logo
Karta przedmiotu
logo

Mechanika i mechatronika

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Elektrotechnika

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Napędy elektryczne w energetyce, motoryzacji i lotnictwie, Przetwarzanie i użytkowanie energii elektrycznej

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konstrukcji Maszyn

Kod zajęć: 1755

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W20 C10 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Wojciech Homik

Terminy konsultacji koordynatora: podany w harmonogramie pracy jednostki.

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Waldemar Witkowski

Terminy konsultacji koordynatora: wwitkowski.v.prz.edu.pl

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Efektem kształcenia jest zdobycie przez studenta podstawowej wiedzy z podstaw mechaniki oraz ogólnej wiedzy z wytrzymałości materiałów, a także nabycia umiejętności modelowania i analizy urządzeń mechatronicznych pod kątem ich budowy, doboru parametrów geometrycznych, oraz ich trwałości.

Ogólne informacje o zajęciach: W module przedstawiono treści i efekty kształcenia, oraz formę i warunki zaliczenia przedmiotu.

Inne: Materiały z wykładów.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Osiński Z. Mechanika ogólna PWN Warszawa. 1994
2 Leyko J. Mechanika ogólna PWN Warszawa. 1978
3 Twardosz F. Wytrzymałość materiałów Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej Poznań. 1978
4 Olszewski M. Podstawy mechatroniki : podręcznik Warszawa, WSIP Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. 2019
5 Lisowski M. Projektowanie, wytwarzanie i eksploatacja układów mechatronicznych Kraków : Wydawnictwo AGH. 2016
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Olszewski M. Podstawy mechatroniki : podręcznik Warszawa. 2019
2 Fischer U., Heinzler M., Naher F., Paetzold H., Gomeringer R., Kilgus R., Oesterle S., Stephan A., Poradnik mechanika REA. 2008
3 Hendzel Z., Żylski W. Mechanika ogólna: statyka Oficyna Wydawnicza PRz. 2017
4 Hendzel Z., Żylski W. Mechanika ogólna: kinematyka Oficyna Wydawnicza PRz. 2017
5 Hendzel Z., Żylski W. Mechanika ogólna: dynamika Oficyna Wydawnicza PRz. 2017
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Jastrzębski E., Jastrzbski W. Mechanika ogólna PWN Warszawa. 2002

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na piąty semestr studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z fizyki (mechanika - statyka) i matematyki na poziomie szkoły średniej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność rozwiązywania układów równań, korzystania z literatury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumienie potrzeby ciągłego kształcenia się.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Widzi i rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia kompetencji oraz kwalifikacji osobistych. W tym celu wykorzystuje podstawową wiedzę w zakresie dyscyplin powiązanych ze studiowanym kierunkiem dla wykonania określonych prac projektowych z mechaniki i mechatroniki. wykład test pisemny K_W28+++
P6S_WG
02 Potrafi, wykorzystując podstawową wiedzę z zakresu mechaniki i mechatroniki określić cele i priorytety realizacji zadań dla pracy samodzielnej i zespołu, a następnie realizować, na podstawie opracowanego harmonogramu prac zadania z mechaniki punktów i brył, wytrzymałości materiałów oraz mechatroniki. ćwiczenia techniczne kolokwium, referat pisemny K_U01++
K_U05+++
P6S_UU
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Podstawy mechaniki – podstawowe wielkości mechaniczne. Pojęcie rzutu siły, pojęcie momentu siły, pojęcia więzów i reakcji więzów. Podstawy statyki, układy sił, warunki równowagi płaskich układów sił, warunki równowagi przestrzennych układów sił. Tarcie. W01, W02, W03, W04, W05, W06 MEK01
5 TK02 Podstawy kinematyki punktu - tor punktu, prędkość punktu, przyśpieszenie punktu. Podstawy kinematyki ciała sztywnego - ruch postępowy, obrotowy, złożony, płaski kulisty. W07, W08 MEK01
5 TK03 Dynamika punktu materialnego - równania ruchu punktu materialnego, zagadnienia proste dynamiki, ruch punktu pod działaniem siły stałej, siły zależnej od czasu, siły zależnej od położenia. Energia mechaniczna - energia kinetyczna, energia potencjalna, prawo zachowania energii mechanicznej. W09, W10, W11 MEK01
5 TK04 Podstawy wytrzymałości materiałów – naprężenia dopuszczalne, rozciąganie, ściskanie, zginanie, skręcanie, złożone stany obciążeń. W12, W13, W14, W15 MEK01
5 TK05 Mechatronika - pojęcie sterownia, podstawowe pojęcia z techniki sterowania, sterowanie mechaniczne, pneumatyczne, elektryczne, pneumatyczne, hydrauliczne. Dobór napędów systemów mechatronicznych. W16, W17, W18, W 19 MEK01
5 TK06 Zaliczenie treści wykładowych. W20 MEK01
5 TK07 Analiza płaskich układów sił. Redukcja układów sił. Równania równowagi płaskich układów sił. Analiza przestrzennych układów sił. Redukcja układów do wektora głównego układu i wektora momentu. Warunki równowagi przestrzennych układów sił. Podstawy kinematyki i dynamiki punktu. C01, C02, C03, C04, C05, C06 MEK02
5 TK08 Kolokwium sprawdzające z tematów: statyka, kinematyka, dynamika. Przykłady obliczeń z wytrzymałości materiałów. C07, C08 MEK02
5 TK09 Wybrane urządzenie i systemy mechatroniczne. C09, C10 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 3.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) Przygotowanie do ćwiczeń: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 8.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5)
Zaliczenie (sem. 5)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Test pisemny z wykładów weryfikuje osiągnięcie modułowego efektu kształcenia MEK01. Ocenę dostateczną uzyskuje student, który uzyska 51-60%, ocenę plus dostateczny 61-70% punktów, ocenę dobry 71-80% punktów, ocenę plus dobry 81-90%, ocenę bardzo dobry powyżej 91% punktów. Szczegóły podaje prowadzący na pierwszych zajęciach.
Ćwiczenia/Lektorat Sprawdzenie osiągniętego modułowego efektu kształcenia MEK02 obejmuje zaliczenie kolokwium na ocenę pozytywną, odpowiedzi na pytania zadawane do referatu pisemnego. Końcowa ocena z ćwiczeń jest średnią ważoną: 60% ocena z kolokwium oraz 40% z referatu pisemnego. Skala ocen: 3-3,399 - dostateczny (3,0); 3,4-3,799 - plus dostateczny (3,5); 3,8-4,199 - dobry (4,0); 4,2-4,599 - plus dobry (4,5); 4,6-5,0 - bardzo dobry (5,0). Szczegóły podaje prowadzący na pierwszych zajęciach.
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich modułowych efektów kształcenia (MEK01, MEK02) i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa jest średnią z ocen uzyskanych przez studenta z testu zaliczeniowego na wykładzie (30%) i oceny końcowej z ćwiczeń (70%). Skala ocen: 3-3,399 - dostateczny (3,0); 3,4-3,799 - plus dostateczny (3,5); 3,8-4,199 - dobry (4,0); 4,2-4,599 - plus dobry (4,5); 4,6-5,0 - bardzo dobry (5,0). Szczegóły podaje prowadzący na pierwszych zajęciach.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie