Cykl kształcenia: 2024/2025
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Civil engineering
Obszar kształcenia: nauki ścisłe/techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Civil and bridge engineering, Civil and road engineering
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury
Kod zajęć: 17827
Status zajęć: wybierany dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy: angielski
Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. Michał Proksa
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. arch. prof. PRz Anna Sikora
Główny cel kształcenia: Wiedza i umiejętność dyskusji o zagadnieniach z zakresu historii architektury.
Ogólne informacje o zajęciach: Program obejmuje dzieje architektury od antyku po wiek XVIII oraz wybrane zagadnienia z zakresu historii architektury polskiej.
Materiały dydaktyczne: Plany, przekroje, rekonstrukcje, literatura
1 | M. Proksa | Powszechne dzieje budownictwa i architektury do końca XVIII wieku (Europa i Bliski Wschód) | Rzeszów. | 2011 |
2 | M. Proksa, M. Zub | Od mieszkań ludności paleolitycznej do bazyliki Bernardinusa de Gianotis w Płocku. Architektura społ | Rzeszów. | 2014 |
3 | M. Proksa, M. Zub | Kaplica Zygmuntów na Wawelu i Kościół Magdalenek w Nowogrodźcu. Od początku renesansu do schyłku baroku w architekturze ziem polskich | Rzeszów. | 2015 |
1 | M. Proksa | Powszechne dzieje budownictwa i architektury do końca XVIII wieku (Europa i Bliski Wschód) | Rzeszów. | 2011 |
2 | M. Proksa, M. Zub | Od mieszkań ludności paleolitycznej do bazyliki Bernardinusa de Gianotis w Płocku. Architektura społ | Rzeszów. | 2014 |
3 | M. Proksa, M. Zub | Historia architektury polskiej: romanizm. Materały pomocnicze | Rzeszów. | 2013 |
4 | M. Proksa, M. Zub | Historia architektury polskiej: teren państwa krzyżackiego. Materały pomocnicze | Rzeszów. | 2013 |
5 | M. Proksa, M. Zub | Kaplica Zygmuntów na Wawelu i Kościół Magdalenek w Nowogrodźcu. Od początku renesansu do schyłku baroku w architekturze ziem polskich | Rzeszów. | 2015 |
1 | opr. zb. | Sztuka świata, t. I-XI | Warszawa. | 1989- |
Wymagania formalne: brak
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Ogólna znajomość historii Europy
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: brak
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Gotowość do samodzielnego pogłębiania wiedzy
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Ma podstawową wiedzę w zakresie historii architektury europejskiej od starożytności do czasów nowożytnych | wykład, ćwiczenia problemowe | ustna prezentacja |
K_W06+ K_W09+ K_W13++ K_K04+ |
P6S_KK P6S_WG |
02 | Umie dokonywać klasyfikacji prostych obiektów architektonicznych. | wykład, ćwiczenia problemowe | ustna prezentacja |
K_W09++ K_W13+ K_U01++ K_K04+ K_K09+ |
P6S_KK P6S_UO P6S_UW P6S_WG |
03 | Potrafi wypowiedzieć się o zagadnieniach z zakresu historii architektury, budować skuteczną argumentację. | wykład, ćwiczenia problemowe | ustna prezentacja |
K_W09++ K_U12+ K_K04+ K_K09++ |
P6S_KK P6S_UO P6S_UW P6S_WG |
04 | Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji. | wykład, ćwiczenia problemowe | ustna prezentacja |
K_K04+ |
P6S_KK |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W1-W15 | MEK01 MEK02 | |
2 | TK02 | C01-C15 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 14.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
8.00 godz./sem. |
Zaliczenie ustne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | analiza referatu i odpowiedzi ustnej |
Ocena końcowa | analiza referatu i odpowiedzi ustnej |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | T. Bajwoluk; P. Langer; A. Sikora; I. Skrzypczak | Spatial transitions of areas near highway interchanges of the eastern A4 highway section in Poland | 2024 |
2 | A. Sikora | Małe miasta uzdrowiskowe w strukturze funkcjonalno-przestrzennej województwa podkarpackiego | 2023 |
3 | C. Moreira; E. Natividade-Jesus; K. Noga; M. Siejka; A. Sikora; I. Skrzypczak | Identification of land system transformations in the Rzeszów city square | 2023 |
4 | E. Błazik-Borowa; A. Duda; A. Lal; K. Nepelski; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak; M. Sulewska | Zastosowanie indeksowej metody statystycznej do analizy podatności osuwiskowej wybranego obszaru z terenu województwa podkarpackiego | 2023 |
5 | M. Proksa | Dzieje architektury i budownictwa w Polsce do połowy XVIII wieku: podręcznik dla studentów architektury, budownictwa i inżynierii środowiska | 2023 |
6 | M. Proksa; M. Zub | Jeszcze raz o architekturze pałacu w Zarzeczu | 2023 |
7 | R. Blazy; J. Błachut; A. Ciepiela; B. Dendura; J. Dudek; D. Guzik; H. Hehorowicz-Gaber; A. Hrehorowicz-Nowak; D. Hyła; M. Łukasik; M. Łysień; L. Olma; A. Porębska; I. Sandu; A. Sikora | Functional and Spatial Transformations of Educational Units in the Area of the Carpathian Foothills | 2023 |
8 | W. Gosk; W. Kokoszka; G. Oleniacz; D. Ożóg; N. Przesmycka; A. Sikora; M. Słowik | Geośrodowiskowa ocena przydatności terenu do celów budowlanych | 2023 |
9 | A. Sikora | Natural light in public spaces. The example of the city centre of Rzeszów | 2022 |
10 | A. Sikora | Uszkodzenia substancji zabytkowej budynków stacyjnych kolejki wąskotorowej w Kańczudze | 2022 |
11 | M. Proksa | Architektura neogotyckich budowli sakralnych obrządku łacińskiego w Przemyślu | 2022 |
12 | A. Sikora | Rzeszów as an example of a ‘new town’ tailored for the modern era | 2021 |
13 | J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora | Architektura i urbanistyka jako czynnik mobilizujacy mieszkańców do aktywności fizycznej - wybrane problemy | 2021 |
14 | J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora | Jedno miasto - dwa modele rozwoju przestrzennego. Przypadek Rzeszowa | 2021 |
15 | M. Górka; W. Kokoszka; A. Leśniak; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak | Interlaboratory Comparative Tests in Ready-Mixed Concrete Quality Assessment | 2021 |
16 | M. Piekarski; A. Rybka; A. Sikora | Miasto 2.0: człowiek, przestrzeń, transformacja | 2021 |
17 | M. Proksa | Fazy budowy murowanego założenia zamkowego na Wzgórzu Zamkowym w Sandomierzu | 2021 |
18 | M. Proksa; M. Zub | „Zapomniany” neoromański kościół w Zarzeczu – analiza architektoniczno-przestrzenna | 2021 |
19 | A. Sikora | Dom w \"mieście-osiedlu\" | 2019 |
20 | A. Sikora | Heritage of the Polish Central Industrial District - New Cities | 2019 |
21 | A. Sikora | Multi-family residential development in the landscape of the small city | 2019 |
22 | A. Sikora | Possibilities for Creating Public Spaces in a Small Town: Case Study | 2019 |
23 | M. Proksa | The Palace in Zarzecze in the History of Polish Romantic Architecture | 2019 |
24 | P. Deroń; A. Sikora | Post-Mining Land Use for the Function of Geotourism and Spa | 2019 |