Cykl kształcenia: 2024/2025
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: nopub: BLOK 1, nopub: BLOK 2, nopub: BLOK 3
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury
Kod zajęć: 9169
Status zajęć: wybierany dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / C15 / 1 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. prof. PRz Anna Sikora
Główny cel kształcenia: Kształtowanie umiejętności projektowania urbanistycznego w kontekście przemian, jakie zachodzą we współczesnych miastach. Kształtowanie umiejętności pracy w zespole.
Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiotem nauczania jest metoda projektowania urbanistycznego na terenach zmieniających swoje przeznaczenie funkcjonalne. Podczas zajęć studenci będą grupowo wykonywali projekt wybranego fragmentu Rzeszowa. Projekt zostanie poprzedzony przygotowaniem szeregu analiz dotyczących problemów kompozycji przestrzeni, komunikacyjnych, historycznych, socjologicznych oraz dostępu do terenów zielonych. Głównym celem zajęć jest nabycie przez studenta wiedzy na temat realizowania koncepcji urbanistycznej, dotyczącej terenów zmieniających swoją dotychczasową funkcję. Kolejnym istotnym celem zajęć jest nabycie przez studenta umiejętności pracy w zespole projektowym. Brak tej umiejętności jest jednym z głównych problemów absolwentów studiów architektonicznych. Zajęcia będą odbywały się co 2 tygodnie (tydzień A) i zakończone będą wystawą wspólnego projektu. Zakres będzie prezentowany na planszach B1, makietach oraz w pracy badawczej przygotowanej w formie książki A4. Ocena z zajęć będzie przyznawana w oparciu o czynną pracę na zajęciach oraz zadane prace przygotowywane między zajęciami.
1 | Bańka, A | Architektura psychologicznej przestrzeni życia. Behawioralne Podstawy Projektowania | Poznań. | 1997 |
2 | Gehl, J | Miasta dla ludzi | Warszawa. | 2014 |
3 | Gehl, J. | Życie między budynkami | Kraków. | 2013 |
4 | Jacobs, J | Śmierć i życie wielkich miast Ameryk | Warszawa. | 2014 |
5 | Jencks, Ch., Kropf, K. | Theories and manifestos of contemporary architecture | West Sussex. | 1997 |
6 | Szmidt, B. | Ład przestrzeni | Warszawa. | 1998 |
7 | Wejchert, K. | Elementy kompozycji urbanistycznej | Warszawa. | 2008 |
8 | Żórawski, J. | Wybór pism estetycznych | Kraków. | 2008 |
Wymagania formalne: Student potrafi samodzielnie oraz w grupie tworzyć koncepcję urbanistyczną na terenach, których funkcja przechodzi transformację.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada specjalistyczną wiedzę w zakresie projektowania urbanistycznego.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student posiada umiejętność kreatywnego tworzenia koncepcji na terenach zmieniających swoją funkcję na podstawie przygotowanych przez siebie analiz. Posiada umiejętność pracy w zespole projektowym.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w grupie. Świadomość etyczna zawodu architekta-urbanisty.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | A.W1. Zna i rozumie projektowanie architektoniczne o różnych stopniach złożoności, od prostych zadań po obiekty o złożonej funkcji w skomplikowanym kontekście, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej i ich zespołów o różnej skali i złożoności w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_W03+ K_W11+ |
P7S_WG P7S_WK |
02 | A.W2. Zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie opracowywania zadań o różnej skali i stopniu złożoności, w szczególności: zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_W03+ K_U03+ |
P7S_UK P7S_WG P7S_WK |
03 | A.W3. Zna i rozumie planowanie przestrzenne oraz narzędzia polityki przestrzennej | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_W03+ |
P7S_WG P7S_WK |
04 | A.W4. Zna i rozumie zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_U03+ |
P7S_UK |
05 | A.W5. Zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_W03+ |
P7S_WG P7S_WK |
06 | A.W6. Zna i rozumie zaawansowane metody analiz, narzędzia, techniki i materiały niezbędne do przygotowania koncepcji projektowych w interdyscyplinarnym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy międzybranżowej | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_U02+ |
P7S_UW |
07 | A.W7. Zna i rozumie podstawowe metody i techniki konserwacji, modernizacji i uzupełniania zabytkowych struktur | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_W03+ |
P7S_WG P7S_WK |
08 | A.W8. Zna i rozumie interdyscyplinarny charakter projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz potrzebę integracji wiedzy z innych dziedzin, a także jej zastosowania w procesie projektowania we współpracy ze specjalistami z tych dziedzin | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_W03+ K_U01+ |
P7S_UK P7S_UW P7S_WG P7S_WK |
09 | A.U1. Potrafi zaprojektować prosty i złożony obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym lub przyjętym programem, uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników, kontekst przestrzenny i kulturowy, aspekty techniczne i pozatechniczne | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_W03+ K_U03+ |
P7S_UK P7S_WG P7S_WK |
10 | A.U2. Potrafi zaprojektować prosty i złożony zespół urbanistyczny | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_U01+ |
P7S_UK P7S_UW |
11 | A.U3. Potrafi sporządzać opracowania planistyczne dotyczące zagospodarowania przestrzennego i interpretować je w zakresie koniecznym do projektowania w skali urbanistycznej i architektonicznej | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficzne |
K_U03+ |
P7S_UK |
12 | A.U4. Potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; formułować wnioski do projektowania i planowania przestrzennego, prognozować procesy przekształceń struktury osadniczej miast i wsi, oraz przewidywać skutki społeczne tych przekształceń | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_U01+ |
P7S_UK P7S_UW |
13 | A.U5. Potrafi ocenić przydatność zaawansowanych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych i złożonych zadań inżynierskich, typowych dla architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego oraz wybierać i stosować właściwe metody i narzędzia w projektowaniu | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_W03+ K_W06+ |
P7S_WG P7S_WK |
14 | A.U6. Potrafi opracować konserwatorską koncepcję projektową przekształceń struktury architektoniczno-urbanistycznej o wartościach kulturowych z uwzględnieniem ochrony tych wartości oraz właściwych metod i technik, zgodnie z przyjętym programem uwzględniającym aspekty pozatechniczne | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_W03+ |
P7S_WG P7S_WK |
15 | A.U7. Potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny projektu i sposobu jego realizacji w zakresie modernizacji i uzupełnień struktur architektoniczno-urbanistycznych o wartościach kulturowych | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_U03+ K_K03+ |
P7S_KO P7S_KR P7S_UK |
16 | A.U8. Potrafi myśleć w sposób twórczy i działać, uwzględniając złożone i wieloaspektowe uwarunkowania działalności projektowej, a także wyrażać własne koncepcje artystyczne w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_K03+ |
P7S_KO P7S_KR |
17 | A.U9. Potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej, szczegółowej analizy oraz wyciągać z nich wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie oraz wykazywać ich związek z procesem projektowym, opierając się na dostępnym dorobku naukowym w dyscyplinie | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_U03+ |
P7S_UK |
18 | A.U10. Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym i interdyscyplinarnym w zakresie właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_W03+ K_K05+ |
P7S_KK P7S_KO P7S_WG P7S_WK |
19 | A.U11. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w tym ze specjalistami z innych branż, a także podejmować wiodącą rolę w takich zespołach | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_W03+ K_W06+ K_K05+ |
P7S_KK P7S_KO P7S_WG P7S_WK |
20 | A.U12. Potrafi oszacować czas potrzebny na realizację złożonego zadania projektowego | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_U03+ |
P7S_UK |
21 | A.U13. Potrafi formułować nowe pomysły i hipotezy, analizować i testować nowości związane z problemami inżynierskimi i problemami badawczymi w zakresie projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_W03+ K_U02+ |
P7S_UW P7S_WG P7S_WK |
22 | A.U14. Potrafi wykonać dokumentację architektoniczno-budowlaną w odpowiednich skalach w nawiązaniu do koncepcyjnego projektu architektonicznego | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_U03+ |
P7S_UK |
23 | A.U15. Potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_W03+ |
P7S_WG P7S_WK |
24 | A.S1. Jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_U02+ |
P7S_UW |
25 | A.S2. Jest gotów do publicznych wystąpień i prezentacji | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_U03+ |
P7S_UK |
26 | A.S3. Jest gotów do podjęcia roli koordynatora działań w procesie projektowym, zarządzania pracą w zespole oraz wykorzystania umiejętności interpersonalnych (rozwiązywanie konfliktów, umiejętność negocjacji, delegowanie zadań), podporządkowania się zasadom pracy w zespole i brania odpowiedzialności za wspólne zadania i projekty | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_W11+ K_U03+ |
P7S_UK P7S_WG |
27 | A.S4. Jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy | ćwiczenia | Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. |
K_W03+ K_U01+ K_U02+ |
P7S_UK P7S_UW P7S_WG P7S_WK |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | - | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 MEK11 MEK12 MEK13 MEK14 MEK15 MEK16 MEK17 MEK18 MEK19 MEK20 MEK21 MEK22 MEK23 MEK24 MEK25 MEK27 | |
2 | TK02 | - | MEK01 MEK26 | |
2 | TK03 | - | MEK06 MEK08 MEK11 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) | Przygotowanie do ćwiczeń:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
1.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | Udział w konsultacjach:
3.00 godz./sem. |
||
Zaliczenie (sem. 2) | Zaliczenie ustne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Ćwiczenia/Lektorat | ocena aktywności na zajęciach oraz prac realizowanych w domu |
Ocena końcowa | Ocena jest podsumowaniem projektu końcowego oraz aktywności na zajęciach |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak
Dostępne materiały : Praca nad projektem wymaga korzystania z materiałów pomocniczych.
1 | T. Bajwoluk; P. Langer; A. Sikora; I. Skrzypczak | Spatial transitions of areas near highway interchanges of the eastern A4 highway section in Poland | 2024 |
2 | A. Sikora | Małe miasta uzdrowiskowe w strukturze funkcjonalno-przestrzennej województwa podkarpackiego | 2023 |
3 | C. Moreira; E. Natividade-Jesus; K. Noga; M. Siejka; A. Sikora; I. Skrzypczak | Identification of land system transformations in the Rzeszów city square | 2023 |
4 | E. Błazik-Borowa; A. Duda; A. Lal; K. Nepelski; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak; M. Sulewska | Zastosowanie indeksowej metody statystycznej do analizy podatności osuwiskowej wybranego obszaru z terenu województwa podkarpackiego | 2023 |
5 | R. Blazy; J. Błachut; A. Ciepiela; B. Dendura; J. Dudek; D. Guzik; H. Hehorowicz-Gaber; A. Hrehorowicz-Nowak; D. Hyła; M. Łukasik; M. Łysień; L. Olma; A. Porębska; I. Sandu; A. Sikora | Functional and Spatial Transformations of Educational Units in the Area of the Carpathian Foothills | 2023 |
6 | W. Gosk; W. Kokoszka; G. Oleniacz; D. Ożóg; N. Przesmycka; A. Sikora; M. Słowik | Geośrodowiskowa ocena przydatności terenu do celów budowlanych | 2023 |
7 | A. Sikora | Natural light in public spaces. The example of the city centre of Rzeszów | 2022 |
8 | A. Sikora | Uszkodzenia substancji zabytkowej budynków stacyjnych kolejki wąskotorowej w Kańczudze | 2022 |
9 | A. Sikora | Rzeszów as an example of a ‘new town’ tailored for the modern era | 2021 |
10 | J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora | Architektura i urbanistyka jako czynnik mobilizujacy mieszkańców do aktywności fizycznej - wybrane problemy | 2021 |
11 | J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora | Jedno miasto - dwa modele rozwoju przestrzennego. Przypadek Rzeszowa | 2021 |
12 | M. Górka; W. Kokoszka; A. Leśniak; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak | Interlaboratory Comparative Tests in Ready-Mixed Concrete Quality Assessment | 2021 |
13 | M. Piekarski; A. Rybka; A. Sikora | Miasto 2.0: człowiek, przestrzeń, transformacja | 2021 |
14 | A. Sikora | Dom w \"mieście-osiedlu\" | 2019 |
15 | A. Sikora | Heritage of the Polish Central Industrial District - New Cities | 2019 |
16 | A. Sikora | Multi-family residential development in the landscape of the small city | 2019 |
17 | A. Sikora | Possibilities for Creating Public Spaces in a Small Town: Case Study | 2019 |
18 | P. Deroń; A. Sikora | Post-Mining Land Use for the Function of Geotourism and Spa | 2019 |