Cykl kształcenia: 2024/2025
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: nopub: BLOK 1, nopub: BLOK 2, nopub: BLOK 3
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury
Kod zajęć: 9175
Status zajęć: wybierany dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / C15 / 1 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. prof. PRz Anna Sikora
Główny cel kształcenia: Przyswojenie elementarnej wiedzy na temat klasycznych i współczesnych zasad kształtowania terenów zielonych w strukturach zurbanizowanych i nabycie umiejętności projektowania zieleni w przestrzeni miejskiej i obszarach podmiejskich.
Ogólne informacje o zajęciach: Student opracowuje projekt fragmentu przestrzeni publicznej. Grupa pracuje nad większym obszarem, co sprawia, iż poszczególne fragmenty powinny do siebie pasować pod względem stylistycznym. Taka forma, poza wykształceniem umiejętności projektowania terenów zielonych w mieście, pozwala na nabycie umiejętności skoordynowanej pracy w grupie.
1 | Harnik, P. | Urban Green Innovative Park for Resurgent Cities | Washington DC. | 2010 |
2 | Clos, J. | STREETS AS PUBLIC SPACES AND DRIVERS OF URBAN PROSPERITY | UN-Habitat. | 2013 |
3 | Gehl, J. | Miasta dla ludzi | Warszawa. | 2014 |
4 | Gehl, J. | Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych | Wydawnictwo RAM, Kraków.. | 2013 |
5 | Wall E., Waterman T. | Urban design | AVA Publishing (UK) Ltd. | 2010 |
6 | Bohm A. | Planowanie przestrzenne dla architektów krajobrazu. O czynniku kompozycji | Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki . | 2006 |
7 | Szulczewska B. | Zielona infrastruktura | KPZK PAN, Studia, Tom CLXXXILX. | 2018 |
8 | Vidella A.S. | Atlas najnowszej architektury krajobrazu | LOFT Publications. | 2008 |
9 | Ptaszycka A. | Przestrzenie zielone w miastach | Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza .Oddział w Poznaniu . | 1950 |
10 | Ciołek G. | Ogrody Polskie | Wydawnictwo Arkady. | 1978 |
11 | Bogdanowski J. (pod redakcją) | Parki i ogrody Krakowa w obrębie Plant ; Katalog parków i ogrodów w Polsce tom I | Ośrodek Ochrony Zabytkowego Krajobrazu, Warszawa. | 1997 |
12 | Schneider-Skalska G. | Zrównoważone środowisko mieszkaniowe – Społeczne – Oszczędne - Piękne | Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki. | 2012 |
13 | Majdecki L. | Historia ogrodów | PWN. | 1978 |
Wymagania formalne: Bycie studentem II stopnia na kierunku Architektura.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą problemów miasta.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student posiada umiejętność projektowania zieleni w terenie zurbanizowanym. Umiejętność pracy w grupie.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Świadomość problemów związanych ze współczesnym miastem.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | A.W1. Zna i rozumie projektowanie architektoniczne o różnych stopniach złożoności, od prostych zadań po obiekty o złożonej funkcji w skomplikowanym kontekście, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej i ich zespołów o różnej skali i złożoności w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_W03+ |
P7S_WG P7S_WK |
02 | A.W2. Zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie opracowywania zadań o różnej skali i stopniu złożoności, w szczególności: zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_W03+ K_U03+ |
P7S_UK P7S_WG P7S_WK |
03 | A.W3. Zna i rozumie planowanie przestrzenne oraz narzędzia polityki przestrzennej | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_U01+ K_K01+ |
P7S_KO P7S_KR P7S_UK P7S_UW |
04 | A.W4. Zna i rozumie zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania Architektonicznego i urbanistycznego z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_W03+ K_U01+ |
P7S_UK P7S_UW P7S_WG P7S_WK |
05 | A.W5. Zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_W03+ K_W07+ |
P7S_WG P7S_WK |
06 | A.W6. Zna i rozumie zaawansowane metody analiz, narzędzia, techniki i materiały niezbędne do przygotowania koncepcji projektowych w interdyscyplinarnym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy międzybranżowej – zwłaszcza współpracy pomiędzy architektem-urbanistą a inżynierami / specjalistami w zakresie infrastruktury technicznej i architektami krajobrazu | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_W03+ K_U01+ |
P7S_UK P7S_UW P7S_WG P7S_WK |
07 | A.W7. Zna i rozumie podstawowe metody i techniki konserwacji, modernizacji i uzupełniania zabytkowych struktur miejskich ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania zieleni w tych strukturach | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_W03+ K_U03+ |
P7S_UK P7S_WG P7S_WK |
08 | A.W8. Zna i rozumie interdyscyplinarny charakter projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz potrzebę integracji wiedzy z innych dziedzin, a także jej zastosowania w procesie projektowania we współpracy ze specjalistami z tych dziedzin | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_W03+ |
P7S_WG P7S_WK |
09 | A.U1. Potrafi zaprojektować prosty i złożony obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym lub przyjętym programem, uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników, kontekst przestrzenny i kulturowy, aspekty techniczne i pozatechniczne | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_W03+ K_U01+ |
P7S_UK P7S_UW P7S_WG P7S_WK |
10 | A.U2. Potrafi zaprojektować prosty i złożony zespół urbanistyczny w którym zieleń odgrywa istotną rolę zarówno pod względem kryteriów funkcjonalnych i kompozycyjnych jak również spełnia odpowiednie wymagania planistyczne (ustalenia planistyczne) dotyczące parametrów istotnych dla poprawy warunków klimatu i poprawy jakości przyrodniczych komponentów środowiska | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_W03+ |
P7S_WG P7S_WK |
11 | A.U3. Potrafi sporządzać opracowania planistyczne dotyczące zagospodarowania przestrzennego i interpretować je w zakresie koniecznym do projektowania w skali urbanistycznej i architektonicznej | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_W03+ |
P7S_WG P7S_WK |
12 | A.U4. Potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; formułować wnioski do projektowania i planowania przestrzennego, prognozować procesy przekształceń struktury osadniczej miast i wsi, oraz przewidywać skutki społeczne tych przekształceń | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_W03+ K_W13+ |
P7S_WG P7S_WK |
13 | A.U5. Potrafi ocenić przydatność zaawansowanych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych i złożonych zadań inżynierskich, typowych dla architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego oraz wybierać i stosować właściwe metody i narzędzia w projektowaniu | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_U01+ |
P7S_UK P7S_UW |
14 | A.U6. Potrafi opracować koncepcję projektową przekształceń struktury architektoniczno-urbanistycznej o wartościach kulturowych i przyrodniczych z uwzględnieniem ochrony tych wartośći | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_W03+ K_W13+ |
P7S_WG P7S_WK |
15 | A.U7. Potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny projektu i sposobu jego realizacji w zakresie modernizacji i uzupełnień struktur architektoniczno-urbanistycznych o wartościach kulturowych – ze szczególnym uwzględnieniem kompozycyjnej / kulturowej i ekologicznej roli zieleni w układach urbanistycznych | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_W03+ K_U03+ |
P7S_UK P7S_WG P7S_WK |
16 | A.U8. Potrafi myśleć w sposób twórczy i działać, uwzględniając złożone i wieloaspektowe uwarunkowania działalności projektowej, a także wyrażać własne koncepcje artystyczne w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_W07+ K_U01+ |
P7S_UK P7S_UW P7S_WG P7S_WK |
17 | A.U9. Potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej, szczegółowej analizy oraz wyciągać z nich wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie oraz wykazywać ich związek z procesem projektowym, opierając się na dostępnym dorobku naukowym w dyscyplinie | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_U01+ |
P7S_UK P7S_UW |
18 | A.U10. Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym i interdyscyplinarnym w zakresie właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_U01+ |
P7S_UK P7S_UW |
19 | A.U11. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w tym ze specjalistami z innych branż, a także podejmować wiodącą rolę w takich zespołach | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_K01+ |
P7S_KO P7S_KR |
20 | A.U12. Potrafi oszacować czas potrzebny na realizację złożonego zadania projektowego | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_W03+ |
P7S_WG P7S_WK |
21 | A.U13. Potrafi formułować nowe pomysły i hipotezy, analizować i testować nowości związane z problemami inżynierskimi i problemami badawczymi w zakresie projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_U01+ |
P7S_UK P7S_UW |
22 | A.U14. Potrafi wykonać dokumentację architektoniczno-budowlaną w odpowiednich skalach w nawiązaniu do koncepcyjnego projektu architektonicznego | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_W03+ K_U03+ |
P7S_UK P7S_WG P7S_WK |
23 | A.U15. Potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_W03+ K_W07+ |
P7S_WG P7S_WK |
24 | A.S1. Jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_U03+ |
P7S_UK |
25 | A.S2. Jest gotów do publicznych wystąpień i prezentacji | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_U03+ |
P7S_UK |
26 | A.S3. Jest gotów do podjęcia roli koordynatora działań w procesie projektowym, zarządzania pracą w zespole oraz wykorzystania umiejętności interpersonalnych (rozwiązywanie konfliktów, umiejętność negocjacji, delegowanie zadań), podporządkowania się zasadom pracy w zespole i brania odpowiedzialności za wspólne zadania i projekty | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_K01+ |
P7S_KO P7S_KR |
27 | A.S4. Jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_W07+ |
P7S_WG P7S_WK |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | W01. P01-05 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 MEK11 MEK12 MEK13 MEK14 MEK15 MEK16 MEK17 MEK18 MEK19 MEK20 MEK21 MEK22 MEK23 MEK24 MEK25 MEK26 MEK27 | |
3 | TK02 | - | MEK01 MEK03 MEK08 | |
3 | TK03 | - | MEK03 MEK08 MEK12 MEK15 | |
3 | TK04 | - | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK12 MEK14 MEK17 MEK18 MEK19 MEK20 MEK21 MEK26 MEK27 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) | Przygotowanie do ćwiczeń:
9.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 3) | Udział w konsultacjach:
3.00 godz./sem. |
||
Zaliczenie (sem. 3) | Przygotowanie do zaliczenia:
2.00 godz./sem. |
Zaliczenie ustne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Ćwiczenia/Lektorat | Ocena umiejętności dyskusji oraz prezentacji |
Ocena końcowa | Ocena jest podsumowaniem projektu oraz aktywności na zajęciach. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | T. Bajwoluk; P. Langer; A. Sikora; I. Skrzypczak | Spatial transitions of areas near highway interchanges of the eastern A4 highway section in Poland | 2024 |
2 | A. Sikora | Małe miasta uzdrowiskowe w strukturze funkcjonalno-przestrzennej województwa podkarpackiego | 2023 |
3 | C. Moreira; E. Natividade-Jesus; K. Noga; M. Siejka; A. Sikora; I. Skrzypczak | Identification of land system transformations in the Rzeszów city square | 2023 |
4 | E. Błazik-Borowa; A. Duda; A. Lal; K. Nepelski; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak; M. Sulewska | Zastosowanie indeksowej metody statystycznej do analizy podatności osuwiskowej wybranego obszaru z terenu województwa podkarpackiego | 2023 |
5 | R. Blazy; J. Błachut; A. Ciepiela; B. Dendura; J. Dudek; D. Guzik; H. Hehorowicz-Gaber; A. Hrehorowicz-Nowak; D. Hyła; M. Łukasik; M. Łysień; L. Olma; A. Porębska; I. Sandu; A. Sikora | Functional and Spatial Transformations of Educational Units in the Area of the Carpathian Foothills | 2023 |
6 | W. Gosk; W. Kokoszka; G. Oleniacz; D. Ożóg; N. Przesmycka; A. Sikora; M. Słowik | Geośrodowiskowa ocena przydatności terenu do celów budowlanych | 2023 |
7 | A. Sikora | Natural light in public spaces. The example of the city centre of Rzeszów | 2022 |
8 | A. Sikora | Uszkodzenia substancji zabytkowej budynków stacyjnych kolejki wąskotorowej w Kańczudze | 2022 |
9 | A. Sikora | Rzeszów as an example of a ‘new town’ tailored for the modern era | 2021 |
10 | J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora | Architektura i urbanistyka jako czynnik mobilizujacy mieszkańców do aktywności fizycznej - wybrane problemy | 2021 |
11 | J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora | Jedno miasto - dwa modele rozwoju przestrzennego. Przypadek Rzeszowa | 2021 |
12 | M. Górka; W. Kokoszka; A. Leśniak; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak | Interlaboratory Comparative Tests in Ready-Mixed Concrete Quality Assessment | 2021 |
13 | M. Piekarski; A. Rybka; A. Sikora | Miasto 2.0: człowiek, przestrzeń, transformacja | 2021 |
14 | A. Sikora | Dom w \"mieście-osiedlu\" | 2019 |
15 | A. Sikora | Heritage of the Polish Central Industrial District - New Cities | 2019 |
16 | A. Sikora | Multi-family residential development in the landscape of the small city | 2019 |
17 | A. Sikora | Possibilities for Creating Public Spaces in a Small Town: Case Study | 2019 |
18 | P. Deroń; A. Sikora | Post-Mining Land Use for the Function of Geotourism and Spa | 2019 |