logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Projektowanie aplikacji dla przedsiębiorstw


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Zarządzanie i inżynieria produkcji
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Informatyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Systemy zapewnienia jakości produkcji, Zarządzanie systemami produkcyjnymi
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Zakład Informatyki
Kod zajęć:
13091
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Informatyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 6 / W15 P15 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr hab. inż. prof. PRz Paweł Litwin
Terminy konsultacji koordynatora:
https://plitwin.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Celem modułu "Projektowanie aplikacji dla przedsiębiorstw" jest poznanie programowania w VBA, które rozszerza możliwości pakietu Ms Office. Omówiony zostanie sposób tworzenia programów, oraz praktyczne przykłady zastosowań w przedsiębiorstwie.

Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł ma na celu naukę automatyzacji pracy w programach MS Access oraz MS Excel dzięki wykorzystaniu powiązanych tabel przestawnych, makr oraz programowania w języku VBA. Automatyzacja pracy aplikacji pozwala na efektywne czasowo posługiwanie się arkuszem kalkulacyjnym.

Materiały dydaktyczne:
plitwin.v.prz.edu.pl

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Flanczewski S. Excel z elementami VBA w firmie Helion. 2008
2 Borycki D. Microsoft Office 2013 Praktyczne programowanie makr i dodatków Helion. 2014
3 Kusleika D., Alexander M. Excel 2016 PL. Programowanie w VBA Helion. 2017
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Richard Mansfield VBA dla Microsoft Office 365 i Office 2019 Helion. 2020

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Rejestracja na co najmniej 6 semestr studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Znajomość podstaw obsługi komputera z systemem Windows i MS Office(operacje na plikach, uruchamianie aplikacji, poczta elektroniczna)

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność obsługi komputera oraz pracy w programach MS Access oraz MS Excel (potwierdzone zaliczeniem modułów technologia informacyjna, informatyka, bazy danych).

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Demonstruje wykorzystanie makr i języka VBA do tworzenia aplikacji w programach MS Access i MS Excel. wykład, kolokwium, K-W10+
P6S-WK
MEK02 Tworzy interfejs użytkownika oparty na formularzach, obiektach Shapes i wbudowanych oknach dialogowych. projekt indywidualny, projekt zespołowy obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu, prezentacja projektu K-U07+
P6S-UW
MEK03 Pracując w zespole i indywidualnie wykonuje projekt aplikacji wspomagającej prace w przedsiębiorstwie. projekt indywidualny, projekt zespołowy obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu, prezentacja projektu K-U07+
K-K04+
P6S-KO
P6S-UW

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Wprowadzenie do automatyzacji w środowisku MS Office. W01 MEK01
6 TK02 Tworzenie i obsługa kodu w środowisku edytora VBA W02 MEK01
6 TK03 Przetwarzanie tekstu, operacje arytmetyczne i instrukcje warunkowe W03 MEK01
6 TK04 Pętle, obsługa błędów i konwersja danych W04 MEK01
6 TK05 Obiekty VBA, hierarchia klas i operacje na plikach W05 MEK01
6 TK06 Tworzenie formularzy i funkcji, zasięg zmiennych. W06 MEK01
6 TK07 Import danych i raportowanie w VBA W07 MEK01
6 TK08 Powtórka materiału W08 MEK01
6 TK09 Automatyzacja zadań w programach, rejestracja i uruchamianie makr, podłączanie makr do programu P01 MEK03
6 TK10 Tworzenie kodu VBA, budowa edytora VBA, moduły VBA, procedury i funkcje, operatory, typy danych VBA, zmienne i stałe, uruchamianie krokowe, czujki P02 MEK03
6 TK11 Przetwarzanie tekstów, łączenie, funkcje tekstowe, konwersja do innych typów. Sterowanie przetwarzaniem danych (instrukcje warunkowe i pętle) P03 MEK03
6 TK12 Obiekty: klasy i kolekcje, hierarchia, metody i własności, odwołania, operacje na plikach, pobieranie danych P04 MEK03
6 TK13 Definiowanie funkcji, formularze i okna dialogowe, ochrona kodu, obsługa błędów P05 MEK02
6 TK14 Import danych z plików tekstowych, baz danych Access oraz z sieci www, tworzenie raportów przy użyciu tabel przestawnych P06 MEK02 MEK03
6 TK15 Case study: analiza raportów sprzedaży cz1 P07 MEK02 MEK03
6 TK16 Case study: analiza raportów sprzedaży cz2 P08 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Przygotowanie do kolokwium: 4.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 6) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 1.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 4.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 6) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na zaliczeniu pisemnym wykładu sprawdzana jest realizacja pierwszego efektu modułowego (MEK01). Aby uzyskać ocenę dostateczną student musi uzyskać 60% punktów. Wyższą ocenę można uzyskać przy następujących progach punktowych: od 65% punktów - 3,5; od 75% punktów - 4,0; od 85% punktów - 4,5; od 90% punktów - 5,0.
Projekt/Seminarium Zaliczenie projektu obejmuje obserwację wykonawstwa oraz sprawozdanie i prezentację projektu. Oceniana jest realizacja drugiego i trzeciego efektu modułowego (MEK02, MEK03). Projekt obejmuje zadania obowiązkowe oraz dodatkowe. Student musi poprawnie wykonać zadania obowiązkowe aby uzyskać ocenę dostateczną. Rozwiązanie zadań dodatkowych pozwala uzyskać wyższą ocenę, zgodnie z regułami zapisanymi w wytycznych do realizacji projektu. Do uzyskania pozytywnej oceny wymagane jest: MEK02 - utworzenie inerfejsu komunikacji z użytkownikiem z wykorzystaniem formularzy, obiektów Shapes i okien dialogowych; MEK03 - wykonanie projektu aplikacji wspomagającej prace w przedsiebiorstwie przy podanych załozeniach.
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych. Ocena końcowa wyznaczana jest jako średnia ważona ocen efektów modułowych z wagami: MEK01 - 0,4, MEK02 - 0,4, MEK03 - 0,2.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 D. Antonelli; P. Litwin; A. Marina; D. Stadnicka Objective and Subjective Factors Affecting Neurodiverse Inclusion in Manufacturing 2024
2 D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka Employing disabled workers in production: simulating the impact on performance and service level 2024
3 D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka Inclusive manufacturing through the application of lean tools to sustainability issues 2024
4 M. Cioch; A. Gola; P. Litwin; Ł. Wójcik Optimization of the Flow of Parts in the Process of Brake Caliper Regeneration Using the System Dynamics Method 2024
5 P. Litwin; A. Szymusik System Dynamics in Manufacturing Processes Modelling and Analysis 2024
6 B. Azarhoushan; A. Bełzo; A. Borowiec; B. Ciecińska; F. Hojati; P. Litwin; M. Magdziak; A. Markopoulos; R. Wdowik Selected case studies regarding research-based education in the area of machine and civil assemblies 2023
7 P. Litwin Zastosowanie metody dynamiki systemów w analizie procesów produkcyjnych 2023
8 D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka Disabled employees on the manufacturing line: Simulations of impact on performance and benefits for companies 2022
9 E. Boffa; R. Chelli; P. Ferreira; M. Finžgar; M. Lanzetta; P. Litwin; N. Lohse; F. Lupi; M. M. Mabkhot; A. Maffei; P. Minetola; P. Podržaj; D. Stadnicka Toward a sustainable educational engineer archetype through Industry 4.0 2022
10 P. Litwin; D. Stadnicka Problems of System Dynamics model development for complex product manufacturing process 2022
11 A. Chmielowiec; P. Litwin Efficient Inverted Index Compression Algorithm Characterized by Faster Decompression Compared with the Golomb-Rice Algorithm 2021
12 D. Antonelli; J. Barata; E. Boffa; P. C. Priarone; R. Chelli; P. Ferreira; M. Finžgar; M. Lanzetta; P. Litwin; N. Lohse; F. Lupi; M. M. Mabkhot; A. Maffei; M. Mądziel; P. Minetola; S. Nikghadam-Hojjati; Ł. Paśko; P. Podržaj; D. Stadnicka; X. Wang Mapping Industry 4.0 Enabling Technologies into United Nations Sustainability Development Goals 2021
13 P. Litwin; Ł. Paśko Metody klasteryzacji danych w badaniu podobieństwa parametrów procesu wytwórczego 2020