Cykl kształcenia: 2024/2025
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: nopub: BLOK 1, nopub: BLOK 2, nopub: BLOK 3
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury
Kod zajęć: 6582
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P60 / 6 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: mgr inż. arch. Karolina Kozłowska
Główny cel kształcenia: Zdobycie umiejętności projektowania wybranego obiektu użyteczności publicznej
Ogólne informacje o zajęciach: Nauka projektowania architektonicznego w zakresie użyteczności publicznej
Materiały dydaktyczne: prezentacje do wykładów, przezrocza, laptop z odpowiednim oprogramowaniem, narzędzia rysunkowe
Inne: Prawo Budowlane oraz obowiązujące rozporządzenia, akty prawne i normy.
1 | Crouch S., Shaftoe H., Fleming R. | Bezpieczne mieszkanie, dom i osiedle | Arkady, Warszawa. | 2001 |
2 | Harbison R. | Zbudowane, niezbudowane i nie do zbudowania; w poszukiwaniu znaczenia architektonicznego | Murator, Warszawa . | 2001 |
3 | Latour S., Szymski A. | Rozwój współczesnej myśli architektonicznej | PWN, Warszawa . | 1985 |
4 | Meyer-Bohe W. | Budownictwo dla osób starszych i niepełnosprawnych | Arkady, Warszawa . | 1998 |
5 | Twarowski M. | Słońce w architekturze | Arkady, Warszawa . | 1996 |
6 | Witruwiusz | O Architekturze ksiąg dziesięć | Warszawa. | 1999 |
7 | Żórawski J. | O budowie formy architektonicznej | Arkady, Warszawa . | 1973 |
8 | Kiciński A. | Muzea : zagadnienia rozwoju i projektowania : polska perspektywa | Ofic.Wydaw.Politech.Warsz., Warszawa. | 2011 |
9 | Strong J.(red) | Theatre buildings : a design guide | Routledge, Abingdon. | 2010 |
1 | Kuryłowicz E. | Projektowanie uniwersalne. Udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym | CEBRON, Warszawa. | 1996 |
2 | Neufert E. | Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego. | Arkady, Warszawa. | 2011 |
3 | Korzeniewski W. | Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie 2019 : komentarz z ok. 200 rysunkami : poradnik | Polcen, Warszawa. | 2019 |
4 | Edwards B. | Libraries and learning resource centres | Architectural Press, Oxford. | 2009 |
1 | Norberg-Schulz Ch. | Bycie, przestrzeń i architektura | Warszawa. | 2000 |
2 | Norberg-Schulz, Ch. | Znaczenie w architekturze zachodu | Wydawnictwo Murator, Warszawa. | 1999 |
3 | Rasmussen Steen Eiler | Odczuwanie architektury | Wydawnictwo Murator. | 1999 |
4 | Kruszewski T. | Przestrzenie biblioteki : o symbolicznej, fizycznej i społecznej obecności instytucji | Wydaw.Nauk.Uniw.Mikołaja Kopernika, Toruń. | 2012 |
5 | Roth M., | Library architecture + design | Braun Publishing AG. | 2011 |
6 | Jodidio P. | Architecture now! Museums = Architektur heute Museen = L’architecture d’aujourd’hui! Musèes | Taschen, Cologne. | 2010 |
7 | Michalak H. | Garaże wielostanowiskowe : projektowanie i realizacja | Arkady, Warszawa. | 2009 |
8 | Michalak H. | Kształtowanie konstrukcyjno-przestrzenne garaży podziemnych na terenach silnie zurbanizowanych | Ofic.Wydaw.Politech.Warsz., Warszawa. | 2006 |
Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej, WBIŚA, kierunek Architektura
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: student ma rozszerzoną wiedzę w zakresie projektowania form zabudowy śródmiejskiej, zabudowy uzupełniającej, teorii i projektowania urbanistycznego
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi sporządzić dokumentację architektoniczną, potrafi zastosować w praktyce rozszerzoną wiedzę z budownictwa i materiałów budowlanych, zabudowy uzupełniającej i śródmiejskiej
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student ma świadomość roli jaką odgrywa znajomość projektowania architektonicznego
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | A.W1. Zna i rozumie projektowanie architektoniczne o różnych stopniach złożoności, od prostych zadań po obiekty o złożonej funkcji w skomplikowanym kontekście, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej i ich zespołów o różnej skali i złożoności w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W02+++ K_W03++ K_W05++ |
P7S_WG P7S_WK |
02 | A.W2. Zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie opracowywania zadań o różnej skali i stopniu złożoności, w szczególności: zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W02++ K_W06++ |
P7S_WG P7S_WK |
03 | A.W3. Zna i rozumie planowanie przestrzenne oraz narzędzia polityki przestrzennej | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W06++ |
P7S_WG P7S_WK |
04 | A.W4. Zna i rozumie zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W06+++ |
P7S_WG P7S_WK |
05 | A.W5. Zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W02++ K_W03++ K_W05+++ |
P7S_WG P7S_WK |
06 | A.W6. Zna i rozumie zaawansowane metody analiz, narzędzia, techniki i materiały niezbędne do przygotowania koncepcji projektowych w interdyscyplinarnym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy międzybranżowej | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W10+++ K_W12+++ |
P7S_WK |
07 | A.W7. Zna i rozumie podstawowe metody i techniki konserwacji, modernizacji i uzupełniania zabytkowych struktur | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W01+ |
P7S_WG |
08 | A.W8. Zna i rozumie interdyscyplinarny charakter projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz potrzebę integracji wiedzy z innych dziedzin, a także jej zastosowania w procesie projektowania we współpracy ze specjalistami z tych dziedzin | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W01++ K_W09++ K_W10+++ |
P7S_WG P7S_WK |
09 | A.U1. Potrafi zaprojektować prosty i złożony obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym lub przyjętym programem, uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników, kontekst przestrzenny i kulturowy, aspekty techniczne i pozatechniczne | projekt indywidualny | obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu |
K_U01++ K_U02+++ |
P7S_UK P7S_UW |
10 | A.U2. Potrafi zaprojektować prosty i złożony zespół urbanistyczny | projekt indywidualny | obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu |
K_U01++ K_U02++ |
P7S_UK P7S_UW |
11 | A.U3. Potrafi sporządzać opracowania planistyczne dotyczące zagospodarowania przestrzennego i interpretować je w zakresie koniecznym do projektowania w skali urbanistycznej i architektonicznej | projekt indywidualny | obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu |
K_U01++ |
P7S_UK P7S_UW |
12 | A.U4. Potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; formułować wnioski do projektowania i planowania przestrzennego, prognozować procesy przekształceń struktury osadniczej miast i wsi, oraz przewidywać skutki społeczne tych przekształceń | projekt indywidualny | obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu |
K_U01++ |
P7S_UK P7S_UW |
13 | A.U5. Potrafi ocenić przydatność zaawansowanych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych i złożonych zadań inżynierskich, typowych dla architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego oraz wybierać i stosować właściwe metody i narzędzia w projektowaniu | projekt indywidualny | obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu |
K_U02++ |
P7S_UW |
14 | A.U6. Potrafi opracować konserwatorską koncepcję projektową przekształceń struktury architektoniczno-urbanistycznej o wartościach kulturowych z uwzględnieniem ochrony tych wartości oraz właściwych metod i technik, zgodnie z przyjętym programem uwzględniającym aspekty pozatechniczne | projekt indywidualny | obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu |
K_U02+ |
P7S_UW |
15 | A.U7. Potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny projektu i sposobu jego realizacji w zakresie modernizacji i uzupełnień struktur architektoniczno-urbanistycznych o wartościach kulturowych | projekt indywidualny | obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu |
K_U01++ K_U02+ |
P7S_UK P7S_UW |
16 | A.U8. Potrafi myśleć w sposób twórczy i działać, uwzględniając złożone i wieloaspektowe uwarunkowania działalności projektowej, a także wyrażać własne koncepcje artystyczne w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym | projekt indywidualny | obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu |
K_U02+++ K_U03+ |
P7S_UK P7S_UW |
17 | A.U9. Potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej, szczegółowej analizy oraz wyciągać z nich wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie oraz wykazywać ich związek z procesem projektowym, opierając się na dostępnym dorobku naukowym w dyscyplinie | projekt indywidualny | obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu |
K_U01++ |
P7S_UK P7S_UW |
18 | A.U10. Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym i interdyscyplinarnym w zakresie właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego | projekt indywidualny | obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu |
K_U03++ |
P7S_UK |
19 | A.U11. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w tym ze specjalistami z innych branż, a także podejmować wiodącą rolę w takich zespołach | projekt indywidualny | obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu |
K_U02+ |
P7S_UW |
20 | A.U12. Potrafi oszacować czas potrzebny na realizację złożonego zadania projektowego | projekt indywidualny | obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu |
K_U02+ |
P7S_UW |
21 | A.U13. Potrafi formułować nowe pomysły i hipotezy, analizować i testować nowości związane z problemami inżynierskimi i problemami badawczymi w zakresie projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego | projekt indywidualny | obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu |
K_U01++ |
P7S_UK P7S_UW |
22 | A.U14. Potrafi wykonać dokumentację architektoniczno-budowlaną w odpowiednich skalach w nawiązaniu do koncepcyjnego projektu architektonicznego | projekt indywidualny | obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu |
K_U01++ K_U02++ |
P7S_UK P7S_UW |
23 | A.U15. Potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym | projekt indywidualny | obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu |
K_U02+++ |
P7S_UW |
24 | A.S1. Jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych | projekt indywidualny | obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu |
K_K01+ |
P7S_KO P7S_KR |
25 | A.S2. Jest gotów do publicznych wystąpień i prezentacji | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_K01+ |
P7S_KO P7S_KR |
26 | A.S3. Jest gotów do podjęcia roli koordynatora działań w procesie projektowym, zarządzania pracą w zespole oraz wykorzystania umiejętności interpersonalnych (rozwiązywanie konfliktów, umiejętność negocjacji, delegowanie zadań), podporządkowania się zasadom pracy w zespole i brania odpowiedzialności za wspólne zadania i projekty | projekt indywidualny | obserwacja wykonawstwa |
K_K01++ |
P7S_KO P7S_KR |
27 | A.S4. Jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_K01++ |
P7S_KO P7S_KR |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W01, P01-P60 | MEK01 MEK05 MEK06 MEK09 MEK12 MEK16 MEK19 MEK20 MEK21 MEK22 MEK25 MEK26 | |
2 | TK02 | W02, P04-P52 | MEK01 MEK06 MEK16 MEK24 | |
2 | TK03 | W03, W04, P08-P60 | MEK02 MEK03 MEK04 MEK06 MEK07 MEK09 MEK10 MEK11 MEK12 MEK14 MEK15 MEK17 MEK18 MEK27 | |
2 | TK04 | W05, P01-P30 | MEK01 MEK05 | |
2 | TK05 | W06, P04-P42 | MEK01 MEK05 MEK09 | |
2 | TK06 | W07, W08, P04-P60 | MEK01 MEK05 MEK09 MEK13 MEK16 MEK23 MEK27 | |
2 | TK07 | W09, W10 | MEK01 | |
2 | TK08 | W11, W12 | ||
2 | TK09 | W13, W14 | MEK01 MEK06 MEK08 | |
2 | TK10 | W15 | MEK01 MEK06 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 8.00 godz./sem. |
|
Projekt/Seminarium (sem. 2) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
60.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
50.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 10.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
5.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
3.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 2) | Przygotowanie do egzaminu:
15.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
3.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Ocena z egzaminu pisemnego w formie eseju, lub krótkich ustrukturyzowanych pytań, lub testu wielokrotnego wyboru (MCQ – Multiple Choice Questions), lub testu wielokrotnej odpowiedzi (MRQ – Multiple Response Questions), lub testu wyboru (Tak/Nie), lub testu dopasowania odpowiedzi. |
Projekt/Seminarium | Ocena za projekt: cześć oceny stanowią wartości merytoryczne: oryginalność koncepcji, wartości artystyczne projektu, prawidłowość rozwiązań: część oceny stanowią walory graficzne opracowania, czytelność prezentacji projektu i estetyka; ocena części opisowej i zawarte w niej wartości merytoryczne |
Ocena końcowa | Ocena końcowa jest to średnia ważona ocen z projektu końcowego i egzaminu pisemnego. Waga egzaminu pisemnego - 0,3, projektu - 0,7. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | K. Kozłowska | Poczucie bezpieczeństwa w przestrzeni miejskiej w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju | 2022 |
2 | A. Gigato; K. Kozłowska; P. Peinado; S. Rybka | Problem-based learning as a mean for restoring social functions to groups alienated from urban space | 2020 |
3 | G. Dombay; K. Kozłowska; A. Rybka | Shaping relations between natural and artificial landscapes on the example of selected riverside cities: Budapest and Rzeszow | 2019 |