logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Rekonstrukcja wypadków drogowych


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria środków transportu
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Diagnostyka i rzeczoznawstwo samochodowe, Ekoinżynieria środków transportu samochodowego, Środki techniczne w logistyce i spedycji
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć:
13178
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Diagnostyka i rzeczoznawstwo samochodowe
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 3 / W30 P30 / 3 ECTS / E
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Paweł Wojewoda
Terminy konsultacji koordynatora:
Zgodne z harmonogramem jednostki organizacyjnej

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest nabycie przez studentów pogłębionej wiedzy, umiejętności prowadzenia badań symulacyjnych i kompetencji z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych

Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla studentów 3-go semestru specjalności Diagnostyka i rzeczoznawstwo samochodowe

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Prochowski L., Unarski J., Wach W. i inni Podstawy rekonstrukcji wypadków drogowych WKŁ, Warszawa . 2007
2 Wicher J. Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego WKŁ, Warszawa . 2004
3 Literatura dostarczona przez prowadzącego przedmiot - -. -
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Wach W. Symulacja wypadków drogowych w programi PC-Crash Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków. 2009

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Rejestracja na 3 semestr specjalności

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Zna pojęcie i cele rekonstrukcji wypadku, także jako elementu opinii rzeczoznawczej. Zna zestaw analitycznych metod analizy przebiegu wypadku stosowanych w rzeczoznawstwie samochodowym. Posiada pogłębioną wiedzę na temat metod określania niepewności w opiniach rzeczoznawczych. wykład egzamin cz. pisemna K-W01+++
K-W02+++
K-W09++
K-W11+++
K-W14++
K-U01+
K-U02+
K-U11+++
K-U14+
K-K01++
K-K02+
K-K03+++
K-K04+
K-K05+
P7S-KK
P7S-KO
P7S-KR
P7S-UO
P7S-UW
P7S-WG
MEK02 Zna podstawowe programy komputerowe, w tym symulacyjne wspomagające proces rekonstrukcji wypadku drogowego i posiada umiejętności prowadzenia badań symulacyjnych. projekt zespołowy sprawozdanie z projektu K-W01+
K-U01+
K-U02+
K-K03+
P7S-KK
P7S-UO
P7S-UW
P7S-WG

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Ogólna charakterystyka wypadków drogowych. Przebieg wypadku drogowego (następstwo czasowe zdarzeń). Rekonstrukcja wypadku jako element opinii rzeczoznawczej. Cele rekonstrukcji. Analityczne metody rekonstrukcji w tym przypomnienie najważniejszych pojęć z zakresu mechaniku ruchu: siły działające na pojazd w ruchu, równanie ruchu samochodu, opis zjawisk w kontakcie koło-opona (poślizg/przyczepność), proces hamowania, ruch krzywoliniowy, w tym kierowalność pojazdów samochodowych. Rekonstrukcja hamowania w ruchu prostoliniowym, rekonstrukcja ruchu krzywoliniowego, parametry graniczne ruchu krzywoliniowego. Analityczne metody analizy zderzeń samochodów, potrącenia pieszego stosowane w rekonstrukcji wypadków. Wykorzystanie własności biomechanicznych człowieka w analizie wypadków. Analiza czasowo-przestrzenna wypadku drogowego. Symulacyjne metody rekonstrukcji - programy wspomagające do rekonstrukcji wypadków. Opis modeli matematycznych i cech funkcjonalnych, przykładowe zastosowania. Wykorzystanie samochodowych „czarnych skrzynek” i innych urządzeń rejestrujących w rekonstrukcji wypadków. Ocena niepewności w obliczeniach związanych z rekonstrukcją wypadku drogowego. W01-W15 MEK01
3 TK02 Symulacja i rekonstrukcja hamowania w ruchu prostoliniowym, rekonstrukcja ruchu krzywoliniowego, parametry graniczne ruchu krzywoliniowego z wykorzystaniem programu PC-Crash. Symulacja i rekonstrukcja zderzeń samochodów, potrącenia pieszego z wykorzystaniem programu PC-Crash w różnych konfiguracjach. Ocena własności biomechanicznych człowieka w analizie wypadków z wykorzystaniem programu PC-Crash. Analiza czasowo-przestrzenna wypadku drogowego z wykorzystaniem programu PC-Crash. Symulacja i rekonstrukcja z wykorzystaniem różnych metod analizy wypadków w oparciu o programu PC-Crash. P01-P15 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 3) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 7.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 5.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny z wykładów weryfikuje realizację następującego efektu modułowego: MEK01. Warunkiem przystąpienia do egzaminu pisemnego z wykładów jest zaliczenie projektu. Ocena z egzaminu determinowana jest liczbą uzyskanych punktów; liczba uzyskanych punktów wraz z odpowiadającymi im ocenami: 0,0 ÷ 2,9 p. brak zaliczenia ndst (2,0); 3,0 ÷ 3,4 p. dst (3,0); 3,5 ÷ 3,9 p. +dst (3,5); 4,0 ÷ 4,4 p. db (4,0); 4,5 ÷ 4,7 p. +db (4,5); 4,8 ÷ 5,0 p. bdb (5,0).
Projekt/Seminarium Zaliczenie projektu następuje na podstawie: aktywnego udziału w zajęciach, wykonania wymaganych zadań projektowych, pozytywnych ustnych odpowiedzi z zakresu projektu, które weryfikują realizację następującego efektu modułowego: MEK02.
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z obydwu form zajęć.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 A. Krzemiński; P. Wojewoda Metodyka oceny naprawionych szyb czołowych w transporcie drogowym 2025
2 A. Krzemiński; P. Wojewoda Wpływ punktowych napraw szyb czołowych na zjawiska olśnienia w warunkach nocnych 2025
3 K. Lew; J. Lubas; P. Wojewoda The analysis of the impact of the storage period of engine and transmission oil on operational properties 2025
4 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests 2023
5 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
6 K. Lew; P. Wojewoda Hydrogen storage and distribution 2022
7 K. Lew; R. Podgórczyk; P. Wojewoda Badania porównawcze drogi hamowania w różnych warunkach przyczepności kół pojazdu 2022
8 A. Jaworski; K. Lew; P. Wojewoda Wpływ oddziaływania buspasów na parametry ruchu środków transportu drogowego 2020
9 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
10 N. Dudzik; D. Konieczny; A. Krzemiński; K. Lew; P. Szymczuk; P. Wojewoda Kolej magnetyczna w aspekcie zużycia energii, bezpieczeństwa oraz wpływu na środowisko naturalne 2020