logo
Karta przedmiotu
logo

Przekształcanie struktur urbanistycznych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: nopub: BLOK 1, nopub: BLOK 2, nopub: BLOK 3

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury

Kod zajęć: 9169

Status zajęć: wybierany dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / C15 / 1 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. prof. PRz Anna Sikora

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Kształtowanie umiejętności projektowania urbanistycznego w kontekście przemian, jakie zachodzą we współczesnych miastach. Kształtowanie umiejętności pracy w zespole.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiotem nauczania jest metoda projektowania urbanistycznego na terenach zmieniających swoje przeznaczenie funkcjonalne. Podczas zajęć studenci będą grupowo wykonywali projekt wybranego fragmentu Rzeszowa. Projekt zostanie poprzedzony przygotowaniem szeregu analiz dotyczących problemów kompozycji przestrzeni, komunikacyjnych, historycznych, socjologicznych oraz dostępu do terenów zielonych. Głównym celem zajęć jest nabycie przez studenta wiedzy na temat realizowania koncepcji urbanistycznej, dotyczącej terenów zmieniających swoją dotychczasową funkcję. Kolejnym istotnym celem zajęć jest nabycie przez studenta umiejętności pracy w zespole projektowym. Brak tej umiejętności jest jednym z głównych problemów absolwentów studiów architektonicznych. Zajęcia będą odbywały się co 2 tygodnie (tydzień A) i zakończone będą wystawą wspólnego projektu. Zakres będzie prezentowany na planszach B1, makietach oraz w pracy badawczej przygotowanej w formie książki A4. Ocena z zajęć będzie przyznawana w oparciu o czynną pracę na zajęciach oraz zadane prace przygotowywane między zajęciami.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Bańka, A Architektura psychologicznej przestrzeni życia. Behawioralne Podstawy Projektowania Poznań. 1997
2 Gehl, J Miasta dla ludzi Warszawa. 2014
3 Gehl, J. Życie między budynkami Kraków. 2013
4 Jacobs, J Śmierć i życie wielkich miast Ameryk Warszawa. 2014
5 Jencks, Ch., Kropf, K. Theories and manifestos of contemporary architecture West Sussex. 1997
6 Szmidt, B. Ład przestrzeni Warszawa. 1998
7 Wejchert, K. Elementy kompozycji urbanistycznej Warszawa. 2008
8 Żórawski, J. Wybór pism estetycznych Kraków. 2008

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student potrafi samodzielnie oraz w grupie tworzyć koncepcję urbanistyczną na terenach, których funkcja przechodzi transformację.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada specjalistyczną wiedzę w zakresie projektowania urbanistycznego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student posiada umiejętność kreatywnego tworzenia koncepcji na terenach zmieniających swoją funkcję na podstawie przygotowanych przez siebie analiz. Posiada umiejętność pracy w zespole projektowym.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w grupie. Świadomość etyczna zawodu architekta-urbanisty.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 A.W1. Zna i rozumie projektowanie architektoniczne o różnych stopniach złożoności, od prostych zadań po obiekty o złożonej funkcji w skomplikowanym kontekście, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej i ich zespołów o różnej skali i złożoności w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_W03+
K_W11+
P7S_WG
P7S_WK
02 A.W2. Zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie opracowywania zadań o różnej skali i stopniu złożoności, w szczególności: zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_W03+
K_U03+
P7S_UK
P7S_WG
P7S_WK
03 A.W3. Zna i rozumie planowanie przestrzenne oraz narzędzia polityki przestrzennej ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_W03+
P7S_WG
P7S_WK
04 A.W4. Zna i rozumie zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_U03+
P7S_UK
05 A.W5. Zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_W03+
P7S_WG
P7S_WK
06 A.W6. Zna i rozumie zaawansowane metody analiz, narzędzia, techniki i materiały niezbędne do przygotowania koncepcji projektowych w interdyscyplinarnym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy międzybranżowej ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_U02+
P7S_UW
07 A.W7. Zna i rozumie podstawowe metody i techniki konserwacji, modernizacji i uzupełniania zabytkowych struktur ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_W03+
P7S_WG
P7S_WK
08 A.W8. Zna i rozumie interdyscyplinarny charakter projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz potrzebę integracji wiedzy z innych dziedzin, a także jej zastosowania w procesie projektowania we współpracy ze specjalistami z tych dziedzin ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_W03+
K_U01+
P7S_UK
P7S_UW
P7S_WG
P7S_WK
09 A.U1. Potrafi zaprojektować prosty i złożony obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym lub przyjętym programem, uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników, kontekst przestrzenny i kulturowy, aspekty techniczne i pozatechniczne ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_W03+
K_U03+
P7S_UK
P7S_WG
P7S_WK
10 A.U2. Potrafi zaprojektować prosty i złożony zespół urbanistyczny ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_U01+
P7S_UK
P7S_UW
11 A.U3. Potrafi sporządzać opracowania planistyczne dotyczące zagospodarowania przestrzennego i interpretować je w zakresie koniecznym do projektowania w skali urbanistycznej i architektonicznej ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficzne K_U03+
P7S_UK
12 A.U4. Potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; formułować wnioski do projektowania i planowania przestrzennego, prognozować procesy przekształceń struktury osadniczej miast i wsi, oraz przewidywać skutki społeczne tych przekształceń ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_U01+
P7S_UK
P7S_UW
13 A.U5. Potrafi ocenić przydatność zaawansowanych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych i złożonych zadań inżynierskich, typowych dla architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego oraz wybierać i stosować właściwe metody i narzędzia w projektowaniu ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_W03+
K_W06+
P7S_WG
P7S_WK
14 A.U6. Potrafi opracować konserwatorską koncepcję projektową przekształceń struktury architektoniczno-urbanistycznej o wartościach kulturowych z uwzględnieniem ochrony tych wartości oraz właściwych metod i technik, zgodnie z przyjętym programem uwzględniającym aspekty pozatechniczne ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_W03+
P7S_WG
P7S_WK
15 A.U7. Potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny projektu i sposobu jego realizacji w zakresie modernizacji i uzupełnień struktur architektoniczno-urbanistycznych o wartościach kulturowych ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_U03+
K_K03+
P7S_KO
P7S_KR
P7S_UK
16 A.U8. Potrafi myśleć w sposób twórczy i działać, uwzględniając złożone i wieloaspektowe uwarunkowania działalności projektowej, a także wyrażać własne koncepcje artystyczne w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_K03+
P7S_KO
P7S_KR
17 A.U9. Potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej, szczegółowej analizy oraz wyciągać z nich wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie oraz wykazywać ich związek z procesem projektowym, opierając się na dostępnym dorobku naukowym w dyscyplinie ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_U03+
P7S_UK
18 A.U10. Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym i interdyscyplinarnym w zakresie właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_W03+
K_K05+
P7S_KK
P7S_KO
P7S_WG
P7S_WK
19 A.U11. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w tym ze specjalistami z innych branż, a także podejmować wiodącą rolę w takich zespołach ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_W03+
K_W06+
K_K05+
P7S_KK
P7S_KO
P7S_WG
P7S_WK
20 A.U12. Potrafi oszacować czas potrzebny na realizację złożonego zadania projektowego ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_U03+
P7S_UK
21 A.U13. Potrafi formułować nowe pomysły i hipotezy, analizować i testować nowości związane z problemami inżynierskimi i problemami badawczymi w zakresie projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_W03+
K_U02+
P7S_UW
P7S_WG
P7S_WK
22 A.U14. Potrafi wykonać dokumentację architektoniczno-budowlaną w odpowiednich skalach w nawiązaniu do koncepcyjnego projektu architektonicznego ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_U03+
P7S_UK
23 A.U15. Potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_W03+
P7S_WG
P7S_WK
24 A.S1. Jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_U02+
P7S_UW
25 A.S2. Jest gotów do publicznych wystąpień i prezentacji ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_U03+
P7S_UK
26 A.S3. Jest gotów do podjęcia roli koordynatora działań w procesie projektowym, zarządzania pracą w zespole oraz wykorzystania umiejętności interpersonalnych (rozwiązywanie konfliktów, umiejętność negocjacji, delegowanie zadań), podporządkowania się zasadom pracy w zespole i brania odpowiedzialności za wspólne zadania i projekty ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_W11+
K_U03+
P7S_UK
P7S_WG
27 A.S4. Jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy ćwiczenia Weryfikacja odbywa się za pomocą wspólnej pracy badawczej pisemnej i graficznej. K_W03+
K_U01+
K_U02+
P7S_UK
P7S_UW
P7S_WG
P7S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Tworzenie projektów w skali urbanistycznej na terenach o zmieniającej się funkcji - MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 MEK11 MEK12 MEK13 MEK14 MEK15 MEK16 MEK17 MEK18 MEK19 MEK20 MEK21 MEK22 MEK23 MEK24 MEK25 MEK27
2 TK02 Nauka pracy nad projektem w zespole projektowym - MEK01 MEK26
2 TK03 Tworzenie projektów na bazie analiz - MEK06 MEK08 MEK11

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 3.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat ocena aktywności na zajęciach oraz prac realizowanych w domu
Ocena końcowa Ocena jest podsumowaniem projektu końcowego oraz aktywności na zajęciach

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak

Dostępne materiały : Praca nad projektem wymaga korzystania z materiałów pomocniczych.

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 T. Bajwoluk; P. Langer; A. Sikora; I. Skrzypczak Spatial transitions of areas near highway interchanges of the eastern A4 highway section in Poland 2024
2 A. Sikora Małe miasta uzdrowiskowe w strukturze funkcjonalno-przestrzennej województwa podkarpackiego 2023
3 C. Moreira; E. Natividade-Jesus; K. Noga; M. Siejka; A. Sikora; I. Skrzypczak Identification of land system transformations in the Rzeszów city square 2023
4 E. Błazik-Borowa; A. Duda; A. Lal; K. Nepelski; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak; M. Sulewska Zastosowanie indeksowej metody statystycznej do analizy podatności osuwiskowej wybranego obszaru z terenu województwa podkarpackiego 2023
5 R. Blazy; J. Błachut; A. Ciepiela; B. Dendura; J. Dudek; D. Guzik; H. Hehorowicz-Gaber; A. Hrehorowicz-Nowak; D. Hyła; M. Łukasik; M. Łysień; L. Olma; A. Porębska; I. Sandu; A. Sikora Functional and Spatial Transformations of Educational Units in the Area of the Carpathian Foothills 2023
6 W. Gosk; W. Kokoszka; G. Oleniacz; D. Ożóg; N. Przesmycka; A. Sikora; M. Słowik Geośrodowiskowa ocena przydatności terenu do celów budowlanych 2023
7 A. Sikora Natural light in public spaces. The example of the city centre of Rzeszów 2022
8 A. Sikora Uszkodzenia substancji zabytkowej budynków stacyjnych kolejki wąskotorowej w Kańczudze 2022
9 A. Sikora Rzeszów as an example of a ‘new town’ tailored for the modern era 2021
10 J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora Architektura i urbanistyka jako czynnik mobilizujacy mieszkańców do aktywności fizycznej - wybrane problemy 2021
11 J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora Jedno miasto - dwa modele rozwoju przestrzennego. Przypadek Rzeszowa 2021
12 M. Górka; W. Kokoszka; A. Leśniak; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak Interlaboratory Comparative Tests in Ready-Mixed Concrete Quality Assessment 2021
13 M. Piekarski; A. Rybka; A. Sikora Miasto 2.0: człowiek, przestrzeń, transformacja 2021
14 A. Sikora Dom w \"mieście-osiedlu\" 2019
15 A. Sikora Heritage of the Polish Central Industrial District - New Cities 2019
16 A. Sikora Multi-family residential development in the landscape of the small city 2019
17 A. Sikora Possibilities for Creating Public Spaces in a Small Town: Case Study 2019
18 P. Deroń; A. Sikora Post-Mining Land Use for the Function of Geotourism and Spa 2019