
Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest nabycie przez studenta wiedzy i umiejętności w dziedzinie inteligencji obliczeniowej (soft computing, artificial intelligence) i zastosowania jej wybranych metod w podejmowaniu decyzji, a w szczególności do rozwiązywania zagadnień lotniczych.
Ogólne informacje o zajęciach:
W trakcie zajęć wykładowych studenci poznają wybrane metody reprezentacji wiedzy i podejmowania decyzji. Omawiane są systemy ekspertowe, metoda ID3 Quinlana, teoria zbiorów rozmytych, teoria zbiorów przybliżonych, sztuczne sieci neuronowe, algorytmy ewolucyjne oraz metody inteligencji roju. W trakcie zajęć ćwiczeniowych studenci rozwiązują zadania, stosując metody omawiane na wykładach. W ramach prac zaliczeniowych studenci przygotowują przegląd zastosowań metod inteligencji obliczeniowej do rozwiązywania zagadnień lotniczych.
| 1 | Mulawka J. | Systemy ekspertowe | WNT. | 1996 |
| 2 | Rutkowska D., Piliński M., Rutkowski L. | Sieci neuronowe, algorytmy genetyczne i systemy rozmyte | PWN. | 1999 |
| 3 | Mrózek A., Płonka L. | Analiza danych metodą zbiorów przybliżonych | Akademicka Oficyna Wydawnicza PLJ. | 1999 |
| 4 | Wawrzyński P. | Podstawy sztucznej inteligencji | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. | 2014 |
| 5 | Ossowski S. | Sieci neuronowe do przetwarzania informacji | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. | 2013 |
| 6 | Rutkowski L. | Metody i techniki sztucznej inteligencji | PWN. | 2012 |
Wymagania formalne:
Rejestracja studenta na semestrze ósmym studiów pierwszego stopnia kierunku lotnictwo i kosmonautyka.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiedza podstawowa w zakresie informatyki i matematyki.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność posługiwania się literaturą lub dokumentacją w języku angielskim.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | zna budowę systemów ekspertowych, podstawowe metody reprezentacji wiedzy stosowane w SE, algorytm ID3, rozumie przebieg procesu wnioskowania, potrafi wymienić wady i zalety stosowanych rozwiązań. | wykład, ćwiczenia | sprawdzian pisemny oraz na bieżąco w trakcie zajęć ćwiczeniowych |
K-W03++ K-K01+ |
P6S-KK P6S-WG |
| MEK02 | zna i rozumie podstawowe pojęcia teorii zbiorów rozmytych, zbiorów przybliżonych oraz sztucznych sieci neuronowych i algorytmów genetycznych. Potrafi zastosować poznane na wykładzie zagadnienia w zadaniach obliczeniowych. | wykład, ćwiczenia | sprawdzian pisemny oraz na bieżąco w trakcie zajęć ćwiczeniowych |
K-W03++ K-K01+ |
P6S-KK P6S-WG |
| MEK03 | potrafi analizować literaturę i publikacje (w tym w języku angielskim) z zakresu inteligentnych systemów decyzyjnych i na ich podstawie zaproponować rozwiazanie problemu inżynierskiego występującego w lotnictwie. | ćwiczenia | praca zaliczeniowa |
K-U01++ K-U05+++ K-U09+ K-K08++ |
P6S-KK P6S-UK P6S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 8 | TK01 | W01, W02 | MEK01 | |
| 8 | TK02 | W02, W03 | MEK01 | |
| 8 | TK03 | W02, W03 | MEK01 | |
| 8 | TK04 | W04, W05, W06 | MEK02 | |
| 8 | TK05 | W07, W08 | MEK02 | |
| 8 | TK06 | W09, W10, W11 | MEK02 | |
| 8 | TK07 | W12, W13 | MEK02 | |
| 8 | TK08 | W14 | MEK01 MEK02 | |
| 8 | TK09 | W15 | MEK01 MEK02 | |
| 8 | TK10 | C01, C02 | MEK01 MEK03 | |
| 8 | TK11 | CO3 | MEK02 MEK03 | |
| 8 | TK12 | C04 | MEK02 MEK03 | |
| 8 | TK13 | C05 | MEK02 MEK03 | |
| 8 | TK14 | CO6, C07 | MEK01 MEK02 MEK03 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 8) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
|
| Ćwiczenia/Lektorat (sem. 8) | Przygotowanie do ćwiczeń:
15.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
|
| Konsultacje (sem. 8) | |||
| Zaliczenie (sem. 8) |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Treści programowe realizowane na wykładach będą stanowiły tematykę kolokwium przeprowadzonego na zajęciach ćwiczeniowych. |
| Ćwiczenia/Lektorat | Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność na zajęciach oraz uzyskanie oceny pozytywnej z kolokwium i pracy zaliczeniowej. Ocena końcowa z ćwiczeń jest wypadkową oceny z kolokwium oraz prezentacji, a także uwzględnia zaangażowanie studenta w trakcie ćwiczeń. |
| Ocena końcowa | W ocenie końcowej z przedmiotu uwzględnia się ocenę z ćwiczeń oraz dodatkowo obecność na wykładzie. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | L. Rolka | Modeling and Analysis of Human Control Actions Using Fuzzy Interactive Information Systems | 2025 |
| 2 | T. Rogalski; L. Rolka | Airmanship – the concept of modern aviation training | 2025 |
| 3 | L. Rolka | Multi-Criteria Decision-Making by Approximation in the Domain of Linguistic Values | 2023 |
| 4 | A. Mieszkowicz-Rolka; L. Rolka | Multi-Criteria Decision-Making with Linguistic Labels | 2022 |
| 5 | A. Mieszkowicz-Rolka; L. Rolka | Preference-Oriented Fuzzy TOPSIS Method | 2021 |
| 6 | A. Mieszkowicz-Rolka; L. Rolka | Variable Precision Fuzzy Rough Set Model with Linguistic Labels | 2020 |
| 7 | G. Drupka; A. Mieszkowicz-Rolka; L. Rolka | Multicriteria decision-making in flight route selection | 2020 |