Cykl kształcenia: 2024/2025
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki
Nazwa kierunku studiów: Elektronika i telekomunikacja
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: S - Elektroniczne systemy pomiarowe i diagnostyczne, T - Telekomunikacja, U - Urządzenia elektroniczne
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Podstaw Elektroniki
Kod zajęć: 3226
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W15 C15 L30 / 6 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. inż. Andrzej Kolek
Terminy konsultacji koordynatora: wg harmonogramu pracy.
semestr 4: dr inż. Piotr Ptak , termin konsultacji wg harmonogramu pracy.
semestr 4: dr inż. Łukasz Ciura , termin konsultacji wg harmonogramu pracy.
Główny cel kształcenia: Celem zajęć jest uzyskanie przez studenta wiedzy nt. zasad działania i zastosowań układów przerzutnikowych, mnożących, pętli PLL i stabilizatorów pracy ciągłej i impulsowej oraz integracja wiedzy i umiejętności w zakresie analizy i projektowania analogowych układów elektronicznych.
Ogólne informacje o zajęciach: Ukończenie modułu zapewnia zrozumienie przez studenta zasad działania zaawansowanych układów elektronicznych, oraz uzyskanie umiejętności w zakresie metod analizy i projektowania tych układów.
Materiały dydaktyczne: Link do zespołu AUE w aplikacji MS Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0888affd13354bafae39f345d408703e%40thread.tacv2/conversations?groupId=59fabc4b-2679-47d2-9394-2ccb0905bc7c&tenantId=d81
1 | Z. Nosal, J. Baranowski | Układy elektroniczne. Część I. Układy analogowe liniowe | WNT. | 1997 |
2 | J. Baranowski, G. Czajkowski | Układy elektroniczne. Część II. Układy analogowe nieliniowe i impulsowe | WNT. | 1997 |
3 | Paul Horowitz, Winfield Hill | Sztuka elektroniki. Tom 1-2 | Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ. | 2018 |
4 | Analog Devices | LTspice | https://www.analog.com/en/design-center/design-tools-and-calculators/ltspice-simulator.html. | ciagł |
5 | Würth Elektronik | The LT Spice XVII Simulator | Swiridoff Verlag. | 2022 |
1 | A. Kolek | Analogowe układy elektroniczne. Laboratorium | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2009 |
2 | A. Kolek | Analogowe układy elektroniczne. Zbiór zadań | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2011 |
3 | Analog Devices | LTSpice | https://www.analog.com/en/design-center/design-tools-and-calculators/ltspice-simulator.html. | 2023 |
1 | J. Baranowski | Zbiór zadań z układów elektronicznych nieliniowych i impulsowych | WNT. | 1997 |
2 | K. Antoszkiewicz, Z. Nosal | Zbór zadań z układów elektronicznych liniowych | WNT. | 1998 |
Wymagania formalne: Analogowe układy elektroniczne I
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Ma wiedzę w zakresie zasad działania i metod analizy podstawowych analogowych układów elektronicznych.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Stosuje schematy elementów półprzewodnikowych do analizy stało- i zmiennoprądowej podstawowych analogowych układów elektronicznych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Ma świadomość odpowiedzialności za własną pracę oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Projektuje analogowe układy elektroniczne liniowe i nieliniowe, wykorzystując swą wiedzę i różne metody projektowania. | Ćwiczenia, laboratorium | Sprawdzian pisemny, sprawozdanie z laboratorium |
K_W03+++ K_U01+++ K_U05+ |
P6S_UU P6S_WG |
02 | Analizuje pracę liniowych i nieliniowych analogowych układów elektronicznych. | Wykład, ćwiczenia, laboratorium | egzamin cz. pisemna, sprawdzian pisemny, sprawozdanie z laboratorium |
K_W26+++ |
P6S_WG |
03 | Wykonuje pomiary parametrów i charakterystyk analogowych układów elektronicznych. | Laboratorium | Sprawozdanie z laboratorium |
K_W26+++ K_U01+++ K_U05+ K_U27+++ |
P6S_UU P6S_UW P6S_WG |
04 | Ocenia zgodność analiz teoretycznych oraz wyników pomiarów parametrów i charakterystyk analogowych układów elektronicznych. | Laboratorium | Sprawozdanie z laboratorium |
K_W26+++ K_U01+++ K_U05+ K_U27+++ |
P6S_UU P6S_UW P6S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
4 | TK01 | W01, W02, C04, L08 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
4 | TK02 | W02, W03, C05, C06, L05, L08 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
4 | TK03 | W04, W05, C07, C08, L08 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
4 | TK04 | W06, W07 | MEK02 | |
4 | TK05 | C01-C03, L01-L08 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
4 | TK06 | W08, L06 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 4) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 4) | Przygotowanie do ćwiczeń:
30.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 4) | Przygotowanie do laboratorium:
15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
30.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 4) | |||
Egzamin (sem. 4) | Przygotowanie do egzaminu:
14.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | - |
Ćwiczenia/Lektorat | Sprawdziany wiadomości, odpowiedzi ustne. |
Laboratorium | Oceny z ćwiczeń laboratoryjnych wystawiane na podstawie opracowanych sprawozdań i merytorycznej umiejętności ich obrony. |
Ocena końcowa | Egzamin końcowy w formie testu pisemnego. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu są co najmniej dostateczne oceny z ćwiczeń i laboratorium w semestrze 4. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Kolek; M. Makowiec | Machine-Learning-Enhanced NEGF Solver of Interband Cascade Laser | 2024 |
2 | A. Kolek; M. Makowiec | Numerical NEGF-based study of Urbach tails in III-V materials and superlattices | 2024 |
3 | A. Kolek; M. Makowiec | Urbach tails in indium arsenide studied using nonequilibrium Green’s functions | 2024 |
4 | P. Gutowski; A. Kolek | Numerical optimization of gain region in dual-upper-state quantum cascade laser | 2024 |
5 | A. Kolek | Interband Tunneling in a Type-II Broken-Gap Superlattice | 2023 |
6 | A. Kolek; M. Makowiec | Quantum simulations of band-to-band tunnelling in a type-II broken-gap superlattice diode | 2023 |
7 | A. Kolek; M. Sobaszek | Nonlinear gain models in a quantum cascade laser | 2023 |
8 | G. Hałdaś; A. Kolek | Optimization of gain region in mid-IR ( ≈ 5 μm) QCL | 2022 |
9 | M. Bugajski; P. Gutowski; G. Hałdaś; A. Kolek; D. Pierścińska; G. Sobczak | Linewidth Broadening in Short-Wavelength Quantum Cascade Lasers | 2022 |
10 | M. Bugajski; T. Czyszanowski; M. Dems; M. Janczak; A. Kolek; W. Nakwaski; R. Sarzała | Threshold performance of pulse-operating quantum-cascade vertical-cavity surface-emitting lasers | 2022 |
11 | R. Budzich; T. Ciuk; Ł. Ciura; D. Czołak; A. Dobrowolski; J. Jagiełło; D. Kalita; A. Kolek; P. Michałowski; K. Piętak; M. Wzorek | Contamination-induced inhomogeneity of noise sources distribution in Al2O3-passivated quasi-free-standing graphene on 4H-SiC(0001) | 2022 |
12 | A. Kolek | Light-enhanced incoherence of electronic transport in quantum cascade lasers | 2020 |
13 | K. Cieśla; Ł. Ciura; A. Kolek; E. Machowska-Podsiadło; Z. Zawiślak | TRANSFER: Technologie materiałów i struktur dla detekcji długofalowego promieniowania podczerwonego (LWIR) | 2020 |
14 | Ł. Ciura; A. Jasik; A. Kolek; D. Smoczyński | Four-point probe resistivity noise measurements of GaSb layers | 2020 |
15 | Ł. Ciura; K. Hackiewicz; A. Kolek; P. Martyniuk; K. Michalczewski | 1/f Noise in InAs/InAsSb Superlattice Photoconductors | 2020 |
16 | A. Kolek | Implementation of light–matter interaction in NEGF simulations of QCL | 2019 |
17 | M. Bugajski; A. Czerwiński; T. Czyszanowski; M. Dems; A. Kolek; M. Kuc; D. Pierścińska; K. Pierściński; M. Płuska; R. Sarzała; W. Strupiński; M. Wesołowski | Coupled-cavity AlInAs/InGaAs/InP quantum cascade lasers fabricated by focused ion beam processing | 2019 |
18 | M. Bugajski; G. Hałdaś; A. Kolek | Comparison of quantum cascade structures for detection of nitric oxide at ~ 5.2 μm | 2019 |
19 | Ł. Ciura; E. Gomółka; A. Kolek; M. Kopytko; P. Martyniuk; K. Murawski; A. Rogalski | Trap parameters in the infrared InAsSb absorber found by capacitance and noise measurements | 2019 |
20 | Ł. Ciura; K. Czuba; A. Jasik; A. Kolek; I. Sankowska | Low frequency noise of GaSb layers on GaAs substrate | 2019 |
21 | Ł. Ciura; K. Hackiewicz; A. Kolek; P. Martyniuk; P. Ptak; J. Rutkowski | Low frequency noise of mid-wavelength interband cascade photodetectors up to 300 K | 2019 |