K. Lew; J. Mucha; J. Tutak Urządzenie do rehabilitacji kończyny górnej 2023
9 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
10 K. Lew; P. Wojewoda Hydrogen storage and distribution 2022
11 K. Lew; R. Podgórczyk; P. Wojewoda Badania porównawcze drogi hamowania w różnych warunkach przyczepności kół pojazdu 2022
12 M. Jurek; K. Lew; J. Mucha; J. Tutak Urządzenie mechatroniczne do rehabilitacji kończyny górnej 2022
13 T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Development of CO2 Instantaneous Emission Model of Full Hybrid Vehicle with the Use of Machine Learning Techniques 2022
14 K. Lew Analiza oddziaływania różnych wartości ciśnień w kołach pojazdu na geometrię kół 2021
15 A. Jaworski; K. Lew; P. Wojewoda Wpływ oddziaływania buspasów na parametry ruchu środków transportu drogowego 2020
16 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
17 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG 2020
18 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej 2020
19 K. Lew Wpływ temperatury tarcz hamulcowych na skuteczność hamowania samochodu 2020
20 N. Dudzik; D. Konieczny; A. Krzemiński; K. Lew; P. Szymczuk; P. Wojewoda Kolej magnetyczna w aspekcie zużycia energii, bezpieczeństwa oraz wpływu na środowisko naturalne 2020