logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Kosztorysowanie napraw oraz wycena pojazdów samochodowych


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria środków transportu
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Diagnostyka i rzeczoznawstwo samochodowe, Ekoinżynieria środków transportu samochodowego, Środki techniczne w logistyce i spedycji
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć:
13182
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Diagnostyka i rzeczoznawstwo samochodowe
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 3 / W30 L30 P15 / 3 ECTS / E
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Artur Krzemiński
semestr 3:
mgr inż. Dariusz Konieczny

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Celem zajęć jest nauczenie studenta wykonywania wyceny uszkodzeń pojazdu osobowego i użytkowego z wykorzystaniem programów komputerowych Audatex i systemu Info-Ekspert, zdobycie wiedzy pogłębionej, przygotowanie studentów do prowadzenia badań naukowych oraz do prowadzenia badań symulacyjnych.

Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla studentów 3 semestru specjalności Rzeczoznawstwo samochodowe

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Krupa T., Kulińska E. Likwidacja szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych – Podstawowe problemy Komisja Nadzoru Finansowego, Warszawa. 2015
2 Aleksandrowicz P. Inżynieria powypadkowa w weryfikacji roszczeń odszkodowawczych Wydawnictwo Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, Bydgoszcz. 2016
3 Sobczyk M. Matematyka finansowa: podstawy teoretyczne, przykłady, zadania Wydawnictwo Placet, Warszawa. 2008
4 - Audatex Polska, Instrukcja programu Audatex – EILNP. , Audatex Polska, Warszawa www.audanet.pl/PL/docs/AudaShare28.pdf. 2014
5 - EurotaxOnline, Instrukcja obsługi programu - Info-Ekspert, INFO-EKSPERT Spółka z o. o www.info-ekspert.pl/dopobr, Warszawa. 2012
6 - Info-Ekspert, Instrukcja obsługi programu - Info-Ekspert, INFO-EKSPERT Spółka z o. o. www.info-ekspert.pl/dopobra, Warszawa. 2012
7 - Instrukcja programu Eurotax. Instrukcja użytkownika aplikacji EurotaxOnline firmy EurotaxGlass’s Pol, Instrukcja programu Eurotax. Instrukcja użytkownika aplikacji EurotaxOnline firmy EurotaxGlass’s P https://net.eurotax.pl/shell/doc/InstrukcjaEurotaxOnline_zG2G.pdf. 2013
8 Zieliński A. Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych i pochodnych WKŁ, Warszawa. 2008
9 Prochowski L., Unarski J., Wach W., Wicher J. Podstawy rekonstrukcji wypadków drogowych Wyd. 2 uaktual. WKiŁ, Warszawa. 2014
10 Jaździk-Osmólska A. Wycena kosztów wypadków i kolizji drogowych na sieci dróg w Polsce na koniec roku 2013 z wyodrębnieniem średnich kosztów społeczno-ekonomicznych wypadków na transeuropejskiej sieci transportowej Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Warszawa. 2014
11 Aleksandrowicz P. Analiza kosztów naprawy powypadkowej pojazdu z wykorzystaniem modułu kalkulacyjnego G2G EurotaxGlass’s Ekologia i Technika 4/2014, Bydgoszcz. 2014
12 Guzek M. Niepewność w analizie wypadków drogowych Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2016
13 Matyjewski M. Analiza i ocena technicznych sposobów zmniejszania skutków wypadków drogowych , Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2009
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Grysa K. Podstawy matematyki finansowej Wydawnictwo Stachurski, Kielce. 2000
2 - Autoident EurotaxGlass's , Katalog AID Autoident EurotaxGlass's Polska. 2013
3 - EurotaxGlass's Polska, Informator rynkowy - Samochody osobowe, terenowe i dostawcze do 3,5t DMC – SPRZEDAŻ EurotaxGlass's Polska. 2014
4 - EurotaxGlass's Polska, Informator rynkowy - Samochody osobowe, terenowe i dostawcze do 3,5t DMC – ZAKUP EurotaxGlass's Polska. 2014
5 Autoident EurotaxGlass's, Katalog AID Autoident EurotaxGlass's Polska -. 2013
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Kulińska E. Parametryzacja kosztów ryzyka procesów logistycznych Wydawnictwo PLACET, Warszaw. 2015
2 Aleksandrowicz P. Biomechanika w analizie wypadków drogowych Wydawnictwa Uczelniane UTP, Bydgoszcz. 2014

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Rejestracja na 3 semestr specjalności

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Posiada umiejętność wykorzystania stosowanych narzędzi wspomagających kosztorysowanie (Audatex) w poznawaniu i pogłębianiu wiedzy na temat eksploatacji pojazdów samochodowych. Ma świadomość ważności i zrozumienie społecznych aspektów i skutków działalności w aspekcie kosztorysowania, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje techniczne. wykład, laboratorium, projekt indywidualny raport pisemny, prezentacja projektu, zaliczenie cz. pisemna, egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna K-W04+++
K-W08+
K-U04+
K-K04+
P7S-KK
P7S-UW
P7S-WG

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 1. Identyfikacja pojazdu osobowego i jego charakterystyka. Czynniki mające wpływ na wartość pojazdu nieuszkodzonego. 2. Podmioty zainteresowane kosztorysowaniem – zleceniodawcy, wykonawcy napraw, firmy ubezpieczeniowe, strony postępowań prawnych. 3. Rodzaje kosztorysów i ich przeznaczenie. Podstawowe pojęcia i definicje: wartości rynkowej, wartości bazowej, wartości pozostałości, rynkowego ubytku wartości. 4. Podstawowe informacje z zakresu ubezpieczeń komunikacyjnych i sposobów likwidacji szkód. Metodyka określania wartości rynkowych pojazdów według instrukcji Stowarzyszenia Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego. 5. Identyfikacja uszkodzeń (wcześniejszych naprawionych uszkodzeń powypadkowych i innych) i ich wpływ na wartość pojazdu. 6. Protokół opisu uszkodzeń, zakres niezbędnych napraw i dokładne zdjęcia - likwidator szkód, wycenia szkody przez rzeczoznawcę. Źródła informacji o wartości pojazdu. 7. Informacja o organizacji systemu warsztatów naprawczych, stosowanych metodach naprawczych, wyposażeniu technologicznym i możliwościach wykonawczych. Struktura programu Info-Ekspert. 8. Wycena wartości pojazdu nieuszkodzonego przy pomocy programu komputerowego Info-Ekspert. Struktura programu Eurotax. 9. Wycena wartości pojazdu nieuszkodzonego przy pomocy programu komputerowego Eurotax. Wprowadzenie do programu Audatex. 10. Wprowadzenie danych: okno straty graniczne, rodzaje operacji, mutacje, kody, warianty kalkulacji. 11. Opis ważniejszych funkcji umożliwiających wykonanie prostej wyceny uszkodzeń: wycena pojazdu, wycena wartości. „Szkoda całkowita” - jej opis i wycena pozostałości. 12. Wspólne wykorzystanie programów Info-Ekspert i Audatex do oszacowania pozostałości w przypadku „szkody całkowitej”. 13. Zasady wyznaczania i stosowania korekt wartości wynikających z daty pierwszej rejestracji, wyposażenia dodatkowego, przebiegu, stanu pojazdu, szczególnego charakteru użytkowania, wcześniejszych napraw powypadkowych, liczby właścicieli i niewłaściwego serwisowania pojazdu. 14. Zasady stosowania korekt z tytułu składania pojazdu w warunkach innych niż u producenta oraz korekt dotyczących napraw koniecznych. Metody określania wartości pojazdów uszkodzonych. 15. Sposoby określania wartości pojazdów nietypowych. W01-W15, L01-L15, P01-P08 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 2.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Konsultacje (sem. 3)
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 5.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.
Egzamin ustny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Kolokwium zaliczeniowe z całego przedmiotu pod koniec semestru.
Laboratorium Zaliczenie laboratorium następuje na podstawie: aktywnego udziału w zajęciach, wykonania wymaganych zadań, opracowania wyników w formie sprawozdań, pozytywnych ustnych odpowiedzi z zakresu laboratorium.
Projekt/Seminarium Zaliczenie projektu następuje na podstawie: aktywnego udziału w zajęciach, wykonania wymaganych zadań, opracowania wyników w formie sprawozdań, pozytywnych ustnych odpowiedzi z zakresu projektu.
Ocena końcowa Ocena: (średnia z zaliczenia wykładu pisemnego)*0.6 + (średnia z oceny projektu+laboratorium)*0.4

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 A. Borawski; J. Hunicz; M. Jakubowski; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; A. Rybak; D. Szpica; P. Woś Problems of filtration and standardization on parameter conformity of diesel fuels containing decarbonization components and processing impurities 2025
2 A. Krzemiński Effect of friction modifiers on the lubrication performance of engine oil in internal combustion engines 2025
3 A. Krzemiński; H. Kuszewski Inżynieria środków transportu: efektywność, eksploatacja, diagnostyka: wybrane zagadnienia 2025
4 A. Krzemiński; P. Wojewoda Metodyka oceny naprawionych szyb czołowych w transporcie drogowym 2025
5 A. Krzemiński; P. Wojewoda Wpływ punktowych napraw szyb czołowych na zjawiska olśnienia w warunkach nocnych 2025
6 K. Balawender; A. Borawski; M. Gęca; M. Jakubowski; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; G. Mieczkowski; A. Rybak; D. Szpica; A. Ustrzycki; P. Woś Comparative Study on the Effects of Diesel Fuel, Hydrotreated Vegetable Oil, and Its Blends with Pyrolytic Oils on Pollutant Emissions and Fuel Consumption of a Diesel Engine Under WLTC Dynamic Test Conditions 2025
7 M. Gęca; J. Hunicz; M. Jakubowski; A. Krzemiński; G. Mieczkowski; D. Szpica Cycle-by-cycle performance evaluation of a diesel engine fueled with a mixture of hydrotreated vegetable oil mixed with waste plastic pyrolysis oils 2025
8 A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; P. Woś A comparative study on selected physical properties of diesel–ethanol–dodecanol blends 2024
9 A. Krzemiński; A. Ustrzycki Visualisation Testing of the Vertex Angle of the Spray Formed by Injected Diesel–Ethanol Fuel Blends 2024
10 A. Krzemiński; A. Ustrzycki Effect of Ethanol Added to Diesel Fuel on the Range of Fuel Spray 2023
11 A. Krzemiński Oznaczenie lepkości kinematycznej i gęstości mieszaniny oleju napędowego z etanolem i dodatkiem dodecanolu 2021
12 A. Krzemiński; P. Szymczuk Analiza powtarzalności badań technicznych pojazdu o masie całkowitej do 3,5 tony 2021
13 A. Krzemiński; P. Szymczuk Wpływ zanieczyszczeń eksploatacyjnych oleju napędowego na smarność paliwa 2021
14 A. Krzemiński; K. Lejda; A. Ustrzycki Metodyka badań wizyjnych rozwoju strugi paliwa generowanej przez wysokociśnieniowy układ wtryskowy 2020
15 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej 2020
16 N. Dudzik; D. Konieczny; A. Krzemiński; K. Lew; P. Szymczuk; P. Wojewoda Kolej magnetyczna w aspekcie zużycia energii, bezpieczeństwa oraz wpływu na środowisko naturalne 2020