Cykl kształcenia: 2024/2025
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: nopub: BLOK 1, nopub: BLOK 2, nopub: BLOK 3
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury
Kod zajęć: 6580
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 P30 / 4 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. Michał Proksa
Główny cel kształcenia: Uzyskanie pogłębionej wiedzy nt. zasad planowania przestrzeni w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem planowania regionalnego, umiejętności sporządzania projektów urbanistycznych i planistycznych mających znaczenie dla zrównoważonego rozwoju w skali regionalnej. Kompetencje te będą rozwijane w ramach pracy zespołowej.
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia pogłębia i poszerza wiedzę studenta z zakresu kształtowania przestrzeni ze szczególnym uwzględnieniem skali regionalnej
Materiały dydaktyczne: Program i harmonogram zajęć
1 | Zuziak Z. | Naukowe oblicze urbanistyki: Z notatek na temat modeli architektury miasta i gospodarowania przestrzenią [w:] Gzell S., (pod redakcją) Architektura, Urbanistyka, Nauka. | Wydawnictwo Naukowe PWN. | 2019 |
2 | Zuziak Z. | Konstrukcje urbanistyczne a planowanie metropolitalne | E. Węcławowicz-Bilska (pod redakcją), Nowe idee w planowaniu rozwoju terytorialnego. Problemy obszarów metropolitalnych i wielkich miast, Politechnika Krakowska, Kraków. | 2017 |
3 | Kamiński Z.J. | Podstawy planowania przestrzennego. aspekty teoretyczne | Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice. | 2020 |
4 | Gzell S. | Urbanistyka XXI wieku | Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | 2020 |
5 | Markowski T. | Polityka urbanistyczna państwa – koncepcja, zakres i struktura instytucjonalna w systemie zintegrowanego zarządzania rozwojem | Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN (0079-3507), nr 183, s. 89-101. | 2018 |
6 | Markowski T., Kudłacz T. | Miejskie obszary funkcjonalne w świetle wybranych koncepcji teoretycznych - zarys problemu | Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, (0079-3507), s. 17-30. | 2017 |
7 | Zuziak Z. | Węzły miejskości a modele przestrzenne struktur miejskich. Z notatek nt. synergii w urbanistycznych konstrukcjach śródmieść | Budownictwo i Architektura, t. 19 nr 3 . | 2018 |
8 | Solarek K. | Urban Design in Town Planning. Current Issues and Dilemmas from the Polish and European Perspective | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. | 2019 |
9 | Wdowiarz-Bilska M. | Techno-Polis. Idea. Struktura. Przestrzeń | Politechnika Krakowska, Kraków . | 2017 |
10 | Martyniuk-Pęczek J., Martyniuk O., Parteka, T. | Gniazda przedsiębiorczości w polskim modelu miasta krawędziowego | Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk. | 2018 |
11 | Martyka A. | Rewitalizacja nadbrzeży w Madrycie, Nowym Jorku i Londynie - wybrane przykłady | Instytut Rozwoju Miast. | 2017 |
12 | Jessen J., Meyer U.M., Schneider J. | Stadtmachen.eu. Urbanity and the Planning Culture in Europe | Karl Kramer Verlag, Stuttgart; Wustenrot Stiftung, Ludwigsburg . | 2008 |
13 | Szulczewska B. | Zielona infrastruktura | Polska Akademia Nauk, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, Studia Tom CLXXXIX. | 2018 |
14 | Kobylarczyk J. | Ocena jakości środowiska zamieszkania w wybranych miastach województwa podkarpackiego po okresie „transformacji” w pierwszej dekadzie XXI wieku | Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki. | 2013 |
15 | Domański R. | Gospodarka przestrzenna | Wydawnictwo Naukowe PWN. | 2002 |
16 | Zuziak Z. | Konstrukcje urbanistyczne miast przyszłości. Uwagi do dyskusji nad wizją rozwoju Rzeszowa | Czasopismo Inżynierii Lądowej, Środowiska i Architektury / Journal of Civil Engineering, Environment and Architecture Kwartalnik, tom XXIV zeszyt 64 (nr 3/II/2017) lipiec -wrzesień. | 2017 |
17 | Widman H. (ed) Praca zbiorowa | Smart City. Viennese Expertise Based on Science and Research | Schmid Verlag. | 2012 |
Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza zakresu dotychczasowych kursów architektury i urbanistyki oraz planowania przestrzennego.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności z zakresu projektowania prostych układów urbanistycznych oraz dokumentów planistycznych w skali ogólnej i miejscowej.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumie potrzebę pracy w grupie w interdyscyplinarnym zespole.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | A.W1. Zna i rozumie projektowanie architektoniczne o różnych stopniach złożoności, od prostych zadań po obiekty o złożonej funkcji w skomplikowanym kontekście, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej i ich zespołów o różnej skali i złożoności w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim | wykład, projekt | projekt, prezentacja, egzamin |
K_W03+ |
P7S_WG P7S_WK |
02 | A.W2. Zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie opracowywania zadań o różnej skali i stopniu złożoności, w szczególności: zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań | wykład, projekt | projekt, prezentacja, egzamin |
K_W03+ K_W06+ |
P7S_WG P7S_WK |
03 | A.W3. Zna i rozumie planowanie przestrzenne oraz narzędzia polityki przestrzennej | wykład, projekt | projekt, prezentacja, egzamin |
K_W03+ K_W06+ K_W07+ |
P7S_WG P7S_WK |
04 | A.W4. Zna i rozumie zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego | wykład, projekt | projekt, prezentacja, egzamin |
K_W03+ K_W11+ |
P7S_WG P7S_WK |
05 | A.W5. Zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami | wykład, projekt | projekt, prezentacja, egzamin |
K_W06+ |
P7S_WG P7S_WK |
06 | A.W6. Zna i rozumie zaawansowane metody analiz, narzędzia, techniki i materiały niezbędne do przygotowania koncepcji projektowych w interdyscyplinarnym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy międzybranżowej | wykład, projekt | projekt, prezentacja, egzamin |
K_W03+ K_W10+ |
P7S_WG P7S_WK |
07 | A.W8. Zna i rozumie interdyscyplinarny charakter projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz potrzebę integracji wiedzy z innych dziedzin, a także jej zastosowania w procesie projektowania we współpracy ze specjalistami z tych dziedzin | wykład, projekt | projekt, prezentacja, egzamin |
K_W10+ |
P7S_WK |
08 | A.U1. Potrafi zaprojektować prosty i złożony obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym lub przyjętym programem, uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników, kontekst przestrzenny i kulturowy, aspekty techniczne i pozatechniczne | wykład, projekt | projekt, prezentacja |
K_W11+ K_U01+ |
P7S_UK P7S_UW P7S_WG |
09 | A.U2. Potrafi zaprojektować prosty i złożony zespół urbanistyczny | wykład, projekt | projekt, prezentacja |
K_W07+ |
P7S_WG P7S_WK |
10 | A.U3. Potrafi sporządzać opracowania planistyczne dotyczące zagospodarowania przestrzennego i interpretować je w zakresie koniecznym do projektowania w skali urbanistycznej i architektonicznej | wykład, projekt | projekt, prezentacja, egzamin |
K_U03+ |
P7S_UK |
11 | A.U4. Potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; formułować wnioski do projektowania i planowania przestrzennego, prognozować procesy przekształceń struktury osadniczej miast i wsi, oraz przewidywać skutki społeczne tych przekształceń | wykład, projekt | projekt, prezentacja, egzamin |
K_U01+ K_U03+ |
P7S_UK P7S_UW |
12 | A.U5. Potrafi ocenić przydatność zaawansowanych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych i złożonych zadań inżynierskich, typowych dla architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego oraz wybierać i stosować właściwe metody i narzędzia w projektowaniu | wykład, projekt | projekt, prezentacja |
K_U01+ K_U03+ |
P7S_UK P7S_UW |
13 | A.U7. Potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny projektu i sposobu jego realizacji w zakresie modernizacji i uzupełnień struktur architektoniczno-urbanistycznych o wartościach kulturowych | wykład, projekt | projekt, prezentacja |
K_U01+ |
P7S_UK P7S_UW |
14 | A.U8. Potrafi myśleć w sposób twórczy i działać, uwzględniając złożone i wieloaspektowe uwarunkowania działalności projektowej, a także wyrażać własne koncepcje artystyczne w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym | wykład, projekt | projekt, prezentacja |
K_U03+ |
P7S_UK |
15 | A.U9. Potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej, szczegółowej analizy oraz wyciągać z nich wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie oraz wykazywać ich związek z procesem projektowym, opierając się na dostępnym dorobku naukowym w dyscyplinie | wykład, projekt | projekt, prezentacja |
K_U01+ |
P7S_UK P7S_UW |
16 | A.U10. Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym i interdyscyplinarnym w zakresie właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego | projekt | projekt, prezentacja |
K_U03+ |
P7S_UK |
17 | A.U11. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w tym ze specjalistami z innych branż, a także podejmować wiodącą rolę w takich zespołach | projekt | projekt, prezentacja |
K_U01+ |
P7S_UK P7S_UW |
18 | A.U12. Potrafi oszacować czas potrzebny na realizację złożonego zadania projektowego | projekt | projekt, prezentacja |
K_U01+ |
P7S_UK P7S_UW |
19 | A.U13. Potrafi formułować nowe pomysły i hipotezy, analizować i testować nowości związane z problemami inżynierskimi i problemami badawczymi w zakresie projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego | projekt | projekt, prezentacja |
K_U01+ |
P7S_UK P7S_UW |
20 | A.U14. Potrafi wykonać dokumentację architektoniczno-budowlaną w odpowiednich skalach w nawiązaniu do koncepcyjnego projektu architektonicznego | projekt | projekt, prezentacja |
K_W06+ |
P7S_WG P7S_WK |
21 | A.U15. Potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym | projekt | projekt, prezentacja |
K_U01+ |
P7S_UK P7S_UW |
22 | A.S1. Jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych | wykład, projekt | projekt, prezentacja |
K_K02+ |
P7S_KO |
23 | A.S2. Jest gotów do publicznych wystąpień i prezentacji | wykład, projekt | prezentacja | ||
24 | A.S3. Jest gotów do podjęcia roli koordynatora działań w procesie projektowym, zarządzania pracą w zespole oraz wykorzystania umiejętności interpersonalnych (rozwiązywanie konfliktów, umiejętność negocjacji, delegowanie zadań), podporządkowania się zasadom pracy w zespole i brania odpowiedzialności za wspólne zadania i projekty | wykład, projekt | projekt, prezentacja |
K_K04+ |
P7S_KK P7S_KR |
25 | A.S4. Jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy | wykład, projekt | projekt, prezentacja |
K_K03+ |
P7S_KO P7S_KR |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01-W02, P01-P30 | MEK01 MEK03 MEK04 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 MEK17 MEK18 MEK19 MEK22 | |
1 | TK02 | W03-W04, P01-P09 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK07 MEK17 MEK18 MEK19 MEK23 MEK24 | |
1 | TK03 | W05-W06, P01-P30 | MEK01 MEK02 MEK04 MEK06 MEK09 MEK10 MEK13 MEK20 MEK24 | |
1 | TK04 | W07-W08, P08-P16 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK12 MEK14 MEK15 MEK16 MEK18 MEK19 MEK23 MEK24 | |
1 | TK05 | W09-W10 | MEK01 MEK03 MEK11 MEK12 MEK21 | |
1 | TK06 | W11-W12 | MEK02 MEK03 MEK04 MEK21 MEK25 | |
1 | TK07 | W13-W14 | MEK03 MEK05 MEK21 | |
1 | TK08 | W15 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK21 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
1.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem. |
|
Projekt/Seminarium (sem. 1) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
20.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 10.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 1) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 1) | Przygotowanie do egzaminu:
5.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
1.00 godz./sem. Egzamin ustny: 1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Ocena z egzaminu ustnego i pisemnego. W przypadku egzaminu pisemnego ma on formę eseju, lub krótkich ustrukturyzowanych pytań, lub testu wielokrotnego wyboru (MCQ – Multiple Choice Questions), lub testu wielokrotnej odpowiedzi (MRQ – Multiple Response Questions), lub testu wyboru (Tak/Nie), lub testu dopasowania odpowiedzi. |
Projekt/Seminarium | Ocena końcowa projektu semestralnego |
Ocena końcowa | Średnia arytmetyczna oceny z egzaminu (ocenionego pozytywnie) i projektu semestralnego (ocenionego pozytywnie) |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | M. Proksa | Dzieje architektury i budownictwa w Polsce do połowy XVIII wieku: podręcznik dla studentów architektury, budownictwa i inżynierii środowiska | 2023 |
2 | M. Proksa; M. Zub | Jeszcze raz o architekturze pałacu w Zarzeczu | 2023 |
3 | M. Proksa | Architektura neogotyckich budowli sakralnych obrządku łacińskiego w Przemyślu | 2022 |
4 | M. Proksa | Fazy budowy murowanego założenia zamkowego na Wzgórzu Zamkowym w Sandomierzu | 2021 |
5 | M. Proksa; M. Zub | „Zapomniany” neoromański kościół w Zarzeczu – analiza architektoniczno-przestrzenna | 2021 |
6 | M. Proksa | The Palace in Zarzecze in the History of Polish Romantic Architecture | 2019 |