logo
Karta przedmiotu
logo

Wykład mongraficzny

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Elektrotechnika

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Napędy elektryczne w energetyce, motoryzacji i lotnictwie, Przetwarzanie i użytkowanie energii elektrycznej

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Elektrotechniki i Podstaw Informatyki

Kod zajęć: 11147

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 8 / W20 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: . Dziekan administracyjne

Imię i nazwisko koordynatora 2: prof. dr hab. inż. Yaroslav Marushchak

Terminy konsultacji koordynatora: środa: 13.45-15.30 czwartek: 08.45-10.30

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, modelami elementów systemów elektromechanicznych oraz metodami syntezy obwodów elektrycznych prądu stałego i prądu zmiennego rzędu całkowitego i ułamkowego.

Ogólne informacje o zajęciach: Zasady syntezy stosowane do systemów regulacji automatycznej. Cel syntezy strukturalnie parametrycznej. Zasady konstruowania modeli matematycznych obiektów regulacji rzędu całkowitego i ułamkowego. Cechy charakterystyczne transmitancji rzędu ułamkowego. Pożądane transmitancji rzędu ułamkowego. Konstruowanie modelu napędu elektrycznego DC jako obiektu regulacji systemów regulacji automatycznej rzędu ułamkowego. Matematyczne modele obiektów regulacji w postaci macieżowej i synteza regulatorów rzędu całkowitego i ułamkowego na podstawie takich modeli. Analiza charakterystyk statycznych syntezowanych systemów regulacji automatycznej rzędu całkowitego i ułamkowego. Konstruowanie syntezowanych regulatorów rzędu ułamkowego

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 A. Dzieliński, D. Sierociuk, G. Sarwas Some applications of fractional order calculus Bulletin Of Polish Academy Of Sciences. Technical Sciences. . 2010
2 Y. Marushchak, B. Kopchak Synthesis of automatic control systems by using binomial and Butterworth standard fractional order forms Computational problems of electrical engineering.. 2015.
3 Y. Marushchak, B. Kopchak Analiza modeli calkowania i rozniczkowania ulamkowego Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej. Elektrotechnika. . 2015.
4 6. Marushchak Y. Synteza systemów elektromechanicznych z kaskadowym i równoległym włączeniem regulatorów. Lwów, Politechnika Lwowska. 2005
5 Y. Marushchak, B. Kopchak. Approximation of fractional order differential-integral controllers by integer order transfer functions Computational problems of electrical engineering. . 2014.
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 C. A. Monje 1. Fractional-order systems and controls. Fundamentals and applications London: Springer-Verlag London Limited. 2010.
Literatura do samodzielnego studiowania
1 I. Podlubny, I. Petras, B. Vinagre Realization of fractional order controllers Acta Montanistica Slovaca.. 2003.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Matematyka: rozwiązywanie równań algebraicznych i różniczkowych, funkcje trygonometryczne, liczby zespolone i funkcje zmiennej zespolonej. Fizyka: podstawowe prawa fizyki elektryczności i magnetyzmu.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Ma wiedzę w zakresie: równań matematycznych, funkcji trygonometrycznych, liczb zespolonych , podstawowych praw fizyki elektryczności i magnetyzmu, maszyn elektrycznych, napedu elektrycznego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi wykorzystać metody modelowania matematycznego napędów elektrycznych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Student po zakończeniu kursu potrafi efektywnie stosować narzędzia syntezy systemów elektromechanicznych rzędu całkowitego . wykład zaliczenie
02 Student po zakończeniu kursu potrafi efektywnie stosować narzędzia syntezy systemów elekromachanicznych rzedu ułamkowego. wykład zaliczenie

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
8 TK01 Zasady konstruowania modeli matematycznych obiektów regulacji rzędu całkowitego i ułamkowego. W01-W03 MEK01 MEK02
8 TK02 Synteza regulatora rzędu ułamkowego do napędu elektrycznego DC. W04-W05 MEK01 MEK02
8 TK03 Synteza regulatorów rzędu ułamkowego stosowane do obiektów regulacji różnego rodzaju W06-W8 MEK01 MEK02
8 TK04 Konstruowanie syntezowanych regulatorów rzędu ułamkowego. W09-W10 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 8) Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 8) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 15.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 8)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład obecność studenta przynajmniej na 75% zajęć
Ocena końcowa obecność i referat

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak