Cykl kształcenia: 2024/2025
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: nopub: BLOK 1, nopub: BLOK 2, nopub: BLOK 3
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury
Kod zajęć: 9160
Status zajęć: wybierany dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 C30 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. prof. PRz Anna Sikora
Główny cel kształcenia: Głównym celem jest przekazanie studentom podstawowych wiadomości z zakresu prawodawstwa oraz prowadzenia prac badawczych
Ogólne informacje o zajęciach:
Materiały dydaktyczne: prezentacja multimedialna, przykłady prac dyplomowych, przykłady literatury naukowej, akty prawne
1 | Niewęgłowski A. | Wyniki prac badawczych w obrocie cywilnoprawnym | Oficyna Wolters Kluwer Polska. | 2010 |
2 | Apanowicz J. | Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej. Prace doktorskie, prace habilitacyjne, | Wydawnictwo Difin Warszawa. | 2005 |
3 | Barta J., Czajkowska-Dąbrowska M., Ćwiąkalski Z., Markiewicz R. | Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - Komentarz | Wydawnictwo ABC . | 2003 |
4 | Sobczek J. | Prawo autorskie i prawa pokrewne | Wydawnictwo Iuris . | 2000 |
5 | Mendel T. | Metodyka pisania prac doktorskich, | Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. | 2007 |
6 | Gamberelli G., Łucki Z. | Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską | Wydawnictwo Universitas Kraków . | 2006 |
1 | pod red. M. Sławińskiej i H. Witczaka | Podstawy metodologiczne prac doktorskich w naukach ekonomicznych | Warszawa 2008. | |
2 | Stachak St. | Podstawy metodologiczne nauk ekonomicznych | Warszawa 2003. | |
3 | Mendel T. | Metodyka pisania prac doktorskich | Poznań 2004. | |
4 | Rutkowski J | O warsztacie uczonego i nauczyciela. [W:] Spo³eczne aspekty transformacji systemowej w Polsce | Warszawa 1999. |
1 | USTAWA z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki Dz.U. z 2010 nr 96 poz. 615. | . | ||
2 | USTAWA z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki Dz.U. z 2010 nr 96 poz. 615. | . | ||
3 | Kolman R. | Zdobywanie wiedzy. Poradnik podnoszenia kwalifikacji (magisteria, doktoraty, habilitacje). | Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz Gdañsk. 2004. | |
4 | Babbie, E. | Podstawy badań społecznych | Warszawa PWN 2008 . | |
5 | Frankfort-Nachmias, Ch., Nachmias, D. | Metody badawcze w naukach społecznych | Poznań 2001. |
Wymagania formalne: Zaliczenie przedmiotów humanistycznych
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza podstawowa z zakresu prawa
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność rozumienia prostych tekstów normatywnych oraz potrzeby prowadzenia prac badawczych
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność rozumienia i zastosowania w praktyce poznanych reguł postępowania
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | B.W1. Zna i rozumie zaawansowaną teorię architektury i urbanistyki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego, a także trendy rozwojowe i aktualne kierunki w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym | wykład | referat pisemny |
K_W03++ K_K01+++ |
P7S_KO P7S_KR P7S_WG P7S_WK |
02 | B.W2. Zna i rozumie historię architektury i urbanistyki, architekturę współczesną, ochronę dziedzictwa w zakresie niezbędnym w twórczości architektonicznej, urbanistycznej i planistycznej | wykład | referat pisemny |
K_W03+ |
P7S_WG P7S_WK |
03 | B.W3. Zna i rozumie rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planowaniu przestrzennym oraz potrzebę kształtowania ładu przestrzennego, zrównoważonego rozwoju, oraz tematykę zagrożenia środowiska i krajobrazu kulturowego | wykład | referat pisemny |
K_U01+ |
P7S_UK P7S_UW |
04 | B.W4. Zna i rozumie zagadnienia powiązane z projektowaniem architektonicznym, urbanistycznym i planowaniem przestrzennym, takie jak infrastruktura techniczna, komunikacja, środowisko przyrodnicze, architektura krajobrazu, uwarunkowania ekonomiczne, prawne i społeczne – niezbędne do rozumienia społecznych, ekonomicznych, ekologicznych, przyrodniczych, historycznych, kulturowych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz dostrzega potrzebę ich uwzględniania w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym, ruralistycznym i planowaniu przestrzennym | wykład | referat pisemny |
K_W03+++ |
P7S_WG P7S_WK |
05 | B.W5. Zna i rozumie zaawansowaną problematykę budownictwa, technologii i instalacji budowlanych, konstrukcji i fizyki budowli, obejmującą kluczowe, złożone zagadnienia w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planistycznym | wykład | referat pisemny |
K_K01+ |
P7S_KO P7S_KR |
06 | B.W6. Zna i rozumie przepisy techniczno-budowlane | wykład | referat pisemny |
K_U04+++ |
P7S_UK P7S_UU P7S_UW |
07 | B.W7. Zna i rozumie teoretyczne podstawy rozumowania naukowego i prowadzenia badań w zakresie przydatnym do realizacji skomplikowanych zadań projektowych, a także interpretacji opracowań naukowych w dyscyplinie naukowej – architektura i urbanistyka | wykład | referat pisemny |
K_K01++ |
P7S_KO P7S_KR |
08 | B.W8. Zna i rozumie sposoby komunikowania idei projektów architektonicznych, urbanistycznych i planistycznych oraz ich opracowywania | wykład | referat pisemny |
K_K01+ |
P7S_KO P7S_KR |
09 | B.W9. Zna i rozumie podstawowe zasady etyki zawodu architekta i pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej | wykład | referat pisemny |
K_K01+++ |
P7S_KO P7S_KR |
10 | B.U1. Potrafi integrować zaawansowaną wiedzę z zakresu różnych obszarów nauki, w tym historii, historii architektury, historii sztuki i ochrony dóbr kultury, gospodarki przestrzennej podczas rozwiązywania złożonych zadań inżynierskich | wykład, ćwiczenia problemowe | referat pisemny |
K_W11+ |
P7S_WG |
11 | B.U2. Potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze, oraz brać odpowiedzialność za podejmowane decyzje techniczne w środowisku i za przekazanie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego następnym pokoleniom | wykład | referat pisemny |
K_U01++ |
P7S_UK P7S_UW |
12 | B.U3. Potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, kulturowe, plastyczne, ekonomiczne i prawne w procesie projektowania architektonicznego, urbanistycznego i planistycznego o dużym stopniu złożoności | wykład | referat pisemny | ||
13 | B.U4. Potrafi formułować wypowiedzi o charakterze analizy krytycznej z zakresu architektury, a także przedstawiać i syntetycznie opisywać podstawy ideowe projektu w oparciu o przyjęte założenia | wykład | referat pisemny |
K_U01++ |
P7S_UK P7S_UW |
14 | B.U5. Potrafi posługiwać się właściwie dobranymi zaawansowanymi symulacjami komputerowymi, analizami i technologiami informacyjnymi, wspomagającymi projektowanie architektoniczne i urbanistyczne, a także oceniać uzyskane wyniki i ich przydatność w projektowaniu oraz wyciągać konstruktywne wnioski | wykład | referat pisemny | ||
15 | B.U6. Potrafi przygotować i przedstawić prezentację poświęconą szczegółowym wynikom realizacji projektowego zadania inżynierskiego przy użyciu różnych technik komunikacji, w tym sformułowaną w sposób powszechnie zrozumiały | wykład, ćwiczenia problemowe | referat pisemny |
K_U04+ |
P7S_UK P7S_UU P7S_UW |
16 | B.U7. Potrafi przygotować i przedstawić prezentację poświęconą szczegółowym wynikom realizacji projektowego zadania inżynierskiego przy użyciu różnych technik komunikacji, w tym sformułowaną w sposób powszechnie zrozumiały | wykład | referat pisemny |
K_U01+ |
P7S_UK P7S_UW |
17 | B.U8. Potrafi odpowiednio stosować normy i reguły zawodowe i etyczne oraz przepisy prawa w zakresie projektowania architektonicznego, urbanistycznego i planowania przestrzennego | wykład | referat pisemny |
K_W10+ |
P7S_WK |
18 | B.S1. Jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć architektury i urbanistyki, ich skomplikowanych uwarunkowań oraz innych aspektów działalności architekta | wykład | referat pisemny |
K_W11+ |
P7S_WG |
19 | B.S2. Jest gotów do rzetelnej samooceny, formułowania konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych, jak i przyjmowania krytyki prezentowanych przez siebie rozwiązań, ustosunkowywania się do krytyki w sposób jasny i rzeczowy, także przy użyciu argumentów odwołujących się do dostępnego dorobku w dyscyplinie naukowej, oraz twórczego i konstruktywnego wykorzystania krytyki | wykład, ćwiczenia problemowe | referat pisemny |
K_K04+++ |
P7S_KK P7S_KR |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | W01, W02 | MEK03 MEK05 | |
3 | TK02 | W03 | MEK01 | |
3 | TK03 | W04, W05 | MEK02 MEK09 MEK11 | |
3 | TK04 | W06, W07 | MEK04 MEK12 MEK17 | |
3 | TK05 | W08, W09 | MEK06 MEK08 MEK13 | |
3 | TK06 | W10, W11 | MEK07 MEK15 | |
3 | TK07 | W12 | MEK15 MEK18 | |
3 | TK08 | W13, W14 | MEK19 | |
3 | TK09 | W15 | MEK14 MEK16 | |
3 | TK10 | C1-C20 | MEK13 | |
3 | TK11 | C11-C30 | MEK10 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 3) | Przygotowanie do kolokwium:
2.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
1.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. Inne: 2.00 godz./sem. |
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) | Przygotowanie do ćwiczeń:
2.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem. Inne: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
4.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 3) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 3) | Przygotowanie do zaliczenia:
2.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. Inne: 2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | referat pisemny, obecności |
Ćwiczenia/Lektorat | referat pisemny, aktywność na zajęciach |
Ocena końcowa | Znajomość problematyki poruszanej w czasie zajęć |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
Zagadnienia do zaliczenia.pdf
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie