logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Materiały eksploatacyjne pojazdów samochodowych


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria środków transportu
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Diagnostyka i rzeczoznawstwo samochodowe, Ekoinżynieria środków transportu samochodowego, Środki techniczne w logistyce i spedycji
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć:
13185
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu Diagnostyka i rzeczoznawstwo samochodowe
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 2 / W15 L15 / 3 ECTS / E
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr hab. inż. prof. PRz Hubert Kuszewski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą problemów teoretycznych i praktycznych związanych ze stosowaniem, oceną jakości, dystrybucją i przechowywaniem materiałów eksploatacyjnych stosowanych w pojazdach samochodowych. Umiejętność określenia ich podstawowych parametrów.

Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla studentów drugiego semestru.

Materiały dydaktyczne:
Instrukcje do ćwiczeń.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Baczewski K., Kałdoński T. Paliwa do silników o zapłonie iskrowym. WKŁ . 2005
2 Baczewski K., Kałdoński T. Paliwa do silników o zapłonie samoczynnym. WKŁ . 2004
3 Sitnik L.J. Ekopaliwa silnikowe Oficyna wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. 2004
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 - Normy dotyczące badań paliw i środków smarowych. -. -
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Bocheński C.I. Biodiesel – Paliwo rolnicze. Wydawnictwo SGGW Warszawa. 2003

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Rejestracja na co najmniej semestrze 2 studiów kierunku Inżynieria Środków Transportu

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wymagane są podstawowe wiadomości z zakresu fizyki, chemii i termodynamiki.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Zna ogólne zasady powstawania paliw i środków smarowych stosowanych w samochodach. Zna zasady transportu, magazynowania, dystrybucji materiałów eksploatacyjnych stosowanych w samochodach. wykład Egzamin w formie testu pisemnego wielokrotnego wyboru, ocena prezentacji na zadany temat K-W02+
K-W03+
K-W04+
K-W08+
K-W10+
P7S-WG
MEK02 Umie wykorzystać uregulowania normatywne w ocenie parametrów fizykochemicznych paliw i środków smarowych. Umie prowadzić badania naukowe związane z oznaczaniem parametrów fizykochemicznych paliw i środków smarowych. laboratorium sprawozdanie z laboratorium K-W03+
K-U01+
K-U07+++
K-K03+
K-K05+
P7S-KK
P7S-KO
P7S-UW
P7S-WG

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Wiadomości wstępne – klasyfikacja podstawowych materiałów eksploatacyjnych stosowanych w pojazdach samochodowych. Powstawanie paliw konwencjonalnych i alternatywnych. Charakterystyka i eksploatacja konwencjonalnych paliw do silników o zapłonie wymuszonym. Charakterystyka i eksploatacja konwencjonalnych paliw do silników o zapłonie samoczynnym. Ciekłe i gazowe paliwa alternatywne. Powstawanie, właściwości i klasyfikacja olejów smarowych. Płyny hamulcowe i płyny do układów chłodzenia Smary plastyczne. W01-W15 MEK01
2 TK02 Wprowadzenie do zajęć. Zasady BHP w laboratorium ME. Automatyczny pomiar ciepła spalania oleju napędowego. Metodyka oznaczania właściwości samozapłonowych paliw metodą CVCC. Wykorzystanie gęstościomierza oscylacyjnego do badania wpływu temperatury na gęstość paliwa. Automatyczny pomiar temperatury zapłonu paliwa silnikowego w tyglu zamkniętym Martensa Pensky'ego. Badanie lotności paliwa. Automatyczny pomiar lepkości kinematycznej paliwa. Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych. L01-L08 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na egzaminie pisemnym w formie testu wielokrotnego wyboru złożonego z 16 pytań sprawdzana jest realizacja efektu modułowego MEK01. Ocena z testu egzaminacyjnego determinowana jest liczbą uzyskanych punktów. Liczba uzyskanych punktów wraz z odpowiadającymi im ocenami: 0 ÷ 6: brak zaliczenia egzaminu; 7 ÷ 8: dst; 9 ÷ 10: +dst; 11 ÷ 12: db; 13 ÷ 14: +db; 15 ÷ 16: bdb; Ocenę z egzaminu stanowi ocena średnia z testu egzaminacyjnego (50%) oraz z prezentacji na zadany temat z zakresu przedmiotu (50%). Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej oceny z testu i prezentacji na ocenę z egzaminu: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb.
Laboratorium Zajęcia laboratoryjne weryfikują realizację efektu modułowego MEK02. Warunkiem zaliczenia części laboratoryjnej jest poprawne wykonanie wszystkich sprawozdań. Ocenę z części laboratoryjnej stanowi średnia z ocen ze sprawozdań zespołowych. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową z laboratorium: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb.
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocenę końcową stanowi ocena z egzaminu (70%) oraz laboratorium (30%). Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej ważonej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 A. Borawski; J. Hunicz; A. Jaworski; H. Kuszewski; G. Mieczkowski; D. Szpica Comparative Evaluation of Performance Parameters of Conventional and Waste Fuels for Diesel Engines Towards Sustainable Transport 2025
2 A. Borawski; J. Hunicz; M. Jakubowski; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; A. Rybak; D. Szpica; P. Woś Problems of filtration and standardization on parameter conformity of diesel fuels containing decarbonization components and processing impurities 2025
3 A. Jaworski; H. Kuszewski; D. Szpica Comparative Study of the Lubricity of Hydrotreated Vegetable Oil, Diesel, and Their Blends Using Four-Ball Testing: Focus on Scuffing Load 2025
4 A. Jaworski; H. Kuszewski; D. Szpica Performance of Hydrotreated Vegetable Oil–Diesel Blends: Ignition and Combustion Insights 2025
5 A. Krzemiński; H. Kuszewski Inżynieria środków transportu: efektywność, eksploatacja, diagnostyka: wybrane zagadnienia 2025
6 B. Babiarz; K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski Atmospheric Concentration of Particulate Air Pollutants in the Context of Projected Future Emissions from Motor Vehicles 2025
7 B. Jańczuk; A. Jaworski; H. Kuszewski; R. Longwic; J. Lubas; P. Sander; K. Szymczyk; P. Woś; A. Zdziennicka n-Hexane Influence on Canola Oil Adhesion and Volumetric Properties 2025
8 K. Balawender; A. Borawski; M. Gęca; M. Jakubowski; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; G. Mieczkowski; A. Rybak; D. Szpica; A. Ustrzycki; P. Woś Comparative Study on the Effects of Diesel Fuel, Hydrotreated Vegetable Oil, and Its Blends with Pyrolytic Oils on Pollutant Emissions and Fuel Consumption of a Diesel Engine Under WLTC Dynamic Test Conditions 2025
9 K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski Cold-Start Energy Consumption and CO2 Emissions - A Comparative Assessment of Various Powertrains in the Context of Short-Distance Trips 2025
10 K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski Investigation of electric vehicle parameters under real-world driving conditions using a multifunctional measurement device 2025
11 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski Effect of Selected Optical Navigation Methods on the Energy Consumption of Automated Guided Vehicles 2025
12 A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; P. Woś A comparative study on selected physical properties of diesel–ethanol–dodecanol blends 2024
13 A. Jaworski; H. Kuszewski Investigating the Effect of 2-Ethylhexyl Nitrate Cetane Improver (2-EHN) on the Autoignition Characteristics of a 1-Butanol–Diesel Blend 2024
14 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski Performance of a Diesel Engine Fueled by Blends of Diesel Fuel and Synthetic Fuel Derived from Waste Car Tires 2024
15 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski The Assessment of PM2.5 and PM10 Immission in Atmospheric Air in a Climate Chamber during Tests of an Electric Car on a Chassis Dynamometer 2024
16 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; P. Woś Assessment of CH4 Emissions in a Compressed Natural Gas-Adapted Engine in the Context of Changes in the Equivalence Ratio 2024
17 S. Boichenko; H. Kuszewski; V. Ribun; P. Woś Analysis of Conventional and Nonconventional GTL Technologies: Benefits and Drawbacks 2024
18 A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś The investigation of auto-ignition properties of 1-butanol–biodiesel blends under various temperatures conditions 2023
19 A. Jaworski; H. Kuszewski; R. Longwic; P. Sander Assessment of Self-Ignition Properties of Canola Oil–n-Hexane Blends in a Constant Volume Combustion Chamber and Compression Ignition Engine 2023
20 B. Babiarz; A. Jaworski; H. Kuszewski; V. Mateichyk; M. Mądziel; S. Porada; M. Śmieszek; P. Woś Towards Cleaner Cities: An Analysis of the Impact of Bus Fleet Decomposition on PM and NOX Emissions Reduction in Sustainable Public Transport 2023
21 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests 2023
22 A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel Sustainable Public Transport Strategies—Decomposition of the Bus Fleet and Its Influence on the Decrease in Greenhouse Gas Emissions 2022
23 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
24 T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Development of CO2 Instantaneous Emission Model of Full Hybrid Vehicle with the Use of Machine Learning Techniques 2022
25 A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel Lubricity of Ethanol-Diesel Fuel Blends-Study with the Four-Ball Machine Method 2021
26 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method 2021
27 T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś Assessing Vehicle Emissions from a Multi-Lane to Turbo Roundabout Conversion Using a Microsimulation Tool 2021
28 K. Balawender; A. Jaworski; D. Konieczny; H. Kuszewski; P. Woś Wykrywanie spalania stukowego w silniku dwupaliwowym 2020
29 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks 2020
30 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
31 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG 2020
32 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej 2020
33 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; L. Pavliukh; D. Savostin-Kosiak Assessment of CO2 emissions and energy consumption during stationary test of vehicle with SI engine powered by different fuels 2020
34 S. Boichenko; H. Kuszewski; K. Lejda; I. Trofimov; A. Yakovlieva Anti-wear Properties of Jet Fuel with Camelina Oils Bio-Additives 2020