Cykl kształcenia: 2024/2025
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki
Nazwa kierunku studiów: Elektronika i telekomunikacja
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: S - Elektroniczne systemy pomiarowe i diagnostyczne, T - Telekomunikacja, U - Urządzenia elektroniczne
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Fizyki i Inżynierii Medycznej
Kod zajęć: 456
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W30 C30 L15 / 5 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr prof. PRz Dorota Jakubczyk
Terminy konsultacji koordynatora: Terminy konsultacji podano w USOS
semestr 1: dr Dariusz Twaróg , termin konsultacji Terminy konsultacji podano w USOS
semestr 1: dr Tadeusz Jasiński , termin konsultacji Terminy konsultacji podano w USOS
Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z podstawami fizyki w zakresie niezbędnym do kontynuowania studiów na wyższych semestrach.
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł zawiera podstawowe treści z zakresu mechaniki oraz wybrane elementy z innych działów fizyki.
Materiały dydaktyczne: Materiały umieszczone przez koordynatora w Internecie
1 | D. Halliday, R. Resnick, J. Walker | Podstawy fizyki | Wydawnictwo Naukowe PWN. | |
2 | R.P. Feynman, R.B. Leighton, M. Sands | Feynmana wykłady z fizyki | PWN. | |
3 | William Moebs et. al. | Fizyka dla szkół wyższych T1-T3 | Open Stax Polska. | 2019 |
1 | K. Krop i K. Chłędowskiej | Fizyka I Pracownia | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | |
2 | K. Chłędowska, R. Sikora | Wybrane problemy z fizyki z rozwiązaniami, cz.1 i cz.2 | OFICYNA WYDAWNICZNA POLITECHNIKI RZESZOWSKIEJ. |
1 | I.W.Sawieliew | Wykłady z fizyki, T1-T3 | PWN. |
Wymagania formalne: Status studenta.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z fizyki i matematyki na poziomie szkoły średniej.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność rozwiązywania prostych zadań z fizyki i matematyki na poziomie szkoły średniej.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność ciągłego dokształcania się w związku z szybkim tempem rozwoju i wzrostem zastosowań nauk fizycznych w technice oraz rozumie ich aspekt społeczny.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Przedstawia podstawową wiedzę z zakresu kinematyki i dynamiki ruchu postępowego i obrotowego. | wykład, ćwiczenia rachunkowe | sprawdzian pisemny, egzamin cz. ustna |
K_W02+ K_U05+ |
P6S_UU P6S_WG |
02 | Przedstawia podstawową wiedzę z zakresu zasad zachowania energii i pędu. | ćwiczenia rachunkowe, wykład | sprawdzian pisemny, egzamin cz. ustna |
K_W02+ K_U05+ |
P6S_UU P6S_WG |
03 | Przedstawia podstawową wiedzę z zakresu ruchu drgającego. | wykład, ćwiczenia rachunkowe | sprawdzian pisemny, egzamin cz. ustna |
K_W02+ K_U05+ |
P6S_UU P6S_WG |
04 | Przedstawia podstawową wiedzę z zakresu ruchu falowego, optyki geometrycznej i falowej. | wykład | egzamin cz. ustna |
K_W02+ K_U05+ |
P6S_UU P6S_WG |
05 | Potrafi rozwiązywać proste zadania obliczeniowe z kinematyki i dynamiki ruchu postępowego i obrotowego. | ćwiczenia rachunkowe, wykład | sprawdzian pisemny, egzamin cz. pisemna |
K_W02+ K_U05+ |
P6S_UU P6S_WG |
06 | Potrafi rozwiązywać proste zadania obliczeniowe z zakresu ruchu drgającego i falowego. | wykład, ćwiczenia rachunkowe | egzamin cz. pisemna, sprawdzian pisemny |
K_W02+ K_U05+ |
P6S_UU P6S_WG |
07 | Potrafi planować i przeprowadzać doświadczenia fizyczne, mające na celu wyznaczenie wartości wybranych wielkości fizycznych z zakresu mechaniki, elektromagnetyzmu, optyki, w tym z ciała stałego. | laboratorium | sprawozdanie z projektu |
K_W02++ K_U05+ K_U07++ |
P6S_UU P6S_UW P6S_WG |
08 | Umie przeprowadzić prostą analizę otrzymanych wyników z doświadczenia fizycznego. | laboratorium | sprawozdanie z projektu |
K_W02++ K_U05+ K_U07++ |
P6S_UU P6S_UW P6S_WG |
09 | Potrafi obliczyć niepewności pomiarowe stosując metodę odpowiednią do sposobu przeprowadzania pomiarów oraz niepewność złożoną. | laboratorium | sprawozdanie z projektu |
K_W02++ K_U05+ K_U07++ |
P6S_UU P6S_UW P6S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01, W15, C01-C02, C15, L01-L15 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 | |
1 | TK02 | W02, W15, C03, C15, L01-L15 | MEK07 MEK08 MEK09 | |
1 | TK03 | W03-W06, W15, C04-C07, C15, L01-L15 | MEK01 MEK05 MEK07 MEK08 MEK09 | |
1 | TK04 | W07-W08, W15, C08-C-10, C15, L01-L15 | MEK01 MEK02 MEK05 MEK07 MEK08 MEK09 | |
1 | TK05 | W09-W010, W15, C11-C12, C15, L01-L15 | MEK01 MEK02 MEK05 MEK07 MEK08 MEK09 | |
1 | TK06 | W11-W12, W15, C13-C15, L01-L15 | MEK01 MEK03 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 | |
1 | TK07 | W13, W15, L01-L15, W15, C15 | MEK01 MEK03 MEK04 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 | |
1 | TK08 | W14,W15, L01-L15 | MEK04 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 | |
1 | TK09 | W15 | MEK01 MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) | Przygotowanie do ćwiczeń:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
10.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 1) | Przygotowanie do laboratorium:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
10.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 1) | |||
Egzamin (sem. 1) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
1.50 godz./sem. Egzamin ustny: 0.50 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Ocena końcowa jest oceną z egzaminu pisemnego z opcjonalnym egzaminem ustnym. |
Ćwiczenia/Lektorat | Zaliczenie z ćwiczeń wystawiane jest na podstawie dwóch zaliczonych na minimum 3.0 sprawdzianów pisemnych (średnia arytmetyczna ocen ze sprawdzianów). |
Laboratorium | Do zaliczenia laboratoriów konieczne jest zaliczenie na ocenę co najmniej pozytywną projektów - sprawozdań z wszystkich wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ze wszystkich ocen (ocen ze sprawozdań oraz odpowiedzi ustnych) |
Ocena końcowa | Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń, laboratorium i egzaminu. Do uzyskania oceny pozytywnej konieczne jest zaliczenie wszystkich powyższych modułów na ocenę pozytywną. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | J. Depciuch; D. Jakubczyk; P. Jakubczyk; B. Klebowski; J. Miszczyk; M. Parlinska-Wojtan | Modeling Absorption Dynamics of Differently Shaped Gold Glioblastoma and Colon Cells Based on Refractive Index Distribution in Holotomographic Imaging | 2024 |
2 | A. Aday; A. Bayrak; Z. Ceylan; J. Depciuch; Z. Guleken; F. Hindilerden; I. Hindilerden; D. Jakubczyk; P. Jakubczyk; M. Nalçacı | Raman spectroscopy-based biomarker screening by studying the fingerprint and lipid characteristics of Polycythem..a Vera cases blood serum | 2023 |
3 | A. Aday; A. Bayrak; Z. Ceylan; J. Depciuch; Z. Guleken; I. Hindilerden; D. Jakubczyk; P. Jakubczyk; M. Kula-Maximenko; M. Nalçacı | Detection of primary myelofibrosis in blood serum via Raman spectroscopy assisted by machine learning approaches; correlation with clinical diagnosis | 2023 |
4 | A. Aday; A. Bayrak; Z. Ceylan; J. Depciuch; Z. Guleken; I. Hindilerden; D. Jakubczyk; P. Jakubczyk; M. Nalçacı | Application of Fourier Transform InfraRed spectroscopy of machine learning with Support Vector Machine and principal components analysis to detect biochemical changes in dried serum of patients with primary myelofibrosis | 2023 |
5 | A. Aday; A. Bayrak; Z. Ceylan; J. Depciuch; Z. Guleken; I. Hindilerden; D. Jakubczyk; P. Jakubczyk; M. Nalçacı | FTIR- based serum structure analysis in molecular diagnostics of essential thrombocythemia disease | 2023 |
6 | M. Błądziński; A. Gala‑Błądzińska; D. Jakubczyk; P. Jakubczyk; P. Prach; K. Szemela; K. Tęcza; M. Żyłka; W. Żyłka | Optical monitoring of hemodialysis using noninvasive measurement of uric acid in the dialysate | 2023 |
7 | S. Çeçen; Z. Ceylan; J. Depciuch; Z. Guleken; D. Jakubczyk; P. Jakubczyk | Chemical changes in childhood obesity blood as a marker of the disease. A Raman-based machine learning study | 2023 |
8 | D. Jakubczyk | Some Details Concerning Transition from the Hubbard Model to the Heisenberg Model | 2022 |
9 | D. Jakubczyk; P. Jakubczyk; M. Kaczor; M. Łabuz; J. Milewski; A. Wal | A Maple package for combinatorial aspects of Bethe Ansatz | 2021 |
10 | D. Jakubczyk | Application of the Schur–Weyl Duality in the One-Dimensional Hubbard Model | 2020 |
11 | D. Jakubczyk | The one-dimensional Hubbard model in the limit of U<<t | 2019 |
12 | D. Jakubczyk; P. Jakubczyk | The example of using the Schur-Weyl duality in one-dimensional Hubbard model | 2019 |