
Główny cel kształcenia:
Celem modułu "Projektowanie aplikacji dla przedsiębiorstw" jest poznanie programowania w VBA, które rozszerza możliwości pakietu Ms Office. Omówiony zostanie sposób tworzenia programów, oraz praktyczne przykłady zastosowań w przedsiębiorstwie.
Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł ma na celu naukę automatyzacji pracy w programach MS Access oraz MS Excel dzięki wykorzystaniu powiązanych tabel przestawnych, makr oraz programowania w języku VBA. Automatyzacja pracy aplikacji pozwala na efektywne czasowo posługiwanie się arkuszem kalkulacyjnym.
Materiały dydaktyczne:
plitwin.v.prz.edu.pl
| 1 | Flanczewski S. | Excel z elementami VBA w firmie | Helion. | 2008 |
| 2 | Borycki D. | Microsoft Office 2013 Praktyczne programowanie makr i dodatków | Helion. | 2014 |
| 3 | Kusleika D., Alexander M. | Excel 2016 PL. Programowanie w VBA | Helion. | 2017 |
| 1 | Richard Mansfield | VBA dla Microsoft Office 365 i Office 2019 | Helion. | 2020 |
Wymagania formalne:
Rejestracja na co najmniej 6 semestr studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Znajomość podstaw obsługi komputera z systemem Windows i MS Office(operacje na plikach, uruchamianie aplikacji, poczta elektroniczna)
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność obsługi komputera oraz pracy w programach MS Access oraz MS Excel (potwierdzone zaliczeniem modułów technologia informacyjna, informatyka, bazy danych).
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Demonstruje wykorzystanie makr i języka VBA do tworzenia aplikacji w programach MS Access i MS Excel. | wykład, | kolokwium, |
K-W10+ |
P6S-WK |
| MEK02 | Tworzy interfejs użytkownika oparty na formularzach, obiektach Shapes i wbudowanych oknach dialogowych. | projekt indywidualny, projekt zespołowy | obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu, prezentacja projektu |
K-U07+ |
P6S-UW |
| MEK03 | Pracując w zespole i indywidualnie wykonuje projekt aplikacji wspomagającej prace w przedsiębiorstwie. | projekt indywidualny, projekt zespołowy | obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu, prezentacja projektu |
K-U07+ K-K04+ |
P6S-KO P6S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 6 | TK01 | W01 | MEK01 | |
| 6 | TK02 | W02 | MEK01 | |
| 6 | TK03 | W03 | MEK01 | |
| 6 | TK04 | W04 | MEK01 | |
| 6 | TK05 | W05 | MEK01 | |
| 6 | TK06 | W06 | MEK01 | |
| 6 | TK07 | W07 | MEK01 | |
| 6 | TK08 | W08 | MEK01 | |
| 6 | TK09 | P01 | MEK03 | |
| 6 | TK10 | P02 | MEK03 | |
| 6 | TK11 | P03 | MEK03 | |
| 6 | TK12 | P04 | MEK03 | |
| 6 | TK13 | P05 | MEK02 | |
| 6 | TK14 | P06 | MEK02 MEK03 | |
| 6 | TK15 | P07 | MEK02 MEK03 | |
| 6 | TK16 | P08 | MEK02 MEK03 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 6) | Przygotowanie do kolokwium:
4.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem. |
| Projekt/Seminarium (sem. 6) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
1.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
4.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 1.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 6) | Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
||
| Zaliczenie (sem. 6) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Na zaliczeniu pisemnym wykładu sprawdzana jest realizacja pierwszego efektu modułowego (MEK01). Aby uzyskać ocenę dostateczną student musi uzyskać 60% punktów. Wyższą ocenę można uzyskać przy następujących progach punktowych: od 65% punktów - 3,5; od 75% punktów - 4,0; od 85% punktów - 4,5; od 90% punktów - 5,0. |
| Projekt/Seminarium | Zaliczenie projektu obejmuje obserwację wykonawstwa oraz sprawozdanie i prezentację projektu. Oceniana jest realizacja drugiego i trzeciego efektu modułowego (MEK02, MEK03). Projekt obejmuje zadania obowiązkowe oraz dodatkowe. Student musi poprawnie wykonać zadania obowiązkowe aby uzyskać ocenę dostateczną. Rozwiązanie zadań dodatkowych pozwala uzyskać wyższą ocenę, zgodnie z regułami zapisanymi w wytycznych do realizacji projektu. Do uzyskania pozytywnej oceny wymagane jest: MEK02 - utworzenie inerfejsu komunikacji z użytkownikiem z wykorzystaniem formularzy, obiektów Shapes i okien dialogowych; MEK03 - wykonanie projektu aplikacji wspomagającej prace w przedsiebiorstwie przy podanych załozeniach. |
| Ocena końcowa | Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych. Ocena końcowa wyznaczana jest jako średnia ważona ocen efektów modułowych z wagami: MEK01 - 0,4, MEK02 - 0,4, MEK03 - 0,2. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | D. Antonelli; P. Litwin; A. Marina; D. Stadnicka | Objective and Subjective Factors Affecting Neurodiverse Inclusion in Manufacturing | 2024 |
| 2 | D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka | Employing disabled workers in production: simulating the impact on performance and service level | 2024 |
| 3 | D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka | Inclusive manufacturing through the application of lean tools to sustainability issues | 2024 |
| 4 | M. Cioch; A. Gola; P. Litwin; Ł. Wójcik | Optimization of the Flow of Parts in the Process of Brake Caliper Regeneration Using the System Dynamics Method | 2024 |
| 5 | P. Litwin; A. Szymusik | System Dynamics in Manufacturing Processes Modelling and Analysis | 2024 |
| 6 | B. Azarhoushan; A. Bełzo; A. Borowiec; B. Ciecińska; F. Hojati; P. Litwin; M. Magdziak; A. Markopoulos; R. Wdowik | Selected case studies regarding research-based education in the area of machine and civil assemblies | 2023 |
| 7 | P. Litwin | Zastosowanie metody dynamiki systemów w analizie procesów produkcyjnych | 2023 |
| 8 | D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka | Disabled employees on the manufacturing line: Simulations of impact on performance and benefits for companies | 2022 |
| 9 | E. Boffa; R. Chelli; P. Ferreira; M. Finžgar; M. Lanzetta; P. Litwin; N. Lohse; F. Lupi; M. M. Mabkhot; A. Maffei; P. Minetola; P. Podržaj; D. Stadnicka | Toward a sustainable educational engineer archetype through Industry 4.0 | 2022 |
| 10 | P. Litwin; D. Stadnicka | Problems of System Dynamics model development for complex product manufacturing process | 2022 |
| 11 | A. Chmielowiec; P. Litwin | Efficient Inverted Index Compression Algorithm Characterized by Faster Decompression Compared with the Golomb-Rice Algorithm | 2021 |
| 12 | D. Antonelli; J. Barata; E. Boffa; P. C. Priarone; R. Chelli; P. Ferreira; M. Finžgar; M. Lanzetta; P. Litwin; N. Lohse; F. Lupi; M. M. Mabkhot; A. Maffei; M. Mądziel; P. Minetola; S. Nikghadam-Hojjati; Ł. Paśko; P. Podržaj; D. Stadnicka; X. Wang | Mapping Industry 4.0 Enabling Technologies into United Nations Sustainability Development Goals | 2021 |
| 13 | P. Litwin; Ł. Paśko | Metody klasteryzacji danych w badaniu podobieństwa parametrów procesu wytwórczego | 2020 |