logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Automatycznie kierowane pojazdy transportowe


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria środków transportu
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Komputerowe projektowanie środków transportu, Logistyka i inżynieria transportu
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć:
13289
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Komputerowe projektowanie środków transportu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 5 / W15 P30 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Krzysztof Balawender
Terminy konsultacji koordynatora:
https://kbalawen.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Zapoznanie się z budową pojazdów automatycznie kierowanych ze szczególnym uwzględnieniem układów sterowania. Zapoznanie z podstawami techniki mikroprocesorowej i programowania. Podstawy badań naukowych prowadzonych z wykorzystaniem pojazdu AGV.

Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla studentów 6 sem. specjalności Transport Przemysłowy

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Śmieszek M. Ruch i zapotrzebowanie na energię automatycznie kierowanego pojazdu transportowego - kołowego robota Ofic. Wydaw. Politech. Rzesz., Rzeszów. 2000
2 Wołgajew R. Mikrokontrolery AVR dla początkujących: przykłady w języku Bascom Wydaw. BTC, Legionowo. 2010
3 Gajek A., Juda Z. Czujniki. WKiŁ, Warszawa. 2008
4 Zenon Hendzel, Maciej Trojnacki Sterowanie neuronowe ruchem mobilnych robotów kołowych Ofic.Wydaw.Politech.Rzesz., Rzeszów. 2008
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Doliński J. Mikrokontrolery AVR: niezbędnik programisty. Wydaw. BTC, Legionowo. 2009
2 Monk S.: Arduino dla początkujących. Podstawy i szkice Helion. 2018
3 Monk S.: Elektronika z wykorzystaniem Arduino i Raspberry Pi. Receptury Helion. 2018
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Obraz J. Ultradźwięki w technice pomiarowej. WNT, Warszawa. 1983

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Rejestracja przynajmniej na sem. 5 specjalności

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Matematyka; Logistyka; Systemy transportowe (podstawowe wiadomości z zakresu przedmiotów)

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Informatyka (umiejętność pracy na komputerze PC i podstawowa znajomość systemu operacyjnego Windows)

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student rozumie potrzebę kształcenia. Student rozumie uwarunkowania pracy zespołowej.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Ma pogłębioną wiedzę z zakresu budowy pojazdów automatycznie kierowanych ze szczególnym uwzględnieniem układów sterowania. Znajomość czujników układów sterowania i elektrycznych układów napędowych pojazdów kierowanych automatycznie. Znajomość podstaw programowania mikrokontrolerów używanych w kierowaniu pojazdów automatycznych. wykład kolokwium K-W03+
K-W06+
K-W09+
K-U01+
K-U20+
P6S-KR
P6S-UW
P6S-WG
P6S-WK
MEK02 Umiejętność programowania trasy przejazdu pojazdu elektrycznego. Umiejętność doboru elementów i zespołów do budowy pojazdu automatycznie kierowanego. Badania z wykorzystaniem pojazdu AGV. projekt zespołowy prezentacja projektu K-W15+
K-U07+
K-U12+
K-U15+
K-K04+
P6S-KK
P6S-UO
P6S-UW
P6S-WG

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Wprowadzenie. Podstawowe pojęcia związane z automatycznie kierowanymi pojazdami transportowymi. W01 MEK01
5 TK02 Rozwiązania układów napędowych pojazdów automatycznie kierowanych. W02 MEK01
5 TK03 Czujniki w sterowaniu pojazdów automatycznie kierowanych. W03 MEK01
5 TK04 Układy wykonawcze w sterowaniu pojazdami automatycznie kierowanymi. W04 MEK01
5 TK05 Wprowadzenie do techniki mikroprocesorowej w sterowaniu pojazdów AGV. W05 MEK01
5 TK06 Sposoby nawigacji pojazdów AGV. W06 MEK01
5 TK07 Nawigacja zliczeniowa pojazdu AGV. W07 MEK01
5 TK08 Nawigacja metodą linii refleksyjnej. W08 MEK01
5 TK09 Wprowadzenie do zająć projektowych. P01 MEK02
5 TK10 Analiza rozwiązań układów napędowych pojazdów automatycznie kierowanych. P02 MEK02
5 TK11 Czujniki ultradźwiękowe w sterowaniu pojazdów AGV. P03 MEK02
5 TK12 Pomiary odległości z wykorzystaniem czujników ultradźwiękowych i mikrokontrolerów. P04 MEK02
5 TK13 Transoptory odbiciowe w sterowaniu pojazdów. P05 MEK02
5 TK14 Nawigacja z wykorzystaniem enkoderów. P06 MEK02
5 TK15 Wykorzystanie liczników w nawigacji zliczeniowej. P07 MEK02
5 TK16 Czujniki magnetyczne w sterowaniu pojazdów AGV. P08 MEK02
5 TK17 Akcelerometry i żyroskopy w sterowaniu pojazdów AGV. P09 MEK02
5 TK18 Wpływ zakłóceń na dokładność pozycjonowania pojazdów AGV. P10 MEK02
5 TK19 Zapotrzebowanie na energię pojazdów AGV. P11 MEK02
5 TK20 Wyświetlacze i ekrany dotykowe w pojazdach AGV. P12 MEK02
5 TK21 Programowanie trasy przejazdu pojazdu AGV. P13 MEK02
5 TK22 Testowanie pojazdów AGV. P14 MEK02
5 TK23 Zaliczenie. P15 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 6.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 4.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 5) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5)
Zaliczenie (sem. 5) Przygotowanie do zaliczenia: 6.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Oceny są wystawiane na podstawie kolokwium weryfikującego efekt MEK-01. Za każdą poprawną odpowiedź na pytanie można uzyskać 0,5 pkt. Uzyskana suma punktów odpowiada ocenie.
Projekt/Seminarium Ocena z przygotowanego projektu weryfikującego efekt MEK-02. Projekt składa się z 5 części. Za każdą z części można uzyskać maksymalnie 1 pkt. Suma punktów daje ocenę za projekt.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią z oceny z zaliczenia wykładu i projektu. Średnia arytmetyczna ocen weryfikujących efekty kształcenia MEK-01, 02 daje ocenę końcową < 2,6 = 2,0; 2,6 - 3,2 = 3,0; 3,3 - 3,7 = 3,5; 3,8 - 4,2 = 4,0; 4,3 - 4,7 = 4,5; > 4,7 = 5.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 B. Babiarz; K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski Atmospheric Concentration of Particulate Air Pollutants in the Context of Projected Future Emissions from Motor Vehicles 2025
2 K. Balawender Badania wpływu konfiguracji układu wzmacniacza mocy na parametry elektryczne i przepływowe wtryskiwaczy gazowych 2025
3 K. Balawender; A. Borawski; M. Gęca; M. Jakubowski; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; G. Mieczkowski; A. Rybak; D. Szpica; A. Ustrzycki; P. Woś Comparative Study on the Effects of Diesel Fuel, Hydrotreated Vegetable Oil, and Its Blends with Pyrolytic Oils on Pollutant Emissions and Fuel Consumption of a Diesel Engine Under WLTC Dynamic Test Conditions 2025
4 K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski Cold-Start Energy Consumption and CO2 Emissions - A Comparative Assessment of Various Powertrains in the Context of Short-Distance Trips 2025
5 K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski Investigation of electric vehicle parameters under real-world driving conditions using a multifunctional measurement device 2025
6 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski Effect of Selected Optical Navigation Methods on the Energy Consumption of Automated Guided Vehicles 2025
7 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski Performance of a Diesel Engine Fueled by Blends of Diesel Fuel and Synthetic Fuel Derived from Waste Car Tires 2024
8 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski The Assessment of PM2.5 and PM10 Immission in Atmospheric Air in a Climate Chamber during Tests of an Electric Car on a Chassis Dynamometer 2024
9 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; P. Woś Assessment of CH4 Emissions in a Compressed Natural Gas-Adapted Engine in the Context of Changes in the Equivalence Ratio 2024
10 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests 2023
11 K. Balawender; A. Jaworski; P. Woś Sterowanie wtryskiwaczami wodoru w silniku przepływowym 2022
12 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
13 K. Balawender; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; A. Ustrzycki Assessment of Petrol and Natural Gas Vehicle Carbon Oxides Emissions in the Laboratory and On-Road Tests 2021
14 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method 2021
15 K. Balawender; A. Jaworski; D. Konieczny; H. Kuszewski; P. Woś Wykrywanie spalania stukowego w silniku dwupaliwowym 2020
16 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks 2020
17 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine 2020
18 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
19 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG 2020
20 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej 2020
21 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; L. Pavliukh; D. Savostin-Kosiak Assessment of CO2 emissions and energy consumption during stationary test of vehicle with SI engine powered by different fuels 2020