
Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu analizy i kształtowania efektywności ekonomicznej przedsiębiorstw i procesów transportowych z uwzględnieniem wykorzystania różnych środków technicznych w transporcie oraz za pomocą wybranych metod optymalizacyjnych w zarządzaniu i planowaniu procesów transportowych.
Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla studentów 7 sem. wszystkich specjalności na kierunku.
| 1 | Mendyk E. | Ekonomika transportu | Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań. | 2009 |
| 2 | Michałowska M. [red.] | Efektywność transportu w teorii i w praktyce: praca zbiorowa | Wyd. Akad. Ekonom., Katowice. | 2010 |
| 1 | Kukuła K. [red.], Jędrzejczyk Z. i in. [aut.] | Badania operacyjne w przykładach i zadaniach | PWN, Warszawa. | 2011 |
| 2 | Dembińska-Cyran I., Gubała M. | Podstawy zarządzania transportem w przykładach | Biblioteka Logistyka, Poznań. | 2003 |
Wymagania formalne:
Rejestracja na siódmy semestr studiów na kierunku Inżynieria środków transportu.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student powinien posiadać podstawową wiedzę w zakresie przedmiotów: Matematyka, Ekonomia, Badania operacyjne, Logistyka, Technologia informacyjna.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność w zakresie operacji na liczbach. Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury, podstawowe umiejętności w zakresie technologii informacyjnych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student rozumie konieczność samokształcenia się i dokształcania.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie funkcjonowania współczesnego transportu oraz problemów ekonomiki przedsiębiorstw i procesów transportowych. | wykład | Aktywne uczestnictwo w zajęciach, weryfikacja nabytej wiedzy i umiejętności w formie testu pisemnego. |
K-W03+++ K-W11+ K-U01+ K-K05++ |
P6S-KO P6S-UW P6S-WK |
| MEK02 | Posiada umiejętność identyfikacji, klasyfikacji i kształtowania kosztów transportu. Posiada znajomość i umiejętność zastosowania i wykorzystania ekonometrycznych metod optymalizacji zadań transportowych w aspekcie kosztów transportu. | indywidualne projekty problemowo-obliczeniowe | Poprawne wykonanie oraz prezentacja projektu. |
K-U01++ K-U02+++ K-U13++ K-U20+ K-K05++ |
P6S-KO P6S-KR P6S-UO P6S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 7 | TK01 | W01-W15 | MEK01 | |
| 7 | TK02 | P01-P15 | MEK02 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 7) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
| Projekt/Seminarium (sem. 7) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
15.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 10.00 godz./sem. |
|
| Konsultacje (sem. 7) | |||
| Zaliczenie (sem. 7) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Zasadnicza weryfikacja osiągnięcia modułowego efektu kształcenia MEK01 na podstawie oceny z testu sprawdzającego nabytą wiedzę wg skali procentowej poprawnych odpowiedzi (0%-30%: ndst, 30%-40%: dst, 40-55%: +dst, 55%-70%: db, 70%-85%: +db, 85%-100%: bdb). Dodatkowo możliwość poprawy oceny na podstawie ocen uzyskanych z aktywności w trakcie zajęć wykładowych lub opracowania referatu problemowego. |
| Projekt/Seminarium | Weryfikacja osiągnięcia modułowego efektu kształcenia MEK02 na podstawie oceny kompletności i poprawności wykonania projektów obliczeniowych oraz ich prezentacji. Za wykonanie projektu ocenę: 5,0 (bdb) otrzymuje student, który wykonał projekt bezbłędnie i poprawnie zaprezentował sposób wykonania i uzyskane wyniki, 4,0 (db) otrzymuje student, który popełnił mało istotne błędy obliczeniowe i merytoryczne, poprawnie zaprezentował sposób wykonania i uzyskane wyniki, 3,0 (dst) otrzymuje student który popełnił znaczniejsze błędy obliczeniowe i istotne błędy merytoryczne, pobieżnie zaprezentował sposób wykonania projektu i uzyskane wyniki. Ocena końcowa z zajęć projektowych jest średnią arytmetyczną ocen z poszczególnych prac projektowych. |
| Ocena końcowa | Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z weryfikacji osiągnięć modułowych efektów kształcenia MEK01 oraz MEK02. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | A. Borawski; J. Hunicz; M. Jakubowski; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; A. Rybak; D. Szpica; P. Woś | Problems of filtration and standardization on parameter conformity of diesel fuels containing decarbonization components and processing impurities | 2025 |
| 2 | B. Ashok; A. Borawski; J. Hunicz; G. Mieczkowski; D. Szpica; P. Woś | Identification of the Parameters of the Szpica–Warakomski Method’s Rectilinear Trend Complementary to the Gaussian Characteristic Area Method in the Functional Evaluation of Gas Injectors | 2025 |
| 3 | B. Jańczuk; A. Jaworski; H. Kuszewski; R. Longwic; J. Lubas; P. Sander; K. Szymczyk; P. Woś; A. Zdziennicka | n-Hexane Influence on Canola Oil Adhesion and Volumetric Properties | 2025 |
| 4 | K. Balawender; A. Borawski; M. Gęca; M. Jakubowski; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; G. Mieczkowski; A. Rybak; D. Szpica; A. Ustrzycki; P. Woś | Comparative Study on the Effects of Diesel Fuel, Hydrotreated Vegetable Oil, and Its Blends with Pyrolytic Oils on Pollutant Emissions and Fuel Consumption of a Diesel Engine Under WLTC Dynamic Test Conditions | 2025 |
| 5 | M. Jakubowski; P. Woś | Inżynieria środków transportu: badania, konstrukcja, bezpieczeństwo: wybrane zagadnienia | 2025 |
| 6 | A. Borawski; J. Hunicz; G. Mieczkowski; D. Szpica; P. Woś | Numerical Evaluation of the Operation of a Compression-ignition Engine Fueled by Diesel Fuel and Hydrotreated Vegetable Oil | 2024 |
| 7 | A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; P. Woś | A comparative study on selected physical properties of diesel–ethanol–dodecanol blends | 2024 |
| 8 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; P. Woś | Assessment of CH4 Emissions in a Compressed Natural Gas-Adapted Engine in the Context of Changes in the Equivalence Ratio | 2024 |
| 9 | M. Gęca; J. Hunicz; M. Mikulski; A. Rybak; D. Szpica; P. Woś | Comparative analysis of waste-derived pyrolytic fuels applied in a contemporary compression ignition engine | 2024 |
| 10 | M. Gęca; J. Hunicz; M. Mikulski; A. Rybak; D. Szpica; P. Woś; L. Yang | Waste plastic pyrolysis oils as diesel fuel blending components: Detailed analysis of combustion and emissions sensitivity to engine control parameters | 2024 |
| 11 | S. Boichenko; H. Kuszewski; V. Ribun; P. Woś | Analysis of Conventional and Nonconventional GTL Technologies: Benefits and Drawbacks | 2024 |
| 12 | A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś | The investigation of auto-ignition properties of 1-butanol–biodiesel blends under various temperatures conditions | 2023 |
| 13 | B. Babiarz; A. Jaworski; H. Kuszewski; V. Mateichyk; M. Mądziel; S. Porada; M. Śmieszek; P. Woś | Towards Cleaner Cities: An Analysis of the Impact of Bus Fleet Decomposition on PM and NOX Emissions Reduction in Sustainable Public Transport | 2023 |
| 14 | K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś | Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests | 2023 |
| 15 | S. Boichenko; L. Chelaydyn; A. Jaworski; V. Ribun; S. Viktor; D. Viktoriia; P. Woś; A. Yakovlieva | Effect of Diethyl Ether Addition on the Properties of Gasoline-Ethanol Blends | 2023 |
| 16 | J. Michalski; P. Woś | Gotowość techniczna pojazdów publicznego transportu zbiorowego z napędem elektrycznym BEB oraz zasilanych CNG i ON - ocena metodą studium przypadku | 2022 |
| 17 | K. Balawender; A. Jaworski; P. Woś | Sterowanie wtryskiwaczami wodoru w silniku przepływowym | 2022 |
| 18 | K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś | Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle | 2022 |
| 19 | K. Lejda; P. Woś | Transport means engineering: operation, fuels and safety: selected issues | 2022 |
| 20 | S. Boichenko; A. Jaworski; І. Matviyi; I. Shkilniuk; O. Tarasiuk; О. Tselishchev; P. Woś | Міжгалузеві проблеми і системні дослідження в паливно-енергетичному секторі | 2022 |
| 21 | T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | The Development of CO2 Instantaneous Emission Model of Full Hybrid Vehicle with the Use of Machine Learning Techniques | 2022 |
| 22 | M. Jakubowski; P. Woś | Sposób kompensacji luzu zaworowego w silniku spalinowym o zmiennym stopniu sprężania i urządzenie do stosowania tego sposobu | 2021 |
| 23 | M. Jaremcio; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; P. Woś | Charakterystyka wybranych testów jezdnych stosowanych w badaniach emisji zanieczyszczeń w spalinach silnikowych samochodów osobowych | 2021 |
| 24 | T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś | Assessing Vehicle Emissions from a Multi-Lane to Turbo Roundabout Conversion Using a Microsimulation Tool | 2021 |
| 25 | W. Homik; A. Mazurkow; P. Woś | Application of a Thermo-Hydrodynamic Model of a Viscous Torsional Vibration Damper to Determining Its Operating Temperature in a Steady State | 2021 |
| 26 | J. Lubas; K. Miernik; W. Szczypiński-Sala; P. Woś; E. Zielińska | Experimental Analysis of Tribological Processes in Friction Pairs with Laser Borided Elements Lubricated with Engine Oils | 2020 |
| 27 | J. Michalski; P. Woś | Ocena techniczna i środowiskowa cyklu życia pojazdów konwencjonalnych i elektrycznych-przegląd literatury | 2020 |
| 28 | K. Balawender; A. Jaworski; D. Konieczny; H. Kuszewski; P. Woś | Wykrywanie spalania stukowego w silniku dwupaliwowym | 2020 |
| 29 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś | Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine | 2020 |
| 30 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG | 2020 |
| 31 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej | 2020 |
| 32 | K. Lejda; P. Woś | Systemy i środki transportu: bezpieczeństwo i materiały eksploatacyjne: wybrane zagadnienia | 2020 |
| 33 | M. Jakubowski; P. Woś | Numerical and Experimental Studies on Combustion Engines and Vehicles | 2020 |