logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Bezpieczeństwo ruchu drogowego


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria środków transportu
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Komputerowe projektowanie środków transportu, Logistyka i inżynieria transportu
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć:
13293
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 6 / W15 L15 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Krzysztof Lew
Terminy konsultacji koordynatora:
https://klew.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla studentów 6 sem. specjalności Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M. Inżynieria ruchu drogowego WKiŁ, Warszawa. 2009
2 Pamuła W. Bezpieczeństwo w ruchu drogowym i w transporcie lotniczym Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice. 2006
3 Szczuraszek T. Bezpieczeństwo ruchu miejskiego WKiŁ, Warszawa. 2008
4 Wicher J. Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego WKiŁ, Warszawa. 2012
5 Kazimierz J. Pawelec.: Bezpieczeństwo i ryzyko w ruchu drogowym. Warszawa : Difin. 2020
Literatura do samodzielnego studiowania
1 - Kodeks drogowy -. -
2 - Ustawa o kierujących pojazdami -. 2019

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Rejestracja na co najmniej semestr 6.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Ma wiedzę w zakresie bezpieczeństwa ruchu transportu drogowego niezbędną do formułowania i rozwiązywania problemów transportowych. wykład, laboratorium kolokwium, raport pisemny K-W03+
K-W11+
K-W16+
K-U01+
K-U16+
K-U20+
P6S-KR
P6S-UO
P6S-UW
P6S-WG
P6S-WK
MEK02 Posiada wiedzę o cechach psychologicznych i fizjologicznych kierowców, mających wpływ na zachowanie w ruchu drogowym. wykład, laboratorium kolokwium, raport pisemny K-W03+
K-U01+
K-U20+
P6S-KR
P6S-UW
P6S-WK
MEK03 Potrafi ocenić miejsca niebezpieczne oraz przeprowadzić analizę stanu zagrożenia. wykład, laboratorium kolokwium, raport pisemny K-W16+
K-U07+
K-U15+
K-K02+
K-K03+
K-K04+
P6S-KK
P6S-KO
P6S-KR
P6S-UO
P6S-UW
P6S-WG

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Pojęcie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przepisy homologacyjne dotyczące bezpieczeństwa pojazdów. W01 MEK01
6 TK02 Bezpieczeństwo ruchu a sieci drogowe. Zagrożenie w ruchu drogowym. W02 MEK03
6 TK03 Ocena stanu zagrożenia w ruchu drogowym. Ocena miejsc niebezpiecznych. W03,W04 MEK01
6 TK04 Podstawowe przyczyny zdarzeń drogowych. W05 MEK02
6 TK05 Sposoby kształtowania bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zarządzanie prędkością. W06,W07 MEK01
6 TK06 Najczęstsze wady infrastruktury drogowej. Studium poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. W08 MEK01 MEK02 MEK03
6 TK07 Analiza zagrożenia w ruchu drogowym dla całej aglomeracji miejskiej. L01 MEK02 MEK03
6 TK08 Ocena stanu zagrożenia w poszczególnych rejonach komunikacyjnych miasta. Ocena zagrożenia w ruchu drogowym na poszczególnych elementach sieci drogowej. L02,L03 MEK02 MEK03
6 TK09 Zarządzanie prędkością. Systemy bezpieczeństwa stosowane w pojazdach. L04,L05 MEK01 MEK03
6 TK10 Analiza mikroskopowych modeli ruchu L06,L07 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Przygotowanie do kolokwium: 7.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 3.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 6) Przygotowanie do laboratorium: 7.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6)
Zaliczenie (sem. 6)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na zaliczeniu pisemnym wykładu sprawdzana jest realizacja pierwszego, drugiego i trzeciego efektu modułowego (MEK01, MEK02, MEK03). Z części pisemnej ocena ustalana jest na podstawie uzyskanej liczby punktów następująco: 10-11pkt. - dst (3,0), 12-13pkt. - +dst (3,5), 14-15 - db (4,0), 16-17 pkt. - +db (+db), 18-20 pkt. - bdb (5,0); ponadto za każdą aktywność na zajęciach wykładowych student otrzymuje dodatkowy punkt;.
Laboratorium Na laboratorium sprawdzana jest realizacja wszystkich efektów modułowych (MEK01, MEK02 i MEK03). Ocena z laboratorium ustalana jest jako średnia ocen z odpowiedzi (3,0-3,24 dst (3,0); 3,25-3,74 +dst (3,5); 3,75-4,24 db (4,0); 4,25-4,74 +db (4,5); 4,75-5,0 bdb (5,0)) oraz zaliczeniu wszystkich sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
Ocena końcowa Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z pisemnego zaliczenia wykładów oraz z ćwiczeń laboratoryjnych.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 A. Burghardt; M. Jurek; K. Lew; P. Matłosz; J. Tutak Urządzenie do ćwiczenia kierowców 2025
2 K. Lew; J. Lubas; P. Wojewoda The analysis of the impact of the storage period of engine and transmission oil on operational properties 2025
3 K. Lew; J. Tutak Analiza drogi hamowania pojazdu na różnych oponach w warunkach letnich 2025
4 K. Lew; J. Tutak Integration of Mobility-Assisting Technologies in the Rehabilitation of Drivers with Neurological Disorders: A Preliminary Study 2025
5 K. Lew; J. Tutak Przegląd urządzeń do rehabilitacji kończyny górnych w szczególności kierowców z dysfunkcjami neurologicznymi 2025
6 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; P. Woś Assessment of CH4 Emissions in a Compressed Natural Gas-Adapted Engine in the Context of Changes in the Equivalence Ratio 2024
7 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests 2023
8 M. Jurek; K. Lew; J. Mucha; J. Tutak Urządzenie do rehabilitacji kończyny górnej 2023
9 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
10 K. Lew; P. Wojewoda Hydrogen storage and distribution 2022
11 K. Lew; R. Podgórczyk; P. Wojewoda Badania porównawcze drogi hamowania w różnych warunkach przyczepności kół pojazdu 2022
12 M. Jurek; K. Lew; J. Mucha; J. Tutak Urządzenie mechatroniczne do rehabilitacji kończyny górnej 2022
13 T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Development of CO2 Instantaneous Emission Model of Full Hybrid Vehicle with the Use of Machine Learning Techniques 2022
14 K. Lew Analiza oddziaływania różnych wartości ciśnień w kołach pojazdu na geometrię kół 2021
15 A. Jaworski; K. Lew; P. Wojewoda Wpływ oddziaływania buspasów na parametry ruchu środków transportu drogowego 2020
16 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
17 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG 2020
18 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej 2020
19 K. Lew Wpływ temperatury tarcz hamulcowych na skuteczność hamowania samochodu 2020
20 N. Dudzik; D. Konieczny; A. Krzemiński; K. Lew; P. Szymczuk; P. Wojewoda Kolej magnetyczna w aspekcie zużycia energii, bezpieczeństwa oraz wpływu na środowisko naturalne 2020