
Główny cel kształcenia:
Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą problemów teoretycznych i praktycznych związanych ze stosowaniem, oceną jakości, dystrybucją i przechowywaniem materiałów eksploatacyjnych stosowanych w pojazdach samochodowych. Umiejętność określenia ich podstawowych parametrów.
Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla studentów drugiego semestru.
Materiały dydaktyczne:
Instrukcje do ćwiczeń.
| 1 | Baczewski K., Kałdoński T. | Paliwa do silników o zapłonie iskrowym. | WKŁ . | 2005 |
| 2 | Baczewski K., Kałdoński T. | Paliwa do silników o zapłonie samoczynnym. | WKŁ . | 2004 |
| 3 | Sitnik L.J. | Ekopaliwa silnikowe | Oficyna wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. | 2004 |
| 1 | - | Normy dotyczące badań paliw i środków smarowych. | -. | - |
| 1 | Bocheński C.I. | Biodiesel – Paliwo rolnicze. | Wydawnictwo SGGW Warszawa. | 2003 |
Wymagania formalne:
Rejestracja na co najmniej semestrze 2 studiów kierunku Inżynieria Środków Transportu
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wymagane są podstawowe wiadomości z zakresu fizyki, chemii i termodynamiki.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Zna ogólne zasady powstawania paliw i środków smarowych stosowanych w samochodach. Zna zasady transportu, magazynowania, dystrybucji materiałów eksploatacyjnych stosowanych w samochodach. | wykład | Egzamin w formie testu pisemnego wielokrotnego wyboru, ocena prezentacji na zadany temat |
K-W02+ K-W03+ K-W04+ K-W08+ K-W10+ |
P7S-WG |
| MEK02 | Umie wykorzystać uregulowania normatywne w ocenie parametrów fizykochemicznych paliw i środków smarowych. Umie prowadzić badania naukowe związane z oznaczaniem parametrów fizykochemicznych paliw i środków smarowych. | laboratorium | sprawozdanie z laboratorium |
K-W03+ K-U01+ K-U07+++ K-K03+ K-K05+ |
P7S-KK P7S-KO P7S-UW P7S-WG |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 2 | TK01 | W01-W15 | MEK01 | |
| 2 | TK02 | L01-L08 | MEK02 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
| Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
15.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 2) | |||
| Egzamin (sem. 2) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
1.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Na egzaminie pisemnym w formie testu wielokrotnego wyboru złożonego z 16 pytań sprawdzana jest realizacja efektu modułowego MEK01. Ocena z testu egzaminacyjnego determinowana jest liczbą uzyskanych punktów. Liczba uzyskanych punktów wraz z odpowiadającymi im ocenami: 0 ÷ 6: brak zaliczenia egzaminu; 7 ÷ 8: dst; 9 ÷ 10: +dst; 11 ÷ 12: db; 13 ÷ 14: +db; 15 ÷ 16: bdb; Ocenę z egzaminu stanowi ocena średnia z testu egzaminacyjnego (50%) oraz z prezentacji na zadany temat z zakresu przedmiotu (50%). Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej oceny z testu i prezentacji na ocenę z egzaminu: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb. |
| Laboratorium | Zajęcia laboratoryjne weryfikują realizację efektu modułowego MEK02. Warunkiem zaliczenia części laboratoryjnej jest poprawne wykonanie wszystkich sprawozdań. Ocenę z części laboratoryjnej stanowi średnia z ocen ze sprawozdań zespołowych. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową z laboratorium: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb. |
| Ocena końcowa | Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocenę końcową stanowi ocena z egzaminu (70%) oraz laboratorium (30%). Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej ważonej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | A. Borawski; J. Hunicz; A. Jaworski; H. Kuszewski; G. Mieczkowski; D. Szpica | Comparative Evaluation of Performance Parameters of Conventional and Waste Fuels for Diesel Engines Towards Sustainable Transport | 2025 |
| 2 | A. Borawski; J. Hunicz; M. Jakubowski; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; A. Rybak; D. Szpica; P. Woś | Problems of filtration and standardization on parameter conformity of diesel fuels containing decarbonization components and processing impurities | 2025 |
| 3 | A. Jaworski; H. Kuszewski; D. Szpica | Comparative Study of the Lubricity of Hydrotreated Vegetable Oil, Diesel, and Their Blends Using Four-Ball Testing: Focus on Scuffing Load | 2025 |
| 4 | A. Jaworski; H. Kuszewski; D. Szpica | Performance of Hydrotreated Vegetable Oil–Diesel Blends: Ignition and Combustion Insights | 2025 |
| 5 | A. Krzemiński; H. Kuszewski | Inżynieria środków transportu: efektywność, eksploatacja, diagnostyka: wybrane zagadnienia | 2025 |
| 6 | B. Babiarz; K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski | Atmospheric Concentration of Particulate Air Pollutants in the Context of Projected Future Emissions from Motor Vehicles | 2025 |
| 7 | B. Jańczuk; A. Jaworski; H. Kuszewski; R. Longwic; J. Lubas; P. Sander; K. Szymczyk; P. Woś; A. Zdziennicka | n-Hexane Influence on Canola Oil Adhesion and Volumetric Properties | 2025 |
| 8 | K. Balawender; A. Borawski; M. Gęca; M. Jakubowski; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; G. Mieczkowski; A. Rybak; D. Szpica; A. Ustrzycki; P. Woś | Comparative Study on the Effects of Diesel Fuel, Hydrotreated Vegetable Oil, and Its Blends with Pyrolytic Oils on Pollutant Emissions and Fuel Consumption of a Diesel Engine Under WLTC Dynamic Test Conditions | 2025 |
| 9 | K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski | Cold-Start Energy Consumption and CO2 Emissions - A Comparative Assessment of Various Powertrains in the Context of Short-Distance Trips | 2025 |
| 10 | K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski | Investigation of electric vehicle parameters under real-world driving conditions using a multifunctional measurement device | 2025 |
| 11 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski | Effect of Selected Optical Navigation Methods on the Energy Consumption of Automated Guided Vehicles | 2025 |
| 12 | A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; P. Woś | A comparative study on selected physical properties of diesel–ethanol–dodecanol blends | 2024 |
| 13 | A. Jaworski; H. Kuszewski | Investigating the Effect of 2-Ethylhexyl Nitrate Cetane Improver (2-EHN) on the Autoignition Characteristics of a 1-Butanol–Diesel Blend | 2024 |
| 14 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski | Performance of a Diesel Engine Fueled by Blends of Diesel Fuel and Synthetic Fuel Derived from Waste Car Tires | 2024 |
| 15 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski | The Assessment of PM2.5 and PM10 Immission in Atmospheric Air in a Climate Chamber during Tests of an Electric Car on a Chassis Dynamometer | 2024 |
| 16 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; P. Woś | Assessment of CH4 Emissions in a Compressed Natural Gas-Adapted Engine in the Context of Changes in the Equivalence Ratio | 2024 |
| 17 | S. Boichenko; H. Kuszewski; V. Ribun; P. Woś | Analysis of Conventional and Nonconventional GTL Technologies: Benefits and Drawbacks | 2024 |
| 18 | A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś | The investigation of auto-ignition properties of 1-butanol–biodiesel blends under various temperatures conditions | 2023 |
| 19 | A. Jaworski; H. Kuszewski; R. Longwic; P. Sander | Assessment of Self-Ignition Properties of Canola Oil–n-Hexane Blends in a Constant Volume Combustion Chamber and Compression Ignition Engine | 2023 |
| 20 | B. Babiarz; A. Jaworski; H. Kuszewski; V. Mateichyk; M. Mądziel; S. Porada; M. Śmieszek; P. Woś | Towards Cleaner Cities: An Analysis of the Impact of Bus Fleet Decomposition on PM and NOX Emissions Reduction in Sustainable Public Transport | 2023 |
| 21 | K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś | Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests | 2023 |
| 22 | A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel | Sustainable Public Transport Strategies—Decomposition of the Bus Fleet and Its Influence on the Decrease in Greenhouse Gas Emissions | 2022 |
| 23 | K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś | Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle | 2022 |
| 24 | T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | The Development of CO2 Instantaneous Emission Model of Full Hybrid Vehicle with the Use of Machine Learning Techniques | 2022 |
| 25 | A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel | Lubricity of Ethanol-Diesel Fuel Blends-Study with the Four-Ball Machine Method | 2021 |
| 26 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas | Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method | 2021 |
| 27 | T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś | Assessing Vehicle Emissions from a Multi-Lane to Turbo Roundabout Conversion Using a Microsimulation Tool | 2021 |
| 28 | K. Balawender; A. Jaworski; D. Konieczny; H. Kuszewski; P. Woś | Wykrywanie spalania stukowego w silniku dwupaliwowym | 2020 |
| 29 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska | Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks | 2020 |
| 30 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda | Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures | 2020 |
| 31 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG | 2020 |
| 32 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej | 2020 |
| 33 | K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; L. Pavliukh; D. Savostin-Kosiak | Assessment of CO2 emissions and energy consumption during stationary test of vehicle with SI engine powered by different fuels | 2020 |
| 34 | S. Boichenko; H. Kuszewski; K. Lejda; I. Trofimov; A. Yakovlieva | Anti-wear Properties of Jet Fuel with Camelina Oils Bio-Additives | 2020 |