Cykl kształcenia: 2024/2025
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki
Nazwa kierunku studiów: Elektrotechnika
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Elektroenergetyka, Napędy elektryczne w energetyce, motoryzacji i lotnictwie, Przetwarzanie i użytkowanie energii elektrycznej
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Elektrotechniki i Podstaw Informatyki
Kod zajęć: 346
Status zajęć: obowiązkowy dla programu Elektroenergetyka
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W30 C30 / 6 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Mariusz Trojnar
Terminy konsultacji koordynatora: Konsultacje podane na stronie: http://pei.prz.edu.pl/plan_zajec_semestr.php
semestr 1: dr inż. Kamil Filik , termin konsultacji na stronie: http://pei.prz.edu.pl/plan_zajec_semestr.php
Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, modelami elementów obwodów elektrycznych oraz metodami analizy obwodów elektrycznych prądu stałego, prądu sinusoidalnego i prądu okresowego niesinusoidalnego.
Ogólne informacje o zajęciach: Podstawowe pojęcia obwodu elektrycznego. Elementy obwodu elektrycznego. Prawa Kirchhoffa. Rozwiązywanie równań Kirchhoffa dla obwodów prądu stałego Przekształcenia obwodów prądu stałego. Parametry sygnału sinusoidalnego. Metoda symboliczna liczb zespolonych analizy obwodów RLC w stanie ustalonym przy wymuszeniu sinusoidalnym. Prawa Kirchhoffa dla wartości symbolicznych prądów i napięć. Wykresy wektorowe obwodów. Moc chwilowa w obwodach RLC przy wymuszeniu sinusoidalnym. Moc czynna, moc bierna, moc pozorna zespolona. Bilans mocy. Energia magazynowana w cewce i kondensatorze. Rzeczywiste modele cewki i kondensatora. Dopasowanie odbiornika do źródła. Metody analizy złożonych obwodów RLC w stanie ustalonym przy wymuszeniu sinusoidalnym: metoda równań Kirchhoffa, metoda oparta na twierdzeniu Thevenina, metoda oparta na twierdzeniu Nortona. Równoważność twierdzenia Thevenina i Nortona. Metoda potencjałów węzłowych. Metoda prądów oczkowych. Zasada superpozycji. Analiza obwodów sprzężonych magnetycznie. Rezonans w obwodach elektrycznych: rezonans szeregowy i rezonans równoległy. Analiza obwodów przy wymuszeniu okresowym, niesinusoidalnym. Moc przy przebiegach okresowych, niesinusoidalnych.
Materiały dydaktyczne: http://www.pei.prz.rzeszow.pl/dydaktyka.html
1 | Bolkowski S. | Teoria obwodów elektrycznych | Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa. | 2017 |
2 | Bolkowski S., Brociek W., Rawa H. | Teoria obwodów elektrycznych. Zadania | Wydaw. WNT. | 2015 |
3 | Osowski S., Siwek K., Śmiałek M. | Teoria obwodów | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. | 2006 |
4 | Gołębiowski L., Gołębiowski M. | Obwody elektryczne | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszó. | 2012 |
5 | Osiowski J., Szabatin J. | Podstawy teorii obwodów,Tom 1 Tom 2 | PWN, Warszawa. | 2016 |
6 | Szczepański A., Trojnar M. | Obwody i Sygnały | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2017 |
7 | Szczepański A., Trojnar M. | Teoria sygnałów i obwodów elektrycznych. Symulacja komputerowa | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2017 |
1 | Osowski S., Siwek K., Śmiałek M. | Teoria obwodów | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. | 2006 |
2 | Bolkowski S., Brociek W., Rawa H. | Teoria obwodów elektrycznych – zadania | Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa. | 2015 |
3 | Trojnar M. | Obwody i Sygnały cz.1. Zbiór zadań | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2013 |
1 | Osowski S., Siwek K., Śmiałek M. | Teoria obwodów | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. | 2006 |
2 | Osowski S., Siwek K., Śmiałek M. | Podstawy elektrotechniki i elektroniki | Portal e Informatyka, www.wazniak.mim.uw.pl . | 2007 |
3 | Bolkowski S. | Teoria obwodów elektrycznych | Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa. | 2017 |
4 | Bolkowski S., Brociek W., Rawa H. | Teoria obwodów elektrycznych. Zadania | Wydaw. WNT. | 2015 |
Wymagania formalne: Matematyka: rozwiązywanie równań algebraicznych, funkcje trygonometryczne, liczby zespolone; fizyka: podstawowe prawa fizyki elektryczności i magnetyzmu
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Ma wiedzę w zakresie równań matematycznych, funkcji trygonometrycznych, liczb zespolonych oraz podstawowych praw fizyki elektryczności i magnetyzmu
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi wykorzystać metody rozwiązywania równań algebraicznych
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Student po zakończeniu kursu potrafi efektywnie stosować narzędzia analizy obwodów prądu stałego | wykład, ćwiczenia rachunkowe | zaliczenie cz. pisemna, zaliczenie cz. ustna, kolokwium, test pisemny, egzamin. |
K_W03+ K_W08+ K_W13++ K_W14+ K_U01+ K_U05+ K_U14+ K_U20++ K_U21+ K_U22+ K_K02+ K_K03+ |
P6S_KO P6S_KR P6S_UU P6S_UW P6S_WG |
02 | Student po zakończeniu kursu potrafi efektywnie stosować narzędzia analizy obwodów prądu sinusoidalnego | wykład, ćwiczenia rachunkowe | zaliczenie cz. pisemna, zaliczenie cz. ustna, kolokwium, test pisemny, egzamin. |
K_W08+ K_W13++ K_U20++ |
P6S_UW P6S_WG |
03 | Student po zakończeniu kursu potrafi efektywnie stosować narzędzia analizy obwodów prądu okresowego niesinusoidalnego | wykład, ćwiczenia rachunkowe | zaliczenie cz. pisemna, zaliczenie cz. ustna, kolokwium, test pisemny, egzamin. |
K_W08+ K_W13++ K_U20++ |
P6S_UW P6S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01-W07, C01-C07 | MEK01 | |
1 | TK02 | W08-W12, C08-C12 | MEK02 | |
1 | TK03 | W13-W15, C13-C15 | MEK03 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Przygotowanie do kolokwium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
10.00 godz./sem. |
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) | Przygotowanie do ćwiczeń:
15.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
20.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 1) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 1) | Przygotowanie do egzaminu:
15.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. Egzamin ustny: 1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Egzamin pisemny (5 zadań i 12 pytań/zadań testowych) i ewentualnie dodatkowy egzamin ustny dla osób, które otrzymają liczbę punktów bliską liczbie punktów gwarantujących ocenę dostateczną (osoby, których pisemne prace egzaminacyjne otrzymały pozytywne oceny i które posiadały dobre wyniki zaliczenia ćwiczeń są zwolnione z egzaminu ustnego). Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest wcześniejsze uzyskanie zaliczenia Ćwiczeń. |
Ćwiczenia/Lektorat | Na podstawie obecności, aktywności oraz pozytywnych wyników wszystkich sprawdzianów podczas ćwiczeń. |
Ocena końcowa | Uzależniona od wyników egzaminu pisemnego i/lub ustnego, obecności i aktywności na wykładach oraz ocen uzyskanych ze sprawdzianów podczas ćwiczeń i obecności i aktywności na ćwiczeniach. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie