logo
Karta przedmiotu
logo

Akustyka architektoniczna i urbanistyczna

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: nopub: BLOK 1, nopub: BLOK 2, nopub: BLOK 3

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Dziekanat WBIŚiA

Kod zajęć: 16205

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W8 P30 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. Beata Walicka-Góral

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studenta z zagadnieniami akustyki oraz przygotowanie go do projektowania architektonicznego i urbanistycznego z uwzględnieniem wymogów akustycznych zgodnie z wymogami prawnymi i normatywnymi.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia wprowadza specjalistyczną wiedzę z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego w kontekście akustyki architektonicznej i urbanistycznej.

Materiały dydaktyczne: prezentacje multimedialne, programy komputerowe, program i harmonogram zajęć, książki, czasopisma branżowe

Inne: Ustawy, Rozporzadzenia, akty prawne i normy. Mapy akustyczne miast. Zajęcia terenowe. Mierniki poziomu dźwięku.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Zakrzewski Tadeusz, Żuchowski Rafał Kompedium akustyki architektonicznej wraz z przykładami metod obliczeniowych Politechnika Śląska. 2009
2 Nurzyński Jacek Akustyka w budownictwie PWN. 2018
3 Kulowski Andrzej Akustyka sal. Zalecenia Projektowe dla architektów Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej. 2011
4 Sadowski Jerzy Akustyka architektoniczna PWN. 1976
5 Sadowski Jerzy Podstawy akustyki urbanistycznej Arkady. 1982
6 F. Everest Alton Podręcznik akustyki Sonia Draga, Katowice. 2004
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Nurzyński Jacek Ochrona przed hałasem w zrównoważonym budownictwie ITB. 2013
2 Renata Tańczuk, Robert Losiak Audiosfera Wrocławia WUWR. 2014
3 Kłopotowska Agnieszka red. Dźwięki architektury Oficyna wydawnicza politechniki białostockiej. 2015
4 Hendy David Noise, A human history of sound & listening Profile books . 2013
5 Gandy Matthew, Nilsen B. J. The acoustic city GmbH. 2014

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej, WBIŚiA, kierunek Architektura

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student posiada umiejętności sporządzania projektów architektonicznych i urbanistycznych, potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę w skali projektu architektonicznego, urbanistycznego.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student ma świadomość roli jaką odgrywa umiejętne projektowanie architektoniczne i urbanistyczne w kontekście zdrowego środowiska zamieszkania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 A.W1. Zna i rozumie projektowanie architektoniczne o różnych stopniach złożoności, od prostych zadań po obiekty o złożonej funkcji w skomplikowanym kontekście, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej i ich zespołów o różnej skali i złożoności w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim wykład, projekt zespołowy prezentacja projektu K_W01++
K_W03++
K_W09+++
P7S_WG
P7S_WK
02 A.W2. Zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie opracowywania zadań o różnej skali i stopniu złożoności, w szczególności: zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań wykład, projekt zespołowy prezentacja projektu K_W03++
K_W10++
P7S_WG
P7S_WK
03 A.W6. Zna i rozumie zaawansowane metody analiz, narzędzia, techniki i materiały niezbędne do przygotowania koncepcji projektowych w interdyscyplinarnym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy międzybranżowej wykład, projekt zespołowy prezentacja projektu K_W01+++
K_W04+++
K_W10++
P7S_WG
P7S_WK
04 A.W8. Zna i rozumie interdyscyplinarny charakter projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz potrzebę integracji wiedzy z innych dziedzin, a także jej zastosowania w procesie projektowania we współpracy ze specjalistami z tych dziedzin wykład, projekt zespołowy prezentacja projektu K_W01++
K_W10+++
P7S_WG
P7S_WK
05 A.U1. Potrafi zaprojektować prosty i złożony obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym lub przyjętym programem, uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników, kontekst przestrzenny i kulturowy, aspekty techniczne i pozatechniczne wykład, projekt zespołowy prezentacja projektu K_W05++
K_U02+++
P7S_UW
P7S_WG
P7S_WK
06 A.U2. Potrafi zaprojektować prosty i złożony zespół urbanistyczny projekt zespołowy prezentacja projektu K_U02++
K_K01++
P7S_KO
P7S_KR
P7S_UW
07 A.U4. Potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; formułować wnioski do projektowania i planowania przestrzennego, prognozować procesy przekształceń struktury osadniczej miast i wsi, oraz przewidywać skutki społeczne tych przekształceń projekt zespołowy prezentacja projektu K_U04++
P7S_UK
P7S_UU
P7S_UW
08 A.U5. Potrafi ocenić przydatność zaawansowanych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych i złożonych zadań inżynierskich, typowych dla architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego oraz wybierać i stosować właściwe metody i narzędzia w projektowaniu projekt zespołowy prezentacja projektu K_U02++
K_U03++
K_U04+
P7S_UK
P7S_UU
P7S_UW
09 A.U7. Potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny projektu i sposobu jego realizacji w zakresie modernizacji i uzupełnień struktur architektoniczno-urbanistycznych o wartościach kulturowych projekt zespołowy prezentacja projektu K_U02+++
P7S_UW
10 A.U8. Potrafi myśleć w sposób twórczy i działać, uwzględniając złożone i wieloaspektowe uwarunkowania działalności projektowej, a także wyrażać własne koncepcje artystyczne w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym projekt zespołowy prezentacja projektu K_U04+++
P7S_UK
P7S_UU
P7S_UW
11 A.U10. Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym i interdyscyplinarnym w zakresie właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego projekt zespołowy prezentacja projektu K_U03+++
P7S_UK
12 A.U11. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w tym ze specjalistami z innych branż, a także podejmować wiodącą rolę w takich zespołach projekt zespołowy prezentacja projektu K_U03+++
K_U04++
P7S_UK
P7S_UU
P7S_UW
13 A.U13. Potrafi formułować nowe pomysły i hipotezy, analizować i testować nowości związane z problemami inżynierskimi i problemami badawczymi w zakresie projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego projekt zespołowy prezentacja projektu K_U04++
P7S_UK
P7S_UU
P7S_UW
14 A.S1. Jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych projekt zespołowy prezentacja projektu K_K01++
P7S_KO
P7S_KR
15 A.S3. Jest gotów do podjęcia roli koordynatora działań w procesie projektowym, zarządzania pracą w zespole oraz wykorzystania umiejętności interpersonalnych (rozwiązywanie konfliktów, umiejętność negocjacji, delegowanie zadań), podporządkowania się zasadom pracy w zespole i brania odpowiedzialności za wspólne zadania i projekty projekt zespołowy prezentacja projektu K_K01++
P7S_KO
P7S_KR
16 A.S4. Jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy projekt zespołowy prezentacja projektu K_K05++
P7S_KK
P7S_KO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Fizyka dźwięku. Ciśnienie akustyczne. Zakres słyszenia. Akustyka środowiska. Rozchodzenie się hałasu na terenie otwartym. Klimat akustyczny miasta. Parametry klimatu akustycznego. Strategiczne mapy hałasu. Krajobraz dźwiękowy. Hałas. Ochrona przed hałasem. W1-W2, P01-P30 MEK01 MEK03 MEK04 MEK14 MEK16
2 TK02 Zagadnienia akustyki architektonicznej i urbanistycznej. Ochrona budynku i obszaru zabudowanego przed hałasem i drganiami w świetle prawa, Norm i innych przepisów towarzyszących. Ochrona budynku i obszaru zabudowanego przed hałasem i drganiami – rozwiązania projektowe. W3-W4, P01-P30 MEK02 MEK03 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 MEK11 MEK13 MEK14 MEK15
2 TK03 Akustyka architektoniczna i budowlana. Ochrona budynku przed hałasem i drganiami – usytuowanie budynku względem zewnętrznych źródeł hałasu. Układ pomieszczeń w budynku. Zapobieganie transmisji hałasu i drgań w budynku. Zjawiska akustyczne w pomieszczeniach. Parametry akustyczne pomieszczeń. Regulacje prawne. W5-W6, P01-P30 MEK03 MEK05 MEK07 MEK08 MEK10 MEK11 MEK12 MEK13 MEK14 MEK15
2 TK04 Akustyka pomieszczeń. Właściwości akustyczne materiałów budowlanych. Izolacyjność akustyczna przegród. Właściwości akustyczne materiałów wykończeniowych i elementów wyposażenia pomieszczeń. Współczynniki. W7-W8, P01-P30 MEK01 MEK03 MEK05 MEK10 MEK12 MEK13 MEK14 MEK15

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 8.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 1.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 4.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 3.00 godz./sem.
Inne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Weryfikacja zdobytej wiedzy podczas cotygodniowej korekty projektu lub inna forma zaliczenia wg. decyzji koordynatora przedmiotu.
Projekt/Seminarium Ocena końcowa to średnia ważona z ocen z zadań projektowych i z aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa Ocena końcowa z zajęć projektowych.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 B. Walicka-Góral Środowisko akustyczne uzdrowisk - uzdrowisko Polańczyk 2023
2 B. Walicka-Góral; K. Woźniak Odpowiedzialna urbanizacja a komfort akustyczny w środowisku mieszkaniowym 2023
3 A. Hajduk; B. Walicka-Góral Zielona infrastruktura a komfort klimatyczny miast 2021
4 B. Walicka-Góral; D. Wojciechowska Niskoemisyjne i samowystarczalne budynki wsparciem gospodarki niskoemisyjnej miast 2021
5 B. Walicka-Góral Noise from refuse collection and disposal in residential developments in the context of Polish legal and formal conditions 2020