logo
Karta przedmiotu
logo

Planowanie regionalne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: nopub: BLOK 1, nopub: BLOK 2, nopub: BLOK 3

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury

Kod zajęć: 6580

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 P30 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. Michał Proksa

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Uzyskanie pogłębionej wiedzy nt. zasad planowania przestrzeni w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem planowania regionalnego, umiejętności sporządzania projektów urbanistycznych i planistycznych mających znaczenie dla zrównoważonego rozwoju w skali regionalnej. Kompetencje te będą rozwijane w ramach pracy zespołowej.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia pogłębia i poszerza wiedzę studenta z zakresu kształtowania przestrzeni ze szczególnym uwzględnieniem skali regionalnej

Materiały dydaktyczne: Program i harmonogram zajęć

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Zuziak Z. Naukowe oblicze urbanistyki: Z notatek na temat modeli architektury miasta i gospodarowania przestrzenią [w:] Gzell S., (pod redakcją) Architektura, Urbanistyka, Nauka. Wydawnictwo Naukowe PWN. 2019
2 Zuziak Z. Konstrukcje urbanistyczne a planowanie metropolitalne E. Węcławowicz-Bilska (pod redakcją), Nowe idee w planowaniu rozwoju terytorialnego. Problemy obszarów metropolitalnych i wielkich miast, Politechnika Krakowska, Kraków. 2017
3 Kamiński Z.J. Podstawy planowania przestrzennego. aspekty teoretyczne Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice. 2020
4 Gzell S. Urbanistyka XXI wieku Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2020
5 Markowski T. Polityka urbanistyczna państwa – koncepcja, zakres i struktura instytucjonalna w systemie zintegrowanego zarządzania rozwojem Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN (0079-3507), nr 183, s. 89-101. 2018
6 Markowski T., Kudłacz T. Miejskie obszary funkcjonalne w świetle wybranych koncepcji teoretycznych - zarys problemu Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, (0079-3507), s. 17-30. 2017
7 Zuziak Z. Węzły miejskości a modele przestrzenne struktur miejskich. Z notatek nt. synergii w urbanistycznych konstrukcjach śródmieść Budownictwo i Architektura, t. 19 nr 3 . 2018
8 Solarek K. Urban Design in Town Planning. Current Issues and Dilemmas from the Polish and European Perspective Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2019
9 Wdowiarz-Bilska M. Techno-Polis. Idea. Struktura. Przestrzeń Politechnika Krakowska, Kraków . 2017
10 Martyniuk-Pęczek J., Martyniuk O., Parteka, T. Gniazda przedsiębiorczości w polskim modelu miasta krawędziowego Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk. 2018
11 Martyka A. Rewitalizacja nadbrzeży w Madrycie, Nowym Jorku i Londynie - wybrane przykłady Instytut Rozwoju Miast. 2017
12 Jessen J., Meyer U.M., Schneider J. Stadtmachen.eu. Urbanity and the Planning Culture in Europe Karl Kramer Verlag, Stuttgart; Wustenrot Stiftung, Ludwigsburg . 2008
13 Szulczewska B. Zielona infrastruktura Polska Akademia Nauk, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, Studia Tom CLXXXIX. 2018
14 Kobylarczyk J. Ocena jakości środowiska zamieszkania w wybranych miastach województwa podkarpackiego po okresie „transformacji” w pierwszej dekadzie XXI wieku Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki. 2013
15 Domański R. Gospodarka przestrzenna Wydawnictwo Naukowe PWN. 2002
16 Zuziak Z. Konstrukcje urbanistyczne miast przyszłości. Uwagi do dyskusji nad wizją rozwoju Rzeszowa Czasopismo Inżynierii Lądowej, Środowiska i Architektury / Journal of Civil Engineering, Environment and Architecture Kwartalnik, tom XXIV zeszyt 64 (nr 3/II/2017) lipiec -wrzesień. 2017
17 Widman H. (ed) Praca zbiorowa Smart City. Viennese Expertise Based on Science and Research Schmid Verlag. 2012

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza zakresu dotychczasowych kursów architektury i urbanistyki oraz planowania przestrzennego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności z zakresu projektowania prostych układów urbanistycznych oraz dokumentów planistycznych w skali ogólnej i miejscowej.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumie potrzebę pracy w grupie w interdyscyplinarnym zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 A.W1. Zna i rozumie projektowanie architektoniczne o różnych stopniach złożoności, od prostych zadań po obiekty o złożonej funkcji w skomplikowanym kontekście, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej i ich zespołów o różnej skali i złożoności w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim wykład, projekt projekt, prezentacja, egzamin K_W03+
P7S_WG
P7S_WK
02 A.W2. Zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie opracowywania zadań o różnej skali i stopniu złożoności, w szczególności: zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań wykład, projekt projekt, prezentacja, egzamin K_W03+
K_W06+
P7S_WG
P7S_WK
03 A.W3. Zna i rozumie planowanie przestrzenne oraz narzędzia polityki przestrzennej wykład, projekt projekt, prezentacja, egzamin K_W03+
K_W06+
K_W07+
P7S_WG
P7S_WK
04 A.W4. Zna i rozumie zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego wykład, projekt projekt, prezentacja, egzamin K_W03+
K_W11+
P7S_WG
P7S_WK
05 A.W5. Zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami wykład, projekt projekt, prezentacja, egzamin K_W06+
P7S_WG
P7S_WK
06 A.W6. Zna i rozumie zaawansowane metody analiz, narzędzia, techniki i materiały niezbędne do przygotowania koncepcji projektowych w interdyscyplinarnym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy międzybranżowej wykład, projekt projekt, prezentacja, egzamin K_W03+
K_W10+
P7S_WG
P7S_WK
07 A.W8. Zna i rozumie interdyscyplinarny charakter projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz potrzebę integracji wiedzy z innych dziedzin, a także jej zastosowania w procesie projektowania we współpracy ze specjalistami z tych dziedzin wykład, projekt projekt, prezentacja, egzamin K_W10+
P7S_WK
08 A.U1. Potrafi zaprojektować prosty i złożony obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym lub przyjętym programem, uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników, kontekst przestrzenny i kulturowy, aspekty techniczne i pozatechniczne wykład, projekt projekt, prezentacja K_W11+
K_U01+
P7S_UK
P7S_UW
P7S_WG
09 A.U2. Potrafi zaprojektować prosty i złożony zespół urbanistyczny wykład, projekt projekt, prezentacja K_W07+
P7S_WG
P7S_WK
10 A.U3. Potrafi sporządzać opracowania planistyczne dotyczące zagospodarowania przestrzennego i interpretować je w zakresie koniecznym do projektowania w skali urbanistycznej i architektonicznej wykład, projekt projekt, prezentacja, egzamin K_U03+
P7S_UK
11 A.U4. Potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; formułować wnioski do projektowania i planowania przestrzennego, prognozować procesy przekształceń struktury osadniczej miast i wsi, oraz przewidywać skutki społeczne tych przekształceń wykład, projekt projekt, prezentacja, egzamin K_U01+
K_U03+
P7S_UK
P7S_UW
12 A.U5. Potrafi ocenić przydatność zaawansowanych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych i złożonych zadań inżynierskich, typowych dla architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego oraz wybierać i stosować właściwe metody i narzędzia w projektowaniu wykład, projekt projekt, prezentacja K_U01+
K_U03+
P7S_UK
P7S_UW
13 A.U7. Potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny projektu i sposobu jego realizacji w zakresie modernizacji i uzupełnień struktur architektoniczno-urbanistycznych o wartościach kulturowych wykład, projekt projekt, prezentacja K_U01+
P7S_UK
P7S_UW
14 A.U8. Potrafi myśleć w sposób twórczy i działać, uwzględniając złożone i wieloaspektowe uwarunkowania działalności projektowej, a także wyrażać własne koncepcje artystyczne w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym wykład, projekt projekt, prezentacja K_U03+
P7S_UK
15 A.U9. Potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej, szczegółowej analizy oraz wyciągać z nich wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie oraz wykazywać ich związek z procesem projektowym, opierając się na dostępnym dorobku naukowym w dyscyplinie wykład, projekt projekt, prezentacja K_U01+
P7S_UK
P7S_UW
16 A.U10. Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym i interdyscyplinarnym w zakresie właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego projekt projekt, prezentacja K_U03+
P7S_UK
17 A.U11. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w tym ze specjalistami z innych branż, a także podejmować wiodącą rolę w takich zespołach projekt projekt, prezentacja K_U01+
P7S_UK
P7S_UW
18 A.U12. Potrafi oszacować czas potrzebny na realizację złożonego zadania projektowego projekt projekt, prezentacja K_U01+
P7S_UK
P7S_UW
19 A.U13. Potrafi formułować nowe pomysły i hipotezy, analizować i testować nowości związane z problemami inżynierskimi i problemami badawczymi w zakresie projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego projekt projekt, prezentacja K_U01+
P7S_UK
P7S_UW
20 A.U14. Potrafi wykonać dokumentację architektoniczno-budowlaną w odpowiednich skalach w nawiązaniu do koncepcyjnego projektu architektonicznego projekt projekt, prezentacja K_W06+
P7S_WG
P7S_WK
21 A.U15. Potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym projekt projekt, prezentacja K_U01+
P7S_UK
P7S_UW
22 A.S1. Jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych wykład, projekt projekt, prezentacja K_K02+
P7S_KO
23 A.S2. Jest gotów do publicznych wystąpień i prezentacji wykład, projekt prezentacja
24 A.S3. Jest gotów do podjęcia roli koordynatora działań w procesie projektowym, zarządzania pracą w zespole oraz wykorzystania umiejętności interpersonalnych (rozwiązywanie konfliktów, umiejętność negocjacji, delegowanie zadań), podporządkowania się zasadom pracy w zespole i brania odpowiedzialności za wspólne zadania i projekty wykład, projekt projekt, prezentacja K_K04+
P7S_KK
P7S_KR
25 A.S4. Jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy wykład, projekt projekt, prezentacja K_K03+
P7S_KO
P7S_KR

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Wiadomości wstępne. Cel i zarys problematyki kursu. Rozszerzenie wiedzy z zakresu planowania przestrzennego ze szczególnym uwzględnieniem skali regionalnej. Planowanie przestrzenne i regionalne jako narzędzie polityki przestrzennej państwa – ze szczególnym uwzględnieniem wzajemnych powiązań między polityką regionalną rządu a polityką przestrzenną samorządów na szczeblu regionalnym i lokalnym; wprowadzenie ogólne do systemu planowania rozwoju w Polsce. W01-W02, P01-P30 MEK01 MEK03 MEK04 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 MEK17 MEK18 MEK19 MEK22
1 TK02 Studia przypadków ilustrujących współczesne zasady planowania przestrzennego i regionalnego w Europie: Plan regionalny „Wielkiej Kopenhagi” na tle koncepcji regionalnej rozwoju regionu Oresund (układ regionalny Kopenhaga-Malmo); Plany rozwoju Amsterdamu i jego regionu metropolitalnego jako przykład współczesnego podejścia do planowaniu rozwoju w myśl doktryny zrównoważonego rozwoju. W03-W04, P01-P09 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK07 MEK17 MEK18 MEK19 MEK23 MEK24
1 TK03 Różnice w strukturze miast małych, średniej wielkości, dużych. Układy metropolitalne. Różne podejścia do projektowania w planowaniu przestrzennym i regionalnym. Relacje między planowaniem przestrzennym i społeczno-gospodarczym. Pojęcie przestrzeni społecznej i jego zastosowanie w planowaniu przestrzennym. W05-W06, P01-P30 MEK01 MEK02 MEK04 MEK06 MEK09 MEK10 MEK13 MEK20 MEK24
1 TK04 Miasto region jako systemy złożone; rola modelowania struktur przestrzennych w planowaniu przestrzennym na szczeblu regionalnym i lokalnym; rozwój układów komunikacyjnych a modele przestrzennej struktury miasta i jego obszaru funkcjonalnego; idea zielonej infrastruktury. Idea konstrukcji urbanistycznej: korytarze i węzły struktury przestrzennej miasta – modelowe interpretacje przestrzennej struktury obszaru funkcjonalnego miast dużych – na przykładzie Krakowa i Rzeszowa. W07-W08, P08-P16 MEK01 MEK02 MEK03 MEK12 MEK14 MEK15 MEK16 MEK18 MEK19 MEK23 MEK24
1 TK05 Gospodarka i ekonomika regionów. Techno-polis, klastry, innowacyjność. Idea Smart City; zasady równoważenia rozwoju; zasady zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do głównych systemów infrastrukturalnych miast i obszarów funkcjonalnych. W09-W10 MEK01 MEK03 MEK11 MEK12 MEK21
1 TK06 Planowanie strategiczne, marketing miast i regionów; rola projektów strategicznych w przebudowie i zrównoważonym sterowaniu zmianami w zagospodarowaniu przestrzennym układów osadniczych w różnych skalach. W11-W12 MEK02 MEK03 MEK04 MEK21 MEK25
1 TK07 Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju jako podstawowy dokument formułujący zasady polityki przestrzennej państwa; Obszary problemowe w Polsce. Sposoby przeciwdziałania ich marginalizacji. Planowanie przestrzenne a rewitalizacja obszarów zdegradowanych. W13-W14 MEK03 MEK05 MEK21
1 TK08 Specyfika wybranego regionu - województwo podkarpackie; Omówienie ważniejszych ustaleń Planu zagospodarowania Przestrzennego Województwa Podkarpackiego i Planu Zagospodarowania Przestrzennego Obszaru Funkcjonalnego Rzeszowa; Wpływ ustaleń polityki regionalnej na ustalenia Studium Uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Rzeszowa oraz miejscowych planów. W15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK21

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 1.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 1) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 20.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 5.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.
Egzamin ustny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena z egzaminu ustnego i pisemnego. W przypadku egzaminu pisemnego ma on formę eseju, lub krótkich ustrukturyzowanych pytań, lub testu wielokrotnego wyboru (MCQ – Multiple Choice Questions), lub testu wielokrotnej odpowiedzi (MRQ – Multiple Response Questions), lub testu wyboru (Tak/Nie), lub testu dopasowania odpowiedzi.
Projekt/Seminarium Ocena końcowa projektu semestralnego
Ocena końcowa Średnia arytmetyczna oceny z egzaminu (ocenionego pozytywnie) i projektu semestralnego (ocenionego pozytywnie)

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 M. Proksa Dzieje architektury i budownictwa w Polsce do połowy XVIII wieku: podręcznik dla studentów architektury, budownictwa i inżynierii środowiska 2023
2 M. Proksa; M. Zub Jeszcze raz o architekturze pałacu w Zarzeczu 2023
3 M. Proksa Architektura neogotyckich budowli sakralnych obrządku łacińskiego w Przemyślu 2022
4 M. Proksa Fazy budowy murowanego założenia zamkowego na Wzgórzu Zamkowym w Sandomierzu 2021
5 M. Proksa; M. Zub „Zapomniany” neoromański kościół w Zarzeczu – analiza architektoniczno-przestrzenna 2021
6 M. Proksa The Palace in Zarzecze in the History of Polish Romantic Architecture 2019