logo
Karta przedmiotu
logo

Projektowanie architektoniczne - użyteczność publiczna

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: nopub: BLOK 1, nopub: BLOK 2, nopub: BLOK 3

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury

Kod zajęć: 6582

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P60 / 6 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: mgr inż. arch. Karolina Kozłowska

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zdobycie umiejętności projektowania wybranego obiektu użyteczności publicznej

Ogólne informacje o zajęciach: Nauka projektowania architektonicznego w zakresie użyteczności publicznej

Materiały dydaktyczne: prezentacje do wykładów, przezrocza, laptop z odpowiednim oprogramowaniem, narzędzia rysunkowe

Inne: Prawo Budowlane oraz obowiązujące rozporządzenia, akty prawne i normy.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Crouch S., Shaftoe H., Fleming R. Bezpieczne mieszkanie, dom i osiedle Arkady, Warszawa. 2001
2 Harbison R. Zbudowane, niezbudowane i nie do zbudowania; w poszukiwaniu znaczenia architektonicznego Murator, Warszawa . 2001
3 Latour S., Szymski A. Rozwój współczesnej myśli architektonicznej PWN, Warszawa . 1985
4 Meyer-Bohe W. Budownictwo dla osób starszych i niepełnosprawnych Arkady, Warszawa . 1998
5 Twarowski M. Słońce w architekturze Arkady, Warszawa . 1996
6 Witruwiusz O Architekturze ksiąg dziesięć Warszawa. 1999
7 Żórawski J. O budowie formy architektonicznej Arkady, Warszawa . 1973
8 Kiciński A. Muzea : zagadnienia rozwoju i projektowania : polska perspektywa Ofic.Wydaw.Politech.Warsz., Warszawa. 2011
9 Strong J.(red) Theatre buildings : a design guide Routledge, Abingdon. 2010
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Kuryłowicz E. Projektowanie uniwersalne. Udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym CEBRON, Warszawa. 1996
2 Neufert E. Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego. Arkady, Warszawa. 2011
3 Korzeniewski W. Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie 2019 : komentarz z ok. 200 rysunkami : poradnik Polcen, Warszawa. 2019
4 Edwards B. Libraries and learning resource centres Architectural Press, Oxford. 2009
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Norberg-Schulz Ch. Bycie, przestrzeń i architektura Warszawa. 2000
2 Norberg-Schulz, Ch. Znaczenie w architekturze zachodu Wydawnictwo Murator, Warszawa. 1999
3 Rasmussen Steen Eiler Odczuwanie architektury Wydawnictwo Murator. 1999
4 Kruszewski T. Przestrzenie biblioteki : o symbolicznej, fizycznej i społecznej obecności instytucji Wydaw.Nauk.Uniw.Mikołaja Kopernika, Toruń. 2012
5 Roth M., Library architecture + design Braun Publishing AG. 2011
6 Jodidio P. Architecture now! Museums = Architektur heute Museen = L’architecture d’aujourd’hui! Musèes Taschen, Cologne. 2010
7 Michalak H. Garaże wielostanowiskowe : projektowanie i realizacja Arkady, Warszawa. 2009
8 Michalak H. Kształtowanie konstrukcyjno-przestrzenne garaży podziemnych na terenach silnie zurbanizowanych Ofic.Wydaw.Politech.Warsz., Warszawa. 2006

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej, WBIŚA, kierunek Architektura

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: student ma rozszerzoną wiedzę w zakresie projektowania form zabudowy śródmiejskiej, zabudowy uzupełniającej, teorii i projektowania urbanistycznego

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi sporządzić dokumentację architektoniczną, potrafi zastosować w praktyce rozszerzoną wiedzę z budownictwa i materiałów budowlanych, zabudowy uzupełniającej i śródmiejskiej

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student ma świadomość roli jaką odgrywa znajomość projektowania architektonicznego

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 A.W1. Zna i rozumie projektowanie architektoniczne o różnych stopniach złożoności, od prostych zadań po obiekty o złożonej funkcji w skomplikowanym kontekście, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej i ich zespołów o różnej skali i złożoności w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim wykład egzamin cz. pisemna K_W02+++
K_W03++
K_W05++
P7S_WG
P7S_WK
02 A.W2. Zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie opracowywania zadań o różnej skali i stopniu złożoności, w szczególności: zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań wykład egzamin cz. pisemna K_W02++
K_W06++
P7S_WG
P7S_WK
03 A.W3. Zna i rozumie planowanie przestrzenne oraz narzędzia polityki przestrzennej wykład egzamin cz. pisemna K_W06++
P7S_WG
P7S_WK
04 A.W4. Zna i rozumie zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego wykład egzamin cz. pisemna K_W06+++
P7S_WG
P7S_WK
05 A.W5. Zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami wykład egzamin cz. pisemna K_W02++
K_W03++
K_W05+++
P7S_WG
P7S_WK
06 A.W6. Zna i rozumie zaawansowane metody analiz, narzędzia, techniki i materiały niezbędne do przygotowania koncepcji projektowych w interdyscyplinarnym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy międzybranżowej wykład egzamin cz. pisemna K_W10+++
K_W12+++
P7S_WK
07 A.W7. Zna i rozumie podstawowe metody i techniki konserwacji, modernizacji i uzupełniania zabytkowych struktur wykład egzamin cz. pisemna K_W01+
P7S_WG
08 A.W8. Zna i rozumie interdyscyplinarny charakter projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz potrzebę integracji wiedzy z innych dziedzin, a także jej zastosowania w procesie projektowania we współpracy ze specjalistami z tych dziedzin wykład egzamin cz. pisemna K_W01++
K_W09++
K_W10+++
P7S_WG
P7S_WK
09 A.U1. Potrafi zaprojektować prosty i złożony obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym lub przyjętym programem, uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników, kontekst przestrzenny i kulturowy, aspekty techniczne i pozatechniczne projekt indywidualny obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu K_U01++
K_U02+++
P7S_UK
P7S_UW
10 A.U2. Potrafi zaprojektować prosty i złożony zespół urbanistyczny projekt indywidualny obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu K_U01++
K_U02++
P7S_UK
P7S_UW
11 A.U3. Potrafi sporządzać opracowania planistyczne dotyczące zagospodarowania przestrzennego i interpretować je w zakresie koniecznym do projektowania w skali urbanistycznej i architektonicznej projekt indywidualny obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu K_U01++
P7S_UK
P7S_UW
12 A.U4. Potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; formułować wnioski do projektowania i planowania przestrzennego, prognozować procesy przekształceń struktury osadniczej miast i wsi, oraz przewidywać skutki społeczne tych przekształceń projekt indywidualny obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu K_U01++
P7S_UK
P7S_UW
13 A.U5. Potrafi ocenić przydatność zaawansowanych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych i złożonych zadań inżynierskich, typowych dla architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego oraz wybierać i stosować właściwe metody i narzędzia w projektowaniu projekt indywidualny obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu K_U02++
P7S_UW
14 A.U6. Potrafi opracować konserwatorską koncepcję projektową przekształceń struktury architektoniczno-urbanistycznej o wartościach kulturowych z uwzględnieniem ochrony tych wartości oraz właściwych metod i technik, zgodnie z przyjętym programem uwzględniającym aspekty pozatechniczne projekt indywidualny obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu K_U02+
P7S_UW
15 A.U7. Potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny projektu i sposobu jego realizacji w zakresie modernizacji i uzupełnień struktur architektoniczno-urbanistycznych o wartościach kulturowych projekt indywidualny obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu K_U01++
K_U02+
P7S_UK
P7S_UW
16 A.U8. Potrafi myśleć w sposób twórczy i działać, uwzględniając złożone i wieloaspektowe uwarunkowania działalności projektowej, a także wyrażać własne koncepcje artystyczne w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym projekt indywidualny obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu K_U02+++
K_U03+
P7S_UK
P7S_UW
17 A.U9. Potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej, szczegółowej analizy oraz wyciągać z nich wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie oraz wykazywać ich związek z procesem projektowym, opierając się na dostępnym dorobku naukowym w dyscyplinie projekt indywidualny obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu K_U01++
P7S_UK
P7S_UW
18 A.U10. Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym i interdyscyplinarnym w zakresie właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego projekt indywidualny obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu K_U03++
P7S_UK
19 A.U11. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w tym ze specjalistami z innych branż, a także podejmować wiodącą rolę w takich zespołach projekt indywidualny obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu K_U02+
P7S_UW
20 A.U12. Potrafi oszacować czas potrzebny na realizację złożonego zadania projektowego projekt indywidualny obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu K_U02+
P7S_UW
21 A.U13. Potrafi formułować nowe pomysły i hipotezy, analizować i testować nowości związane z problemami inżynierskimi i problemami badawczymi w zakresie projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego projekt indywidualny obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu K_U01++
P7S_UK
P7S_UW
22 A.U14. Potrafi wykonać dokumentację architektoniczno-budowlaną w odpowiednich skalach w nawiązaniu do koncepcyjnego projektu architektonicznego projekt indywidualny obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu K_U01++
K_U02++
P7S_UK
P7S_UW
23 A.U15. Potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym projekt indywidualny obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu K_U02+++
P7S_UW
24 A.S1. Jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych projekt indywidualny obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu K_K01+
P7S_KO
P7S_KR
25 A.S2. Jest gotów do publicznych wystąpień i prezentacji projekt indywidualny prezentacja projektu K_K01+
P7S_KO
P7S_KR
26 A.S3. Jest gotów do podjęcia roli koordynatora działań w procesie projektowym, zarządzania pracą w zespole oraz wykorzystania umiejętności interpersonalnych (rozwiązywanie konfliktów, umiejętność negocjacji, delegowanie zadań), podporządkowania się zasadom pracy w zespole i brania odpowiedzialności za wspólne zadania i projekty projekt indywidualny obserwacja wykonawstwa K_K01++
P7S_KO
P7S_KR
27 A.S4. Jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy projekt indywidualny prezentacja projektu K_K01++
P7S_KO
P7S_KR

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Kształcenie w zakresie projektowania architektonicznego. Przekazanie wiedzy specjalistycznej z zakresu projektowania architektury. W01, P01-P60 MEK01 MEK05 MEK06 MEK09 MEK12 MEK16 MEK19 MEK20 MEK21 MEK22 MEK25 MEK26
2 TK02 Poznanie zasad projektowania obiektów dla programów produkcyjnych o problematyce technologicznej oraz obiektów wymagających dużych przykryć i ich architektury. Wyjaśnienie specjalistycznych pojęć z zakresu projektowania architektonicznego W02, P04-P52 MEK01 MEK06 MEK16 MEK24
2 TK03 Wpisanie architektury w otoczenie przestrzenne. Dążenie do zatarcia granicy między budynkiem, a otaczającym go terenem. Harmonijne połączenie kubatury budynku i tworzywa otaczającego. Połączenie obiekt – kontekst lokalizacji. Analiza sytuacji lokalizacyjnej i kontekstu kulturowego W03, W04, P08-P60 MEK02 MEK03 MEK04 MEK06 MEK07 MEK09 MEK10 MEK11 MEK12 MEK14 MEK15 MEK17 MEK18 MEK27
2 TK04 Określanie programu użytkowego obiektu. Architektoniczne studium detalu i wnętrza. W05, P01-P30 MEK01 MEK05
2 TK05 Budynek wielofunkcyjny - cechy. Wzajemnie powiązanie programów użytkowych w ramach obiektu. W06, P04-P42 MEK01 MEK05 MEK09
2 TK06 Zagadnienia projektowania środowiska zbudowanego odpowiadającego różnym potrzebom: mieszkania, pracy, życia publicznego, kontaktu społecznego. Problemy projektowania wybranych rodzajów obiektów użyteczności publicznej, muzeów, bibliotek, sal widowiskowych, szkół wyższych, zespołów sakralnych, obiektów handlowych, hoteli, obiektów przemysłowych, biurowych, sportowych. W07, W08, P04-P60 MEK01 MEK05 MEK09 MEK13 MEK16 MEK23 MEK27
2 TK07 Projektowe połączenie różnorodnych, komponentów strukturalnych w spójnie działający organizm. Architektura monumentalna. W09, W10 MEK01
2 TK08 Problemy warunków sytuacyjnych w zespołach miejskich, rozwiązywanie złożonych problemów funkcjonalnych masowego użytkowania, kształtowanie wnętrz monumentalnych. W11, W12
2 TK09 Problemy rozwiązań architektonicznych opartych o duże rozpiętości przekryć w zespołach miejskich W13, W14 MEK01 MEK06 MEK08
2 TK10 Rozwiązywanie współczesnego detalu architektury i konstrukcji. Uwzględnianie zagadnień technologicznych, widoczności, akustyki, oświetlenia, konstrukcyjno – budowlanych i instalacyjnych. W15 MEK01 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 8.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 60.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 50.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 3.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 15.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 3.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena z egzaminu pisemnego w formie eseju, lub krótkich ustrukturyzowanych pytań, lub testu wielokrotnego wyboru (MCQ – Multiple Choice Questions), lub testu wielokrotnej odpowiedzi (MRQ – Multiple Response Questions), lub testu wyboru (Tak/Nie), lub testu dopasowania odpowiedzi.
Projekt/Seminarium Ocena za projekt: cześć oceny stanowią wartości merytoryczne: oryginalność koncepcji, wartości artystyczne projektu, prawidłowość rozwiązań: część oceny stanowią walory graficzne opracowania, czytelność prezentacji projektu i estetyka; ocena części opisowej i zawarte w niej wartości merytoryczne
Ocena końcowa Ocena końcowa jest to średnia ważona ocen z projektu końcowego i egzaminu pisemnego. Waga egzaminu pisemnego - 0,3, projektu - 0,7.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Kozłowska Poczucie bezpieczeństwa w przestrzeni miejskiej w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju 2022
2 A. Gigato; K. Kozłowska; P. Peinado; S. Rybka Problem-based learning as a mean for restoring social functions to groups alienated from urban space 2020
3 G. Dombay; K. Kozłowska; A. Rybka Shaping relations between natural and artificial landscapes on the example of selected riverside cities: Budapest and Rzeszow 2019