logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Fizyka II


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2024/2025
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Elektrotechniki i Informatyki
Nazwa kierunku studiów:
Elektrotechnika
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
niestacjonarne
Specjalności na kierunku:
Napędy elektryczne w energetyce, motoryzacji i lotnictwie, Przetwarzanie i użytkowanie energii elektrycznej
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Fizyki i Inżynierii Medycznej
Kod zajęć:
1749
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 2 / W15 C10 / 3 ECTS / E
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr Tadeusz Jasiński

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Celem w nauczaniu fizyki jest poznanie przez studenta najwazniejszych faktów naukowych dotyczących: a/zjawisk i procesów fizycznych ,b/własciwości materiałów ,c// zastosowań technicznych a) i b) w obszarze ,podstaw elektromagnetyzmu i elementów fizyki współczesnej Rozwijanie umiejetności samodzielnego zdobywania wiedzy z innych źródeł , analitycznego myslenia ,planowania i konstruowania prostych układów pomiarowych ,obserwacji ..

Ogólne informacje o zajęciach:
zagadnienia :podstawy elektromagnetyzmu , elementy mechaniki kwantowej i fizyki jądrowej ćwiczenia student :rozwiazuje proste przykłady z praw poznanych na wykladach ,stosuje terminologię pojęć wielkości fizycznych , potrafi dostrzegac w najbliższym otoczeniu zastosowania poznanych praw w ramach własnej pracy :korzysta z podanych źródeł ,dokonuje ich analizy , rozwija umiejetności analityczne w samodzielnym rozwiązywaniu prostych problemów oraz praktyczne sprawdzanie praw fizycznych na cwiczeniach laboratoryjnych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 J. Massalski, M. Massalska Fizyka dla inżynierów WNT Warszawa,. 2005
2 R. Resnick, D. Halliday, J. Walker Podstawy Fizyki, t.4-5 Wydawnictwo Naukowe PWN,Warszawa. 2005
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 K. Chłędowska, R. Sikora, Wybrane proiblemy fizyki z rozwiązaniami cz. 2 Oficyna Wydawnicza PRz, . 2010
2 Pod redakcją K.Kropa,K.Chłędowskiej Fizyka I Pracownia Oficyna Wydawnicza P.Rz. 2010
Literatura do samodzielnego studiowania
1 C. Bobrowski, Fizyka, krótki kurs, WNT, Warszawa. 1993
2 W. Moebs Fizyka dla szkół wyższych, t2 https://openstax.org/details/books/fizyka-dla-szk%C3%B3%C5%82-wy%C5%BCszych-tom-2. -

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
wpis na drugi semestr studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
znajomość elementów matematyki wyższej

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
potrafi rozwiązywać proste zadania

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe zycie

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Zna prawo Coulomba , wielkości charakteryzujące pole elektryczne i magnetyczne,prawo Gaussa ,prawo Ampere'a, ćwiczenia rachunkowe, wykład, laboratorium kolokwium, egzamin cz. pisemna, K-W02+
K-U05+
K-U07+
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
P6S-WG
MEK02 potrafi opisac sposoby generacji prądu zmiennego i rozwiązywać proste zadania z obwodów elektrycznych potrafi opisac powstawanie fal elektromagnetycznych ,przeprowadzić proste doswiadczenia laboratoryjne ćwiczenia rachunkowe, laboratorium, wykład kolokwium, egzamin cz. pisemna K-W02+
K-U07+
P6S-UO
P6S-UW
P6S-WG
MEK03 zna podstawy teorii kwantowej promieniowania , potrafi wyjasnic zjawisko fotoelektryczne, opisać budowe atomu ,zna podstawowe własciwosci nuklidów i prawa rozpadu ,ma znajomość zastosowań izotopów i działania reaktora jadrowego ćwiczenia rachunkowe, laboratorium, wykład kolokwium, egzamin cz. pisemna K-W02+
K-U05+
K-U07+
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
P6S-WG

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 pole elektryczne -prawo Coulomba ,wielkości charakteryzujące pole elektryczne,prawo Gaussa ,pojemność elektryczna prąd elektryczny - prawa Ohma ,Kirchoffa pole magnetyczne -siła Lorenza ,przewodnik z prądem w polu magnetycznym, prawo Ampere'a indukcja elektromagnetyczna ,drgania i fale e-m WO1-WO3 MEK01 MEK02
2 TK02 promieniowanie ciała czarnego ,kwantowa natura promieniowania -zjawisko fotoelektryczne ,dualizm światla,budowa atomu -wielkości skwantowane . WO4-WO5 MEK03
2 TK03 siły jadrowe ,przemiany jądrowe ,prawa rozpadu nuklidów,oddziaływanie promieniowania jądrowego z materią,reakcje jądrowe ,technika jądrowa WO6-WO7 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 5.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 20.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 3.00 godz./sem.
Egzamin ustny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład ocena na podstawie wyniku egzaminu pisemnego i ustnego
Ćwiczenia/Lektorat ocena na podstawie aktywności na zajęciach i pisemnego zaliczenia
Ocena końcowa średnia ocen z ćwiczeń i egzaminu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
przykładowe pytania i zadania egzaminacyjne EEzII.pdf

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
pomiar lepkości metodą Stokesa.pdf
zadania_ćwiczenia .pdf

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie