
Główny cel kształcenia:
Zapoznanie się z budową pojazdów automatycznie kierowanych ze szczególnym uwzględnieniem układów sterowania. Zapoznanie z podstawami techniki mikroprocesorowej i programowania. Podstawy badań naukowych prowadzonych z wykorzystaniem pojazdu AGV.
Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla studentów 6 sem. specjalności Transport Przemysłowy
| 1 | Śmieszek M. | Ruch i zapotrzebowanie na energię automatycznie kierowanego pojazdu transportowego - kołowego robota | Ofic. Wydaw. Politech. Rzesz., Rzeszów. | 2000 |
| 2 | Wołgajew R. | Mikrokontrolery AVR dla początkujących: przykłady w języku Bascom | Wydaw. BTC, Legionowo. | 2010 |
| 3 | Gajek A., Juda Z. | Czujniki. | WKiŁ, Warszawa. | 2008 |
| 4 | Zenon Hendzel, Maciej Trojnacki | Sterowanie neuronowe ruchem mobilnych robotów kołowych | Ofic.Wydaw.Politech.Rzesz., Rzeszów. | 2008 |
| 1 | Doliński J. | Mikrokontrolery AVR: niezbędnik programisty. | Wydaw. BTC, Legionowo. | 2009 |
| 2 | Monk S.: | Arduino dla początkujących. Podstawy i szkice | Helion. | 2018 |
| 3 | Monk S.: | Elektronika z wykorzystaniem Arduino i Raspberry Pi. Receptury | Helion. | 2018 |
| 1 | Obraz J. | Ultradźwięki w technice pomiarowej. | WNT, Warszawa. | 1983 |
Wymagania formalne:
Rejestracja przynajmniej na sem. 5 specjalności
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Matematyka; Logistyka; Systemy transportowe (podstawowe wiadomości z zakresu przedmiotów)
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Informatyka (umiejętność pracy na komputerze PC i podstawowa znajomość systemu operacyjnego Windows)
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student rozumie potrzebę kształcenia.
Student rozumie uwarunkowania pracy zespołowej.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Ma pogłębioną wiedzę z zakresu budowy pojazdów automatycznie kierowanych ze szczególnym uwzględnieniem układów sterowania. Znajomość czujników układów sterowania i elektrycznych układów napędowych pojazdów kierowanych automatycznie. Znajomość podstaw programowania mikrokontrolerów używanych w kierowaniu pojazdów automatycznych. | wykład | kolokwium |
K-W03+ K-W06+ K-W09+ K-U01+ K-U20+ |
P6S-KR P6S-UW P6S-WG P6S-WK |
| MEK02 | Umiejętność programowania trasy przejazdu pojazdu elektrycznego. Umiejętność doboru elementów i zespołów do budowy pojazdu automatycznie kierowanego. Badania z wykorzystaniem pojazdu AGV. | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K-W15+ K-U07+ K-U12+ K-U15+ K-K04+ |
P6S-KK P6S-UO P6S-UW P6S-WG |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 5 | TK01 | W01 | MEK01 | |
| 5 | TK02 | W02 | MEK01 | |
| 5 | TK03 | W03 | MEK01 | |
| 5 | TK04 | W04 | MEK01 | |
| 5 | TK05 | W05 | MEK01 | |
| 5 | TK06 | W06 | MEK01 | |
| 5 | TK07 | W07 | MEK01 | |
| 5 | TK08 | W08 | MEK01 | |
| 5 | TK09 | P01 | MEK02 | |
| 5 | TK10 | P02 | MEK02 | |
| 5 | TK11 | P03 | MEK02 | |
| 5 | TK12 | P04 | MEK02 | |
| 5 | TK13 | P05 | MEK02 | |
| 5 | TK14 | P06 | MEK02 | |
| 5 | TK15 | P07 | MEK02 | |
| 5 | TK16 | P08 | MEK02 | |
| 5 | TK17 | P09 | MEK02 | |
| 5 | TK18 | P10 | MEK02 | |
| 5 | TK19 | P11 | MEK02 | |
| 5 | TK20 | P12 | MEK02 | |
| 5 | TK21 | P13 | MEK02 | |
| 5 | TK22 | P14 | MEK02 | |
| 5 | TK23 | P15 | MEK02 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 5) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
6.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 4.00 godz./sem. |
|
| Projekt/Seminarium (sem. 5) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
10.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 5) | |||
| Zaliczenie (sem. 5) | Przygotowanie do zaliczenia:
6.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Oceny są wystawiane na podstawie kolokwium weryfikującego efekt MEK-01. Za każdą poprawną odpowiedź na pytanie można uzyskać 0,5 pkt. Uzyskana suma punktów odpowiada ocenie. |
| Projekt/Seminarium | Ocena z przygotowanego projektu weryfikującego efekt MEK-02. Projekt składa się z 5 części. Za każdą z części można uzyskać maksymalnie 1 pkt. Suma punktów daje ocenę za projekt. |
| Ocena końcowa | Ocena końcowa jest średnią z oceny z zaliczenia wykładu i projektu. Średnia arytmetyczna ocen weryfikujących efekty kształcenia MEK-01, 02 daje ocenę końcową < 2,6 = 2,0; 2,6 - 3,2 = 3,0; 3,3 - 3,7 = 3,5; 3,8 - 4,2 = 4,0; 4,3 - 4,7 = 4,5; > 4,7 = 5. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | B. Babiarz; K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski | Atmospheric Concentration of Particulate Air Pollutants in the Context of Projected Future Emissions from Motor Vehicles | 2025 |
| 2 | K. Balawender | Badania wpływu konfiguracji układu wzmacniacza mocy na parametry elektryczne i przepływowe wtryskiwaczy gazowych | 2025 |
| 3 | K. Balawender; A. Borawski; M. Gęca; M. Jakubowski; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; G. Mieczkowski; A. Rybak; D. Szpica; A. Ustrzycki; P. Woś | Comparative Study on the Effects of Diesel Fuel, Hydrotreated Vegetable Oil, and Its Blends with Pyrolytic Oils on Pollutant Emissions and Fuel Consumption of a Diesel Engine Under WLTC Dynamic Test Conditions | 2025 |
| 4 | K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski | Cold-Start Energy Consumption and CO2 Emissions - A Comparative Assessment of Various Powertrains in the Context of Short-Distance Trips | 2025 |
| 5 | K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski | Investigation of electric vehicle parameters under real-world driving conditions using a multifunctional measurement device | 2025 |
| 6 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski | Effect of Selected Optical Navigation Methods on the Energy Consumption of Automated Guided Vehicles | 2025 |
| 7 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski | Performance of a Diesel Engine Fueled by Blends of Diesel Fuel and Synthetic Fuel Derived from Waste Car Tires | 2024 |
| 8 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski | The Assessment of PM2.5 and PM10 Immission in Atmospheric Air in a Climate Chamber during Tests of an Electric Car on a Chassis Dynamometer | 2024 |
| 9 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; P. Woś | Assessment of CH4 Emissions in a Compressed Natural Gas-Adapted Engine in the Context of Changes in the Equivalence Ratio | 2024 |
| 10 | K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś | Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests | 2023 |
| 11 | K. Balawender; A. Jaworski; P. Woś | Sterowanie wtryskiwaczami wodoru w silniku przepływowym | 2022 |
| 12 | K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś | Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle | 2022 |
| 13 | K. Balawender; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; A. Ustrzycki | Assessment of Petrol and Natural Gas Vehicle Carbon Oxides Emissions in the Laboratory and On-Road Tests | 2021 |
| 14 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas | Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method | 2021 |
| 15 | K. Balawender; A. Jaworski; D. Konieczny; H. Kuszewski; P. Woś | Wykrywanie spalania stukowego w silniku dwupaliwowym | 2020 |
| 16 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska | Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks | 2020 |
| 17 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś | Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine | 2020 |
| 18 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda | Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures | 2020 |
| 19 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG | 2020 |
| 20 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej | 2020 |
| 21 | K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; L. Pavliukh; D. Savostin-Kosiak | Assessment of CO2 emissions and energy consumption during stationary test of vehicle with SI engine powered by different fuels | 2020 |