logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Diagnostyka techniczna środków transportu


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria środków transportu
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Komputerowe projektowanie środków transportu, Logistyka i inżynieria transportu
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć:
13299
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Logistyka i inżynieria transportu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 5 / W30 L15 / 2 ECTS / E
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Paweł Wojewoda
Terminy konsultacji koordynatora:
zgodne z harmonogramem prac jednostki https://pwojewod.v.prz.edu.pl/konsultacje
semestr 5:
mgr inż. Paulina Kulasa , termin konsultacji zgodne z harmonogramem prac jednostki https://paulinaszymczuk.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest nabycie przez studentów pogłębionej wiedzy i umiejętności z zakresu diagnostyki technicznej środków transportu oraz stanowić przygotowanie do prowadzenia badań naukowych.

Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla specjalności Komputerowe projektowanie środków transportu

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Merkisz J., Mazurek S. Pokładowe systemy diagnostyczne pojazdów samochodowych. WKŁ, Warszawa . 2002.
2 Sitek K. Badania techniczne pojazdów : poradnik diagnosty WKiŁ, Warszawa. 2020
3 - Czasopismo techniczne „Dozór Techniczny” Wyd. SIGMA-NOT, Warszawa. -
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Jaśkiewicz M., Jurecki R. Diagnostyka samochodowa : badania laboratoryjne Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce. 2017

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Rejestracja na co najmniej 5 sem. specjalności.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie funkcjonowania współczesnego transportu oraz roli diagnostyki technicznej. wykład egzamin cz. pisemna K-W03+
K-W04+
K-W10+
K-U20+
K-K03+
P6S-KR
P6S-WG
P6S-WK
MEK02 Posiada znajomość procesu diagnozowania, metod diagnostycznych i zakresu diagnostyki bezpieczeństwa oraz układów napędowych i silników spalinowych środków transportu, co stanowi przygotowanie do prowadzenia badań naukowych. laboratorium sprawozdanie z laboratorium K-W03+
K-W08+
K-U01+
K-U04+
K-U05+
K-U20+
K-K04+
P6S-KK
P6S-KR
P6S-UU
P6S-UW
P6S-WG
P6S-WK

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Przedmiot, istota i zadania diagnostyki technicznej środków transportu. W01 MEK01
5 TK02 Klasyfikacja i charakterystyka parametrów diagnostycznych. Stany diagnostyczne. Proces diagnozowania i procedury diagnostyczne. W02 MEK01
5 TK03 Podstawy badań diagnostycznych środków transportu W03 MEK01
5 TK04 Standardy i protokoły wykorzystywane w diagnozowaniu środków transportu. W04 MEK01
5 TK05 Diagnozowanie silnika na podstawie wskazań diagnostyki pokładowej. W05 MEK01
5 TK06 Aparatura i urządzenia do diagnozowania silników spalinowych. W06 MEK01
5 TK07 Aparatura i urządzenia stosowane w diagnostyce układu hamulcowego środków transportu. W07 MEK01
5 TK08 Diagnozowanie układu hamulcowego. W08 MEK01
5 TK09 Aparatura i urządzenia do diagnostyki układu jezdnego środków transportu. W09 MEK01
5 TK10 Diagnozowanie mechanizmów nośnych i jezdnych. W10 MEK01
5 TK11 Aparatura i urządzenia do diagnostyki układu kierowniczego środków transportu W11 MEK01
5 TK12 Diagnozowanie układu kierowniczego. W12 MEK01
5 TK13 Aparatura i urządzenia do diagnostyki układu elektrycznego środków transportu W13 MEK01
5 TK14 Diagnozowanie układu elektrycznego. W14 MEK01
5 TK15 Diagnozowanie nadwozia oraz układów bezpieczeństwa i komfortu jazdy. W15 MEK01
5 TK16 Diagnostyka urządzeń elektrycznych środków transportu. L01 MEK02
5 TK17 Diagnostyka zespolonych układów zasilania i wtryskowych silników trakcyjnych. L02 MEK02
5 TK18 Ocena procesu spalania silników trakcyjnych metodą analizy spalin. L03 MEK02
5 TK19 Ocena stanu technicznego aparatury paliwowej i silników trakcyjnych na podstawie zadymienia spalin. L04 MEK02
5 TK20 Badanie ogólnego stanu technicznego silnika, układów rozruchu i ładowania akumulatora z wykorzystaniem zestawów diagnostycznych. L05 MEK02
5 TK21 Kontrola układu hamulcowego i układu ABS. L06 MEK02
5 TK22 Diagnostyka układu zawieszenia środków transportu. L07 MEK02
5 TK23 Diagnostyka układu kierowniczego oraz pomiar geometrii kół jezdnych. L08 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 5) Przygotowanie do laboratorium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Przygotowanie do konsultacji: 0.50 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 0.50 godz./sem.
Egzamin (sem. 5) Przygotowanie do egzaminu: 5.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny z wykładów weryfikuje realizację efektu modułowego: MEK01. Warunkiem przystąpienia do egzaminu pisemnego z wykładów jest zaliczenie laboratorium. Ocena z treści wykładu determinowana jest liczbą uzyskanych punktów; liczba uzyskanych punktów wraz z odpowiadającymi im ocenami: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb.
Laboratorium Zajęcia laboratoryjne weryfikują realizację efektu modułowego MEK02. Warunkiem zaliczenia części laboratoryjnej jest poprawne wykonanie wszystkich sprawozdań. Ocenę z części laboratoryjnej stanowi średnia z ocen ze sprawozdań zespołowych. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową z laboratorium: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb.
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen zaliczeniowych z obydwu form zajęć. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399: dst; 3,400 ÷ 3,799: +dst; 3,800 ÷ 4,199: db; 4,200 ÷ 4,599: +db; 4,600 ÷ 5,000: bdb.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 A. Krzemiński; P. Wojewoda Metodyka oceny naprawionych szyb czołowych w transporcie drogowym 2025
2 A. Krzemiński; P. Wojewoda Wpływ punktowych napraw szyb czołowych na zjawiska olśnienia w warunkach nocnych 2025
3 K. Lew; J. Lubas; P. Wojewoda The analysis of the impact of the storage period of engine and transmission oil on operational properties 2025
4 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests 2023
5 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
6 K. Lew; P. Wojewoda Hydrogen storage and distribution 2022
7 K. Lew; R. Podgórczyk; P. Wojewoda Badania porównawcze drogi hamowania w różnych warunkach przyczepności kół pojazdu 2022
8 A. Jaworski; K. Lew; P. Wojewoda Wpływ oddziaływania buspasów na parametry ruchu środków transportu drogowego 2020
9 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
10 N. Dudzik; D. Konieczny; A. Krzemiński; K. Lew; P. Szymczuk; P. Wojewoda Kolej magnetyczna w aspekcie zużycia energii, bezpieczeństwa oraz wpływu na środowisko naturalne 2020