Cykl kształcenia: 2024/2025
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Budownictwo
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: blok A /2, blok B /1, blok B /2, blok A /1
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury
Kod zajęć: 56
Status zajęć: wybierany dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 C15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. Michał Proksa
Terminy konsultacji koordynatora: zgodnie z aktualnym rozkładem zajęć
Główny cel kształcenia: Wiedza i umiejętność dyskusji o zagadnieniach z zakresu historii architektury.
Ogólne informacje o zajęciach: Program obejmuje dzieje architektury od antyku po wiek XVIII oraz wybrane zagadnienia z zakresu historii architektury polskiej.
Materiały dydaktyczne: Plany, przekroje, rekonstrukcje, literatura
1 | M. Proksa | Powszechne dzieje budownictwa i architektury do końca XVIII wieku (Europa i Bliski Wschód) | Rzeszów. | 2011 |
2 | M. Proksa, M. Zub | Od mieszkań ludności paleolitycznej do bazyliki Bernardinusa de Gianotis w Płocku. Architektura społ | Rzeszów. | 2014 |
3 | M. Proksa, M. Zub | Kaplica Zygmuntów na Wawelu i Kościół Magdalenek w Nowogrodźcu. Od początku renesansu do schyłku baroku w architekturze ziem polskich | Rzeszów. | 2015 |
1 | M. Proksa | Powszechne dzieje budownictwa i architektury do końca XVIII wieku (Europa i Bliski Wschód) | Rzeszów. | 2011 |
2 | M. Proksa, M. Zub | Od mieszkań ludności paleolitycznej do bazyliki Bernardinusa de Gianotis w Płocku. Architektura społ | Rzeszów. | 2014 |
3 | M. Proksa, M. Zub | Historia architektury polskiej: romanizm. Materały pomocnicze | Rzeszów. | 2013 |
4 | M. Proksa, M. Zub | Historia architektury polskiej: teren państwa krzyżackiego. Materały pomocnicze | Rzeszów. | 2013 |
5 | M. Proksa, M. Zub | Kaplica Zygmuntów na Wawelu i Kościół Magdalenek w Nowogrodźcu. Od początku renesansu do schyłku baroku w architekturze ziem polskich | Rzeszów. | 2015 |
1 | opr. zb. | Sztuka świata, t. I-XI | Warszawa. | 1989- |
Wymagania formalne: brak
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Ogólna znajomość historii Europy
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: brak
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Gotowość do samodzielnego pogłębiania wiedzy
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Ma podstawową wiedzę w zakresie historii architektury europejskiej od starożytności do czasów nowożytnych | wykład, ćwiczenia problemowe | ustna prezentacja |
K_W21+++ |
P6S_WG |
02 | Umie dokonywać klasyfikacji prostych obiektów architektonicznych. | wykład, ćwiczenia problemowe | ustna prezentacja |
K_U01++ |
P6S_UW |
03 | Potrafi wypowiedzieć się o zagadnieniach z zakresu historii architektury, budować skuteczną argumentację. | wykład, ćwiczenia problemowe | ustna prezentacja |
K_U15+ K_K01++ |
P6S_KK P6S_UU |
04 | Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji. | wykład, ćwiczenia problemowe | ustna prezentacja |
K_U15+++ K_K01++ |
P6S_KK P6S_UU |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W1-W15 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK02 | C01-C15 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 8.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) | Inne:
15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
10.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 1) | Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
||
Zaliczenie (sem. 1) | Przygotowanie do zaliczenia:
2.00 godz./sem. |
Zaliczenie ustne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | analiza referatu i odpowiedzi ustnej |
Ćwiczenia/Lektorat | analiza referatu i odpowiedzi ustnej |
Ocena końcowa | analiza referatu i odpowiedzi ustnej |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | M. Proksa | Dzieje architektury i budownictwa w Polsce do połowy XVIII wieku: podręcznik dla studentów architektury, budownictwa i inżynierii środowiska | 2023 |
2 | M. Proksa; M. Zub | Jeszcze raz o architekturze pałacu w Zarzeczu | 2023 |
3 | M. Proksa | Architektura neogotyckich budowli sakralnych obrządku łacińskiego w Przemyślu | 2022 |
4 | M. Proksa | Fazy budowy murowanego założenia zamkowego na Wzgórzu Zamkowym w Sandomierzu | 2021 |
5 | M. Proksa; M. Zub | „Zapomniany” neoromański kościół w Zarzeczu – analiza architektoniczno-przestrzenna | 2021 |
6 | M. Proksa | The Palace in Zarzecze in the History of Polish Romantic Architecture | 2019 |