Cykl kształcenia: 2024/2025
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: nopub: BLOK 1, nopub: BLOK 2, nopub: BLOK 3
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury
Kod zajęć: 6576
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 P60 / 5 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. Beata Walicka-Góral
Główny cel kształcenia: Uzyskanie wiedzy na temat zasad projektowania zespołu urbanistycznego w śródmieściu. Zdobycie umiejętności w zakresie analiz urbanistycznych, definiowania założeń programowo-przestrzennych i tworzenia optymalnej koncepcji zagospodarowania i zabudowy terenów miejskim z uwzględnieniem zasad kompozycji urbanistycznej i kształtowania optymalnego wizerunku miasta z szczególnym uwzględnieniem śródmieścia. Uzyskanie kompetencji pracy w zespole.
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia poszerza wiedzę studenta na temat projektowania urbanistycznego ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania przestrzeni śródmieścia miasta.
Materiały dydaktyczne: prezentacje do wykładów, laptop z odpowiednim oprogramowaniem, narzędzia rysunkowe
Inne: Obowiązujące Rozporzadzenia, akty prawne i normy. Mapy miasta Rzeszowa 1 : 10000
1 | Christopher Alexander | Język wzorców | Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | 2008 |
2 | Léon Krier | Architektura wspólnoty | Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria. | 2011 |
3 | Kazimierz Wejchert | Elementy kompozycji urbanistycznej | Arkady Warszawa. | 1984. |
4 | J.M. Chmielewski | Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast | OWPW. | 2010 |
5 | Jan Gehl | Życie między budynkami | Wydawnictwo RAM. | 2009 |
6 | Kevin Lynch | Obraz miasta | Archi Volta Kraków. | 2011 |
7 | W. Czarnecki | Planowanie Miast i Osiedli | Państwowe Wydawnictwo Naukowe . | 1965 |
8 | Jan Gehl | Miasta dla Ludzi | Wydawnictwo RAM. | 2014 |
9 | Aleksander Wallis | Miasto i przestrzeń | Wydawnictwo PWN. | 1977 |
10 | Aleksander Wallis | Informacja i gwar | Państwowy Instytut Wydawniczy. | 1979 |
11 | Zbigniew Zuziak | Strategie rewitalizacji przestrzeni śródmiejskiej | Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. | 1998 |
1 | Sławomir Gzel | Wykłady o współczesnej urbanistyce | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. | 2015 |
Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej, WBIŚiA, kierunek Architektura
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student ma rozszerzoną wiedze z zakresu projektowania urbanistycznego, kompozycji urbanistycznej i przekształceń przestrzennych.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Posiada umiejętności sporządzania opracowań urbanistycznych, potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę z projektowania urbanistycznego w skali miasta i śródmieścia.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student ma świadomość roli jaką odgrywa znajomość projektowania urbanistycznego.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | A.W1. Zna i rozumie projektowanie architektoniczne o różnych stopniach złożoności, od prostych zadań po obiekty o złożonej funkcji w skomplikowanym kontekście, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej i ich zespołów o różnej skali i złożoności w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W02++ K_W03+++ K_W07++ K_W09++ |
P7S_WG P7S_WK |
02 | A.W2. Zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie opracowywania zadań o różnej skali i stopniu złożoności, w szczególności: zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W02++ K_W06+++ |
P7S_WG P7S_WK |
03 | A.W4. Zna i rozumie zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W06+++ K_W11++ |
P7S_WG P7S_WK |
04 | A.W5. Zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W02++ K_W03+++ K_W06++ K_W09+ |
P7S_WG P7S_WK |
05 | A.W6. Zna i rozumie zaawansowane metody analiz, narzędzia, techniki i materiały niezbędne do przygotowania koncepcji projektowych w interdyscyplinarnym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy międzybranżowej | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W02++ K_W03++ K_W11++ |
P7S_WG P7S_WK |
06 | A.W7. Zna i rozumie podstawowe metody i techniki konserwacji, modernizacji i uzupełniania zabytkowych struktur | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W02++ K_W07++ |
P7S_WG P7S_WK |
07 | A.W8. Zna i rozumie interdyscyplinarny charakter projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz potrzebę integracji wiedzy z innych dziedzin, a także jej zastosowania w procesie projektowania we współpracy ze specjalistami z tych dziedzin | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W03++ K_W07++ K_W11++ |
P7S_WG P7S_WK |
08 | A.U2. Potrafi zaprojektować prosty i złożony zespół urbanistyczny | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_U01+++ K_U05++ |
P7S_UK P7S_UO P7S_UU P7S_UW |
09 | A.U3. Potrafi sporządzać opracowania planistyczne dotyczące zagospodarowania przestrzennego i interpretować je w zakresie koniecznym do projektowania w skali urbanistycznej i architektonicznej | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_U01++ K_U02++ |
P7S_UK P7S_UW |
10 | A.U4. Potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; formułować wnioski do projektowania i planowania przestrzennego, prognozować procesy przekształceń struktury osadniczej miast i wsi, oraz przewidywać skutki społeczne tych przekształceń | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_U01++ |
P7S_UK P7S_UW |
11 | A.U5. Potrafi ocenić przydatność zaawansowanych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych i złożonych zadań inżynierskich, typowych dla architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego oraz wybierać i stosować właściwe metody i narzędzia w projektowaniu | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_U01++ |
P7S_UK P7S_UW |
12 | A.U7. Potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny projektu i sposobu jego realizacji w zakresie modernizacji i uzupełnień struktur architektoniczno-urbanistycznych o wartościach kulturowych | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_U01+++ |
P7S_UK P7S_UW |
13 | A.U8. Potrafi myśleć w sposób twórczy i działać, uwzględniając złożone i wieloaspektowe uwarunkowania działalności projektowej, a także wyrażać własne koncepcje artystyczne w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_U01++ K_U02++ |
P7S_UK P7S_UW |
14 | A.U9. Potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej, szczegółowej analizy oraz wyciągać z nich wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie oraz wykazywać ich związek z procesem projektowym, opierając się na dostępnym dorobku naukowym w dyscyplinie | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_U04++ |
P7S_UK P7S_UU P7S_UW |
15 | A.U10. Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym i interdyscyplinarnym w zakresie właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_U02+++ K_U05++ |
P7S_UO P7S_UU P7S_UW |
16 | A.U12. Potrafi oszacować czas potrzebny na realizację złożonego zadania projektowego | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_U01++ |
P7S_UK P7S_UW |
17 | A.U15. Potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_U01++ K_U02++ |
P7S_UK P7S_UW |
18 | A.S1. Jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_K02++ K_K03++ |
P7S_KO P7S_KR |
19 | A.S2. Jest gotów do publicznych wystąpień i prezentacji | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_K02+++ |
P7S_KO |
20 | A.S3. Jest gotów do podjęcia roli koordynatora działań w procesie projektowym, zarządzania pracą w zespole oraz wykorzystania umiejętności interpersonalnych (rozwiązywanie konfliktów, umiejętność negocjacji, delegowanie zadań), podporządkowania się zasadom pracy w zespole i brania odpowiedzialności za wspólne zadania i projekty | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_K02+++ K_K03++ |
P7S_KO P7S_KR |
21 | A.S4. Jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_K02+++ K_K03+++ |
P7S_KO P7S_KR |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01 - W04, P01-P012 | MEK02 MEK05 | |
1 | TK02 | W05 - W06, PO1-P20 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 | |
1 | TK03 | W07 - W08, P01-P60 | MEK02 MEK07 | |
1 | TK04 | W09 - W12, P01-P60 | MEK01 MEK03 MEK05 MEK07 | |
1 | TK05 | W13 - W15, P13-60 | MEK01 MEK02 MEK04 MEK06 | |
1 | TK06 | P01 - P12 | MEK09 MEK10 MEK12 MEK14 MEK20 | |
1 | TK07 | P12 - P16 | MEK09 MEK11 MEK15 MEK16 | |
1 | TK08 | P12 - P60 | MEK08 MEK09 MEK11 MEK15 MEK16 MEK17 MEK18 MEK19 MEK20 MEK21 | |
1 | TK09 | P36- P60 | MEK12 MEK13 MEK15 MEK16 MEK19 MEK20 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
2.50 godz./sem. |
|
Projekt/Seminarium (sem. 1) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
25.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
60.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
30.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 1) | Przygotowanie do konsultacji:
3.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 1) | Przygotowanie do egzaminu:
7.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
1.50 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Ocena z egzaminu pisemnego w formie eseju, lub krótkich ustrukturyzowanych pytań, lub testu wielokrotnego wyboru (MCQ – Multiple Choice Questions), lub testu wielokrotnej odpowiedzi (MRQ – Multiple Response Questions), lub testu wyboru (Tak/Nie), lub testu dopasowania odpowiedzi. |
Projekt/Seminarium | Średnia ważona z ocen z oddania poszczególnych etapów projektu zespołowego. |
Ocena końcowa | Średnia ważona oceny z egzaminu 30% i oceny końcowej z projektu semestralnego 70%. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | B. Walicka-Góral | Środowisko akustyczne uzdrowisk - uzdrowisko Polańczyk | 2023 |
2 | B. Walicka-Góral; K. Woźniak | Odpowiedzialna urbanizacja a komfort akustyczny w środowisku mieszkaniowym | 2023 |
3 | A. Hajduk; B. Walicka-Góral | Zielona infrastruktura a komfort klimatyczny miast | 2021 |
4 | B. Walicka-Góral; D. Wojciechowska | Niskoemisyjne i samowystarczalne budynki wsparciem gospodarki niskoemisyjnej miast | 2021 |
5 | B. Walicka-Góral | Noise from refuse collection and disposal in residential developments in the context of Polish legal and formal conditions | 2020 |