logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Etyka zawodowa inżyniera


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria środków transportu
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Diagnostyka i rzeczoznawstwo samochodowe, Ekoinżynieria środków transportu samochodowego, Środki techniczne w logistyce i spedycji
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć:
13286
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 1 / W15 C15 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Paweł Wojewoda
Terminy konsultacji koordynatora:
zgodne z harmonogramem prac jednostki https://pwojewod.v.prz.edu.pl/konsultacje
semestr 1:
mgr inż. Karol Safin

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Zdobycie przez studentów pogłębionej wiedzy z etyki ogólnej i zawodowej, ukształtowanie wrażliwości na dylematy moralne w pracy inżyniera oraz zapoznanie z kodeksami etyki inżynierskiej.

Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obieralny dla studentów 1 semestru

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Chyrowicz B. Etyka i technika w poszukiwaniu ludzkiej doskonałosci TN KUL. 2004
2 Hąbek P. Społeczna odpowiedzialność dla inżynierów Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice. 2016
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Słowiński B. Podstawy sprawnego działania Wydawnictwo Politechniki Koszalińskiej. 2007
2 Sołtysiak G. Kodeksy etyczne w Polsce WSE. 2006
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Ślipko T. Zarys etyki ogólnej WAM. 2004

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Rejestracja na 1 semestr studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student powinien posiadać podstawową wiedzę humanistyczną

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student rozumie konieczność samokształcenia się i dokształcania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Ma pogłębioną wiedzę niezbędną do rozumienia etyczno-społecznych uwarunkowań działalności inżynierskiej. wykład,ćwiczenia test pisemny, aktywność na ćwiczeniach K-W06+
K-U09+
P7S-UW
P7S-WK
MEK02 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury filozoficzno-etycznej, a także interpretować naukowe teksty z dziedziny etyki ogólnej i etyki inżynierskiej wykład, ćwiczenia test pisemny, aktywność na ćwiczeniach K-K01++
K-K02++
P7S-KO
P7S-KR

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Stosunek etyki do moralności. Etyka ogólna (przedmiot i metody etyki ogólnej. Etyka zawodowa (przedmiot i metody etyki zawodowej). Stosunek etyki zawodowej do etyki ogólnej. Główne szkoły metaetyczne. Problem sumienia. Problem odpowiedzialności etycznej. Problem uzasadnienia norm etycznych. Etyczne implikacje głównych problemów filozofii techniki. Etyka inżynierska w świetle zjawiska globalizacji. Etyczne problemy podejmowania decyzji i działania w pracy inżyniera. Prakseologia inżynierska. Struktura i funkcja kodeksów inżynierskiej etyki zawodowej. Analiza treści kodeksów inżynierskiej etyki zawodowej. W01-W15 MEK01 MEK02
1 TK02 Stosunek etyki do moralności. Etyka ogólna (przedmiot i metody etyki ogólnej. Etyka zawodowa (przedmiot i metody etyki zawodowej). Stosunek etyki zawodowej do etyki ogólnej. Główne szkoły metaetyczne. Problem sumienia. Problem odpowiedzialności etycznej. Problem uzasadnienia norm etycznych. Etyczne implikacje głównych problemów filozofii techniki. Etyka inżynierska w świetle zjawiska globalizacji. Etyczne problemy podejmowania decyzji i działania w pracy inżyniera. Prakseologia inżynierska. Struktura i funkcja kodeksów inżynierskiej etyki zawodowej. Analiza treści kodeksów inżynierskiej etyki zawodowej. C01-C15 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Udział w konsultacjach: 6.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1) Przygotowanie do zaliczenia: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Test pisemny z treści wykładowych weryfikuje realizację następujących efektów modułowych: MEK01, MEK02. Warunkiem przystąpienia do testu pisemnego z wykładów jest zaliczenie ćwiczeń. Ocena z treści wykładu determinowana jest liczbą uzyskanych punktów; liczba uzyskanych punktów wraz z odpowiadającymi im ocenami: 0 ÷ 5 p. brak zaliczenia ndst (2,0); 6 ÷ 7 p. dst (3,0); 8 ÷ 9 p. +dst (3,5); 10 ÷ 11 p. db (4,0); 12 ÷ 13 p. +db (4,5); 14 ÷ 15 p. bdb (5,0).
Ćwiczenia/Lektorat Zaliczenie ćwiczeń następuje na podstawie: aktywnego udziału w zajęciach, wykonania wymaganych zadań, które weryfikują realizację następujących efektów modułowych: MEK01, MEK02.
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych. Ocena końcowa jest średnią ocen z testu pisemnego i ćwiczeń.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie