Cykl kształcenia: 2024/2025
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: nopub: BLOK 1, nopub: BLOK 2, nopub: BLOK 3
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Dziekanat WBIŚiA
Kod zajęć: 16205
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W8 P30 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. Beata Walicka-Góral
Główny cel kształcenia: Zapoznanie studenta z zagadnieniami akustyki oraz przygotowanie go do projektowania architektonicznego i urbanistycznego z uwzględnieniem wymogów akustycznych zgodnie z wymogami prawnymi i normatywnymi.
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia wprowadza specjalistyczną wiedzę z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego w kontekście akustyki architektonicznej i urbanistycznej.
Materiały dydaktyczne: prezentacje multimedialne, programy komputerowe, program i harmonogram zajęć, książki, czasopisma branżowe
Inne: Ustawy, Rozporzadzenia, akty prawne i normy. Mapy akustyczne miast. Zajęcia terenowe. Mierniki poziomu dźwięku.
1 | Zakrzewski Tadeusz, Żuchowski Rafał | Kompedium akustyki architektonicznej wraz z przykładami metod obliczeniowych | Politechnika Śląska. | 2009 |
2 | Nurzyński Jacek | Akustyka w budownictwie | PWN. | 2018 |
3 | Kulowski Andrzej | Akustyka sal. Zalecenia Projektowe dla architektów | Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej. | 2011 |
4 | Sadowski Jerzy | Akustyka architektoniczna | PWN. | 1976 |
5 | Sadowski Jerzy | Podstawy akustyki urbanistycznej | Arkady. | 1982 |
6 | F. Everest Alton | Podręcznik akustyki | Sonia Draga, Katowice. | 2004 |
1 | Nurzyński Jacek | Ochrona przed hałasem w zrównoważonym budownictwie | ITB. | 2013 |
2 | Renata Tańczuk, Robert Losiak | Audiosfera Wrocławia | WUWR. | 2014 |
3 | Kłopotowska Agnieszka red. | Dźwięki architektury | Oficyna wydawnicza politechniki białostockiej. | 2015 |
4 | Hendy David | Noise, A human history of sound & listening | Profile books . | 2013 |
5 | Gandy Matthew, Nilsen B. J. | The acoustic city | GmbH. | 2014 |
Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej, WBIŚiA, kierunek Architektura
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student posiada umiejętności sporządzania projektów architektonicznych i urbanistycznych, potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę w skali projektu architektonicznego, urbanistycznego.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student ma świadomość roli jaką odgrywa umiejętne projektowanie architektoniczne i urbanistyczne w kontekście zdrowego środowiska zamieszkania.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | A.W1. Zna i rozumie projektowanie architektoniczne o różnych stopniach złożoności, od prostych zadań po obiekty o złożonej funkcji w skomplikowanym kontekście, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej i ich zespołów o różnej skali i złożoności w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim | wykład, projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_W01++ K_W03++ K_W09+++ |
P7S_WG P7S_WK |
02 | A.W2. Zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie opracowywania zadań o różnej skali i stopniu złożoności, w szczególności: zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań | wykład, projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_W03++ K_W10++ |
P7S_WG P7S_WK |
03 | A.W6. Zna i rozumie zaawansowane metody analiz, narzędzia, techniki i materiały niezbędne do przygotowania koncepcji projektowych w interdyscyplinarnym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy międzybranżowej | wykład, projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_W01+++ K_W04+++ K_W10++ |
P7S_WG P7S_WK |
04 | A.W8. Zna i rozumie interdyscyplinarny charakter projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz potrzebę integracji wiedzy z innych dziedzin, a także jej zastosowania w procesie projektowania we współpracy ze specjalistami z tych dziedzin | wykład, projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_W01++ K_W10+++ |
P7S_WG P7S_WK |
05 | A.U1. Potrafi zaprojektować prosty i złożony obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym lub przyjętym programem, uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników, kontekst przestrzenny i kulturowy, aspekty techniczne i pozatechniczne | wykład, projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_W05++ K_U02+++ |
P7S_UW P7S_WG P7S_WK |
06 | A.U2. Potrafi zaprojektować prosty i złożony zespół urbanistyczny | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_U02++ K_K01++ |
P7S_KO P7S_KR P7S_UW |
07 | A.U4. Potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; formułować wnioski do projektowania i planowania przestrzennego, prognozować procesy przekształceń struktury osadniczej miast i wsi, oraz przewidywać skutki społeczne tych przekształceń | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_U04++ |
P7S_UK P7S_UU P7S_UW |
08 | A.U5. Potrafi ocenić przydatność zaawansowanych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych i złożonych zadań inżynierskich, typowych dla architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego oraz wybierać i stosować właściwe metody i narzędzia w projektowaniu | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_U02++ K_U03++ K_U04+ |
P7S_UK P7S_UU P7S_UW |
09 | A.U7. Potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny projektu i sposobu jego realizacji w zakresie modernizacji i uzupełnień struktur architektoniczno-urbanistycznych o wartościach kulturowych | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_U02+++ |
P7S_UW |
10 | A.U8. Potrafi myśleć w sposób twórczy i działać, uwzględniając złożone i wieloaspektowe uwarunkowania działalności projektowej, a także wyrażać własne koncepcje artystyczne w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_U04+++ |
P7S_UK P7S_UU P7S_UW |
11 | A.U10. Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym i interdyscyplinarnym w zakresie właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_U03+++ |
P7S_UK |
12 | A.U11. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w tym ze specjalistami z innych branż, a także podejmować wiodącą rolę w takich zespołach | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_U03+++ K_U04++ |
P7S_UK P7S_UU P7S_UW |
13 | A.U13. Potrafi formułować nowe pomysły i hipotezy, analizować i testować nowości związane z problemami inżynierskimi i problemami badawczymi w zakresie projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_U04++ |
P7S_UK P7S_UU P7S_UW |
14 | A.S1. Jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_K01++ |
P7S_KO P7S_KR |
15 | A.S3. Jest gotów do podjęcia roli koordynatora działań w procesie projektowym, zarządzania pracą w zespole oraz wykorzystania umiejętności interpersonalnych (rozwiązywanie konfliktów, umiejętność negocjacji, delegowanie zadań), podporządkowania się zasadom pracy w zespole i brania odpowiedzialności za wspólne zadania i projekty | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_K01++ |
P7S_KO P7S_KR |
16 | A.S4. Jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_K05++ |
P7S_KK P7S_KO |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W1-W2, P01-P30 | MEK01 MEK03 MEK04 MEK14 MEK16 | |
2 | TK02 | W3-W4, P01-P30 | MEK02 MEK03 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 MEK11 MEK13 MEK14 MEK15 | |
2 | TK03 | W5-W6, P01-P30 | MEK03 MEK05 MEK07 MEK08 MEK10 MEK11 MEK12 MEK13 MEK14 MEK15 | |
2 | TK04 | W7-W8, P01-P30 | MEK01 MEK03 MEK05 MEK10 MEK12 MEK13 MEK14 MEK15 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
8.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
1.00 godz./sem. |
|
Projekt/Seminarium (sem. 2) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
4.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 1.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
3.00 godz./sem. |
Inne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Weryfikacja zdobytej wiedzy podczas cotygodniowej korekty projektu lub inna forma zaliczenia wg. decyzji koordynatora przedmiotu. |
Projekt/Seminarium | Ocena końcowa to średnia ważona z ocen z zadań projektowych i z aktywności na zajęciach. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa z zajęć projektowych. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | B. Walicka-Góral | Środowisko akustyczne uzdrowisk - uzdrowisko Polańczyk | 2023 |
2 | B. Walicka-Góral; K. Woźniak | Odpowiedzialna urbanizacja a komfort akustyczny w środowisku mieszkaniowym | 2023 |
3 | A. Hajduk; B. Walicka-Góral | Zielona infrastruktura a komfort klimatyczny miast | 2021 |
4 | B. Walicka-Góral; D. Wojciechowska | Niskoemisyjne i samowystarczalne budynki wsparciem gospodarki niskoemisyjnej miast | 2021 |
5 | B. Walicka-Góral | Noise from refuse collection and disposal in residential developments in the context of Polish legal and formal conditions | 2020 |