Cykl kształcenia: 2024/2025
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: nopub: BLOK 1, nopub: BLOK 2, nopub: BLOK 3
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury
Kod zajęć: 9174
Status zajęć: wybierany dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P30 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. prof. PRz Anna Sikora
Główny cel kształcenia: Znajomość problematyki związanej z zaawansowanym projektowaniem urbanistycznym
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł dotyczy zaawansowanego projektowania urbanistycznego
1 | Jałowiecki B. (red.) | Miasto jako przedmiot badań naukowych w początkach XXI wielu | SCHOLAR. | 2008 |
2 | Niezabitowska E.D. | Metody i techniki badawcze w architekturze | Wydawnictwo Politechniki Śląskiej. | 2014 |
3 | Kwaśniak P. | Plan miejscowy w systemie zagospodarowania przestrzennego | Wyd. LexisNexis, Warszawa. | 2007 |
4 | Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z późniejszymi zmianami | Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717. | ||
5 | Domański R. | Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne | Warszawa . | 2007 |
6 | Gorzym – Wilkowski W. A. | Gospodarka przestrzenna samorządu terytorialnego | Lublin. | 2006 |
7 | Jędraszko A. | Zagospodarowanie przestrzenne w Polsce – drogi i bezdroża regulacji ustawowych | Warszawa 2005. | 2005 |
8 | Karwińska A. | Gospodarka przestrzenna. Uwarunkowania społeczno – kulturowe | Warszawa. | 2008 |
9 | Praca zbiorowa, Cymerman R. (red.) | Podstawy planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego | Olsztyn. | 2009 |
10 | Praca zbiorowa, Ziobrowski Z., Pijanowski J. M. (red.) | Nowe zadania planowania miejscowego w kształtowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym obszarów wiejs | Kraków. | 2008 |
1 | Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z późniejszymi zmianami | Dz.U.2003.80.717 z późn.zm. |
1 | Szymańska D. | Geografia osadnictwa | Warszawa. | 2009 |
Wymagania formalne: Student musi znać zasady sporządzania i procedowania dokumentów planistycznych o charakterze studialnym oraz zasady projektowania urbanistycznego
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student zna zasady projektowania urbanistycznego oraz planowania przestrzennego
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi sporządzić złożony projekt o charakterze urbanistycznym z uwzględnieniem planowania przestrzennego oraz projektowania krajobrazu
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student musi rozumieć potrzebę projektowania urbanistycznego, mającego wpływ na jakość życia i rozwój danej społeczności.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | A.W2. Zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie opracowywania zadań o różnej skali i stopniu złożoności, w szczególności: zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań | wykład | esej |
K_W03+++ K_W06+++ K_W07+++ K_W10+++ K_W11+++ |
P7S_WG P7S_WK |
02 | A.W3. Zna i rozumie planowanie przestrzenne oraz narzędzia polityki przestrzennej | wykład | esej |
K_W03+++ K_W06+++ K_W07+++ K_W10+++ K_W11+++ |
P7S_WG P7S_WK |
03 | A.W4. Zna i rozumie zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego | wykład | esej |
K_W03+++ K_W06+++ K_W07+++ K_W10+++ K_W11+++ |
P7S_WG P7S_WK |
04 | A.W5. Zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami | wykład | esej |
K_W03+++ K_W06+++ K_W07+++ K_W10+++ K_W11+++ |
P7S_WG P7S_WK |
05 | A.W7. Zna i rozumie podstawowe metody i techniki konserwacji, modernizacji i uzupełniania zabytkowych struktur | wykład | esej |
K_W03+++ |
P7S_WG P7S_WK |
06 | A.W8. Zna i rozumie interdyscyplinarny charakter projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz potrzebę integracji wiedzy z innych dziedzin, a także jej zastosowania w procesie projektowania we współpracy ze specjalistami z tych dziedzin | wykład | esej |
K_W03+++ K_W06+++ K_W07+++ K_W10+++ K_W11+++ |
P7S_WG P7S_WK |
07 | A.U2. Potrafi zaprojektować prosty i złożony zespół urbanistyczny | projekt zespołowy, dyskusja dydaktyczna | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U01+++ K_U03+++ |
P7S_UK P7S_UW |
08 | A.U3. Potrafi sporządzać opracowania planistyczne dotyczące zagospodarowania przestrzennego i interpretować je w zakresie koniecznym do projektowania w skali urbanistycznej i architektonicznej | projekt zespołowy, dyskusja dydaktyczna | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U01+++ K_U03+++ |
P7S_UK P7S_UW |
09 | A.U4. Potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; formułować wnioski do projektowania i planowania przestrzennego, prognozować procesy przekształceń struktury osadniczej miast i wsi, oraz przewidywać skutki społeczne tych przekształceń | projekt zespołowy, dyskusja dydaktyczna | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U03+++ K_K03+++ K_K05+++ |
P7S_KK P7S_KO P7S_KR P7S_UK |
10 | A.U5. Potrafi ocenić przydatność zaawansowanych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych i złożonych zadań inżynierskich, typowych dla architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego oraz wybierać i stosować właściwe metody i narzędzia w projektowaniu | projekt zespołowy, dyskusja dydaktyczna | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U01+++ K_U03+++ |
P7S_UK P7S_UW |
11 | A.U7. Potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny projektu i sposobu jego realizacji w zakresie modernizacji i uzupełnień struktur architektoniczno-urbanistycznych o wartościach kulturowych | projekt zespołowy, dyskusja dydaktyczna | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U01+++ K_U03+++ |
P7S_UK P7S_UW |
12 | A.U8. Potrafi myśleć w sposób twórczy i działać, uwzględniając złożone i wieloaspektowe uwarunkowania działalności projektowej, a także wyrażać własne koncepcje artystyczne w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym | projekt zespołowy, dyskusja dydaktyczna | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U01+++ K_U03+++ |
P7S_UK P7S_UW |
13 | A.U9. Potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej, szczegółowej analizy oraz wyciągać z nich wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie oraz wykazywać ich związek z procesem projektowym, opierając się na dostępnym dorobku naukowym w dyscyplinie | projekt zespołowy, dyskusja dydaktyczna | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U01+++ K_U03+++ K_K03+++ |
P7S_KO P7S_KR P7S_UK P7S_UW |
14 | A.U10. Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym i interdyscyplinarnym w zakresie właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego | projekt zespołowy, dyskusja dydaktyczna | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U03+++ K_K05+++ |
P7S_KK P7S_KO P7S_UK |
15 | A.U11. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w tym ze specjalistami z innych branż, a także podejmować wiodącą rolę w takich zespołach | projekt zespołowy, dyskusja dydaktyczna | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U01+++ K_U03+++ |
P7S_UK P7S_UW |
16 | A.U13. Potrafi formułować nowe pomysły i hipotezy, analizować i testować nowości związane z problemami inżynierskimi i problemami badawczymi w zakresie projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego | projekt zespołowy, dyskusja dydaktyczna | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U01+++ K_U03+++ |
P7S_UK P7S_UW |
17 | A.U15. Potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym | projekt zespołowy, dyskusja dydaktyczna | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U01+++ K_U03+++ K_K03+++ |
P7S_KO P7S_KR P7S_UK P7S_UW |
18 | A.S1. Jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych | projekt zespołowy, dyskusja dydaktyczna | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_K03++ K_K05++ |
P7S_KK P7S_KO P7S_KR |
19 | A.S2. Jest gotów do publicznych wystąpień i prezentacji | projekt zespołowy, dyskusja dydaktyczna | prezentacja projektu |
K_K05+++ |
P7S_KK P7S_KO |
20 | A.S3. Jest gotów do podjęcia roli koordynatora działań w procesie projektowym, zarządzania pracą w zespole oraz wykorzystania umiejętności interpersonalnych (rozwiązywanie konfliktów, umiejętność negocjacji, delegowanie zadań), podporządkowania się zasadom pracy w zespole i brania odpowiedzialności za wspólne zadania i projekty | projekt zespołowy, dyskusja dydaktyczna | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_K03+++ K_K05+++ |
P7S_KK P7S_KO P7S_KR |
21 | A.S4. Jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy | projekt zespołowy, dyskusja dydaktyczna | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_K03+++ |
P7S_KO P7S_KR |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W01-06 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK06 | |
2 | TK02 | P01-30 | MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 MEK11 MEK12 MEK13 MEK14 MEK15 MEK16 MEK17 MEK18 MEK19 MEK20 MEK21 | |
2 | TK03 | W07-15, P01-30 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 MEK11 MEK12 MEK13 MEK14 MEK15 MEK16 MEK17 MEK18 MEK19 MEK20 MEK21 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
3.00 godz./sem. |
|
Projekt/Seminarium (sem. 2) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
20.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | |||
Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Ocena z eseju |
Projekt/Seminarium | Ocena z projektu |
Ocena końcowa | Średnia ważona z oceny z eseju i projektu. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | T. Bajwoluk; P. Langer; A. Sikora; I. Skrzypczak | Spatial transitions of areas near highway interchanges of the eastern A4 highway section in Poland | 2024 |
2 | A. Sikora | Małe miasta uzdrowiskowe w strukturze funkcjonalno-przestrzennej województwa podkarpackiego | 2023 |
3 | C. Moreira; E. Natividade-Jesus; K. Noga; M. Siejka; A. Sikora; I. Skrzypczak | Identification of land system transformations in the Rzeszów city square | 2023 |
4 | E. Błazik-Borowa; A. Duda; A. Lal; K. Nepelski; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak; M. Sulewska | Zastosowanie indeksowej metody statystycznej do analizy podatności osuwiskowej wybranego obszaru z terenu województwa podkarpackiego | 2023 |
5 | R. Blazy; J. Błachut; A. Ciepiela; B. Dendura; J. Dudek; D. Guzik; H. Hehorowicz-Gaber; A. Hrehorowicz-Nowak; D. Hyła; M. Łukasik; M. Łysień; L. Olma; A. Porębska; I. Sandu; A. Sikora | Functional and Spatial Transformations of Educational Units in the Area of the Carpathian Foothills | 2023 |
6 | W. Gosk; W. Kokoszka; G. Oleniacz; D. Ożóg; N. Przesmycka; A. Sikora; M. Słowik | Geośrodowiskowa ocena przydatności terenu do celów budowlanych | 2023 |
7 | A. Sikora | Natural light in public spaces. The example of the city centre of Rzeszów | 2022 |
8 | A. Sikora | Uszkodzenia substancji zabytkowej budynków stacyjnych kolejki wąskotorowej w Kańczudze | 2022 |
9 | A. Sikora | Rzeszów as an example of a ‘new town’ tailored for the modern era | 2021 |
10 | J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora | Architektura i urbanistyka jako czynnik mobilizujacy mieszkańców do aktywności fizycznej - wybrane problemy | 2021 |
11 | J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora | Jedno miasto - dwa modele rozwoju przestrzennego. Przypadek Rzeszowa | 2021 |
12 | M. Górka; W. Kokoszka; A. Leśniak; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak | Interlaboratory Comparative Tests in Ready-Mixed Concrete Quality Assessment | 2021 |
13 | M. Piekarski; A. Rybka; A. Sikora | Miasto 2.0: człowiek, przestrzeń, transformacja | 2021 |
14 | A. Sikora | Dom w \"mieście-osiedlu\" | 2019 |
15 | A. Sikora | Heritage of the Polish Central Industrial District - New Cities | 2019 |
16 | A. Sikora | Multi-family residential development in the landscape of the small city | 2019 |
17 | A. Sikora | Possibilities for Creating Public Spaces in a Small Town: Case Study | 2019 |
18 | P. Deroń; A. Sikora | Post-Mining Land Use for the Function of Geotourism and Spa | 2019 |