logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Historia techniki


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Mechatronika
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Informatyka i robotyka, Komputerowo wspomagane projektowanie
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
Magister
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Nauki o Materiałach
Kod zajęć:
10297
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 2 / W30 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr hab. inż. prof. PRz Wojciech Nowak
Terminy konsultacji koordynatora:
Czwartki: godz. 10:00 - 11:30 Konsultacje realizowane zdalnie.

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Zapoznanie studentów z rysem historycznym rozwoju techniki w perspektywie różnych procesów technologicznych. Przedstawienie klasyfikacji materiałów, ich podstawowych właściwości oraz metod otrzymywania, w tym metali, ceramik i polimerów. Omówienie przełomowych dla techniki wynalazków i zapoznanie z ich wynalazcami.

Ogólne informacje o zajęciach:
Zdobycie wiedzy na temat różnych gatunków materiałów oraz metod otrzymywania i przeróbki w celu otrzymania gotowych elementów z perspektywy rysu historycznego. Zaznajomienie się ze zmianami wprowadzonymi do technologii w procesie ewolucji nauki i techniki.

Materiały dydaktyczne:
brak

Inne:
brak

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 James Edward McClellan, Harold Dorn Science and Technology in World History: An Introduction Johns Hopkins University Press. 1999
2 An electronic book on the history of technology written by the Class of 2010 Inventions That Changed History Massachusetts Academy of Mathematics and Science. 2010
3 Robert Angus Buchanan History of Technology by Robert Angus Buchanan Encyclopedia Britannica. 1998
4 J.M. de la Portilla, Marco Ceccarelli History of Machines for Heritage and Engineering Development Springer Dordrecht Heidelberg London New York. 2011
5 Abbas ibn Firnas, Philip Emeagwali Great Lives from History - Inventors and Inventions Salem Press. 2010
6 BRYAN BUNCH with ALEXANDER HELLEMANS The History of Science and Technology HOUGHTON MIFFLIN COMPANY / BOSTON • NEW YORK /. 2004
7 Anna Lewicka O wynalazkach z przed lat tysięcy i najnowszej doby Warszawa, Nakładem Księgarni K. Wojnara i Spółki. 1925
8 T. Skomorowski Księga wynalazków, rękodzieł i przemysłu. Warszawa, Drukiem Aleksandra Pajewskiego. 1875
9 Bolesław Orłowski Najkrótsza historia wynalazków PZSWiR, Warszawa. 1993
Literatura do samodzielnego studiowania
1 R.E. Hummel Understanding Materials Science: History, Properties, Applications, Second Edition Springer. 2004

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Rejestracja studenta na I semestr studiów dziennych

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
brak

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętnie klasyfikuje technologie wytwarzania i obróbki stosowane w przemyśle.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętnie wyraża opinie na temat historycznych i współczesnych technologii.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Ma pogłębioną wiedzę z historycznego zarysu rozwoju techniki, podstaw i klasyfikacji materiałów, metod otrzymywania metali i stopów metali, metod kształtowania struktury materiałów metalicznych, metod wytwarzania wyrobów z tworzyw metalicznych oraz elementów organizacji procesu technologicznego. Ma podstawową przełomowych wynalazków i ich wynalazców. wykład sprawdzian pisemny K-W04++
K-U08+++
K-K02++
P7S-KK
P7S-UW
P7S-WG

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Człowiek – skąd pochodzi i dokąd zmierza? W1 MEK01
2 TK02 Komunikacja międzyludzka w mowie i piśmie W2 MEK01
2 TK03 Informatyka: od abakusa do sztucznej inteligencji W3 MEK01
2 TK04 Rozwój transportu lądowego: pojazdy dwukołowe W4 MEK01
2 TK05 Polska myśl motoryzacyjna: sławne polskie motocykle W5 MEK01
2 TK06 Rozwój transportu lądowego: pojazdy czterokołowe W6 MEK01
2 TK07 Polskie akcenty w transporcie samochodowym W7 MEK01
2 TK08 Rozwój transportu lądowego: pojazdy wielokołowe W8 MEK01
2 TK09 Rozwój transportu wodnego W9 MEK01
2 TK10 Ewolucja transportu powietrznego W10 MEK01
2 TK11 Technika wojenna: broń ręczna W11 MEK01
2 TK12 Technika wojenna - pojazdy pancerne W12 MEK01
2 TK13 Technika wojenna: okręty i łodzie podwodne W13 MEK01
2 TK14 Technika wojenna: arsenał powietrzny W14 MEK01
2 TK15 Energia a rozwój cywilizacji. W15 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 3.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Kolokwium zaliczeniowe weryfikuje osiągnięcie modułowego efektu kształcenia MEK01. Kryteria weryfikacji efektu MEK01: ocenę dostateczną (3,0) otrzymuje student, który na kolokwium uzyskał 51-60% punktów, plus dostateczną (3,5) 61-70% punktów, dobrą (4,0) 71-80% punktów, plus dobrą (4,5) 81-90% punktów i bardzo dobrą (5,0) 91-100% punktów.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest tożsama z oceną z kolokwium zaliczeniowego.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie